"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Den professionella läraren I: Barns och ungas utveckling, specialpedagogik, sociala relationer och kommunikation (UK), 7,5 hp

Kursen är nedlagd från och med 2021-06-09

Engelskt namn: The Professional Teacher I: Child and Youth Development, Special Education, Social Relationships and Communication

Denna kursplan gäller: 2015-08-31 och tillsvidare

Kurskod: 6PE152

Högskolepoäng: 7,5

Utbildningsnivå: Avancerad nivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Inget huvudområde: Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

Beslutad av: Prefekten, 2014-05-27

Reviderad av: Prefekten, 2015-08-26

Innehåll

Under kursen fördjupas kunskaper om elevers olika förutsättningar för lärande. Det specialpedagogiska fältet introduceras där relationen pedagogik/specialpedagogik och en skola för alla bearbetas och problematiseras. Centrala värdegrundsfrågor inom specialpedagogik, exempelvis inkludering på individ-, grupp och organisationsnivå problematiseras med hjälp av aktuella teorier inom området. Grupper, grupprocesser och arbetslagens betydelse i en heterogen skolkontext behandlas och lärarens roll för att skapa goda sociala relationer uppmärksammas. Bakomliggande orsaker till konflikters uppkomst och strategier för att hantera dessa introduceras och bearbetas. Integrerat med kursens innehåll behandlas och bearbetas vidare vikten av ett adekvat bemötande av kollegor/elever/föräldrar samt den egna kommunikativa kompetensens betydelse som stöd för den pedagogiska verksamheten. I kursen ingår även röst och talvård.

Förväntade studieresultat

För godkänd kurs ska den studerande kunna:

Kunskap och förståelse

  • Redogöra för teorier om elevers olika förutsättningar för lärande och utveckling ur ett pedagogiskt perspektiv och med utgångspunkt i lärarens yrkesroll.
  • Redogöra för teorier om sociala relationer, grupprocesser och konflikthantering i en skolkontext.
  • Beskriva och applicera begrepp och företeelser inom det specialpedagogiska området.

Färdighet och förmåga

  • Analysera lärandesituationer i vardaglig pedagogisk praktik och föreslå åtgärder för att bemöta och hantera elevers olikheter och utveckling i relation till verksamhetens mål.
  • Tillämpa strategier för konflikthantering.
  • Visa på god medvetenhet om och förståelse för kommunikationens betydelse vid bemötandet av elever, kollegor och vårdnadshavare.

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • Reflektera över elevers olika förutsättningar och behov i skolan och hur dessa kan hanteras specifikt och generellt, samt i ljuset av olika specialpedagogiska perspektiv.
  • Diskutera och problematisera betydelsen av kommunikation, samverkan och sociala relationer i utvecklandet av ett professionellt förhållningssätt.

 

Behörighetskrav

Genomgångna kurser:
Utbildningens villkor och samhälleliga funktion, 7,5 hp, Vetenskap och kunskap, 7,5 hp, Undervisning och lärande – läroplansteori och didaktik 7,5 hp
 


 

Undervisningens upplägg

Undervisningen består av föreläsningar, seminarier och gestaltande övningar. Föreläsningarna är i huvudsak introducerande och/eller av generell karaktär. Seminarier och gestaltande övningar som sker i mindre grupper syftar till att bearbeta och/eller examinera kursens innehåll.

Examination

Innehåll som behandlar i kursen centrala teorier och begrepp tenteras skriftligt eller med hjälp av individuella inlämningsuppgifter. Värdegrundsfrågor och delar som behandlar i kursen ingående färdigheter examineras i form av muntliga presentationer, seminarier och gestaltande övningar. Innehåll rörande Grupper, grupprocesser och arbetslagens och lärarens roll för att skapa goda sociala relationer examineras av Pedagogiska institutionen övriga delar av Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap.

Betyg på hel kurs utgör en sammanfattande bedömning av resultaten på de olika examinationerna och sätts efter avslutad kurs. Hel kurs bedöms enligt skalan Väl godkänd, Godkänd eller underkänd.

Utöver förväntade studieresultat (FSR) läggs i bedömningen för betyget Väl godkänd särskild vikt vid den studerandes förmåga att problematisera kring olika teoretiska och metodiska aspekter samt kunna analysera med stöd av teoretiska begrepp.

Den som erhållit betyget Godkänt (G) på kursen kan ej examineras för högre betyg. Den som utan godkänt resultat på genomgått ordinarieprov samt ett omprov för en kurs eller en del av kurs, har vid nästa omprovstillfälle rätt att hos prefekten begära att få en annan examinator utsedd.

Det första omprovet ska erbjudas senast två månader efter det ordinarie provet, dock tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats. För prov som genomförs under maj och juni månad får första omprovet erbjudas inom tre månader efter ordinarie provtillfälle.

Tidpunkt för omprov ska meddelas senast i samband med det ordinarie provet.

I de fall en kurs upphört att gälla eller kursplan genomgått större förändringar garanteras minst tre provtillfällen (inklusive ordinarie provtillfälle) enligt tidigare kursplan under en tid av maximalt två år från kursplan upphört att gälla.

Tillgodoräknande
Student har rätt att få prövat om en tidigare utbildning eller verksamhet kan godtas för tillgodoräknande. För närmare information se högskoleförordningen samt: http://www.umu.se/utbildning/antagning/tillgodoraknande/
Ett negativt beslut om tillgodoräknande är möjligt att överklaga till Överklagandenämnden för högskolan. Ett negativt beslut skall även motiveras skriftligt.
För mer information kontakta Studentcentrum/Examina.

 

Litteratur

Giltig från: 2015 vecka 36

Aspelin Jonas
Sociala relationer och pedagogiskt ansvar
1. uppl. : Malmö : Gleerup : 2010 : 168 s. :
ISBN: 978-91-40-66888-2
Se Umeå UB:s söktjänst

Perspectives of a school for all
Brodin Jane, Lindstrand Peg
Ingår i:
International journal of inclusive education.
London : Taylor & Francis : 1997- : v. : 11 : sid. 133-145 :
Fulltext

Konflikthantering i professionellt lärarskap
Friberg Birgitta, Hakvoort Ilse
Malmö : Gleerups : 2011 : 217 s. :
ISBN: 91-40-67220-4 (inb.)
Se Umeå UB:s söktjänst

Professionell vägledning : med samtal som redskap
Hägg Kerstin, Kuoppa Svea Maria
2., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2007 : 141, [3] s. :
ISBN: 978-91-44-01537-8
Se Umeå UB:s söktjänst

Elevens värld : introduktion till pedagogisk psykologi
Imsen Gunn, Retzlaff Joachim
4., rev. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2006 : 644 s. :
Omslagsbild
ISBN: 91-44-00271-8
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Kap 6, 14

Specialpedagogik och funktionshinder
Jakobsson Inga-Lill, Nilsson Inger
Stockholm : Natur & kultur : 2011 : 334 s. :
ISBN: 978-91-27-12020-4 (inb.)
Se Umeå UB:s söktjänst

Moving forward in inclusive education research
Ozlem Erten, Savage Robert Samuel
Ingår i:
International journal of inclusive education.
London : Taylor & Francis : 1997- : v. : 16 : sid. 221-233 :
Fulltext

Persson Bengt
Elevers olikheter och specialpedagogisk kunskap
3., omarb. uppl. : Stockholm : Liber : 2013 : 180 s. :
ISBN: 9789147114139
Se Umeå UB:s söktjänst

Thornberg Robert
Det sociala livet i skolan : socialpsykologi för lärare
1. uppl. : Stockholm : Liber : 2006 : 302 s. :
http://www2.liber.se/bilder/omslag/100/4705348o.jpg
ISBN: 91-47-05348-8
Se Umeå UB:s söktjänst

Lagar och förordningar

Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011
Stockholm : Skolverket : 2011 : 279 s. :
Fritt tillgängligt via Skolverkets webbplats
ISBN: 978-91-38-32541-4
Se Umeå UB:s söktjänst

Läroplan för gymnasiet
LGY 11 :
http://www.skolverket.se/publikationer?id=2705 (Curriculum for the upper secondary school. http://www.skolverket.se/publikationer?id=2975)

Skollag 2010:800
Sveriges Riksdag :
http://www.riksdagen.se/sv/Dokument- Lagar/Lagar/Svenskforfattningssamling/Skollag-2010800_sfs-2010-800/?bet=2010:800

The United Nations Convention on the Rights on the Child
FN:s barnkonvention :
http://unicef.se/barnkonventionen.