Kursen behandlar utbildning om, genom och för demokrati, mänskliga rättigheter och hållbarhet i olika globala kontexter. Skolsystem i relation till dessa principer analyseras och deras historiska och samtida relevans undersöks. Fokus ligger på kritiskt perspektiv på demokratiutbildning, såsom policybegränsningar och kulturella skillnader. Genom jämförande förhållningssätt utvecklar studenter en djupare förståelse för hur utbildning kan främja social rättvisa, aktivt medborgarskap och hållbar utveckling.
Förväntade studieresultat
Efter avslutad kurs förväntas den studerande kunna:
Kunskap och förståelse
visa kunskap om utbildning om, genom och för demokrati och hållbarhet
visa förståelse för demokrati, mänskliga rättigheter och hållbarhet som både historiska och samtida koncept
Färdighet och förmåga
analysera och jämföra skolsystem i relation till utbildning om och för demokrati, mänskliga rättigheter och hållbarhet
Värderingsförmåga och förhållningssätt
reflektera över demokratiutbildningens problem och möjlighet i olika globala kontexter
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet
Undervisningens upplägg
Undervisningen bedrivs vanligen i form av föreläsningar, och seminarier. Hela eller delar av undervisningen kan ges med stöd av informations- och kommunikationsteknik. Detta kan innebära specifika krav på viss teknisk utrustning och kompetens. Kursen ges på engelska.
Examination
Kursen examineras genom följande inslag:
Tre individuellt muntliga seminarier (U/G)
En skriftlig individuell hemtentamen (U/G/VG)
För att bli godkänd (G) på kursen krävs ett godkänt betyg på samtliga examinationsuppgifter. För att bli väl godkänd (VG) på kursen krävs ett väl godkänt betyg på hemtentamen samt ett godkänt betyg på övriga uppgifter.
För varje examinerande inslag anordnas ett ordinarie provtillfälle och ett andra omprovstillfälle inom två månader efter ordinarie provtillfälle. För prov som genomförs i maj och juni månad erbjuds första omprovstillfället inom tre månader efter ordinarie provtillfälle. Därutöver anordnas ett tredje omprovstillfälle inom ett år efter att kursen avslutats. Examination baserad på samma kursplan som vid ordinarie examinationstillfälle garanteras maximalt två år efter att tidigare kursplan upphört att gälla eller att kursen slutat att erbjudas (se regler för betyg och examination på grund och avancerad nivå, Dnr: FS 1.1-574-22). Efter två underkända examinationstillfällen för en viss kurs eller del av kurs har studenten rätt att efter skriftlig begäran hos prefekten få byta examinator.
Examinator kan besluta om avsteg från kursplanens examinationsform. Individuell anpassning av examinationsformen ska övervägas utifrån studentens behov. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat. Student som har behov av anpassad examination ska senast 10 dagar innan examinationen begära anpassning hos kursansvarig institution. Examinator beslutar om anpassad examination som sedan meddelas studenten.
TILLGODORÄKNANDE Student har rätt att få prövat om tidigare utbildning eller motsvarande kunskaper och färdigheter förvärvade i yrkesverksamhet kan tillgodoräknas för motsvarande utbildning vid Umeå universitet. Ansökan om tillgodoräknande skickas in till Studentcentrum/Examina. Mer information om tillgodoräknande finns på Umeå universitets studentwebb, www.umu.se/student, och i högskoleförordningen (6 kap). Ett avslag på ansökan om tillgodoräknande kan överklagas (Högskoleförordningen 12 kap) till Överklagandenämnden för högskolan.
Litteratur
Giltig från:
2025 vecka 14
Bajaj Monisha Human Rights Education: Ideology, Location, and Approaches Human Rights Quarterly, Volume 33, Number 2, May 2011, pp. 481508. The Johns Hopkins University Press : Obligatorisk
Bradshaw Rachel Democratic Teaching. An Incomplete Job Description Democracy & Education, Vol 22, No 2 : 2014 : Obligatorisk
Dahl Robert A. On democracy [New ed.] : New Haven ;a London : Yale University Press : 2000 : 217 s. : ISBN: 0-300-08455-2 (pbk) Obligatorisk Se Umeå UB:s söktjänst
Donnelly Jack The Relative Universality of Human Rights Human Rights Quarterly, 29, 281306. The Johns Hopkins University Press : 2007 : Obligatorisk
John Foster Education as Sustainability Environmental Education Research, Vol. 7, No 2, pp. 153165 : 2001 : Obligatorisk
Hopkins Neil Dewey, Democracy and Education, and the school curriculum International Journal of Primary, Elementary and Early Years Education, Vol. 46, No. 4, pp. 433440 : 2018 : Obligatorisk
Olsson Daniel et al. The Effectiveness of Education for Sustainable Development Revisited A Longitudinal Study of Secondary Students Action Competence for Sustainability Environmental Education Research, Vol. 28, No 3, pp. 405429 : 2022 : Obligatorisk
Stoddard Jeremy The Need for Media Education in Democratic Education Democracy & Education, Vol 22, No 1. : 2014 : Obligatorisk
All Human Rights for All: The United Nations and Human Rights in the Post-Cold War Era Thérien Jean Philippe, Joly Philippe Human Rights Quarterly, 36, 373396. The Johns Hopkins University Press : 2014 : Obligatorisk
Wade Ross Pedagogy, places and people Journal of Teacher Education for Sustainability. Volume 14, Issue 2, Pages 147167, ISSN (Online) 1691-5534, ISSN (Print) 1691-4147, 2014. DOI: 10.2478/v10099-012-0014-8, March 2013. : Obligatorisk