"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Skolutvärdering i granskningssamhället, 15 hp

Kursen är nedlagd från och med 2023-02-08

Engelskt namn: School evaluation in the audit society

Denna kursplan gäller: 2016-03-21 och tillsvidare

Kurskod: 6PE175

Högskolepoäng: 15

Utbildningsnivå: Avancerad nivå

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

Beslutad av: Prefekten, 2014-11-11

Reviderad av: Prefekten, 2016-03-23

Innehåll

Kursen behandlar utvärdering av och i skolan och utvärderingars betydelse i skolsystemet, samt utvärderingsteori och utvärderingspraktik. I kursen behandlas utvärdering i de politiska, administrativa, organisatoriska och verksamhetsnära sammanhang där utvärdering och utvärderingssystem initieras och är tänkta att användas. Därutöver analysers hur dagens utvärderings- och granskningssamhälle påverkar sättet att tänka och hur utvärdering används för kontroll, lärande och förändring i transnationell, nationell och lokal utbildningspolicy och skolans praktik. Främst behandlas utvärdering av utbildningsreformer, -policy, program och ordinarie skolverksamhet samt uppföljnings- och utvärderingssystem som producerar fortlöpande kunskap om prestationer och resultat inkl. bedömningar av brister i måluppfyllelse och regelefterlevnad (t.ex. PISA, SALSA, skolinspektioner, systematiskt kvalitetsarbete). Kursen ger en orientering i generella utvecklingslinjer och trender i utvärdering, samt olika utvärderingsperspektivs-/ modellers kännetecken och användningsområden.  Kursen behandlar också riktlinjer för utvärdering, meta-utvärdering, utvärderingspolicy, etik i utvärdering, utvärderingars syften och funktioner, samt responssystem till utvärderingar.

Förväntade studieresultat

Efter avslutad kurs skall studenten kunna:

Kunskap och förståelse

  • beskriva, tolka och analysera utvärdering och utvärderingssystem i dagens utvärderingssamhälle och i de sammanhang på skolområdet som utvärdering förväntas komma till användning, samt dess följder för skolans aktörer
  • redogöra för, tolka och analysera teorier för och om utvärdering, samt olika perspektiv och trender i utvärdering

Färdighet och förmåga

  • jämföra olika utvärderingsmodeller, kriterier och metoder vid utformning och genomförande av utvärdering
  • planera en utvärdering
  • kvalitetsgranska utvärderingsrapporter

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • identifiera etiska svårigheter i utvärdering och kritiskt analysera och tillämpa etiska och metodologiska riktlinjer för utvärdering
  • diskutera och försvara sin rapport, samt granska, värdera och diskutera andras rapporter

Behörighetskrav

För behörighet krävs minst 90 högskolepoäng och minst 3 månaders erfarenhet inom utbildningsväsendet exempelvis som lärare, skolledare, tjänstemän inom kommunal, landstingskommunal, friskole- och nationell förvaltning/administration (styrkes med anställningsbevis/tjänstgöringsintyg). Samt svenska för grundläggande behörighet för högskolestudier och Engelska A/5.

Undervisningens upplägg

I kursen finns obligatoriska inslag som kräver fysisk närvaro på campus, se vidare i kurstillfällets gällande schema och studieguide.

Kursen är en distanskurs som genomförs på halvfart under en termin. Kursen genomförs i samverkan med Centrum för utvärderingsforskning (UCER). Kursen genomförs i form av cirka 4 fysiska sammankomster med föreläsningar, diskussioner, individuella och gruppuppgifter samt seminarier där studenterna redovisar och granskar varandras arbeten. Kursen är uppdelad i två delar. Den första behandlar teorier om utvärdering, utvärderingars sammanhang, framväxt, utvecklingslinjer och utvärderingsvågor, utvärderingsmodeller och utvärderingssystem, metautvärdering och vad som är kvalitet i utvärdering. Den andra delen är praktiskt inriktad och bygger på kunskaper från den första delen. Individuella uppgifter eller gruppuppgifter förekommer mellan och inför undervisningstillfällena. Del två redovisas i en kort rapport (8-10 sidor) som seminariebehandlas.

Examination

Fysisk närvaro vid obligatoriska moment fordras för godkänt resultat på kursen, om inte annat anges i kurstillfällets gällande schema och studieguide.

Kursen examineras genom skriftligt prov under kursens gång, genom skriftlig rapport vid kursens slut liksom via skriftliga och/eller muntliga uppgifter under kursens gång. I seminarieform försvarar studenten sin rapport och opponerar på en annan students rapport. För betyget väl godkänd krävs väl godkänd på såväl skriftligt prov som individuell rapport.

Den som erhållit betyget Godkänt (G) på kursen kan ej examineras för högre betyg. För studerande som inte blivit godkänd vid ordinarie provtillfälle anordnas ytterligare provtillfälle. Studerande som två gånger underkänts i prov, har rätt att begära att annan lärare utses att bestämma betyg. Eventuellt tillgodoräknande prövas alltid individuellt.

Omprov ska erbjudas senast tre månader efter ordinarie provtillfälle, dock ska omprov erbjudas tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats och kopia av studentens tentamen är tillgänglig. Dessutom ska ytterligare minst ett omprov erbjudas inom ett år från ordinarie provtillfälle, sk uppsamlingsprov. I de fall prov eller obligatoriska undervisningsmoment inte kan upprepas enligt gällande regler för omprov kan det i stället ersättas med annan uppgift. Omfattningen av och innehållet i en sådan uppgift ska stå i rimlig proportion till det missade obligatoriska momentet.

Studerande som underkänts två gånger på kursen har rätt att hos prefekten begära att annan lärare utses som examinator. Rättighet att examineras ges högst två år efter vederbörande students förstagångsregistrering på kursen.

Tillgodoräknande
Student har rätt att få prövat om en tidigare utbildning eller verksamhet kan godtas för tillgodoräknande. För närmare information se högskoleförordningen samt: http://www.umu.se/utbildning/antagning/tillgodoraknande/

Ett negativt beslut om tillgodoräknande är möjligt att överklaga till Överklagandenämnden för högskolan. Ett negativt beslut skall även motiveras skriftligt.
 

Litteratur

Giltig från: 2016 vecka 12

Med "obligatorisk" kurslitteratur avses huvudsaklig och rekommenderad litteratur för att tillgodogöra sig kursens innehåll och uppnå de förväntade studieresultaten.

Böcker

Program evaluation : alternative approaches and practical guidelines
Fitzpatrick Jody L., Sanders James R., Worthen Blaine R.
4th ed. : Upper Saddle River, N.J. : Pearson Education : c2012 : xiv, 544 p. :
ISBN: 9780205579358
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Dahler-Larsen Peter.
The evaluation society
Stanford, Calif. : Stanford Business Books : 2012 : 1 online resource (426 p.) :
ISBN: 9780804778121 (electronic bk.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Uppdrag offentlig granskning
Johansson Vicki, Lindgren Lena
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2013 : 172 s. :
ISBN: 978-91-44-08090-1
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Pedagogisk utvärdering som styrning : en historia från präster till PISA
Karlsson Vestman Ove, Andersson Inger M.
Stockholm : Myndigheten för skolutveckling : 2007 : 168 s. :
http://www.skolverket.se/publikationer?id=1847
Obligatorisk

PISA, power, and policy : the emergence of global educational governance
Meyer Heinz-Dieter, Benavot Aaron
Didcot : Symposium Books : 2013 : 335 s. :
ISBN: 978-1-873927-96-0
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Artiklar

Ball Stephen
The teacher’s soul and the terrors of performativity
Ingår i:
Journal of education policy [Elektronisk resurs].
London : Taylor & Francis : 1999- : 18 : sid. 215-228 :
Länk till artikel
Obligatorisk

Tema: Skolinspektion som styrning
Carlbaum Sara, Hult Agneta, Lindgren Joakim, Novak Judit, Rönnberg Linda, Segerholm Christina
Ingår i:
Utbildning och demokrati
Örebro : Pedagogikämnet, Örebro Universitet : 1999- : 23 : sid. 5-143 :
Länk till artikel
Obligatorisk

Dahler-Larsen Peter
Evaluation as a situational or a universal good? Why evaluability assessment for evaluation systems is a good idea, what it might look like in practice, and why it is not fashionable
Ingår i:
Scandinavian journal of public administration
Göteborg : School of Public Administration, University of Gothenburg : 2013- : 16 : sid. 29-46 :
Länk till artikel
Obligatorisk

Impact of school inspections on improvement of schools—describing assumptions on causal mechanisms in six European countries
Ehren M.C.M, et al
Ingår i:
"Educational assessment, evaluation and accountability"
25 : sid. 3-43 :
Länk till artikel
Obligatorisk

North by northwest: quality assurance and evaluation processes in European education
Grek Sotiria, Lawn Martin, Lingard Bob, Varjo Janne
Ingår i:
Journal of education policy [Elektronisk resurs].
London : Taylor & Francis : 1999- : 24 : sid. 121-133 :
Länk till artikel
Obligatorisk

Hanberger Anders
"What is the Policy Problem? Methodological Challenges in Policy Evaluation" i Evalutation
Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap, Umeå universitet : 2001 :
Länk till artikel
Obligatorisk
Läsanvisning: Ingår i Evaluation, vol 7(1):45-62

Hanberger Anders
"Den dolda utvärderingspolitiken" i Studies in Educational Policy and Educational Philosophy
Centrum för utvärderingsforskning, Tillämpad utbildningsvetenskap, Umeå universitet : 2003 :
Länk till artikel
Obligatorisk

Hanberger Anders
The real functions of evaluation and response systems
Ingår i:
Evaluation
London : Sage : 17 : sid. 327-349 :
Obligatorisk

Hanberger Anders
What PISA Intends To and Can Possibly Achieve: a critical programme theory analysis
Ingår i:
European educational research journal
[Glasgow, Scotland] : European Educational Research Association : 2002- : 13 : sid. 167-180 :
Länk till artikel
Obligatorisk

"Local School Governance in Sweden: Boards, Parents and Democracy" i Journal of School Public Relations
Holmgren Mikael, Johansson Olof, Nihlfors Elisabeth, Skott Pia
Rowman & Littlefield : 2012 :
http://eric.ed.gov/?id=EJ975408
Obligatorisk
Läsanvisning: 33:8-28

"Evaluation Systems: What Are They and Why Study Them?" i Evaluation
Leeuw Frans, Furubo Jan-Eric
SAGE Publications : 2008 :
Länk till artikel
Obligatorisk
Läsanvisning: Vol 14(2): sid 157-169

Catalyst data : Perverse systemic effects of audit and accountability in Australian schooling
Lingard Bob, Furubo Jan-Eric
Ingår i:
Journal of education policy [Elektronisk resurs].
London : Taylor & Francis : 1999- : 28 : sid. 634-656 :
Länk till artikel
Obligatorisk

Hood Christopher
Public Management by Numbers as a Performance-Enchanging Drug: Two Hypotheses
Ingår i:
Public administration review
Washington : American Society for Public Administration : 1998- : 72 : sid. 85-92 :
Länk till artikel
Obligatorisk

Hudson Christine
Evaluation the (not so) softly-softly approach to governance and its consequences for compulsory education in the Nordic countries
Ingår i:
Education inquiry
Umeå : Umeå School of Education, Umeå University : 2010- : 2 : sid. 671-687 :
Länk till artikel
Obligatorisk

School self-evaluations and school inspections in Europe : An exploratory study
Janssens Frans, van Amelvoort Gonnie
Ingår i:
Studies in educational evaluation.
Tel Aviv : School of education, Tel Aviv univ. : 1975- : 34 : sid. 15-23 :
Länk till artikel
Obligatorisk

Ozga Jenny
Governing education through data in England : from regulation to self-evaluation
Ingår i:
Journal of education policy [Elektronisk resurs].
London : Taylor & Francis : 1999- : 24 : sid. 149-162 :
Länk till artikel
Obligatorisk

WHAT SHOULD SCHOOL-BASED EVALUATION LOOK LIKE?
Ryan Kathrine, et al
Ingår i:
Studies in educational evaluation.
Tel Aviv : School of education, Tel Aviv univ. : 1975- : 33 : sid. 197-212 :
Länk till artikel
Obligatorisk

Segerholm Christina
We are doing well on QAE : The case of Sweden
Ingår i:
Journal of education policy [Elektronisk resurs].
London : Taylor & Francis : 1999- : 24 : sid. 195-209 :
Länk till artikel
Obligatorisk

Systemic Education Evaluation : Evaluating the Impact of Systemwide Reform in Education
Supovitz Jonathan A, Taylor Brooke S
Ingår i:
The American journal of evaluation.
Stamford, CT : JAI Press : 1998- : 26 : sid. 204-230 :
Länk till artikel
Obligatorisk

Vedung Evert
Four Waves of Evaluation Diffusion
Evaluation, 16(3) 263-277 : 2010 :
Obligatorisk
Läsanvisning: Länk till artikel: http://evi.sagepub.com/content/16/3/263.full.pdf+html

Artiklar kan tillkomma.

Rapporter

OECD Reviews of Evaluation and Assessment in Education: Sweden 2011
OECD Publications Centre : 2011 :
ISBN: 978-92-64-11661-0
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Nationella utvärderingen av grundskolan 2003 : sammanfattande huvudrapport
Stockholm : Statens skolverk : 2004 : 156 s. :
http://www.skolverket.se/publikationer?id=1369
Obligatorisk

Rapporter, utredningar kan tillkomma.