Engelskt namn: Democracy, Human Rights and Sustainability: Global Perspectives in Education
Denna kursplan gäller: 2022-05-30 och tillsvidare
Kursplan för kurser med start efter 2022-05-30
Kursplan för kurser med start mellan 2017-11-27 och 2022-05-29
Kurskod: 6PE194
Högskolepoäng: 7,5
Utbildningsnivå: Grundnivå
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Pedagogiska institutionen
Beslutad av: Prefekten, 2015-08-31
Reviderad av: Prefekten, 2021-10-22
De tre studieobjekten är demokrati, mänskliga rättigheter och hållbar utveckling. Grundläggande förutsättningar för demokrati fokuseras och diskuteras. Mänskliga rättigheter studeras och analyseras ur historiska, politiska och juridiska synvinklar ur både ett internationellt och ett svenskt perspektiv. Olika teorier inom fältet hållbar utveckling studeras. Alla studieobjekten behandlas ur ett globalt perspektiv och i relation till utbildningsfrågor.
Efter avslutad kurs förväntas den studerande kunna:
Kunskap och förståelse
Färdighet och förmåga
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Undervisningen genomförs som föreläsningar, seminarier och work-shops.
Studenten examineras genom deltagande i examinerande seminarier och genom en skriftlig uppgift i ett valt ämne, som ska vara godkänt av den undervisande läraren, och ligga inom kursens ramar. Om särskilda skäl föreligger har examinator rätt att besluta om annan examinationsform.
För betyget godkänd krävs att samtliga examinationsuppgifter bedömts godkända. För betyget väl godkänd krävs därutöver att den skriftliga uppgiften är väl godkänd där särskild vikt läggs vid studentens förmåga att analysera kursens innehåll. Kursbetyget utgör en samlad bedömning av examinator. Betygsskalan är U (underkänd), G (godkänd) och VG (väl godkänd).
För varje examinerande inslag anordnas ett ordinarie provtillfälle och ett andra omprovstillfälle inom två månader efter ordinarie provtillfälle. För prov som genomförs i maj och juni månad erbjuds första omprovstillfället inom tre månader efter ordinarie provtillfälle. Därutöver anordnas ett tredje omprovstillfälle inom ett år efter att kursen avslutats. Examination baserad på samma kursplan som vid ordinarie examinationstillfälle garanteras maximalt två år efter att tidigare kursplan upphört att gälla eller att kursen slutat att erbjudas (se regler för betyg och examination på grund och avancerad nivå, Dnr: FS 1.1.2-553-14). Efter två underkända examinationstillfällen för en viss kurs eller del av kurs har studenten rätt att efter skriftlig begäran hos prefekten få byta examinator.
Avsteg från kursplanens examinationsform kan göras för en student som har beslut om pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning. Individuell anpassning av examinationsformen ska övervägas utifrån studentens behov. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat. Efter begäran av studenten ska kursansvarig lärare, i samråd med examinator, skyndsamt besluta om anpassad examinationsform. Beslutet ska sedan meddelas studenten.
TILLGODORÄKNANDE
Student har rätt att få prövat om tidigare utbildning eller motsvarande kunskaper och färdigheter förvärvade i yrkesverksamhet kan tillgodoräknas för motsvarande utbildning vid Umeå universitet. Ansökan om tillgodoräknande skickas in till Studentcentrum/Examina. Mer information om tillgodoräknande finns på Umeå universitets studentwebb, www.umu.se/student, och i högskoleförordningen (6 kap). Ett avslag på ansökan om tillgodoräknande kan överklagas (Högskoleförordningen 12 kap) till Överklagandenämnden för högskolan.
Bajaj Monisha
Human Rights Education: Ideology, Location, and Approaches
Human Rights Quarterly, Volume 33, Number 2, May 2011, pp. 481508. The Johns Hopkins University Press :
Obligatorisk
Bradshaw Rachel
Democratic Teaching. An Incomplete Job Description
Democracy & Education, Vol 22, No 2 : 2014 :
Obligatorisk
Dahl Robert A.
On democracy
[New ed.] : New Haven ;a London : Yale University Press : 2000 : 217 s. :
ISBN: 0-300-08455-2 (pbk)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Donnelly Jack
The Relative Universality of Human Rights
Human Rights Quarterly, 29, 281306. The Johns Hopkins University Press : 2007 :
Obligatorisk
John Foster
Education as Sustainability
Environmental Education Research, Vol. 7, No 2, pp. 153165 : 2001 :
Obligatorisk
Hopkins Neil
Dewey, Democracy and Education, and the school curriculum
International Journal of Primary, Elementary and Early Years Education, Vol. 46, No. 4, pp. 433440 : 2018 :
Obligatorisk
Olsson Daniel et al.
The Effectiveness of Education for Sustainable Development Revisited A Longitudinal Study of Secondary Students Action Competence for Sustainability
Environmental Education Research, Vol. 28, No 3, pp. 405429 : 2022 :
Obligatorisk
Stoddard Jeremy
The Need for Media Education in Democratic Education
Democracy & Education, Vol 22, No 1. : 2014 :
Obligatorisk
All Human Rights for All: The United Nations and Human Rights in the Post-Cold War Era
Thérien Jean Philippe, Joly Philippe
Human Rights Quarterly, 36, 373396. The Johns Hopkins University Press : 2014 :
Obligatorisk
Wade Ross
Pedagogy, places and people
Journal of Teacher Education for Sustainability. Volume 14, Issue 2, Pages 147167, ISSN (Online) 1691-5534, ISSN (Print) 1691-4147, 2014. DOI: 10.2478/v10099-012-0014-8, March 2013. :
Obligatorisk
Ett urval av ytterligare artiklar kan tillkomma.
Bajaj Monisha
Human Rights Education: Ideology, Location, and Approaches
Human Rights Quarterly, Volume 33, Number 2, May 2011, pp. 481508. The Johns Hopkins University Press :
Obligatorisk
Bradshaw Rachel
Democratic Teaching. An Incomplete Job Description
Democracy & Education, Vol 22, No 2 : 2014 :
Obligatorisk
Dahl Robert A.
On democracy
[New ed.] : New Haven ;a London : Yale University Press : 2000 : 217 s. :
ISBN: 0-300-08455-2 (pbk)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Donnelly Jack
The Relative Universality of Human Rights
Human Rights Quarterly, 29, 281306. The Johns Hopkins University Press : 2007 :
Obligatorisk
Plattner Marc, F
Is Democracy in Decline?
Journal of Democracy, Volume 26, Number 1, January 2015, pp. 5-10 : 2015 :
Obligatorisk
Stoddard Jeremy
The Need for Media Education in Democratic Education
Democracy & Education, Vol 22, No 1. : 2014 :
Obligatorisk
All Human Rights for All: The United Nations and Human Rights in the Post-Cold War Era
Thérien Jean Philippe, Joly Philippe
Human Rights Quarterly, 36, 373396. The Johns Hopkins University Press : 2014 :
Obligatorisk
Wade Ross
Pedagogy, places and people
Journal of Teacher Education for Sustainability. Volume 14, Issue 2, Pages 147167, ISSN (Online) 1691-5534, ISSN (Print) 1691-4147, 2014. DOI: 10.2478/v10099-012-0014-8, March 2013. :
Obligatorisk
Ett urval av ytterligare artiklar kan tillkomma.