Engelskt namn: The Professional Teacher II: Mission, Leadership and Teaching
Denna kursplan gäller: 2015-08-03 och tillsvidare
Kursplan för kurser med start efter 2015-08-03
Kursplan för kurser med start mellan 2015-07-27 och 2015-08-02
Kurskod: 6PE154
Högskolepoäng: 7,5
Utbildningsnivå: Avancerad nivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Inget huvudområde: Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Pedagogiska institutionen
Beslutad av: Prefekten, 2014-05-20
Reviderad av: Prefekten, 2015-09-21
Innebörder i läraryrket som profession behandlas samt betydelsen av utbildning, vetenskap och beprövad erfarenhet i yrkesutövningen. Lärares uppdrag i informationssamhället diskuteras och problematiseras och andra faktorer av betydelse för undervisningen analyseras. Särskilt beaktas olika mediers betydelse i lärandet. Med utgångspunkt i studerandes egna erfarenheter diskuteras begreppet pedagogiskt ledarskap och ledarskapets betydelse för elevers lärande. Lärares uppdrag enligt styrdokumenten behandlas inom olika ämnesområden liksom didaktiska modeller av relevans för planering, genomförande och utvärdering av undervisning. Digital design för undervisning och lärande behandlas generellt samt med koppling till olika ämnesområden.
För godkänd kurs ska den studerande kunna:
Kunskap och förståelse
Färdighet och förmåga
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Univ: Genomgångna kurser Utbildningens villkor och samhälleliga funktion, 7,5 hp och Vetenskap och kunskap, 7,5 hp, Undervisning och lärande – läroplansteori och didaktik, 7,5 hp samt Den professionella läraren I: Barns och ungas utveckling, specialpedagogik, sociala relationer och kommunikation, 7,5 hp.
Genom föreläsningar och seminarier bearbetas perspektiv på lärarprofessionen och pedagogiskt ledarskap. Genom enskilda och gruppvisa planeringsövningar identifieras och diskuteras didaktiska problem. Dessutom tränas studenterna i att ge varandra konstruktiv kritik på planering och genomförande av undervisning. I seminarieform granskas och diskuteras läraruppdraget i olika ämnen, i relation till de dokument som styr skolans verksamhet. Därutöver exemplifieras och problematiseras didaktisk design i digitala miljöer genom föreläsningar, workshops och i seminarieform. I dessa undervisningsformer tränas förmågorna att göra självständiga och kritiska bedömningar och att urskilja, formulera och lösa komplexa problem i undervisningen. Vidare tränas beredskapen att möta förändringar i arbetslivet.
I examinerande seminarier behandlas olika perspektiv på lärarprofessionen, pedagogiskt ledarskap, faktorer som påverkar undervisning och lärande samt digital didaktisk design. Förmågan att planera och analysera undervisning examineras genom redovisning och granskning av självständiga planeringar i digital form.
Ett omprov ska erbjudas senast två månader efter ordinarie provtillfälle, dock ska omprov erbjudas tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats och kopia av studentens tentamen är tillgänglig. Dessutom skall minst ytterligare ett omprov erbjudas inom ett år från ordinarie provtillfälle, s.k. uppsamlingsprov.
I de fall prov eller obligatoriska undervisningsmoment inte kan upprepas enligt gällande regler för omprov och ompraktik kan det istället ersättas med annan uppgift. Omfattningen av och innehållet i sådan uppgift skall stå i rimlig proportion till det missade obligatoriska momentet.
TILLGODORÄKNANDE
Student har rätt att få prövat om tidigare utbildning eller motsvarande kunskaper och färdigheter förvärvade i yrkesverksamhet kan tillgodoräknas för motsvarande utbildning vid Umeå universitet. Ansökan om tillgodoräknande skickas in till Studentcentrum/Examina. Mer information om tillgodoräknande finns på Umeå universitets studentwebb, www.student.umu.se, och i högskoleförordningen (6 kap). Ett avslag på ansökan om tillgodoräknande kan överklagas (Högskoleförordningen 12 kap) till Överklagandenämnden för högskolan. Detta gäller såväl om hela som delar av ansökan om tillgodoräknande avslås.
Respekt för läraryrket : om lärares yrkesspråk och yrkesetik.
Colnerud Gunnel, Granström Kjell, Lärarhögskolan i Stockholm
[Ny, rev. och uppdaterad utg.] : Stockholm : HLS förl. : 2002 : 208 s. :
ISBN: 91-7656-529-7
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Hattie John
Visible learning for teachers : maximizing impact on learning
London : Routledge : 2012 : x, 286 s. :
ISBN: 9780415690157 (hft.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Utmärkt undervisning : Framgångsfaktorer i svensk och internationell belysning
Håkansson Jan, Sundberg Daniel
Stockholm: Förlag: Natur och Kultur, 2012, 310 s. ISBN: 9789127133440 :
Obligatorisk
Pedagogiskt ledarskap : om att skapa goda relationer i klassrummet
Zetterström Gun, Jensen Elsebeth, Løw Ole
1. uppl. : Malmö : Gleerups utbildning : 2011 : 204 s. :
ISBN: 978-91-40-67238-4
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Digital Didactical Designs of Learning Expeditions
Jahkne Isa, Norqvist Lars, Olsson Andreas
In C. Rensing et al. (Eds.): Open Learning and Teaching in Educational Communities. The 9th European Conference on Technology Enhanced Learning, EC-TEL 2014, Graz, Austria, September 16-19, 2014, Proceedings. LNCS Vol. 8719, pp. 165-178. :
Obligatorisk
Lahdenperä Pirjo
Interkulturellt ledarskap : förändring i mångfald
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2008 : 122 s. :
ISBN: 978-91-44-00787-8
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Undervisning i teori och praktik - en introduktion i didaktik. 5:e upplagan
Lindström Gunnar, Pennlert Lars Åke
5. uppl. : Fundo Förlag : 2012 : 71 s. :
ISBN: 978-91-975584-5-7
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Sweden and Informal Learning Towards Integrated Views of Learning in a Digital Media World. A Pedagogical Attitude?
Norqvist L., Leffler E., Jahnke I.
In M. Harring et al. (Eds.). Handbook of Informal Learning, Juventa/Beltz-Verlag. Forthcoming, November : 2015 :
Obligatorisk
Läroplan för gymnasiet
Skolverket :
http://www.skolverket.se
Obligatorisk
Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet, Lgr11
Skolverket : 2011 :
Hämtas från
Obligatorisk
Allmänna råd för planering och genomförande av undervisningen
Skolverket : 2011 :
http://www.skolverket.se/publikationer?id=2698
Obligatorisk
Schulman Lee S.
Knowledge and teaching: Foundations of the new reform
Harvard Educational Review, 57(1), pp. 1-22. : 1987 :
http://people.ucsc.edu/~ktellez/shulman.pdf
Obligatorisk
Uljens Michael (red.)
Didaktik : teori, reflektion och praktik.
Lund : Studentlitteratur : 1997 : 267 s. :
ISBN: 91-44-47941-7
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Ytterligare vetenskapliga artiklar kopplat till didaktisk design och ämnesområde tillkommer.