Engelskt namn: Preschool Teacher as a Profession
Denna kursplan gäller: 2015-08-31 till 2017-08-06 (nyare version av kursplanen finns)
Kursplan för kurser med start efter 2023-03-13
Kursplan för kurser med start mellan 2022-08-01 och 2023-03-12
Kursplan för kurser med start mellan 2021-08-02 och 2022-07-31
Kursplan för kurser med start mellan 2020-08-03 och 2021-08-01
Kursplan för kurser med start mellan 2019-06-17 och 2020-08-02
Kursplan för kurser med start mellan 2017-08-07 och 2019-06-16
Kursplan för kurser med start mellan 2015-08-31 och 2017-08-06
Kurskod: 6PE183
Högskolepoäng: 6
Utbildningsnivå: Grundnivå
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap
Beslutad av: Prefekten, 2015-01-14
Reviderad av: Prefekten, 2015-06-03
Inledningsvis behandlas vad akademiska studier innebär i en yrkesutbildning som vilar på beprövad erfarenhet och vetenskaplig grund. Vidare bearbetas det svenska utbildningssystemet och dess historiska framväxt med fokus på förskolan. Relevanta styrdokument/författningar för förskolan studeras. Innehållet i läroplanen behandlas och olika faktorers inverkan på förskolans verksamhet samt läroplansteori introduceras. Vidare belyses innebörden av att förskolläraren är en myndighetsutövare. I kursen behandlas även olika perspektiv på förskolepedagogik, där omsorg, lek och lärande bildar en helhet. Dessutom bearbetas förskollärarens kommunikativa uppdrag där ledarskap och sociala relationer fokuseras.
För godkänd kurs ska den studerande kunna:
Kunskap och förståelse
Färdigheter och förmåga
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Grundläggande behörighet samt, i överensstämmelse med aktuell programstruktur, tidigare genomgångna kurser
Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, seminarier och workshops där kursinnehållet tillämpas i varierade former. Syftet med seminarier och workshops är att förbereda för förskollärarens yrkespraktik. Examinerande inslag är obligatoriska.
Det som grundläggs i denna kurs följs upp i andra kurser i programmet. Systematisk kompetensuppföljning kommer huvudsakligen att genomföras i VFU-kurserna.
Examinationer sker individuellt och i grupp via muntliga seminarier och workshops och en skriftlig hemtentamen. För student som har beslut om pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning ska individuella anpassningar av examination övervägas utifrån studentens behov. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat.
Betyg för hel kurs utgör en sammanfattande bedömning av resultaten av de olika examinationerna och sätts efter avslutad kurs. Hel kurs bedöms enligt skalan Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd.
Utöver förväntade studieresultat (FSR) läggs bedömningen för betyget Väl godkänd särskild vikt vid den studerandes förmåga att problematisera kring olika teoretiska och metodiska aspekter samt kunna analysera med stöd av teoretiska begrepp.
Den som erhållit betyget Godkänt (G) på kursen kan ej examineras för högre betyg. Den som utan godkänt resultat på genomgått ordinarieprov samt ett omprov för en kurs eller en del av kurs, har vid nästa omprovstillfälle rätt att hos prefekten begära att få en annan examinator utsedd.
Det första omprovet ska erbjudas senast två månader efter det ordinarie provet, dock tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats. För prov som genomförs under maj och juni månad får första omprovet erbjudas inom tre månader efter ordinarie provtillfälle.
Tidpunkt för omprov ska meddelas senast i samband med ordinarie provet.
I de fall en kurs upphört att gälla eller en kursplan genomgått större förändringar garanteras minst tre provtillfällen (inklusive ordinarie provtillfälle) enligt tidigare kursplan under en tid av maximalt två år från kursplan upphört att gälla.
Tillgodoräknande
Student har rätt att få prövat om en tidigare utbildning eller verksamhet kan godtas för tillgodoräknande. För närmare information se högskoleförordningen samt: http://www.umu.se/utbildning/antagning/tillgodoraknande/
Ett negativt beslut om tillgodoräknande är möjligt att överklaga till Överklagandenämnden för högskolan. Ett negativt beslut skall även motiveras skriftligt.
För mer information kontakta Studentcentrum/Examina.
Juridik för lärare
Andersson Anderz, Boström Viola, Lyrenäs Sara, Nilsson Rådeström Nina, Sidenhag Lina
Första upplagan : Stockholm : Liber : [2017] : 206 sidor :
ISBN: 9789147112975
Se Umeå UB:s söktjänst
Att undervisa barn i förskolan
Doverborg Elisabet, Pramling Niklas, Pramling Samuelsson Ingrid
1. uppl. : Stockholm : Liber : 2013 : 117 s. :
ISBN: 9789147111329
Se Umeå UB:s söktjänst
Att bli förskollärare : mångfacetterad komplexitet
Engdahl Ingrid, Ärlemalm-Hagsér Eva
1. uppl. : Stockholm : Liber : 2015 : 288 s. :
ISBN: 9789147099627
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Valda delar
Professionell vägledning : med samtal som redskap
Hägg Kerstin, Kuoppa Svea Maria
2., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2007 : 141, [3] s. :
ISBN: 978-91-44-01537-8
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: (valda delar)
Omsorg en central aspekt av förskolepedagogiken : Exemplet måltiden
Johansson Eva, Pramling Samuelsson Ingrid
Ingår i:
Pedagogisk forskning i Sverige
Göteborg : Institutionen för pedagogik och didaktik, Göteborgs universitet : 1996- : 6 : sid. 81-101 :
Fulltext
Preschool teaching in Sweden : a profession in change
Sheridan Sonja, Williams Pia, Sandberg Anette, Vuorinen Tuula
Ingår i:
Educational research [Elektronisk resurs].
London : Taylor & Francis : 2000- : 53 : sid. 415-437 :
Fulltext
Skolministeriet: Är leken fri?
UR Skola : 2017 :
Lyssna
Läroplan för förskolan Lpfö 98
2., rev. uppl. : Stockholm : Skolverket : 2011 : 16 s. :
Fritt tillgänglig via www.skolverket.se
ISBN: 978-91-38-32586-5
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011
Stockholm : Skolverket : 2011 : 279 s. :
Fritt tillgängligt via Skolverkets webbplats
ISBN: 978-91-38-32541-4
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Reviderad 2016
UR Samtiden - Förskoledagarna 2013: Det lekande lärande barnet och förskolan
UR Skola : 2019 :
Lyssna
Vallberg Roth Ann-Christine
Läroplan för de yngre barnen Utvecklingen från 1800-talets mitt till idag
Ingår i:
Pedagogisk forskning i Sverige
Göteborg : Institutionen för pedagogik och didaktik, Göteborgs universitet : 1996- : 6 : sid. 241-269 :
Fulltext
Relevanta lagtexter tillkommer
Referenslitteratur
Akademiskt läsande och skrivande
Blomström Vendela, Wennerberg Jeanna
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2015 : 202 s. :
ISBN: 9789144092546
Se Umeå UB:s söktjänst
Att studera på högskolan : studieteknik, motivation och inspiration
Bergman Marina, Israelsson Britt-Marie
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2015 : 166 s. :
ISBN: 9789144104287
Se Umeå UB:s söktjänst
Vallberg Roth Ann-Christine
De yngre barnens läroplanshistoria : från 1800-talets mitt till idag
2., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2011 : 200 s. :
ISBN: 978-91-44-05554-1
Se Umeå UB:s söktjänst
Att undervisa barn i förskolan
Doverborg Elisabet, Pramling Niklas, Pramling Samuelsson Ingrid
1. uppl. : Stockholm : Liber : 2013 : 117 s. :
ISBN: 9789147111329
Se Umeå UB:s söktjänst
Att bli förskollärare : mångfacetterad komplexitet
Engdahl Ingrid, Ärlemalm-Hagsér Eva
1. uppl. : Stockholm : Liber : 2015 : 288 s. :
ISBN: 9789147099627
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Valda delar
Professionell vägledning : med samtal som redskap
Hägg Kerstin, Kuoppa Svea Maria
2., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2007 : 141, [3] s. :
ISBN: 978-91-44-01537-8
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: (valda delar)
Omsorg en central aspekt av förskolepedagogiken : Exemplet måltiden
Johansson Eva, Pramling Samuelsson Ingrid
Ingår i:
Pedagogisk forskning i Sverige
Göteborg : Institutionen för pedagogik och didaktik, Göteborgs universitet : 1996- : 6 : sid. 81-101 :
Fulltext
Nilsson Marco
Juridik i professionellt lärarskap : lagar och värdegrund i den svenska skolan
2. uppl. : Malmö : Gleerup : 2013 : 164 s. :
ISBN: 9789140685971
Se Umeå UB:s söktjänst
Preschool teaching in Sweden : a profession in change
Sheridan Sonja, Williams Pia, Sandberg Anette, Vuorinen Tuula
Ingår i:
Educational research [Elektronisk resurs].
London : Taylor & Francis : 2000- : 53 : sid. 415-437 :
Fulltext
Läroplan för förskolan Lpfö 98
2., rev. uppl. : Stockholm : Skolverket : 2011 : 16 s. :
Fritt tillgänglig via www.skolverket.se
ISBN: 978-91-38-32586-5
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Vallberg Roth Ann-Christine
De yngre barnens läroplanshistoria : från 1800-talets mitt till idag
2., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2011 : 200 s. :
ISBN: 978-91-44-05554-1
Se Umeå UB:s söktjänst
Öhman Margareta
Det viktigaste är att få leka!
Stockholm : Liber : 2011 : 277 s. :
ISBN: 91-47-09981-X
Se Umeå UB:s söktjänst
Relevanta lagtexter tillkommer
Referenslitteratur
Akademiskt läsande och skrivande
Blomström Vendela, Wennerberg Jeanna
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2015 : 202 s. :
ISBN: 9789144092546
Se Umeå UB:s söktjänst
Att undervisa barn i förskolan
Doverborg Elisabet, Pramling Niklas, Pramling Samuelsson Ingrid
1. uppl. : Stockholm : Liber : 2013 : 117 s. :
ISBN: 9789147111329
Se Umeå UB:s söktjänst
Att bli förskollärare : mångfacetterad komplexitet
Engdahl Ingrid, Ärlemalm-Hagsér Eva
1. uppl. : Stockholm : Liber : 2015 : 288 s. :
ISBN: 9789147099627
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Valda delar
Professionell vägledning : med samtal som redskap
Hägg Kerstin, Kuoppa Svea Maria
2., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2007 : 141, [3] s. :
ISBN: 978-91-44-01537-8
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: (valda delar)
Omsorg en central aspekt av förskolepedagogiken : Exemplet måltiden
Johansson Eva, Pramling Samuelsson Ingrid
Ingår i:
Pedagogisk forskning i Sverige
Göteborg : Institutionen för pedagogik och didaktik, Göteborgs universitet : 1996- : 6 : sid. 81-101 :
Fulltext
Nilsson Marco
Juridik i professionellt lärarskap : lagar och värdegrund i den svenska skolan
2. uppl. : Malmö : Gleerup : 2013 : 164 s. :
ISBN: 9789140685971
Se Umeå UB:s söktjänst
Preschool teaching in Sweden : a profession in change
Sheridan Sonja, Williams Pia, Sandberg Anette, Vuorinen Tuula
Ingår i:
Educational research [Elektronisk resurs].
London : Taylor & Francis : 2000- : 53 : sid. 415-437 :
Fulltext
Läroplan för förskolan Lpfö 98
2., rev. uppl. : Stockholm : Skolverket : 2011 : 16 s. :
Fritt tillgänglig via www.skolverket.se
ISBN: 978-91-38-32586-5
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Vallberg Roth Ann-Christine
De yngre barnens läroplanshistoria : från 1800-talets mitt till idag
2., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2011 : 200 s. :
ISBN: 978-91-44-05554-1
Se Umeå UB:s söktjänst
Öhman Margareta
Det viktigaste är att få leka!
Stockholm : Liber : 2011 : 277 s. :
ISBN: 91-47-09981-X
Se Umeå UB:s söktjänst
Relevanta lagtexter tillkommer