Engelskt namn: Placement Studies
Denna kursplan gäller: 2018-02-19 och tillsvidare
Kursplan för kurser med start efter 2018-02-19
Kursplan för kurser med start mellan 2015-10-05 och 2018-02-18
Kurskod: 6PE171
Högskolepoäng: 30
Utbildningsnivå: Avancerad nivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Pedagogik: Avancerad nivå, har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskrav
Betygsskala: Tregradig skala
Ansvarig institution: Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik
Beslutad av: Tekniska-naturvetenskapliga fakultetsnämnden, 2014-12-04
Reviderad av: Tekniska-naturvetenskapliga fakultetsnämnden, 2018-07-02
Kursen omfattar en längre verksamhetsförlagd utbildning där merparten är skolförlagd. Campusförlagt förberedelse- och efterarbete genomförs under skolloven. Den verksamhetsförlagda utbildningen omfattar läraryrket som helhet. I kursen ingår att planera, genomföra och utvärdera både kortare och längre undervisningsavsnitt samt granska undervisningen kritiskt. Detta sker bland annat med utgångspunkt i hur undervisningsämnet/undervisningsämnena formuleras i styrdokument och i aktuell didaktisk forskning och i relevant litteratur. Egna utvecklingsmål sätts, analyseras och utvärderas av den studerande med utgångspunkt i kursen. Den studerandes självständighet och samarbetsförmåga som lärare övas i kursen. Särskild tyngd läggs vid didaktisk och social kompetens. Den studerande tränas i att entusiasmera, utmana och kommunicera med eleverna. Särskilt fokus läggs på att identifiera och bedöma elevers lärande. Här ingår kunskaper om utvecklingsplaner och åtgärdsprogram, elevvårdskonferenser, utvecklingssamtal och om kontakt med föräldrar/vårdnadshavare. Juridiska frågor för skolväsendet behandlas med särskild fokus på betygsättning och på behandling av individuella utvecklingsplaner och åtgärdsprogram.
Centralt i kursen är förmågan att reflektera över sin egen professionsutveckling och det egna pedagogiska ledarskapet, samt identifiera sina egna utvecklingsområden med utgångspunkt i kursens förväntade studieresultat, kurslitteratur samt i examensordningen. Målen ska vara förankrade hos lokal VFU-handledare och universitetslärare. De individuellt satta målen övas under den verksamhetsförlagda utbildningen och utvärderas tillsammans med lokal VFU-handledare och universitetslärare, som sammanfattas i en reflekterande rapport. Särskild tyngd läggs vid didaktisk och social kompetens.
Kunskap och förståelse
Färdighet och förmåga
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Godkända kurser: Utbildningens villkor och samhälleliga funktion 7,5 hp, Vetenskap och kunskap 7,5 hp, samt Undervisning och lärande - läroplansteori och didaktik 7,5 hp. Genomgångna kurser: Den professionella läraren I - barn och ungas utveckling, specialpedagogik, sociala relationer och kommunikation 7,5 hp, Den professionella läraren II - uppdrag, ledarskap, undervisning 7,5 hp, samt Bedömning 7,5 hp.
Kursen är huvudsakligen skolförlagd och bygger på förvärvade kunskaper inom den utbildningsvetenskapliga kärnan (UK) samt tidigare ämnesteoretiska studier. Förberedelse- och uppföljningsarbete samt delar av examinationen är campusförlagt. Undervisningen består av föreläsningar, seminarier och tillämpningsövningar. Närvaro vid seminarier och tillämpningsövningar är obligatorisk. Vidare bygger undervisningsupplägget på att undervisningen ska utgöra ett exempel på en användning av bedömning för lärande. Upplägget baseras också på ett processtänkande. Under kursens gång tränar studenterna på att använda kursens innehåll i undervisnings- och lärandesituationer, ge och ta feedback, reflekterar och diskuterar, och modifierar sin praktik. VFU är en obligatorisk del av kursen som är skolförlagd och omfattar heltidsstudier. Studenten ska under hela den skolförlagda VFU-perioden följa VFU-handledaren i dennes arbetsuppgifter. Den studerande planerar tillsammans med examinerande universitetslärare samt lokal VFU-handledare den verksamhetsförlagda perioden så att alla ingående moment, t.ex. auskultation, egen undervisning, deltagande i seminarier, övrigt lärararbete samt VFU-uppgifter sammantaget utgör heltidsstudier.
Examination sker både muntligt och skriftligt. I examinationen ingår en bedömning av en skriftlig VFU-rapport i form av reflekterande loggbok som bygger på VFU-uppgifter och kurslitteratur. Den studerandes undervisning bedöms vid besök av examinator vid ett eller flera lektionstillfällen. En utsedd examinator (universitetslärare) svarar för examinationen, som består i bedömning av den studerandes undervisning, hans eller hennes bidrag till det efterföljande handledningssamtalet samt reflektion över den skriftliga VFU-rapporten. Lokal VFU-handledare medverkar i bedömningen med ett underlag baserat på kursens förväntade studieresultat samt genom deltagande i handledningssamtalet. Vid examination används betygsgraderna Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd. Betyget utgör en sammanfattande bedömning av resultaten vid examinationens olika delar och sätts först när alla obligatoriska inslag är godkända. Den som godkänts i prov får ej undergå prövning för högre betyg.
I bedömningen läggs särskild vikt vid den studerandes förmåga att i dialog och med viss självständighet kunna tillämpa planering och dokumentation i lärandesituationer. För betyget Väl godkänd läggs i bedömningen särskild vikt vid den studerandes förmåga att genom distansering kunna visa, analysera, problematisera och värdera sina didaktiska och ämneskunskaper. Ansvarig examinator äger rätt att i samråd med berörd handledare besluta att underkänna en student under pågående praktik i de fall denne uppvisar sådana brister avseende kunskaper, färdighet eller förhållningssätt att dessa, enskilt eller i kombination, medför en påtaglig risk att studenten under praktiken kan komma att skada någon annan person fysiskt eller psykiskt. Studenten avbryter då sin praktik i förtid och får betyget underkänd på den aktuella kursen.
I samband med ett sådant beslut ska en individuell utvecklingsplan upprättas av examinator i samråd med studenten. Utvecklingsplanen ska ange vilka kunskaper, färdigheter och förhållningssätt som studenten behöver tillägna sig för att få återuppta praktiken samt en tidpunkt vid vilken kontroll av detta ska ske. Studenten har rätt till två sådana kontrolltillfällen per år. Totalt ska dock inte antalet kontrolltillfällen uppgå till mer än fyra, såvida inte synnerliga skäl föreligger. Om studenten vid sådant kontrolltillfälle visar att denne tillgodogjort sig de kunskaper, färdigheter och förhållningssätt utvecklingsplanen anger ska studenten ha rätt att genomföra en ny praktikperiod, under förutsättning att studenten inte förbrukat sina praktiktillfällen.
En student som utan godkänt resultat har genomgått två prov för en kurs eller en del av en kurs, har rätt att få en annan examinator utsedd, om inte särskilda skäl talar emot det (HF 6 kap. 22§). Begäran om ny examinator ställs till prefekten för institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik.
Tillgodoräknande av kurs/del av kurs se information: http://www.umu.se/utbildning/antagning/tillgodoraknande
Kursen kan inte tillgodoräknas i examen tillsammans med kurser med likartat innehåll.
I det fall att kursplan upphör att gälla eller genomgår större förändringar, garanteras studenter minst tre provtillfällen (inklusive ordinarie provtillfälle) enligt föreskrifterna i den kursplan som studenten ursprungligen varit kursregistrerad på under en tid av maximalt två år från det att tidigare kursplan upphört att gälla eller kursen slutat erbjudas.
Litteraturlistan är inte tillgänglig via den webbaserade utbildningskatalogen. Kontakta aktuell institution.