Engelskt namn: Preschool Teacher as a Profession
Denna kursplan gäller: 2019-06-17 till 2020-08-02 (nyare version av kursplanen finns)
Kursplan för kurser med start efter 2023-03-13
Kursplan för kurser med start mellan 2022-08-01 och 2023-03-12
Kursplan för kurser med start mellan 2021-08-02 och 2022-07-31
Kursplan för kurser med start mellan 2020-08-03 och 2021-08-01
Kursplan för kurser med start mellan 2019-06-17 och 2020-08-02
Kursplan för kurser med start mellan 2017-08-07 och 2019-06-16
Kursplan för kurser med start mellan 2015-08-31 och 2017-08-06
Kurskod: 6PE183
Högskolepoäng: 6
Utbildningsnivå: Grundnivå
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap
Beslutad av: Prefekten, 2015-01-14
Reviderad av: Prefekten, 2019-06-14
Inledningsvis behandlas vad akademiska studier innebär i en yrkesutbildning som vilar på beprövad erfarenhet och vetenskaplig grund. Vidare bearbetas det svenska utbildningssystemet och dess historiska framväxt med fokus på förskola och förskoleklass. Relevanta styrdokument/författningar studeras. Innehållet i förskolans läroplan behandlas och olika faktorers inverkan på förskolans utbildning samt läroplansteori introduceras. Vidare belyses innebörden av att förskollärare är en myndighetsutövare. I kursen behandlas även olika perspektiv på förskolepedagogik, där omsorg, lek och lärande bildar en helhet. Dessutom bearbetas förskollärarens kommunikativa uppdrag där ledarskap och sociala relationer fokuseras.
För godkänd kurs ska den studerande kunna:
Kunskap och förståelse
Färdigheter och förmåga
Grundläggande behörighet
Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, seminarier och workshops där kursinnehållet tillämpas i varierade former. Syftet med seminarier och workshops är att förbereda för förskollärarens yrkespraktik. Examinerande inslag är obligatoriska.
Det som grundläggs i denna kurs följs upp i andra kurser i programmet. Systematisk kompetensuppföljning kommer huvudsakligen att genomföras i VFU-kurserna.
Examinationer sker individuellt och i grupp via muntliga seminarier och workshops samt en individuell skriftlig hemtentamen.
Avsteg från kursplanens examinationsform kan göras för en student som har beslut om pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning. Individuell anpassning av examinationsformen ska övervägas utifrån studentens behov. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat. Efter begäran av studenten ska kursansvarig lärare, i samråd med examinator, skyndsamt besluta om anpassad examinationsform. Beslutet ska sedan meddelas studenten.
Betyg för hel kurs utgör en sammanfattande bedömning av resultaten av de olika examinationerna och sätts efter avslutad kurs. Hel kurs bedöms enligt skalan Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd.
För betyget Väl godkänt (VG) krävs utöver att samtliga examinationer bedömts med resultatet Godkänt (G), även att den skriftliga individuella hemtentamen bedöms med resultatet Väl godkänt (VG). Om någotdera av proven bedömts med resultatet Underkänt (U), sätts slutbetyget underkänt (U).
Utöver förväntade studieresultat (FSR) läggs bedömningen för betyget Väl godkänd särskild vikt vid den studerandes förmåga att problematisera kring olika teoretiska och metodiska aspekter samt kunna analysera med stöd av teoretiska begrepp.
Den som erhållit betyget Godkänt (G) på kursen kan ej examineras för högre betyg. Den som utan godkänt resultat på genomgått ordinarieprov samt ett omprov för en kurs eller en del av kurs, har vid nästa omprovstillfälle rätt att hos prefekten begära att få en annan examinator utsedd.
Det första omprovet ska erbjudas senast två månader efter det ordinarie provet, dock tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats. För prov som genomförs under maj och juni månad får första omprovet erbjudas inom tre månader efter ordinarie provtillfälle.
Tidpunkt för omprov ska meddelas senast i samband med ordinarie provet.
Tillgodoräknande
Student har rätt att få prövat om en tidigare utbildning eller verksamhet kan godtas för tillgodoräknande. För närmare information se högskoleförordningen samt: http://www.umu.se/utbildning/antagning/tillgodoraknande/
Ett negativt beslut om tillgodoräknande är möjligt att överklaga till Överklagandenämnden för högskolan. Ett negativt beslut skall även motiveras skriftligt.
För mer information kontakta Studentcentrum/Examina.
I de fall en kurs upphört att gälla eller en kursplan genomgått större förändringar garanteras minst tre provtillfällen (inklusive ordinarie provtillfälle) enligt tidigare kursplan under en tid av maximalt två år från kursplan upphört att gälla.
Med "obligatorisk" kurslitteratur avses huvudsaklig och rekommenderad litteratur för att tillgodogöra sig kursens innehåll och uppnå de förväntade studieresultaten. Obligatorisk litteratur går att beställa som ljudbok från UmUB vid behov.
Juridik för lärare
Andersson Anderz, Boström Viola, Lyrenäs Sara, Nilsson Rådeström Nina, Sidenhag Lina
Första upplagan : Stockholm : Liber : [2017] : 206 sidor :
ISBN: 9789147112975
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Barnet och förskolans pedagogiska ledarskap
Arnér Elisabeth, Sollerman Solveig
Upplaga 1 : Lund : Studentlitteratur : [2018] : 118 sidor :
ISBN: 978-91-44-11348-7
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Professionell vägledning : med samtal som redskap
Hägg Kerstin, Kuoppa Svea Maria
2., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2007 : 141, [3] s. :
ISBN: 978-91-44-01537-8
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: (valda delar)
Villanueva Gran Tora
Inget lärande utan omsorg
Lärarförbundet : 2018 :
Fulltext
Obligatorisk
Förskolans historia : förskolepolitik, barn och barndom
Lindgren Anne-Li, Söderlind Ingrid
Första upplagan : Malmö : Gleerups : [2019] : 206 sidor :
ISBN: 9789140697219
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Valda delar
Läroplan för förskolan : Lpfö 18
Stockholm : Skolverket : 2018 : 20 sidor :
Fritt tillgänglig på Skolverkets webbplats
ISBN: 9789138327364
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011 : reviderad 2017
Stockholm : Skolverket : 2017 : 289 s. :
Fritt tillgänglig via Skolverkets webbplats
ISBN: 978-91-38-32716-6
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Läroplanens tredje del: Förskoleklassen
Öhman Margareta
Barnen äger leken!
Förskoletidningen : 2019 :
Fulltext
Obligatorisk
Undervisning i förskolan
Skolverket :
Fulltext
Obligatorisk
Akademiskt läsande och skrivande
Blomström Vendela, Wennerberg Jeanna
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2015 : 202 s. :
ISBN: 9789144092546
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: REFERENSLITTERATUR
Att studera på högskolan : studieteknik, motivation och inspiration
Bergman Marina, Israelsson Britt-Marie
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2015 : 166 s. :
ISBN: 9789144104287
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: REFERENSLITTERATUR
Förskoleklassen : ett kommentarmaterial till läroplanens tredje del
Stockholm : Skolverket : 2016 : 27 s. :
Fritt tillgänglig via Skolverkets webbplats
ISBN: 9789138327043
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: REFERENSLITTERATUR
Relevanta lagtexter tillkommer
Med "obligatorisk" kurslitteratur avses huvudsaklig och rekommenderad litteratur för att tillgodogöra sig kursens innehåll och uppnå de förväntade studieresultaten. Obligatorisk litteratur går att beställa som ljudbok från UmUB vid behov.
Juridik för lärare
Andersson Anderz, Boström Viola, Lyrenäs Sara, Nilsson Rådeström Nina, Sidenhag Lina
Första upplagan : Stockholm : Liber : [2017] : 206 sidor :
ISBN: 9789147112975
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Barnet och förskolans pedagogiska ledarskap
Arnér Elisabeth, Sollerman Solveig
Upplaga 1 : Lund : Studentlitteratur : [2018] : 118 sidor :
ISBN: 978-91-44-11348-7
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Professionell vägledning : med samtal som redskap
Hägg Kerstin, Kuoppa Svea Maria
2., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2007 : 141, [3] s. :
ISBN: 978-91-44-01537-8
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: (valda delar)
Omsorg en central aspekt av förskolepedagogiken : Exemplet måltiden
Johansson Eva, Pramling Samuelsson Ingrid
Ingår i:
Pedagogisk forskning i Sverige
Göteborg : Institutionen för pedagogik och didaktik : 1996- : 6 : sid. 81-101 :
Fulltext
Obligatorisk
Olsson Newman Karolina
Empatiskt ledarskap : samspel i barngruppen
Första upplagans första tryckning : Stockholm : Natur & Kultur : 2017 : 143 sidor :
ISBN: 978-91-27-45109-4
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Tellgren B
Från Fröbelsk samhällsmoder till fullvärdig förskollärare : Föreställningar om förskollärare under 1900-talet
Ingår i:
Förskolans aktörer
Uppsala : Historiska institutionen, Uppsala universitet : 2011 : 243 s. :
Obligatorisk
Läsanvisning: Sid 143-165 (länk läggs ut i Cambro)
Läroplan för förskolan : Lpfö 18
Stockholm : Skolverket : 2018 : 20 sidor :
Fritt tillgänglig på Skolverkets webbplats
ISBN: 9789138327364
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011 : reviderad 2017
Stockholm : Skolverket : 2017 : 289 s. :
Fritt tillgänglig via Skolverkets webbplats
ISBN: 978-91-38-32716-6
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Läroplanens tredje del: Förskoleklassen
Läroplaner för de yngre barnen : Utveckling från 1800-talets mitt till idag
Ingår i:
Pedagogisk forskning i Sverige
Göteborg : Institutionen för pedagogik och didaktik : 1996- : 6 : sid. 241-269 :
Obligatorisk
Läsanvisning: (Länk läggs ut i Cambro)
Öhman Margareta
Barnen äger leken!
Förskoletidningen : 2019 :
Fulltext
Obligatorisk
Undervisning i förskolan
Skolverket :
Fulltext
Obligatorisk
Akademiskt läsande och skrivande
Blomström Vendela, Wennerberg Jeanna
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2015 : 202 s. :
ISBN: 9789144092546
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: REFERENSLITTERATUR
Att studera på högskolan : studieteknik, motivation och inspiration
Bergman Marina, Israelsson Britt-Marie
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2015 : 166 s. :
ISBN: 9789144104287
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: REFERENSLITTERATUR
Förskoleklassen : ett kommentarmaterial till läroplanens tredje del
Stockholm : Skolverket : 2016 : 27 s. :
Fritt tillgänglig via Skolverkets webbplats
ISBN: 9789138327043
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: REFERENSLITTERATUR
Relevanta lagtexter tillkommer