Engelskt namn: Bullying, Harassment and Discrimination
Denna kursplan gäller: 2015-08-31 och tillsvidare
Kurskod: 6PE191
Högskolepoäng: 7,5
Utbildningsnivå: Avancerad nivå
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap
Beslutad av: Prefekten, 2015-05-26
Kursen tar sin utgångspunkt i och fördjupar grundläggande kunskaper som ingår i kursen "Mobbning i lärandemiljöer I". Kursen behandlar arbetet med likabehandling i förskola och skola genom att fokusera diskriminering, mobbning och kränkande behandling utifrån olika forskningsperspektiv. I kursen studeras förekomsten av, förklaringsmodeller till och konsekvenser av diskriminering, mobbning och kränkande behandling. Vidare behandlas aktuell lagstiftning och gällande styrdokument för förskola och skola. I kursen fokuseras även strategier för att främja likabehandling, samt för att upptäcka, förebygga och åtgärda mobbning, kränkningar och diskriminering.
Denna kurs på avancerad nivå ska utveckla studenternas förmåga att självständigt hantera de komplexa företeelser, frågeställningar och situationer som är relaterade till mobbning, diskriminering och kränkande behandling. Dessa sociala fenomen skall problematiseras och analyseras utifrån olika teoretiska perspektiv såsom ett maktperspektiv, ett socialkonstruktivistiskt perspektiv, ett genusperspektiv och ett aktörsperspektiv. Kursen syftar också till att öka deltagarnas kompetens att värdera och bedöma olika förklaringsmodeller om dessa företeelser utifrån olika vetenskapliga perspektiv.
Kursens mål är att fördjupa insikterna om vilka mekanismer som ligger bakom handlingar som kan karakteriseras som mobbning, kränkande behandling och diskriminering. Begreppen skall problematiseras och analyseras utifrån olika forskningsperspektiv. Deltagarna skall utveckla insikter om hur mobbning, kränkningar och diskriminering kan förebyggas, hanteras och åtgärdas. Kursen syftar också till att öka deltagarnas kompetens att värdera och bedöma olika åtgärdsprogram för att stävja dessa negativa handlingar.
För godkänd kurs skall den studerande självständigt och utförligt samt med utgångspunkt i adekvat littratur för kursen, kunna:
Kunskap och förståelse
Färdighet och förmåga
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Mobbning i lärandemiljöer I eller motsvarande. Svenska för grundläggande behörighet för högskolestudier samt engelska A/5
I kursen betonas ett problem- och processorienterat arbetssätt. Undervisningen genomförs i form av egna litteraturstudier, grupparbete, handledning, fältstudier, seminarier och föreläsningar. Under kursen kommer ett projektarbete att genomföras som omfattar 4 hp. Förslag på teman är: Flickor och mobbning; Nätmobbning; Små barn och mobbning; Diskriminering; Kränkningar I skolan.
Under kursen används en lärmiljö på nätet för handledning, diskussion och distribution av kursmaterial. Utvärdering sker efter slutförd kurs.
Examination sker fortlöpande med inlämningsuppgifter, samt i form av skriftliga redovisningar.
Betyg på hel kurs utgör en sammanfattande bedömning av resultaten på de olika examinationerna och sätts efter avslutad kurs. Hel kurs bedöms enligt skalan Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd.
Utöver förväntade studieresultat (FSR) läggs i bedömningen för betyget Väl godkänd särskild vikt vid den studerandes förmåga att problematisera kring olika teoretiska och metodiska aspekter samt kunna analysera med stöd av teoretiska begrepp. Vidare läggs särskild vikt vid studentens förmåga att redogöra för och tillämpa en arbetsmetod som uppvisar fördjupade teoretiska och praktiska kunskaper.
Den som erhållit betyget Godkänt (G) på kursen kan ej examineras för högre betyg. Den som utan godkänt resultat på genomgått ordinarieprov samt ett omprov för en kurs eller en del av kurs, har vid nästa omprovstillfälle rätt att hos prefekten begära att få en annan examinator utsedd.
Det första omprovet ska erbjudas senast två månader efter det ordinarie provet, dock tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats. För prov som genomförs under maj och juni månad får första omprovet erbjudas inom tre månader efter ordinarie provtillfälle.
Tidpunkt för omprov ska meddelas senast i samband med det ordinarie provet.
I de fall en kurs upphört att gälla eller kursplan genomgått större förändringar garanteras minst tre provtillfällen (inklusive ordinarie provtillfälle) enligt tidigare kursplan under en tid av maximalt två år från kursplan upphört att gälla.
Tillgodoräknande
Student har rätt att få prövat om en tidigare utbildning eller verksamhet kan godtas för tillgodoräknande. För närmare information se högskoleförordningen samt: http://www.umu.se/utbildning/antagning/tillgodoraknande/
Ett negativt beslut om tillgodoräknande är möjligt att överklaga till Överklagandenämnden för högskolan. Ett negativt beslut skall även motiveras skriftligt.
För mer information kontakta Studentcentrum/Examina.
Ambjörnsson Fanny
Unga och sociala strukturer
Ingår i:
Ungdomskulturer
Malmö : Gleerups Utbildning : 2015 : 172 s. :
Kränkningar i skolan : analyser av problem och lösningar
Stockholm : Skolverket : 2013 : 190 s. :
Fritt tillgänglig via Skolverkets webbplats
ISBN: 9789175590752
Se Umeå UB:s söktjänst
Wingborg Mats
Vad fungerar? : resultat av utvärdering av metoder mot mobbning
Stockholm : Skolverket : 2011 : 84 s. :
Fulltext
ISBN: 978-91-86529-19-2
Se Umeå UB:s söktjänst
På tal om mobbning - och det som görs : kunskapsöversikt
Stockholm : Skolverket : 2009 : 202 s. :
http://www.skolverket.se/publikationer?id=2224z Fulltext
ISBN: 978918545599
Se Umeå UB:s söktjänst
Taki M.A.
New Definition and scales for indirect aggression in schools
Nr 7 : 2008 :
International Journal of Violence and School
Dolk Klara
Bångstyriga barn : makt, normer och delaktighet i förskolan
Stockholm : Ordfront : 2013 : 299 s. :
http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:su:diva-88761
ISBN: 978-91-7037-725-9
Se Umeå UB:s söktjänst
Mobbning - en social konstruktion?
Frånberg Gun-Marie, Wrethander Bliding Marie
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2011 : 123 s. :
ISBN: 978-91-44-05559-6
Se Umeå UB:s söktjänst
The rise and fall of a social problem : Critical reflections on educational policy and research issues
Frånberg Gun-Marie, Wrethander Marie
Ingår i:
Journal for critical education policy studies [Elektronisk resurs].
[Northampton, U.K.] : Institute for Education Policy Studies : [2003]- : 10 : sid. 18 :
Ladda ner pdf
Forskningsmetodikens grunder : att planera, genomföra och rapportera en undersökning
Patel Runa, Davidson Bo
4., [uppdaterade] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2011 : 149 s. :
ISBN: 978-91-44-06868-8
Se Umeå UB:s söktjänst
Normkritisk pedagogik : makt, lärande och strategier för förändring
Bromseth Janne C. H., Darj Frida
Uppsala : Centrum för genusvetenskap : 2010 : 290 s. :
ISBN: 978-91-978186-5-0
Se Umeå UB:s söktjänst
Skollagen
Skolverket : 2010 :
http://www.skolverket.se/regelverk/skollagen-och-andralagar
Diskrimineringslagen
Diskrimineringsombudsmannen : 2008 :
http://www.do.se/Fakta/Diskrimineringslagen/
Läroplaner
Skolverket :
http://www.skolverket.se/regelverk/laroplaner-1.147973
Därutöver tillkommer artiklar och annan litteratur i samband med projektarbetet att kunna väljas i samråd med lärare.