Engelskt namn: School based studies
Denna kursplan gäller: 2015-02-23 och tillsvidare
Kurskod: 6PE188
Högskolepoäng: 1,5
Utbildningsnivå: Grundnivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Pedagogik: Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav
Betygsskala: Godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik
Beslutad av: Tekniska-naturvetenskapliga fakultetsnämnden, 2015-02-24
Med Grundlärare som profession som utgångspunkt, ska kursens praktiska innehåll i skolmiljö ställas mot och vävas samman med den föregående kursens teoretiska innehåll. Fokus under VFU:n ska ligga på minst ett, av studenten utfört, ledarskapsuppdrag samt observationer av handledarens undervisning. I en självreflekterande rapport ska studenten både utifrån sin egen, sin handledares ledarskapsförmåga samt litteratur från föregående kurs, problematisera sina nulägestankar kring den kommande professionen.
För godkänd kurs ska den studerande kunna:
Kunskap och förståelse
beskriva relevanta styr- och policydokument för grundskolans uppdrag
identifiera betydelse och innebörd av ett demokratiskt ledarskap i yrkesutövningen
Färdigheter och förmåga
skriva en text där ett antal kriterier som utmärker en vetenskaplig text ingår
Värderingsförmåga och förhållningssätt
kritiskt granska ledarskapets funktion och betydelse för lärande
Vfu-perioden genomförs i respektive verksamhet
Skriftlig rapport
Den som erhållit betyget Godkänt (G) på kursen kan ej examineras för högre betyg.
För studerande som inte blivit godkänd vid ordinarie provtillfälle anordnas ytterligare provtillfälle. Omprov ska erbjudas senast tre månader efter ordinarie provtillfälle Dessutom ska ytterligare minst ett omprov erbjudas inom ett år från ordinarie provtillfälle, s k uppsamlingsprov. I de fall prov eller obligatoriska undervisningsmoment inte kan upprepas för omprov kan det i stället ersättas med annan uppgift. Omfattningen av och innehållet i en sådan uppgift ska stå i rimlig proportion till det missade provet/obligatoriska momentet.
Rättighet att examineras ges högst två år efter vederbörande students förstagångsregistrering på kursen.
Rätten att delta vid tentamenstillfälle eller att få praktik för att uppnå godkänt betyg kan enligt högskoleförordningen inte begränsas till mindre än fem tillfällen för tentamen och två tillfällen för praktik.
Betyg för hel kurs utgör en sammanfattande bedömning av resultaten av de olika examinationerna och sätts efter avslutad kurs. Hel kurs bedöms enligt skalan Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd.
Studerande som två gånger har underkänts i prov har rätt att få en annan examinator utsedd, om inte särskilda skäl talat emot det (HF 6 kap. 22§). Begäran om ny examinator ställs till prefekten vid naturvetenskapernas och matematikens didaktik.
Student har rätt att få prövat om en tidigare utbildning eller motsvarande kunskaper och färdigheter förvärvade i yrkesverksamhet kan tillgodoräknas vid Umeå universitet. För närmare information se högskoleförordningen samt: http://www.umu.se/utbildning/antagning/tillgodoraknande/
Ett negativt beslut om tillgodoräknande är möjligt att överklaga till Överklagandenämnden för högskolan. Ett negativt beslut skall även motiveras skriftligt.
För mer information kontakta Studentcentrum/Examina.
Bjar Louise
Det hänger på språket : lärande och språkutveckling i grundskolan
Lund : Studentlitteratur : 2006 : 439 s. :
ISBN: 91-44-03917-4
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Valda delar
Individ, skola och samhälle : utbildningsfilosofiska texter
Dewey John, Hartman Ros Mari, Hartman Sven G.
4., [utök.] utg. : Stockholm : Natur och kultur : 2004 : 223, [1] s. :
ISBN: 91-27-09799-4 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Estetiska lärprocesser : upplevelser, praktiker och kunskapsformer
Lindstrand Fredrik, Selander Staffan
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2009 : 270 s. :
http://www.studentlitteratur.se/omslagsbild/artnr/33337-01/height/320/width/320/bild.jpg
ISBN: 978-91-44-05440-7
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Behind the Mirror: Inquiry based storying in teacher education
Kubler Laboskey Vicki, Cline Sarah
Reflective Practice: International and Multidisciplinary Perspectives, 1:3 : 2000 :
Obligatorisk
Läsanvisning: s. 359-375
Lärare som ledare : i och utanför klassrummet
Berg Gunnar, Sundh Frank, Wede Christer
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2012 : 335 s. :
ISBN: 978-91-44-07545-7
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läraryrkets många ansikten
Brynolf Margrethe, Carlström Inge, Svensson Kjell-Erik, Wersäll Britt-Louise
3., [delvis omarb. uppl.] : Stockholm : Liber : 2012 : 330 s. :
ISBN: 978-91-47-10060-6
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011
Stockholm : Skolverket : 2011 : 279 s. :
Fritt tillgängligt via Skolverkets webbplats
ISBN: 978-91-38-32541-4
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Nilsson Marco
Juridik i professionellt lärarskap : lagar och värdegrund i den svenska skolan
2. uppl. : Malmö : Gleerup : 2013 : 164 s. :
ISBN: 9789140685971
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Akademiskt skrivande : en skrivhandledning
Øyen Simen Andersen, Solheim Birger
1. uppl. : Malmö : Gleerups Utbildning : 2015 : 99 s. :
ISBN: 9789140687999
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Ytterligare artiklar tillkommer som tillhandahålls av institutionen
Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik :
Obligatorisk
Bjar Louise
Det hänger på språket : lärande och språkutveckling i grundskolan
Lund : Studentlitteratur : 2006 : 439 s. :
ISBN: 91-44-03917-4
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Valda delar
Individ, skola och samhälle : utbildningsfilosofiska texter
Dewey John, Hartman Ros Mari, Hartman Sven G.
4., [utök.] utg. : Stockholm : Natur och kultur : 2004 : 223, [1] s. :
ISBN: 91-27-09799-4 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Estetiska lärprocesser : upplevelser, praktiker och kunskapsformer
Lindstrand Fredrik, Selander Staffan
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2009 : 270 s. :
http://www.studentlitteratur.se/omslagsbild/artnr/33337-01/height/320/width/320/bild.jpg
ISBN: 978-91-44-05440-7
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Behind the Mirror: Inquiry based storying in teacher education
Kubler Laboskey Vicki, Cline Sarah
Reflective Practice: International and Multidisciplinary Perspectives, 1:3 : 2000 :
Obligatorisk
Läsanvisning: s. 359-375
Lärare som ledare : i och utanför klassrummet
Berg Gunnar, Sundh Frank, Wede Christer
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2012 : 335 s. :
ISBN: 978-91-44-07545-7
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läraryrkets många ansikten
Brynolf Margrethe, Carlström Inge, Svensson Kjell-Erik, Wersäll Britt-Louise
3., [delvis omarb. uppl.] : Stockholm : Liber : 2012 : 330 s. :
ISBN: 978-91-47-10060-6
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011
Stockholm : Skolverket : 2011 : 279 s. :
Fritt tillgängligt via Skolverkets webbplats
ISBN: 978-91-38-32541-4
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Maskulinitet på schemat : pojkar, flickor och könsskapande i förskola och skola
Nordberg Marie, Frangeur Renée
1. uppl. : Stockholm : Liber : 2008 : 224 s. :
http://www.liber.se/productimage/large/4708464o.jpg
ISBN: 978-91-47-08464-7
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Stukát Staffan
Att skriva examensarbete inom utbildningsvetenskap
Lund : Studentlitteratur : 2005 : 208 s. :
ISBN: 91-44-03615-9
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Valda delar