"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Profession och vetenskap för F-3 (UK), 7,5 hp

Kursen är nedlagd

Engelskt namn: Research-based Professional Development for Early Years Classes and Grades 1-3

Denna kursplan gäller: 2018-02-19 och tillsvidare

Kurskod: 6PE159

Högskolepoäng: 7,5

Utbildningsnivå: Avancerad nivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Pedagogik: Avancerad nivå, har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskrav

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik

Beslutad av: Tekniska-naturvetenskapliga fakultetsnämnden, 2015-03-20

Reviderad av: Tekniska-naturvetenskapliga fakultetsnämnden, 2018-07-02

Innehåll

Kursen syftar till att sammanlänka utbildningens olika delar – ämnesstudier, ämnesdidaktik, utbildningsvetenskaplig kärna, VFU och examensarbetet – med den kommande yrkesverksamheten. Fokus ligger på professionsutveckling, utvecklingsarbete, utvärdering och uppföljning. Orientering om skoljuridik ingår.
Inom ramen för kursen skisserar studenterna ett möjligt bidrag till ett utvecklingsarbete inom skolverksamheten på basis av VFU III och examensarbetet, samt framställer en digital presentationsportfölj på basis av sin kompetensportfölj. En obligatorisk komponent i presentationsportföljen är en beskrivning av den egna pedagogiska grundsynen och det egna pedagogiska ledarskapet utifrån vetenskap, beprövad erfarenhet och egna erfarenheter.
 

Förväntade studieresultat

För godkänd kurs ska den studerande
Kunskap och förståelse
-uppvisa grundläggande kunskaper om rättsliga regler som aktualiseras i skolverksamheten;
 
Färdighet och förmåga
-på grundval av sina studier kunna reflektera över lärarprofessionens grund i vetenskap och beprövad erfarenhet;
-kunna analysera ett utvecklingsområde inom skolan och skissera ett utvecklingsarbete i anslutning till detta
-kunna presentera den egna lärarkompetensen och pedagogiska grundsynen i en digital portfolio
 
Värderingsförmåga och förhållningssätt
-kunna reflektera över sitt pedagogiska ledarskap och sin lärarroll i ett professionsutvecklingssammanhang
 
 
 
 

Behörighetskrav

Godkänd kurs Läraryrkets dimensioner (VFU III) 15hp, eller motsvarande
 

Undervisningens upplägg

Undervisningen består av föreläsningar, seminarier och grupphandledning.

 

Examination

Examination sker genom en skriftlig hemtentamen i skoljuridik, genom diskuterande och reflekterande seminarier kring skolutveckling och professionsutveckling, genom skriftlig och muntlig presentation av ett tänkt utvecklingsarbete inom skolverksamheten samt genom digital presentationsportfolio.
Ett omprov ska erbjudas senast tre månader efter ordinarie provtillfälle, dock ska omprov erbjudas tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats och kopia av studentens tentamen är tillgänglig. Dessutom skall minst ytterligare ett omprov erbjudas inom ett år från ordinarie provtillfälle, s.k. uppsamlingsprov.
I de fall prov eller obligatoriska undervisningsmoment inte kan upprepas enligt gällande regler för omprov och ompraktik kan det istället ersättas med annan uppgift. Omfattningen av och innehållet i sådan uppgift skall stå i rimlig proportion till det missade obligatoriska momentet.
Studerande som två gånger har underkänts i prov har rätt att få en annan examinator utsedd, om inte särskilda skäl talat emot det (HF 6 kap. 22§). Begäran om ny examinator ställs till prefekten vid naturvetenskapernas och matematikens didaktik.
 

Övriga föreskrifter

Student har rätt att få prövat om en tidigare utbildning eller motsvarande kunskaper och färdigheter förvärvade i yrkesverksamhet kan tillgodoräknas vid Umeå universitet. För närmare information se högskoleförordningen samt: http://www.umu.se/utbildning/antagning/tillgodoraknande/
Ett negativt beslut om tillgodoräknande är möjligt att överklaga till Överklagandenämnden för högskolan. Ett negativt beslut skall även motiveras skriftligt.
För mer information kontakta Studentcentrum/Examina.
 
 



I det fall att kursplan upphör att gälla eller genomgår större förändringar, garanteras studenter minst tre provtillfällen (inklusive ordinarie provtillfälle) enligt föreskrifterna i den kursplan som studenten ursprungligen varit kursregistrerad på under en tid av maximalt två år från det att tidigare kursplan upphört att gälla eller kursen slutat erbjudas.

Litteratur

Giltig från: 2015 vecka 17

Obligatorisk litteratur

Förordning om ändring i högskoleförordningen (1993:100)
Skolverket : 2010 :
SFS 2010:541
Obligatorisk

Utmärkt undervisning : framgångsfaktorer i svensk och internationell belysning
Håkansson Jan, Sundberg Daniel
1. utg. : Stockholm : Natur & Kultur : 2012 : 309 s. :
ISBN: 978-91-27-13344-0 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Håkansson Jan
Systematiskt kvalitetsarbete i förskola, skola och fritidshem : strategier och metoder
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2013 : 173 s. :
ISBN: 9789144084534
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Kvalitetsarbete i praktiken
Skolverket :
Skolverket publikationer; Kvalitetsarbete i praktiken

Skoljuridik för lärare
Skolverket :
Skolverket skoljuridik
Obligatorisk

Skollagen
Skolverket :
Skollagen och andra lagar
Obligatorisk

Timperley Helen
Tio forskningsbaserade principer för lärares professionsutveckling
Forskning i korthet 2013:1 Kommunförbundet Skåne : 2008 :
Text
Obligatorisk

Övrigt: Artiklar kan tillkomma
Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik :

Referenslitteratur

Holmlund Kerstin
Vad har kvalitet med skolan att göra
Lund : Studentlitteratur : 2004 : 216 s. :
ISBN: 91-44-03438-5
Se Umeå UB:s söktjänst