Kursen syftar till att sammanlänka utbildningens olika delar – ämnesstudier, ämnesdidaktik, utbildningsvetenskaplig kärna, VFU och examensarbetet – med den kommande yrkesverksamheten. Fokus ligger på professionsutveckling, utvecklingsarbete, utvärdering och uppföljning. Orientering om skoljuridik ingår. Inom ramen för kursen skisserar studenterna ett möjligt bidrag till ett utvecklingsarbete inom skolverksamheten på basis av VFU III och examensarbetet, samt framställer en digital presentationsportfölj på basis av sin kompetensportfölj. En obligatorisk komponent i presentationsportföljen är en beskrivning av den egna pedagogiska grundsynen och det egna pedagogiska ledarskapet utifrån vetenskap, beprövad erfarenhet och egna erfarenheter.
Förväntade studieresultat
För godkänd kurs ska den studerande Kunskap och förståelse -uppvisa grundläggande kunskaper om rättsliga regler som aktualiseras i skolverksamheten;
Färdighet och förmåga -på grundval av sina studier kunna reflektera över lärarprofessionens grund i vetenskap och beprövad erfarenhet; -kunna analysera ett utvecklingsområde inom skolan och skissera ett utvecklingsarbete i anslutning till detta -kunna presentera den egna lärarkompetensen och pedagogiska grundsynen i en digital portfolio
Värderingsförmåga och förhållningssätt -kunna reflektera över sitt pedagogiska ledarskap och sin lärarroll i ett professionsutvecklingssammanhang
Behörighetskrav
Godkänd kurs Läraryrkets dimensioner (VFU III) 15hp, eller motsvarande
Undervisningens upplägg
Undervisningen består av föreläsningar, seminarier och grupphandledning.
Examination
Examination sker genom en skriftlig hemtentamen i skoljuridik, genom diskuterande och reflekterande seminarier kring skolutveckling och professionsutveckling, genom skriftlig och muntlig presentation av ett tänkt utvecklingsarbete inom skolverksamheten samt genom digital presentationsportfolio. Ett omprov ska erbjudas senast tre månader efter ordinarie provtillfälle, dock ska omprov erbjudas tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats och kopia av studentens tentamen är tillgänglig. Dessutom skall minst ytterligare ett omprov erbjudas inom ett år från ordinarie provtillfälle, s.k. uppsamlingsprov. I de fall prov eller obligatoriska undervisningsmoment inte kan upprepas enligt gällande regler för omprov och ompraktik kan det istället ersättas med annan uppgift. Omfattningen av och innehållet i sådan uppgift skall stå i rimlig proportion till det missade obligatoriska momentet. Studerande som två gånger har underkänts i prov har rätt att få en annan examinator utsedd, om inte särskilda skäl talat emot det (HF 6 kap. 22§). Begäran om ny examinator ställs till prefekten vid naturvetenskapernas och matematikens didaktik.
Övriga föreskrifter
Student har rätt att få prövat om en tidigare utbildning eller motsvarande kunskaper och färdigheter förvärvade i yrkesverksamhet kan tillgodoräknas vid Umeå universitet. För närmare information se högskoleförordningen samt: http://www.umu.se/utbildning/antagning/tillgodoraknande/ Ett negativt beslut om tillgodoräknande är möjligt att överklaga till Överklagandenämnden för högskolan. Ett negativt beslut skall även motiveras skriftligt. För mer information kontakta Studentcentrum/Examina.
I det fall att kursplan upphör att gälla eller genomgår större förändringar, garanteras studenter minst tre provtillfällen (inklusive ordinarie provtillfälle) enligt föreskrifterna i den kursplan som studenten ursprungligen varit kursregistrerad på under en tid av maximalt två år från det att tidigare kursplan upphört att gälla eller kursen slutat erbjudas.
Litteratur
Giltig från:
2015 vecka 17
Obligatorisk litteratur
Förordning om ändring i högskoleförordningen (1993:100) Skolverket : 2010 : SFS 2010:541 Obligatorisk
Utmärkt undervisning : framgångsfaktorer i svensk och internationell belysning Håkansson Jan, Sundberg Daniel 1. utg. : Stockholm : Natur & Kultur : 2012 : 309 s. : ISBN: 978-91-27-13344-0 (inb.) Obligatorisk Se Umeå UB:s söktjänst
Håkansson Jan Systematiskt kvalitetsarbete i förskola, skola och fritidshem : strategier och metoder 1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2013 : 173 s. : ISBN: 9789144084534 Obligatorisk Se Umeå UB:s söktjänst
Timperley Helen Tio forskningsbaserade principer för lärares professionsutveckling Forskning i korthet 2013:1 Kommunförbundet Skåne : 2008 : Text Obligatorisk
Övrigt: Artiklar kan tillkomma Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik :
Referenslitteratur
Holmlund Kerstin Vad har kvalitet med skolan att göra Lund : Studentlitteratur : 2004 : 216 s. : ISBN: 91-44-03438-5 Se Umeå UB:s söktjänst