"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Examensarbete, 15 hp

Kursen är nedlagd från och med 2021-06-09

Engelskt namn: Degree Project

Denna kursplan gäller: 2016-03-21 och tillsvidare

Kurskod: 6PE169

Högskolepoäng: 15

Utbildningsnivå: Avancerad nivå

Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd

Ansvarig institution: Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

Beslutad av: Prefekten, 2014-09-08

Reviderad av: Prefekten, 2016-03-23

Innehåll

Det självständiga uppsatsarbetet på avancerad nivå innebär en fördjupning och aktivt kunskapssökande inom det valda undersökningsområdet. Det utgör också ett steg inför forskarstudier. Arbetet utgår från vetenskaplig arbetsmetodik. Det självständiga arbetet omfattar en empirisk studie med flera infallsvinklar, teoretisk, metodisk och analytisk fördjupning och ett kritiskt förhållningssätt.

Förväntade studieresultat

För godkänd kurs ska den studerande kunna:

Kunskap och förståelse

  • uppvisa övergripande och fördjupad kunskap genom att redogöra för forskningsläge och relevanta teorier inom det studerade området
  •  visa fördjupad metodkunskap inom huvudområdet för utbildningen

Färdighet och förmåga

  • avgränsa arbetet utifrån givna förutsättningar och tidsramar
  • formulera ett syfte med flera infallsvinklar och undersökningsbara frågeställningar
  • välja och tillämpa lämplig forskningsmetod
  • söka, kritiskt läsa och analysera samt referera litteratur inom det valda området
  • samla in, tolka och analysera komplext forskningsmaterial
  • dra slutsatser grundade i egna resultat, tidigare forskning och teorier samt diskutera resultaten i förhållande till yrkesverksamheten och motivera sina ställningstaganden
  • självständigt författa och försvara en sammanhängande uppsats
  • konstruktivt granska, värdera och diskutera andra uppsatser

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • diskutera och kritiskt värdera teorier, egna metod- och materialval, egna lösningar och resultat, utifrån vetenskapliga samt samhälleliga och etiska perspektiv
  • visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och att ta ansvar för sin kunskapsutveckling

 

Behörighetskrav

Betyget godkänd i kurserna Utbildningens villkor och samhälleliga funktion, 7,5 hp; Vetenskap och kunskap, 7,5 hp; Undervisning och lärande, 7,5 hp; Den professionella läraren 1; Barns och ungdomars utveckling, specialpedagogik, sociala relationer och kommunikation, 7,5 hp samt genomgångna kurser Den professionella läraren 2; Uppdrag, ledarskap och undervisning, 7,5 hp eller motsvarande.

Undervisningens upplägg

I kursen finns obligatoriska inslag som kräver fysisk närvaro på campus, se vidare i kurstillfällets gällande schema och studieguide.

Uppsatsarbetet genomförs självständigt under handledning och avslutas med analys och värdering av egen och annans uppsats.

Kursen inleds med ett obligatoriskt seminarium kring val av frågeställning och metod. Ytterligare obligatoriska seminarier ingår. Vid det avslutande seminariet genomför de studerande opposition på varandras uppsatser.

Goda kunskaper i skriftlig framställning och engelska är viktiga för att kunna tillgodogöra sig kursen.
 

Examination

Fysisk närvaro vid obligatoriska moment fordras för godkänt resultat på kursen, om inte annat anges i kurstillfällets gällande schema och studieguide.

Den färdiga uppsatsen bedöms och betygssätts av examinator i samråd med handledare. I bedömningen ingår även att muntligt försvara sin egen uppsats och opponera på annat arbete.

Utöver förväntade studieresultat (FSR) läggs i bedömningen för betyget Väl godkänd att studenten ska ha en väl sammanhängande uppsats som visar på god överblick av kunskapsområdet samt förmåga att identifiera relevanta forskningsproblem och relevant teori i undersökningsfältet. Vidare ska studenten visa på god förmåga att belysa och problematisera forskningsmetodiska frågor. Studenten ska även visa god förmåga att på ett reflekterande och självständigt sätt analysera, värdera och diskutera de egna resultaten i relation till nationell och internationell forskning, teorier, forskningsetiska principer och yrkesverksamhet.
Betyg på hel kurs utgör en sammanfattande bedömning och sätts efter avslutad kurs. Hel kurs bedöms enligt skalan Väl godkänd, Godkänd eller underkänd.

Den som erhållit betyget Godkänt (G) på kursen kan ej examineras för högre betyg. Den som utan godkänt resultat på genomgått ordinarieprov samt ett omprov för en kurs eller en del av kurs, har vid nästa omprovstillfälle rätt att hos prefekten begära att få en annan examinator utsedd.

Det första omprovet ska erbjudas senast två månader efter det ordinarie provet, dock tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats. För prov som genomförs under maj och juni månad får första omprovet erbjudas inom tre månader efter ordinarie provtillfälle.

Tidpunkt för omprov ska meddelas senast i samband med det ordinarie provet.

I de fall en kurs upphört att gälla eller kursplan genomgått större förändringar garanteras minst tre provtillfällen (inklusive ordinarie provtillfälle) enligt tidigare kursplan under en tid av maximalt två år från kursplan upphört att gälla.

Tillgodoräknande
Student har rätt att få prövat om en tidigare utbildning eller verksamhet kan godtas för tillgodoräknande. För närmare information se högskoleförordningen samt: http://www.umu.se/utbildning/antagning/tillgodoraknande/

Ett negativt beslut om tillgodoräknande är möjligt att överklaga till Överklagandenämnden för högskolan. Ett negativt beslut skall även motiveras skriftligt.

För mer information kontakta Studentcentrum/Examina.

 

Litteratur

Giltig från: 2016 vecka 12

Backman Jarl
Rapporter och uppsatser
2., uppdaterade [och utök.]. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2008 : 223 s. :
ISBN: 978-91-44-04826-0
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Samhällsvetenskapliga metoder
Bryman Alan, Nilsson Björn
2., [rev.] uppl. : Malmö : Liber : 2011 : 690 s. :
ISBN: 978-91-47-09068-6
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

The landscape of qualitative research
Denzin Norman K., Lincoln Yvonna S.
3., [rev.] ed. : Thousand Oaks, Ca. : SAGE : cop. 2008 : 620 s. :
ISBN: 1412957583
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Ejlertsson G.
Enkäten i praktiken : En handbok i enkätmetodik
Lund : Studentlitteratur : 2005 :
ISBN: 91-44-03164-5
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Handbok i kvalitativ analys
Fejes Andreas, Thornberg Robert (red.)
Stockholm : Liber : 2009 : 240 s. :
ISBN: 91-47-08476-6
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Från tanke till text : en språkhandbok för uppsatsskrivande studenter
Jarrick Arne, Josephson Olle
Lund : Studentlitteratur : 1988 : 129 s. :
ISBN: 91-44-26841-6 ; 158:00
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Den kvalitativa forskningsintervjun
Kvale Steinar, Brinkmann Svend, Torhell Sven-Erik
3. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2014 : 412 s. :
ISBN: 9789144101675
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Peterson R. A.
Constructing effective questionnaires
Thousand Oaks, Calif. London : Sage : 2000 : viii, 143 s. :
ISBN: 0-7619-1640-7 (cased)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Seidman Irving
Interviewing as qualitative research : a guide for researchers in education and the social sciences
4. ed. : New York : Teachers College Press : 2013. : xiv, 178 p. :
ISBN: 9780807754047
Se Umeå UB:s söktjänst

Svenska skrivregler
3., [utök.] utg. : Stockholm : Liber : 2008 : 263, [1] s. :
ISBN: 978-91-47-08460-9
Se Umeå UB:s söktjänst

Trost Jan
Enkätboken
4., uppdaterade och utök. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2012 : 178 s. :
ISBN: 978-91-44-07643-0
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst