"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Intersektionell genuspedagogik, 15 hp

Kursen är nedlagd från och med 2021-06-09

Engelskt namn: Intersectional Gender Education

Denna kursplan gäller: 2015-08-24 och tillsvidare

Kurskod: 6PE190

Högskolepoäng: 15

Utbildningsnivå: Avancerad nivå

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

Beslutad av: Prefekten, 2015-06-16

Innehåll

Utbildning sker i ett socialt sammanhang där vi möter en mångfald av identitetsdimensioner, normer och förställningar. En viktig förutsättning för att lärande ska ske i detta sammanhang är upplevelsen av att vara inkluderad och att räknas in i gemenskapen. Dessvärre är detta inte en självklarhet för alla. Vad kan genusvetenskap och ett intersektionellt perspektiv lära oss om hur ålder, klass, kön, sexualitet, etnicitet och funktionsduglighet samverkar med förutsättningar för lärande och jämställdhet? Hur kan genuspedagogik och intersektionalitet samverka för inkluderande lärandemiljöer?

I kursen erbjuds deltagarna möjligheter att fördjupa sina kunskaper om genusvetenskapliga teorier och intersektionalitet för att kunna arbeta professionellt utifrån ett medvetet, genuspedagogiskt och normkritiskt förhållningssätt. Kursens innehåll skapar förutsättningar för deltagarna att fördjupa sina kunskaper om sociala maktordningar och hur genus konstrueras i utbildningssammanhang. Därtill erbjuds redskap i kursen som kan användas för att problematisera hur genus konstrueras i relation till interaktiva medier och lärmiljöer, exempelvis i sociala sammanhang på internet. Föreställningar om femininitet och maskulinitet i olika sociala och kulturella sammanhang relateras till exempelvis etnicitet, klass och ålder. I kursen fördjupas även förståelsen för hur genus och andra identitetsdimensioner påverkar förutsättningar för lärande.

Intersektionell genuspedagogik fokuserar huvudsakligen på svenska förhållanden, men knyter också an till internationella forskningsrön och erfarenheter. I kursen betonas ett problem- och processorienterat arbetssätt som ett redskap för social förändring. Under kursen arbetar deltagarna också med ett valt problemområde där de planerar ett förändringsinriktat arbete inom skolväsendet eller annan utbildningsrelaterad verksamhet. Kursen är indelad i följande tre moment:
 
Moment I
Intersektionella perspektiv på identitet och samtida medier, 5.0 hp

Intersectional Perspectives on Identity and Contemporary Media, 5.0 credits

I kursens första moment behandlas samtida medier och hur deras innehåll kan relateras till intersektionella maktstrukturer och individuella identitetskonstruktioner. Som utgångspunkt för att fördjupa kunskaper om momentets tema använder den studerande såväl visuellt som textbaserat material, exempelvis från sociala miljöer på nätet. Efter avslutat moment förväntas den studerande kunna identifiera, analysera, diskutera och kritiskt granska hur genus och intersektionella maktstrukturer konstrueras och uttrycks i det samtida medielandskapet och hur detta kan samverka med individuella identiteter.

Moment II
Normkritiskt perspektiv och utbildning, 5.0 hp

Norm Critical Perspectives and Education, 5.0 credits

I kursens andra moment breddas lärandet till att omfatta samhällsfrågor i relation till utbildning med en särskild inriktning på normkritiska förhållningssätt samt föreställningar om normalitet och genus. Den studerande fördjupar sina kunskaper inom momentets tema genom att identifiera och kritiskt reflektera över hur samhälleliga och kulturella nyckelsymboler, exempelvis den rosa färgen, associeras med föreställningar om maskulinitet och femininitet. På vilket sätt kan dessa symboler förstärka eller utmana normer för hur vi lever och lär tillsammans? Kunskaper inom momentets tema tillämpas och breddas genom att den studerande skapar informationsmaterial och planerar en utbildningsinsats där intersektionellt präglade utmaningar och genuspedagogiskt arbetssätt ingår. Efter avslutat moment förväntas den studerande kunna redogöra för hur intersektionalitet, normkritiskt perspektiv och genuspedagogik kan samverka för inkluderande lärandemiljöer. Den studerande förväntas också kunna producera ett informationsmaterial med genusrelaterat innehåll samt ha kännedom om och kunna exemplifiera hur genuspedagogiska utbildningsinsatser kan förberedas och genomföras.

Moment III
Studie och rapport, 5.0 hp

Study and Report, 5.0 credits

I kursens tredje och sista moment genomförs en vetenskaplig studie där den studerande får möjlighet att både tillämpa och fördjupa sina kunskaper om intersektionell genuspedagogik. Den studerande undersöker självständigt ett specifikt fenomen, en situation eller en händelse i en utbildningskontext samt skriver en rapport om undersökningen och vad undersökningen har resulterat i. Efter avslutat moment förväntas den studerande kunna identifiera ett utbildnings- och genusrelaterat forskningsobjekt och formulera ett studiesyfte som preciseras med relevanta, undersökningsbara forskningsfrågor. Vidare förväntas den studerande kunna designa, genomföra och rapportera en vetenskaplig studie där adekvata teoretiska begrepp och relevant forskning är närvarande i studiens kunskapsgrund, analys, diskussion och slutsatser

Förväntade studieresultat

Moment I
För godkänt moment skall den studerande kunna:

Kunskap och förståelse

  • uppvisa övergripande och fördjupad kunskap om centrala begrepp och teorier inom det genusvetenskapliga området
  • diskutera uttryck för maktordningar, konstruktioner av genus och andra identitetsdimensioner samt vilken betydelse de kan ha i sociala och samtida lärmiljöer på internet

Färdighet och förmåga

  • identifiera normer, sociala mönster och strukturer som bidrar till att upprätthålla, alternativt utmana, genus och andra maktordningar

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • identifiera, analysera och kritiskt värdera rådande normer i samtida medier relation till aktuell forskning om genus och intersektionalitet

Moment II
För godkänt moment skall den studerande kunna:

Kunskap och förståelse

  • visa god kännedom om hur intersektionalitet, normkritiskt perspektiv och genuspedagogik kan samverka för inkluderande lärandemiljöer

Färdighet och förmåga

  • utforma ett normkritiskt och genusmedvetet informationsmaterial
  • granska undervisning och/eller arbetsmaterial normkritiskt för att kunna synliggöra hur elever, studenter och/eller medarbetare kan påverkas i praktiken
  • planera för att genomföra en professionell, genusmedveten och normkritiskt utbildningsinsats som bidrar till ett jämställt samhälle

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • visa förmåga att tillämpa sina teoretiska kunskaper genom att redogöra för och diskutera hur och ett intersektionellt och genusvetenskapligt förhållningssätt kan omsättas i praktiken, i ett utbildningssammanhang

Moment III
För godkänt moment skall den studerande kunna:

Kunskap och förståelse

  • identifiera, problematisera och analysera ett utbildnings- och genusrelaterat fenomen för att synliggöra hur genus konstrueras
  • ha grundläggande förståelse för hur en vetenskaplig studie planeras, genomförs och rapporteras

Färdighet och förmåga

  • utifrån formulerat syfte och frågeställningar självständigt genomföra och rapportera en vetenskaplig studie inom kursens huvudområde

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • kritiskt diskutera normer, sociala mönster och strukturer som bidrar till att upprätthålla, alternativt utmana, genus och andra maktordningar i skola och samhälle, i relation till aktuell forskning och studiens resultat
  • kritiskt och konstruktivt diskutera och värdera genomförandet och resultatet av den egna studien

Behörighetskrav

Genuspedagogik och lärande I eller motsvarande. Svenska för grundläggande behörighet för högskolestudier samt engelska A/5

Undervisningens upplägg

I kursen betonas ett problem- och processorienterat arbetssätt. Undervisningen genomförs i form av egna litteraturstudier, seminarier och föreläsningar. Under kursen används en lärmiljö på nätet för handledning, diskussion och distribution av kursmaterial. Utvärdering sker efter slutförd kurs.

Examination

Examination sker fortlöpande med individuella inlämningsuppgifter, samt i form av seminarier, skriftliga redovisningar och en avslutande rapportskrivning.

Betyg på hel kurs utgör en sammanfattande bedömning av resultaten på de olika examinationerna och sätts efter avslutad kurs. Hel kurs bedöms enligt skalan Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd.

Utöver förväntade studieresultat (FSR) läggs i bedömningen för betyget Väl godkänd särskild vikt vid den studerandes förmåga att problematisera olika teoretiska och metodiska aspekter samt förmågan att kunna analysera med stöd av teoretiska begrepp.

Den som erhållit betyget Godkänt (G) på kursen kan ej examineras för högre betyg. Den som utan godkänt resultat på genomgått ordinarieprov samt ett omprov för en kurs eller en del av kurs, har vid nästa omprovstillfälle rätt att hos prefekten begära att få en annan examinator utsedd.

Det första omprovet ska erbjudas senast två månader efter det ordinarie provet, dock tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats. För prov som genomförs under maj och juni månad får första omprovet erbjudas inom tre månader efter ordinarie provtillfälle.

Tidpunkt för omprov ska meddelas senast i samband med det ordinarie provet.

I de fall en kurs upphört att gälla eller kursplanen genomgått större förändringar garanteras minst tre provtillfällen (inklusive ordinarie provtillfälle) enligt tidigare kursplan under en tid av maximalt två år från det att kursplanen har upphört att gälla.

Tillgodoräknande
Student har rätt att få prövat om en tidigare utbildning eller verksamhet kan godtas för tillgodoräknande. För närmare information se högskoleförordningen samt: http://www.umu.se/utbildning/antagning/tillgodoraknande/
Ett negativt beslut om tillgodoräknande är möjligt att överklaga till Överklagandenämnden för högskolan. Ett negativt beslut skall även motiveras skriftligt.
För mer information kontakta Studentcentrum/Examina.
 

Litteratur

  • Giltig från: 2016 vecka 19

    Genusvetenskapens pedagogik och didaktik
    Göteborg : Nationella sekretariatet för genusforskning : [2012] : 66 s. :
    Fritt tillgänglig via Nationella sekretariatet för genusforskning
    ISBN: 9789198080209
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Ambjörnsson Fanny
    Rosa : den farliga färgen
    Stockholm : Ordfront : 2011 : 264 s. :
    ISBN: 978-91-7037-605-4
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Handbok i kvalitativa metoder
    Ahrne Göran, Svensson Peter
    2. uppl. : Stockholm : Liber : 2015 : 275 s. :
    ISBN: 9789147112241
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: Kapitel 12, 13 och 14.

    Kulturnavigering i skolan
    Arvastson Gösta, Ehn Billy
    1. uppl. : Malmö : Gleerups utbildning : 2007 : 174 s. :
    ISBN: 9789140661081
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Politics of (In)visibility : On the Blind Spots of Womens Discrimination in the Academy
    Berkovitch Nitza, Waldman Anat, Yanay Niza
    Ingår i:
    Invisible girl
    Umeå : Umeå University : 2012 : 281 s. : sid. 33-43 :
    Ladda ner utgåvan

    Normkritisk pedagogik : makt, lärande och strategier för förändring
    Bromseth Janne C. H., Darj Frida
    Uppsala : Centrum för genusvetenskap : 2010 : 290 s. :
    ISBN: 978-91-978186-5-0
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Genus, medier och masskultur
    Fagerström Linda, Nilson Maria
    Malmö : Gleerup : 2008 : 171 s. :
    ISBN: 978-91-40-65209-6
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Hernwall Patrik
    Resisting the Subordinate Woman - a Young Girl Constructing Gendered Identity Online
    Ingår i:
    Invisible girl
    Umeå : Umeå University : 2012 : 281 s. : sid. 225-234 :
    Ladda ner utgåvan

    Hirdman Yvonne
    Gösta och genusordningen : feministiska betraktelser
    Stockholm : Ordfront : 2007 : 239 s. :
    ISBN: 978-91-7037-327-5 (inb.)
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Lykke Nina
    Genusforskning : en guide till feministisk teori, metodologi och skrift
    Stockholm : Liber : 2009 : 256 s. :
    ISBN: 91-47-09374-9
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Milles Karin
    Jämställt språk : en handbok i att skriva och tala jämställt : småskrift utarbetad av Språkrådet 2008
    2. uppl. : Stockholm : Norstedt : 2012 : 121 s. :
    ISBN: 978-91-1-305171-0
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Intersektionalitet : kritiska reflektioner över (o)jämlikhetens landskap
    De los Reyes Paulina, Mulinari Diana
    1. uppl. : Malmö : Liber : 2005 : 141 s. :
    ISBN: 91-47-07477-9
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Maskulinitet på schemat : pojkar, flickor och könsskapande i förskola och skola
    Nordberg Marie, Frangeur Renée
    1. uppl. : Stockholm : Liber : 2008 : 224 s. :
    http://www.liber.se/productimage/large/4708464o.jpg
    ISBN: 978-91-47-08464-7
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Forskningsmetodikens grunder : att planera, genomföra och rapportera en undersökning
    Patel Runa, Davidson Bo
    4., [uppdaterade] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2011 : 149 s. :
    ISBN: 978-91-44-06868-8
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Conell R.W.
    Growing up masculine : rethinking the significance of adolescence in the making of masculinities
    Ingår i:
    Irish journal of sociology.
    Dublin : Sociological Association of Ireland : 1991- : 14 : sid. 11-28 :
    http://web.b.ebscohost.com/ehost/detail/detail?sid=719ebe91-455f-49cb-9507-9c1d957f8c56%40sessionmgr115&crlhashurl=login.aspx%253fdirect%253dtrue%2526profile%253dehost%2526scope%253dsite%2526authtype%253dcrawler%2526jrnl%253d07916035%2526AN%253d19676913&hid=115&vid=0&bdata=JnNpdGU9ZWhvc3QtbGl2ZSZzY29wZT1zaXRl#db=afh&AN=19676913

    Zetterwall Sofia
    Resisting the Subordinate Woman - a Young Girl Constructing Gendered Identity Online
    Ingår i:
    Invisible girl
    Umeå : Umeå University : 2012 : 281 s. : sid. 215-224 :
    Ladda ner utgåvan

    Invisible girl : "ceci n´est pas une fille"
    Frånberg Gun-Marie, Hällgren Camilla, Dunkels Elza
    Umeå : Umeå University : 2012 : 281 s. :
    Fritt tillgänglig via Umeå universitetsbibliotek
    Läsanvisning: Theme IV: Gender and Contemporary Media, s 207-277

    Invisible Boy: The Making of Contemporary Masculinities
    Hällgren Camilla, Dunkels Elza, Frånberg Gun-Marie
    Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap : 2015 :
    Ladda ner utgåvan
    Läsanvisning: Valda delar.

    Referenslitteratur

    Crenshaw Kimberlé
    Mapping the Margins: Intersectionality, Identity Politics and Violence against Women of Color
    Ingår i:
    Stanford law review.
    Stanford, Calif. : School of Law : 1948- : sid. 1241-1299 :

    Tweens konstruerar identitet online : flickors och pojkars erfarenheter av sociala medier
    Abiala Kristina, Hernwall Patrik
    Ingår i:
    Pedagogisk forskning i Sverige
    Göteborg : Institutionen för pedagogik och didaktik, Göteborgs universitet : 1996- : 18 : sid. 10-35 :
    Ladda ner pdf

    Siibak Andra
    Constructing the Self through the Photo selection : Visual Impression Management on Social Networking Websites
    Ingår i:
    Cyberpsychology: Journal of Psychosocial Research on Cyberspace
    Masaryk University : 3 :
    http://www.cyberpsychology.eu/view.php?cisloclanku=2009061501&article=1

    Män och jämställdhet : betänkande
    Stockholm : Fritze : 2014 : 575 s. :
    Fritt tillgänglig via www.regeringen.se
    ISBN: 9789138240717
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Valentine Gill
    Theorizing and researching intersectionality : A challenge for feminist geography
    Ingår i:
    Professional geographer
    Oxford : Blackwell : 1997- : 59 : sid. 10-21 :
    Ladda ner pdf

    Forsman Michael
    Duckface/Stoneface
    Ingår i:
    Statens medieråd
    Stockholm : Statens medieråd : 20??- :
    Ladda ner pdf

    Siibak Andra
    Constructing masculinity on a social networking site : The case-study of visual self-presentations of young men on the profile images of SNS Rate
    Ingår i:
    Young
    [Thousand Oaks, Calif.] : 2003- : 18 : sid. 403-425 :
    Ladda ner pdf

    Doing Gender
    West Candace, Zimmerman Don H
    Ingår i:
    Gender & society[Elektronisk resurs]b published in association with Sociologists for Women in Society
    Thousand Oaks, Ca : Sage : 2000- : 1 : sid. 125-151 :
    Ladda ner pdf

    Dobson Shields Amy
    The Representation of Female Friendships on Young Women’s Myspace Profiles : The All-Female World and the Feminine ‘Other’
    Ingår i:
    Youth culture and net culture
    Hershey PA : Information Science Reference : c2011. : xxviii, 441 p. : sid. 126-152 :
    Ladda ner pdf

    Berg Martin
    Netnografi : att forska om och med internet
    1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2015 : 171 s. :
    ISBN: 9789144096810
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Ett antal artiklar tillkommer. Referenslitteratur väljes i samråd med kursledaren.

  • Giltig från: 2015 vecka 35

    Genusvetenskapens pedagogik och didaktik
    Göteborg : Nationella sekretariatet för genusforskning : [2012] : 66 s. :
    Fritt tillgänglig via Nationella sekretariatet för genusforskning
    ISBN: 9789198080209
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Ambjörnsson Fanny
    Rosa : den farliga färgen
    Stockholm : Ordfront : 2011 : 264 s. :
    ISBN: 978-91-7037-605-4
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Handbok i kvalitativa metoder
    Ahrne Göran, Svensson Peter
    1. uppl. : Malmö : Liber : 2011 : 245 s. :
    ISBN: 978-91-47-09446-2
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: Kapitel 10, 11 och 12.

    Kulturnavigering i skolan
    Arvastson Gösta, Ehn Billy
    1. uppl. : Malmö : Gleerups utbildning : 2007 : 174 s. :
    ISBN: 9789140661081
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Politics of (In)visibility : On the Blind Spots of Womens Discrimination in the Academy
    Berkovitch Nitza, Waldman Anat, Yanay Niza
    Ingår i:
    Invisible girl
    Umeå : Umeå University : 2012 : 281 s. : sid. 33-43 :
    Ladda ner utgåvan

    Normkritisk pedagogik : makt, lärande och strategier för förändring
    Bromseth Janne C. H., Darj Frida
    Uppsala : Centrum för genusvetenskap : 2010 : 290 s. :
    ISBN: 978-91-978186-5-0
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Genus, medier och masskultur
    Fagerström Linda, Nilson Maria
    Malmö : Gleerup : 2008 : 171 s. :
    ISBN: 978-91-40-65209-6
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Hernwall Patrik
    Resisting the Subordinate Woman - a Young Girl Constructing Gendered Identity Online
    Ingår i:
    Invisible girl
    Umeå : Umeå University : 2012 : 281 s. : sid. 225-234 :
    Ladda ner utgåvan

    Hirdman Yvonne
    Gösta och genusordningen : feministiska betraktelser
    Stockholm : Ordfront : 2007 : 239 s. :
    ISBN: 978-91-7037-327-5 (inb.)
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Lykke Nina
    Genusforskning : en guide till feministisk teori, metodologi och skrift
    Stockholm : Liber : 2009 : 256 s. :
    ISBN: 91-47-09374-9
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Milles Karin
    Jämställt språk : en handbok i att skriva och tala jämställt
    1. uppl. : Stockholm : Norstedts akademiska förlag : 2008 : 121 s. :
    ISBN: 978-91-7227-567-6
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Intersektionalitet : kritiska reflektioner över (o)jämlikhetens landskap
    De los Reyes Paulina, Mulinari Diana
    1. uppl. : Malmö : Liber : 2005 : 141 s. :
    ISBN: 91-47-07477-9
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Maskulinitet på schemat : pojkar, flickor och könsskapande i förskola och skola
    Nordberg Marie, Frangeur Renée
    1. uppl. : Stockholm : Liber : 2008 : 224 s. :
    http://www.liber.se/productimage/large/4708464o.jpg
    ISBN: 978-91-47-08464-7
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Forskningsmetodikens grunder : att planera, genomföra och rapportera en undersökning
    Patel Runa, Davidson Bo
    4., [uppdaterade] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2011 : 149 s. :
    ISBN: 978-91-44-06868-8
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Conell R.W.
    Growing up masculine : rethinking the significance of adolescence in the making of masculinities
    Ingår i:
    Irish journal of sociology.
    Dublin : Sociological Association of Ireland : 1991- : 14 : sid. 11-28 :
    http://web.b.ebscohost.com/ehost/detail/detail?sid=719ebe91-455f-49cb-9507-9c1d957f8c56%40sessionmgr115&crlhashurl=login.aspx%253fdirect%253dtrue%2526profile%253dehost%2526scope%253dsite%2526authtype%253dcrawler%2526jrnl%253d07916035%2526AN%253d19676913&hid=115&vid=0&bdata=JnNpdGU9ZWhvc3QtbGl2ZSZzY29wZT1zaXRl#db=afh&AN=19676913

    Zetterwall Sofia
    Resisting the Subordinate Woman - a Young Girl Constructing Gendered Identity Online
    Ingår i:
    Invisible girl
    Umeå : Umeå University : 2012 : 281 s. : sid. 215-224 :
    Ladda ner utgåvan

    Invisible girl : "ceci n´est pas une fille"
    Frånberg Gun-Marie, Hällgren Camilla, Dunkels Elza
    Umeå : Umeå University : 2012 : 281 s. :
    Fritt tillgänglig via Umeå universitetsbibliotek
    Läsanvisning: Theme IV: Gender and Contemporary Media, s 207-277

    Invisible Boy: The Making of Contemporary Masculinities
    Hällgren Camilla, Dunkels Elza, Frånberg Gun-Marie
    Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap : 2015 :
    Ladda ner utgåvan
    Läsanvisning: Valda delar.

    Referenslitteratur

    Crenshaw Kimberlé
    Mapping the Margins: Intersectionality, Identity Politics and Violence against Women of Color
    Ingår i:
    Stanford law review.
    Stanford, Calif. : School of Law : 1948- : sid. 1241-1299 :

    Tweens konstruerar identitet online : flickors och pojkars erfarenheter av sociala medier
    Abiala Kristina, Hernwall Patrik
    Ingår i:
    Pedagogisk forskning i Sverige
    Göteborg : Institutionen för pedagogik och didaktik, Göteborgs universitet : 1996- : 18 : sid. 10-35 :
    Ladda ner pdf

    Siibak Andra
    Constructing the Self through the Photo selection : Visual Impression Management on Social Networking Websites
    Ingår i:
    Cyberpsychology: Journal of Psychosocial Research on Cyberspace
    Masaryk University : 3 :
    http://www.cyberpsychology.eu/view.php?cisloclanku=2009061501&article=1

    Män och jämställdhet : betänkande
    Stockholm : Fritze : 2014 : 575 s. :
    Fritt tillgänglig via www.regeringen.se
    ISBN: 9789138240717
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Valentine Gill
    Theorizing and researching intersectionality : A challenge for feminist geography
    Ingår i:
    Professional geographer
    Oxford : Blackwell : 1997- : 59 : sid. 10-21 :
    Ladda ner pdf

    Forsman Michael
    Duckface/Stoneface
    Ingår i:
    Statens medieråd
    Stockholm : Statens medieråd : 20??- :
    Ladda ner pdf

    Siibak Andra
    Constructing masculinity on a social networking site : The case-study of visual self-presentations of young men on the profile images of SNS Rate
    Ingår i:
    Young
    [Thousand Oaks, Calif.] : 2003- : 18 : sid. 403-425 :
    Ladda ner pdf

    Doing Gender
    West Candace, Zimmerman Don H
    Ingår i:
    Gender & society[Elektronisk resurs]b published in association with Sociologists for Women in Society
    Thousand Oaks, Ca : Sage : 2000- : 1 : sid. 125-151 :
    Ladda ner pdf

    Dobson Shields Amy
    The Representation of Female Friendships on Young Women’s Myspace Profiles : The All-Female World and the Feminine ‘Other’
    Ingår i:
    Youth culture and net culture
    Hershey PA : Information Science Reference : c2011. : xxviii, 441 p. : sid. 126-152 :
    Ladda ner pdf

    Ett antal artiklar tillkommer. Referenslitteratur väljes i samråd med kursledaren.