"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Demokrati, mänskliga rättigheter och hållbar utveckling: globala perspektiv i utbildning, 7,5 hp

Engelskt namn: Democracy, Human Rights and Sustainability: Global Perspectives in Education

Denna kursplan gäller: 2025-06-09 och tillsvidare

Kurskod: 6PE194

Högskolepoäng: 7,5

Utbildningsnivå: Grundnivå

Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd

Ansvarig institution: Pedagogiska institutionen

Beslutad av: Prefekten, 2015-08-31

Reviderad av: Prefekten, 2025-03-31

Innehåll

Kursen behandlar utbildning om, genom och för demokrati, mänskliga rättigheter och hållbarhet i olika globala kontexter. Skolsystem i relation till dessa principer analyseras och deras historiska och samtida relevans undersöks. Fokus ligger på kritiskt perspektiv på demokratiutbildning, såsom policybegränsningar och kulturella skillnader. Genom jämförande förhållningssätt utvecklar studenter en djupare förståelse för hur utbildning kan främja social rättvisa, aktivt medborgarskap och hållbar utveckling.

Förväntade studieresultat

Efter avslutad kurs förväntas den studerande kunna:

Kunskap och förståelse

  • visa kunskap om utbildning om, genom och för demokrati och hållbarhet
  • visa förståelse för demokrati, mänskliga rättigheter och hållbarhet som både historiska och samtida koncept

Färdighet och förmåga

  • analysera och jämföra skolsystem i relation till utbildning om och för demokrati, mänskliga rättigheter och hållbarhet

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • reflektera över demokratiutbildningens problem och möjlighet i olika globala kontexter

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet

Undervisningens upplägg

Undervisningen bedrivs vanligen i form av föreläsningar, och seminarier. Hela eller delar av undervisningen kan ges med stöd av informations- och kommunikationsteknik. Detta kan innebära specifika krav på viss teknisk utrustning och kompetens. Kursen ges på engelska.

Examination

Kursen examineras genom  följande inslag:

  • Tre individuellt muntliga seminarier (U/G)
  • En skriftlig individuell hemtentamen (U/G/VG)

För att bli godkänd (G) på kursen krävs ett godkänt betyg på samtliga examinationsuppgifter. För att bli väl godkänd (VG) på kursen krävs ett väl godkänt betyg på hemtentamen samt ett godkänt betyg på övriga uppgifter. 

För varje examinerande inslag anordnas ett ordinarie provtillfälle och ett andra omprovstillfälle inom två månader efter ordinarie provtillfälle. För prov som genomförs i maj och juni månad erbjuds första omprovstillfället inom tre månader efter ordinarie provtillfälle. Därutöver anordnas ett tredje omprovstillfälle inom ett år efter att kursen avslutats. Examination baserad på samma kursplan som vid ordinarie examinationstillfälle garanteras maximalt två år efter att tidigare kursplan upphört att gälla eller att kursen slutat att erbjudas (se regler för betyg och examination på grund och avancerad nivå, Dnr: FS 1.1-574-22). Efter två underkända examinationstillfällen för en viss kurs eller del av kurs har studenten rätt att efter skriftlig begäran hos prefekten få byta examinator.

Examinator kan besluta om avsteg från kursplanens examinationsform. Individuell anpassning av examinationsformen ska övervägas utifrån studentens behov. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat. Student som har behov av anpassad examination ska senast 10 dagar innan examinationen begära anpassning hos kursansvarig institution. Examinator beslutar om anpassad examination som sedan meddelas studenten.

TILLGODORÄKNANDE
Student har rätt att få prövat om tidigare utbildning eller motsvarande kunskaper och färdigheter förvärvade i yrkesverksamhet kan tillgodoräknas för motsvarande utbildning vid Umeå universitet. Ansökan om tillgodoräknande skickas in till Studentcentrum/Examina. Mer information om tillgodoräknande finns på Umeå universitets studentwebb, www.umu.se/student, och i högskoleförordningen (6 kap). Ett avslag på ansökan om tillgodoräknande kan överklagas (Högskoleförordningen 12 kap) till Överklagandenämnden för högskolan.

Litteratur

Giltig från: 2025 vecka 14

Bajaj Monisha
Human Rights Education: Ideology, Location, and Approaches
Human Rights Quarterly, Volume 33, Number 2, May 2011, pp. 481–508. The Johns Hopkins University Press :
Obligatorisk

Bradshaw Rachel
Democratic Teaching. An Incomplete Job Description
Democracy & Education, Vol 22, No 2 : 2014 :
Obligatorisk

Dahl Robert A.
On democracy
[New ed.] : New Haven ;a London : Yale University Press : 2000 : 217 s. :
ISBN: 0-300-08455-2 (pbk)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Donnelly Jack
The Relative Universality of Human Rights
Human Rights Quarterly, 29, 281–306. The Johns Hopkins University Press : 2007 :
Obligatorisk

John Foster
Education as Sustainability
Environmental Education Research, Vol. 7, No 2, pp. 153–165 : 2001 :
Obligatorisk

Hopkins Neil
Dewey, Democracy and Education, and the school curriculum
International Journal of Primary, Elementary and Early Years Education, Vol. 46, No. 4, pp. 433–440 : 2018 :
Obligatorisk

Olsson Daniel et al.
The Effectiveness of Education for Sustainable Development Revisited – A Longitudinal Study of Secondary Students’ Action Competence for Sustainability
Environmental Education Research, Vol. 28, No 3, pp. 405–429 : 2022 :
Obligatorisk

Stoddard Jeremy
The Need for Media Education in Democratic Education
Democracy & Education, Vol 22, No 1. : 2014 :
Obligatorisk

“All Human Rights for All”: The United Nations and Human Rights in the Post-Cold War Era
Thérien Jean Philippe, Joly Philippe
Human Rights Quarterly, 36, 373–396. The Johns Hopkins University Press : 2014 :
Obligatorisk

Wade Ross
Pedagogy, places and people
Journal of Teacher Education for Sustainability. Volume 14, Issue 2, Pages 147–167, ISSN (Online) 1691-5534, ISSN (Print) 1691-4147, 2014. DOI: 10.2478/v10099-012-0014-8, March 2013. :
Obligatorisk

Ett urval av ytterligare artiklar kan tillkomma.