Inom kursens ramar behandlas grunderna i formativ bedömning med de fem nyckelstrategierna. Utöver detta skall den studerande tillämpa formativ bedömning i relation till förväntade studieresultat i relevant kursplan och bedömningsunderlag för VFU.
Förväntade studieresultat
För godkänt moment skall den studerande kunna:
Kunskap och förståelse -visa kunskap om grunderna i formativ bedömning med de olika nyckelstrategierna
Färdigheter och förmåga - formulera styrkor och utvecklingsområden och kunna visa på vad som krävs för en utveckling i relation till de förväntade studieresultaten på respektive VFU-kurs
Värderingsförmåga och förhållningssätt - kritiskt granska och värdera kvalitet i bedömningar
Behörighetskrav
Lärarlegitimation för respektive verksamhetsområde: Förskollärare, lärare i grundskolan, ämneslärare 7-9 eller gymnasieskolan eller lärarexamen yrkeslärare, grundlärare fritidshem eller fritidspedagog. Dessutom krävs tre års lärarerfarenhet efter avlagd examen.
Undervisningens upplägg
Kursen bedrivs som distanskurs via en virtuell lärmiljö. Undervisningen är nätbaserad med några inspelade föreläsningar. Under kursens gång tränar de studerande (VFU-handledarna) på att använda kursens innehåll till att ge feedback. Studeranden får genom att ge exempel visa på vad som behöver utvecklas/förbättras utifrån relevant kursplan och bedömningsunderlag för VFU.
Examination
Examinationen sker genom skriftliga inlämningsuppgifter. Den som erhållit betyget Godkänt (G) på kursen kan ej examineras för högre betyg. För studerande som inte blivit godkänd vid ordinarie provtillfälle anordnas ytterligare provtillfälle. Studerande som två gånger underkänts i prov, har rätt att begära att annan lärare utses att bestämma betyg. Eventuellt tillgodoräknande prövas alltid individuellt. Omprov ska erbjudas senast tre månader efter ordinarie provtillfälle, dock ska omprov erbjudas tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats och kopia av studentens tentamen är tillgänglig. Dessutom ska ytterligare minst ett omprov erbjudas inom ett år från ordinarie provtillfälle, sk uppsamlingsprov. I de fall prov eller obligatoriska undervisningsmoment inte kan upprepas enligt gällande regler för omprov kan det i stället ersättas med annan uppgift. Omfattningen av och innehållet i en sådan uppgift ska stå i rimlig proportion till det missade obligatoriska momentet.
Studerande som två gånger har underkänts i prov har rätt att få en annan examinator utsedd, om inte särskilda skäl talat emot det (HF 6 kap. 22§). Begäran om ny examinator ställs till prefekten vid naturvetenskapernas och matematikens didaktik.
Övriga föreskrifter
TillgodoräknandeFör närmare information se högskoleförordningen samt: http://www.umu.se/utbildning/antagning/tillgodoraknande/
I det fall att kursplan upphör att gälla eller genomgår större förändringar, garanteras studenter minst tre provtillfällen (inklusive ordinarie provtillfälle) enligt föreskrifterna i den kursplan som studenten ursprungligen varit kursregistrerad på under en tid av maximalt två år från det att tidigare kursplan upphört att gälla eller kursen slutat erbjudas.
Litteratur
Litteraturlistan är inte tillgänglig via den webbaserade utbildningskatalogen.
Kontakta aktuell institution.