Engelskt namn: Preschool Teacher as a Profession
Denna kursplan gäller: 2015-01-12 till 2015-08-30 (nyare version av kursplanen finns)
Kursplan för kurser med start efter 2023-03-13
Kursplan för kurser med start mellan 2022-08-01 och 2023-03-12
Kursplan för kurser med start mellan 2021-08-02 och 2022-07-31
Kursplan för kurser med start mellan 2020-08-03 och 2021-08-01
Kursplan för kurser med start mellan 2019-06-17 och 2020-08-02
Kursplan för kurser med start mellan 2017-08-07 och 2019-06-16
Kursplan för kurser med start mellan 2015-08-31 och 2017-08-06
Kursplan för kurser med start innan 2015-08-30
Kurskod: 6PE183
Högskolepoäng: 6
Utbildningsnivå: Grundnivå
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap
Beslutad av: Prefekten, 2015-01-14
Inledningsvis i kursen behandlas vad akademiska studier innebär i en yrkesutbildning som vilar på beprövad erfarenhet och vetenskaplig grund. Vidare bearbetas det svenska utbildningssystemet och dess historiska framväxt med fokus på förskolan. Relevanta styrdokument/författningar för förskolan studeras. Innehållet i läroplanen behandlas och olika faktorers inverkan på förskolans verksamhet samt läroplansteori introduceras. Vidare belyses innebörden av att förskolläraren är en myndighetsutövare. I kursen behandlas även olika perspektiv på förskolepedagogik, där omsorg, lek och lärande bildar en helhet. Dessutom bearbetas förskollärarens kommunikativa uppdrag där ledarskap och sociala relationer fokuseras.
För godkänd kurs ska den studerande kunna:
Kunskap och förståelse
Färdigheter och förmåga
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Grundläggande behörighet samt, i överensstämmelse med aktuell programstruktur, tidigare genomgångna kurser
Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, seminarier och workshops där kursinnehållet tillämpas i varierade former. Syftet med seminarier och workshops är att förbereda för förskollärarens yrkespraktik.
Det som grundläggs i denna kurs följs upp i andra kurser i programmet. Kompetensuppföljning kommer framför allt ske systematiskt i VFU-kurserna.
Kursen examineras via seminarier, workshops och skriftlig hemtentamen. Betyg för hel kurs utgör en sammanfattande bedömning av resultaten av de olika examinationerna och sätts efter avslutad kurs. Hel kurs bedöms enligt skalan Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd. Den som erhållit betyget Godkänt (G) på kursen kan ej examineras för högre betyg.
För studerande som inte blivit godkänd vid ordinarie provtillfälle anordnas ytterligare provtillfälle. Omprov ska erbjudas senast tre månader efter ordinarie provtillfälle Dessutom ska ytterligare minst ett omprov erbjudas inom ett år från ordinarie provtillfälle, s.k. uppsamlingsprov. I de fall prov eller obligatoriska undervisningsmoment inte kan upprepas för omprov kan det i stället ersättas med annan uppgift. Omfattningen av och innehållet i en sådan uppgift ska stå i rimlig proportion till det missade provet/obligatoriska momentet.
Studerande som underkänts två gånger på kursen har rätt att hos prefekten begära att annan lärare utses som examinator. Rättighet att examineras ges högst två år efter vederbörande students förstagångsregistrering på kursen.
Rätten att delta vid tentamenstillfälle eller att få praktik för att uppnå godkänt betyg kan enligt högskoleförordningen inte begränsas till mindre än fem tillfällen för tentamen och två tillfällen för praktik.
Tillgodoräknande
Student har rätt att få prövat om en tidigare utbildning eller motsvarande kunskaper och färdigheter förvärvade i yrkesverksamhet kan tillgodoräknas vid Umeå universitet. För närmare information se högskoleförordningen samt: http://www.umu.se/utbildning/antagning/tillgodoraknande/
Ett negativt beslut om tillgodoräknande är möjligt att överklaga till Överklagandenämnden för högskolan. Ett negativt beslut skall även motiveras skriftligt.
För mer information kontakta Studentcentrum/Examina.
Att undervisa barn i förskolan
Doverborg Elisabet, Pramling Niklas, Pramling Samuelsson Ingrid
1. uppl. : Stockholm : Liber : 2013 : 117 s. :
ISBN: 9789147111329
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Professionell vägledning : med samtal som redskap
Hägg Kerstin, Kuoppa Svea Maria
2., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2007 : 141, [3] s. :
ISBN: 978-91-44-01537-8
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: (valda delar)
Omsorg en central aspekt av förskolepedagogiken : Exemplet måltiden
Johansson Eva, Pramling Samuelsson Ingrid
Ingår i:
Pedagogisk forskning i Sverige
Göteborg : Institutionen för pedagogik och didaktik, Göteborgs universitet : 1996- : 6 : sid. 81-101 :
Fulltext
Obligatorisk
Linde Göran
Det ska ni veta! : en introduktion till läroplansteori!
3., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2012 : 172 s. :
ISBN: 978-91-44-08559-3
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: (valda delar)
Nilsson Marco
Juridik i professionellt lärarskap : lagar och värdegrund i den svenska skolan
2. uppl. : Malmö : Gleerup : 2013 : 164 s. :
ISBN: 9789140685971
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Preschool teaching in Sweden : a profession in change
Sheridan Sonja, Williams Pia, Sandberg Anette, Vuorinen Tuula
Ingår i:
Educational research [Elektronisk resurs].
London : Taylor & Francis : 2000- : 53 : sid. 415-437 :
Fulltext
Obligatorisk
Läroplan för förskolan Lpfö 98
2., rev. uppl. : Stockholm : Skolverket : 2011 : 16 s. :
Fritt tillgänglig via www.skolverket.se
ISBN: 978-91-38-32586-5
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Vallberg Roth Ann-Christine.
De yngre barnens läroplanshistoria : didaktik, dokumentation och bedömning i förskola
Johanneshov : MTM : 2013. : 1 CD-R :
Obligatorisk
Öhman Margareta
Det viktigaste är att få leka!
Stockholm : Liber : 2011 : 277 s. :
ISBN: 91-47-09981-X
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Relevanta lagtexter tillkommer