"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Verksamhetsförlagd utbildning (KPU), 30 hp

Kursen är nedlagd

Engelskt namn: School-Based Studies

Denna kursplan gäller: 2014-11-10 och tillsvidare

Kurskod: 6PE170

Högskolepoäng: 30

Utbildningsnivå: Avancerad nivå

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Pedagogiska institutionen

Beslutad av: Prefekten, 2014-10-30

Reviderad av: Prefekten, 2014-10-30

Innehåll

Under VFU sker en praktisk tillämpning av studentens ämnesmässiga, sociala och didaktiska kompetenser samt förmåga att leda en elevgrupp. Särskild vikt läggs vid den studerandes förmåga att med teoretisk medvetenhet planera, genomföra och utvärdera undervisning samt examinera och bedöma elevers lärande i relation till mål.

I kursen fördjupas och tillämpas de syften och undervisningsmål som stipuleras i olika styrdokument och hur dessa mål kommer till uttryck i skolundervisning i huvudämnet och eventuellt andra (och tredje) ämne.

Undervisning inom den studerandes inriktning och ämnen görs sedan till föremål för fördjupad didaktisk analys.

Kursen ställer höga krav på metodisk medvetenhet och självständig utövning av skolundervisning i huvudämnet och eventuellt andra (och tredje) ämne. Studenten följer i övrigt lärarens samtliga arbetsuppgifter.

Förväntade studieresultat

För godkänd kurs ska den studerande kunna:

Kunskap och förståelse
- redogöra för betydelsen av vetenskap och beprövad erfarenhet för yrkesutövningen med stöd i didaktisk teori
- visa förståelse för betydelsen av hur metodisk och teoretisk medvetenhet påverkar undervisningen i huvudämnet och eventuellt andra (samt tredje) ämne i enlighet med gällande styrdokument

Färdighet och förmåga
- utifrån didaktisk analys självständigt välja ett innehåll, strukturera ett stoff och välja metoder för undervisning i huvudämnet (samt ev. andra och tredje ämne) utifrån mål och elevgrupp
- självständigt formulera skriftliga mål för undervisningen i huvudämnet och eventuellt andra (samt tredje) ämne i enlighet med gällande styrdokument
- självständigt planera, genomföra, utvärdera och analysera undervisning i huvudämnet (samt ev. andra och tredje ämne) med tydlighet, reflektion, didaktisk teori och med beaktande av ramfaktorer
- kombinera goda ämneskunskaper och hög didaktisk kompetens med interaktivitet i undervisningen

Värderingsförmåga och förhållningssätt
- argumentera för valda och didaktiskt grundade examinationsformer för att utvärdera och bedöma elevers lärande i relation till målen
- göra den egna undervisningen till föremål för avancerad analys och teoretisk
reflektion

Behörighetskrav

Betyget godkänd i kurserna Utbildningens villkor och samhälleliga funktion, 7,5 hp; Vetenskap och kunskap, 7,5 hp; Undervisning och lärande, 7,5 hp; Den professionella läraren 1; Barns och ungdomars utveckling, specialpedagogik, sociala relationer och kommunikation, 7,5 hp samt genomgångna kurser Den professionella läraren 2; Uppdrag, ledarskap och undervisning, 7,5 hp eller motsvarande.

Undervisningens upplägg

VFU är till sin huvuddel skolförlagd och i hög grad studentaktiv. Den skolförlagda delen innebär obligatorisk närvaro på tilldelad arbetsplats där den lokale lärarutbildaren ger studenten kontinuerlig feedback kring studentens utförande av de uppgifter som ingår i läraryrket.

Under VFU är en vecka högskoleförlagd och uppdelad på en inledande kortare introduktion med förberedelser samt avslutande dagar för analys och diskussionsseminarium. Under den verksamhetsförlagda utbildningen sker besök vid studentens arbetsplats av examinerande lärare från lärosätet. Vid besöket ska ett trepartssamtal genomföras mellan student Lokal lärarutbildare och universitetslärare.

Examination

Examination sker genom skriftliga och muntliga redovisningar samt genom uppvisade färdigheter kontinuerligt under hela kursen. Betyget utgör examinators samlade bedömning av den studerandes examinerade resultat.

För betyget godkänd läggs i bedömningen vikt vid den studerandes förmåga att självständigt och i dialog i samband med besök från examinerande lärare kunna tillämpa planering och dokumentation i lärandesituationer samt genom distansering kunna analysera, problematisera och integrera sina teoretiska och praktiska didaktiska kunskaper. Studentens skriftliga dokumentation med anknytning till VFU utgör tillsammans med ovanstående underlag för bedömningen. Den lokale lärarutbildaren bidrar med dokumenterat bedömningsunderlag i enlighet med kursens förväntade studieresultat.

För betyget väl godkänd läggs i bedömningen särskild vikt vid den studerandes förmåga att med utgångspunkt i teori problematisera och analysera kursens innehåll.

I de fall där handledare och examinator bedömer att en student under pågående VFU uppvisar sådan grov oskicklighet, sådana samarbetssvårigheter eller andra olämpliga beteenden att det medför en påtaglig risk att studenten kan komma att skada någon annan person fysiskt eller psykiskt skall examinator efter att ha informerat studenten underkänna studenten innan kursen avslutas. Studenten avbryter då sin praktik och får betyget underkänd på kursen.

I samband med denna åtgärd skall en individuell utvecklingsplan upprättas av examinator i samråd med studenten. Utvecklingsplanen skall ange vilka kunskaper och färdigheter som studenten behöver tillgodogöra sig för att få återuppta praktiken, samt en tidpunkt vid vilken kontroll av sådant tillgodogörande skall ske.

En student har då praktik avbrutits rätt till två sådana kontrolltillfällen per år. Totalt får dock antalet kontrolltillfällen under en hel utbildning inte uppgå till mer än högst fyra, såvida inte synnerliga skäl föreligger.

Tillgodoräknande
Student har rätt att få prövat om en tidigare utbildning eller motsvarande kunskaper och färdigheter förvärvade i yrkesverksamhet kan tillgodoräknas vid Umeå universitet. För närmare information se högskoleförordningen samt: http://www.umu.se/utbildning/antagning/tillgodoraknande Ett negativt beslut om tillgodoräknande är möjligt att överklaga till Överklagandenämnden för högskolan. Ett negativt beslut skall även motiveras skriftligt. För mer information kontakta Studentcentrum/Examina.

Litteratur

Giltig från: 2014 vecka 46

Förutom ett urval av relevant kurslitteratur från tidigare genomförda utbildningsvetenskapliga, ämnesdidaktiska och ämnesteoretiska kurser ingår

Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011
Stockholm : Skolverket : 2011 : 279 s. :
Fritt tillgängligt via Skolverkets webbplats
ISBN: 978-91-38-32541-4
Se Umeå UB:s söktjänst

eller

Läroplan, examensmål och gymnasiegemensamma ämnen för gymnasieskola 2011
Stockholm : Skolverket : 2011 : 202 s. :
Fritt tillgänglig via Skolverkets webbplats
ISBN: 978-91-38-32594-0
Se Umeå UB:s söktjänst