"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Den professionella läraren II: Uppdrag, ledarskap och undervisning (UK), 7,5 hp

Engelskt namn: The Professional Teacher II: Mission, Leadership and Teaching

Denna kursplan gäller: 2015-08-03 och tillsvidare

Kurskod: 6PE154

Högskolepoäng: 7,5

Utbildningsnivå: Avancerad nivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Inget huvudområde: Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd

Ansvarig institution: Pedagogiska institutionen

Beslutad av: Prefekten, 2014-05-20

Reviderad av: Prefekten, 2015-09-21

Innehåll

Innebörder i läraryrket som profession behandlas samt betydelsen av utbildning, vetenskap och beprövad erfarenhet i yrkesutövningen. Lärares uppdrag i informationssamhället diskuteras och problematiseras och andra faktorer av betydelse för undervisningen analyseras. Särskilt beaktas olika mediers betydelse i lärandet. Med utgångspunkt i studerandes egna erfarenheter diskuteras begreppet pedagogiskt ledarskap och ledarskapets betydelse för elevers lärande. Lärares uppdrag enligt styrdokumenten behandlas inom olika ämnesområden liksom didaktiska modeller av relevans för planering, genomförande och utvärdering av undervisning. Digital design för undervisning och lärande behandlas generellt samt med koppling till olika ämnesområden.
 

Förväntade studieresultat

För godkänd kurs ska den studerande kunna:

Kunskap och förståelse

  • redogöra för olika perspektiv på lärarprofessionen och pedagogiskt ledarskap (1)
  • redogöra för centrala begrepp i styrdokumenten (2)
  • redogöra för faktorer som påverkar undervisning och lärande (3) 

Färdighet och förmåga

  • identifiera och diskutera didaktiska problem med anknytning till olika ämnesområden (4)
  • planera och analysera avgränsade undervisningsmoment inom olika ämnesområden (5)
  • utifrån teorier om didaktisk design i digitala miljöer planera och analysera undervisningsmoment av relevans för läraruppdraget (6) 

 
Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • kritiskt granska egna och andras didaktiska förhållningssätt och ställningstaganden (7)
  • kritiskt värdera betydelsen av olika digitala verktyg och digitala miljöers roll i undervisningen (8)

Behörighetskrav

Univ: Genomgångna kurser Utbildningens villkor och samhälleliga funktion, 7,5 hp och Vetenskap och kunskap, 7,5 hp, Undervisning och lärande – läroplansteori och didaktik, 7,5 hp samt Den professionella läraren I: Barns och ungas utveckling, specialpedagogik, sociala relationer och kommunikation, 7,5 hp.
 

Undervisningens upplägg

Genom föreläsningar och seminarier bearbetas perspektiv på lärarprofessionen och pedagogiskt ledarskap. Genom enskilda och gruppvisa planeringsövningar identifieras och diskuteras didaktiska problem. Dessutom tränas studenterna i att ge varandra konstruktiv kritik på planering och genomförande av undervisning. I seminarieform granskas och diskuteras läraruppdraget i olika ämnen, i relation till de dokument som styr skolans verksamhet. Därutöver exemplifieras och problematiseras didaktisk design i digitala miljöer genom föreläsningar, workshops och i seminarieform. I dessa undervisningsformer tränas förmågorna att göra självständiga och kritiska bedömningar och att urskilja, formulera och lösa komplexa problem i undervisningen. Vidare tränas beredskapen att möta förändringar i arbetslivet.
 

Examination

I examinerande seminarier behandlas olika perspektiv på lärarprofessionen, pedagogiskt ledarskap, faktorer som påverkar undervisning och lärande samt digital didaktisk design. Förmågan att planera och analysera undervisning examineras genom redovisning och granskning av självständiga planeringar i digital form.
 
 Ett omprov ska erbjudas senast två månader efter ordinarie provtillfälle, dock ska omprov erbjudas tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats och kopia av studentens tentamen är tillgänglig. Dessutom skall minst ytterligare ett omprov erbjudas inom ett år från ordinarie provtillfälle, s.k. uppsamlingsprov.

I de fall prov eller obligatoriska undervisningsmoment inte kan upprepas enligt gällande regler för omprov och ompraktik kan det istället ersättas med annan uppgift. Omfattningen av och innehållet i sådan uppgift skall stå i rimlig proportion till det missade obligatoriska momentet.

TILLGODORÄKNANDE
Student har rätt att få prövat om tidigare utbildning eller motsvarande kunskaper och färdigheter förvärvade i yrkesverksamhet kan tillgodoräknas för motsvarande utbildning vid Umeå universitet. Ansökan om tillgodoräknande skickas in till Studentcentrum/Examina. Mer information om tillgodoräknande finns på Umeå universitets studentwebb, www.student.umu.se, och i högskoleförordningen (6 kap). Ett avslag på ansökan om tillgodoräknande kan överklagas (Högskoleförordningen 12 kap) till Överklagandenämnden för högskolan. Detta gäller såväl om hela som delar av ansökan om tillgodoräknande avslås.
 

Litteratur

Giltig från: 2015 vecka 32

Respekt för läraryrket : om lärares yrkesspråk och yrkesetik.
Colnerud Gunnel, Granström Kjell, Lärarhögskolan i Stockholm
[Ny, rev. och uppdaterad utg.] : Stockholm : HLS förl. : 2002 : 208 s. :
ISBN: 91-7656-529-7
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Hattie John
Visible learning for teachers : maximizing impact on learning
London : Routledge : 2012 : x, 286 s. :
ISBN: 9780415690157 (hft.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Utmärkt undervisning : Framgångsfaktorer i svensk och internationell belysning
Håkansson Jan, Sundberg Daniel
Stockholm: Förlag: Natur och Kultur, 2012, 310 s. ISBN: 9789127133440 :
Obligatorisk

Pedagogiskt ledarskap : om att skapa goda relationer i klassrummet
Zetterström Gun, Jensen Elsebeth, Løw Ole
1. uppl. : Malmö : Gleerups utbildning : 2011 : 204 s. :
ISBN: 978-91-40-67238-4
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Digital Didactical Designs of Learning Expeditions
Jahkne Isa, Norqvist Lars, Olsson Andreas
In C. Rensing et al. (Eds.): Open Learning and Teaching in Educational Communities. The 9th European Conference on Technology Enhanced Learning, EC-TEL 2014, Graz, Austria, September 16-19, 2014, Proceedings. LNCS Vol. 8719, pp. 165-178. :
Obligatorisk

Lahdenperä Pirjo
Interkulturellt ledarskap : förändring i mångfald
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2008 : 122 s. :
ISBN: 978-91-44-00787-8
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Undervisning i teori och praktik - en introduktion i didaktik. 5:e upplagan
Lindström Gunnar, Pennlert Lars Åke
5. uppl. : Fundo Förlag : 2012 : 71 s. :
ISBN: 978-91-975584-5-7
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Sweden and Informal Learning – Towards Integrated Views of Learning in a Digital Media World. A Pedagogical Attitude?
Norqvist L., Leffler E., Jahnke I.
In M. Harring et al. (Eds.). Handbook of Informal Learning, Juventa/Beltz-Verlag. Forthcoming, November : 2015 :
Obligatorisk

Läroplan för gymnasiet
Skolverket :
http://www.skolverket.se
Obligatorisk

Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet, Lgr11
Skolverket : 2011 :
Hämtas från
Obligatorisk

Allmänna råd för planering och genomförande av undervisningen
Skolverket : 2011 :
http://www.skolverket.se/publikationer?id=2698
Obligatorisk

Schulman Lee S.
Knowledge and teaching: Foundations of the new reform
Harvard Educational Review, 57(1), pp. 1-22. : 1987 :
http://people.ucsc.edu/~ktellez/shulman.pdf
Obligatorisk

Uljens Michael (red.)
Didaktik : teori, reflektion och praktik.
Lund : Studentlitteratur : 1997 : 267 s. :
ISBN: 91-44-47941-7
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Ytterligare vetenskapliga artiklar kopplat till didaktisk design och ämnesområde tillkommer.