"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Mobbning, kränkande behandling och diskriminering, 7,5 hp

Kursen är nedlagd från och med 2021-06-09

Engelskt namn: Bullying, Harassment and Discrimination

Denna kursplan gäller: 2015-08-31 och tillsvidare

Kurskod: 6PE191

Högskolepoäng: 7,5

Utbildningsnivå: Avancerad nivå

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

Beslutad av: Prefekten, 2015-05-26

Innehåll

Kursen tar sin utgångspunkt i och fördjupar grundläggande kunskaper som ingår i kursen "Mobbning i lärandemiljöer I". Kursen behandlar arbetet med likabehandling i förskola och skola genom att fokusera diskriminering, mobbning och kränkande behandling utifrån olika forskningsperspektiv. I kursen studeras förekomsten av, förklaringsmodeller till och konsekvenser av diskriminering, mobbning och kränkande behandling. Vidare behandlas aktuell lagstiftning och gällande styrdokument för förskola och skola. I kursen fokuseras även strategier för att främja likabehandling, samt för att upptäcka, förebygga och åtgärda mobbning, kränkningar och diskriminering.

Denna kurs på avancerad nivå ska utveckla studenternas förmåga att självständigt hantera de komplexa företeelser, frågeställningar och situationer som är relaterade till mobbning, diskriminering och kränkande behandling. Dessa sociala fenomen skall problematiseras och analyseras utifrån olika teoretiska perspektiv såsom ett maktperspektiv, ett socialkonstruktivistiskt perspektiv, ett genusperspektiv och ett aktörsperspektiv. Kursen syftar också till att öka deltagarnas kompetens att värdera och bedöma olika förklaringsmodeller om dessa företeelser utifrån olika vetenskapliga perspektiv.

 

Förväntade studieresultat

Kursens mål är att fördjupa insikterna om vilka mekanismer som ligger bakom handlingar som kan karakteriseras som mobbning, kränkande behandling och diskriminering. Begreppen skall problematiseras och analyseras utifrån olika forskningsperspektiv. Deltagarna skall utveckla insikter om hur mobbning, kränkningar och diskriminering kan förebyggas, hanteras och åtgärdas. Kursen syftar också till att öka deltagarnas kompetens att värdera och bedöma olika åtgärdsprogram för att stävja dessa negativa handlingar.

För godkänd kurs skall den studerande självständigt och utförligt samt med utgångspunkt i adekvat littratur för kursen, kunna:

Kunskap och förståelse

  • redogöra för förekomst och omfattning av diskriminering, mobbning och kränkande behandling,
  • redogöra för individuella och samhälleliga konsekvenser av diskriminering, mobbning och kränkande behandling, och
  • redogöra för aktuell lagstiftning och gällande styrdokument om likabehandling och diskriminering.

Färdighet och förmåga

  • analysera olika förklaringsmodeller till förekomsten av diskriminering, mobbning och kränkande behandling,
  • problematisera relevanta begrepp och teorier om diskriminering, mobbning och kränkande behandling,
  • tillämpa ett normkritiskt perspektiv för att analysera skolan och förskolan som institutioner,
  • självständigt kommunicera och förbättra arbetet mot diskriminering, mobbning och kränkningar, och
  • självständigt planera, genomföra och redovisa ett vetenskapligt orienterat skriftligt arbete.

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • kritiskt granska olika sätt att arbeta främjande för likabehandling och förebyggande och åtgärdande mot diskriminering, mobbning och kränkningar
  • kritiskt värdera, granska och diskutera befintliga program som syftar till att upptäcka, förebygga och åtgärda diskriminering, trakasserier och kränkningar i förskola och skola.

Behörighetskrav

Mobbning i lärandemiljöer I eller motsvarande. Svenska för grundläggande behörighet för högskolestudier samt engelska A/5

Undervisningens upplägg

I kursen betonas ett problem- och processorienterat arbetssätt. Undervisningen genomförs i form av egna litteraturstudier, grupparbete, handledning, fältstudier, seminarier och föreläsningar. Under kursen kommer ett projektarbete att genomföras som omfattar 4 hp. Förslag på teman är: Flickor och mobbning; Nätmobbning; Små barn och mobbning; Diskriminering; Kränkningar I skolan.
Under kursen används en lärmiljö på nätet för handledning, diskussion och distribution av kursmaterial. Utvärdering sker efter slutförd kurs.
 

Examination

Examination sker fortlöpande med inlämningsuppgifter, samt i form av skriftliga redovisningar.

Betyg på hel kurs utgör en sammanfattande bedömning av resultaten på de olika examinationerna och sätts efter avslutad kurs. Hel kurs bedöms enligt skalan Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd.

Utöver förväntade studieresultat (FSR) läggs i bedömningen för betyget Väl godkänd särskild vikt vid den studerandes förmåga att problematisera kring olika teoretiska och metodiska aspekter samt kunna analysera med stöd av teoretiska begrepp. Vidare läggs särskild vikt vid studentens förmåga att redogöra för och tillämpa en arbetsmetod som uppvisar fördjupade teoretiska och praktiska kunskaper.

Den som erhållit betyget Godkänt (G) på kursen kan ej examineras för högre betyg. Den som utan godkänt resultat på genomgått ordinarieprov samt ett omprov för en kurs eller en del av kurs, har vid nästa omprovstillfälle rätt att hos prefekten begära att få en annan examinator utsedd.

Det första omprovet ska erbjudas senast två månader efter det ordinarie provet, dock tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats. För prov som genomförs under maj och juni månad får första omprovet erbjudas inom tre månader efter ordinarie provtillfälle.

Tidpunkt för omprov ska meddelas senast i samband med det ordinarie provet.

I de fall en kurs upphört att gälla eller kursplan genomgått större förändringar garanteras minst tre provtillfällen (inklusive ordinarie provtillfälle) enligt tidigare kursplan under en tid av maximalt två år från kursplan upphört att gälla.

Tillgodoräknande
Student har rätt att få prövat om en tidigare utbildning eller verksamhet kan godtas för tillgodoräknande. För närmare information se högskoleförordningen samt: http://www.umu.se/utbildning/antagning/tillgodoraknande/
Ett negativt beslut om tillgodoräknande är möjligt att överklaga till Överklagandenämnden för högskolan. Ett negativt beslut skall även motiveras skriftligt.
För mer information kontakta Studentcentrum/Examina.
 

Litteratur

Giltig från: 2015 vecka 36

Ambjörnsson Fanny
Unga och sociala strukturer
Ingår i:
Ungdomskulturer
Malmö : Gleerups Utbildning : 2015 : 172 s. :

Kränkningar i skolan : analyser av problem och lösningar
Stockholm : Skolverket : 2013 : 190 s. :
Fritt tillgänglig via Skolverkets webbplats
ISBN: 9789175590752
Se Umeå UB:s söktjänst

Wingborg Mats
Vad fungerar? : resultat av utvärdering av metoder mot mobbning
Stockholm : Skolverket : 2011 : 84 s. :
Fulltext
ISBN: 978-91-86529-19-2
Se Umeå UB:s söktjänst

På tal om mobbning - och det som görs : kunskapsöversikt
Stockholm : Skolverket : 2009 : 202 s. :
http://www.skolverket.se/publikationer?id=2224z Fulltext
ISBN: 978918545599
Se Umeå UB:s söktjänst

Taki M.A.
New Definition and scales for indirect aggression in schools
Nr 7 : 2008 :
International Journal of Violence and School

Dolk Klara
Bångstyriga barn : makt, normer och delaktighet i förskolan
Stockholm : Ordfront : 2013 : 299 s. :
http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:su:diva-88761
ISBN: 978-91-7037-725-9
Se Umeå UB:s söktjänst

Mobbning - en social konstruktion?
Frånberg Gun-Marie, Wrethander Bliding Marie
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2011 : 123 s. :
ISBN: 978-91-44-05559-6
Se Umeå UB:s söktjänst

The rise and fall of a social problem : Critical reflections on educational policy and research issues
Frånberg Gun-Marie, Wrethander Marie
Ingår i:
Journal for critical education policy studies [Elektronisk resurs].
[Northampton, U.K.] : Institute for Education Policy Studies : [2003]- : 10 : sid. 18 :
Ladda ner pdf

Forskningsmetodikens grunder : att planera, genomföra och rapportera en undersökning
Patel Runa, Davidson Bo
4., [uppdaterade] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2011 : 149 s. :
ISBN: 978-91-44-06868-8
Se Umeå UB:s söktjänst

Normkritisk pedagogik : makt, lärande och strategier för förändring
Bromseth Janne C. H., Darj Frida
Uppsala : Centrum för genusvetenskap : 2010 : 290 s. :
ISBN: 978-91-978186-5-0
Se Umeå UB:s söktjänst

Skollagen
Skolverket : 2010 :
http://www.skolverket.se/regelverk/skollagen-och-andralagar

Diskrimineringslagen
Diskrimineringsombudsmannen : 2008 :
http://www.do.se/Fakta/Diskrimineringslagen/

Läroplaner
Skolverket :
http://www.skolverket.se/regelverk/laroplaner-1.147973

Därutöver tillkommer artiklar och annan litteratur i samband med projektarbetet att kunna väljas i samråd med lärare.