"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Ämnesdidaktik i skolpraktiken, del 2, 15 hp

Kursen är nedlagd

Engelskt namn: School-Based Studies II

Denna kursplan gäller: 2018-02-19 och tillsvidare

Kurskod: 6PE149

Högskolepoäng: 15

Utbildningsnivå: Avancerad nivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Pedagogik: Avancerad nivå, har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskrav

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik

Beslutad av: Tekniska-naturvetenskapliga fakultetsnämnden, 2014-04-24

Reviderad av: Tekniska-naturvetenskapliga fakultetsnämnden, 2018-07-02

Innehåll

Kursen syftar till att fördjupa kunskaperna från Ämnesdidaktik i skolpraktiken del 1, 15 hp. Kursen omfattar en längre verksamhetsförlagd utbildning på fem veckor samt campusförlagt förberedelse- och efterarbete. Kursen syftar till att sammanlänka utbildningens olika delar; tidigare ämnesstudier, utbildningsvetenskaplig kärna, ämnesdidaktik och tidigare genomförd verksamhetsförlagd utbildning (VFU), med den kommande yrkesrollen. Den verksamhetsförlagda utbildningen omfattar alla aspekter av läraryrket. Kursen indelas i två moment: moment I 10 hp utveckla den pedagogiska praktiken inom undervisningsämnet/undervisningsämnena och moment II 5 hp att planera/genomföra ett skolutvecklingsprojekt.
 
I moment I ingår att planera, genomföra och utvärdera längre undervisningsavsnitt samt granska detta kritiskt. Detta sker bland annat med utgångspunkt i hur undervisningsämnet/ undervisningsämnena formuleras i styrdokument, i aktuell didaktisk forskning samt i relevant litteratur. Egna utvecklingsmål sätts, analyseras och utvärderas av den studerande med utgångspunkt i kursen Ämnesdidaktik i skolpraktiken del 1, 15 hp och aktuell kursplan. Den studerandes självständighet och samarbetsförmåga som lärare övas i kursen. Särskild tyngd läggs vid didaktisk och social kompetens.
 
Moment II omfattar utvärderingsfrågor på verksamhetsnivå. Inom detta behandlas modeller för och teorier om skolutvärdering och skolutveckling. Momentet genomsyras av ett fördjupat vetenskapligt förhållningssätt med fokus på utvärderings- och forskningsprocesser och mynnar i en skriven rapport.
 
 

 

Förväntade studieresultat

Moment I

Kunskap och förståelse
visa fördjupad kunskap om och förståelse/förtrogenhet för hur ämnesdidaktiska teorier kan användas för att stödja undervisning och lärande
kunskap om ansvar och säkerhetsfrågor i anslutning till undervisning 

Färdighet och förmåga
omsätta tidigare förvärvade ämnesteoretiska och ämnesdidaktiska kunskaper
till undervisning med elevers skilda förutsättningar
självständigt planera och genomföra undervisning samt utvärdera detta tillsammans med lokal lärarutbildare och universitetslärare
formulera utvärderingsbara mål för den egna praktiken med stöd av undervisande lärare. 

Värderingsförmåga och förhållningssätt
kritiskt granska undervisning i förhållande till skolans utvecklingsmål och aktuell forskning
kritiskt granska undervisningsmiljö på den verksamhetsförlagda utbildningen i relation till nationella och europeiska mål
kritiskt granska den egna professionella utvecklingen i förhållande till den kommande yrkesrollen 

Moment II

Kunskap och förståelse
kunskap om faktorer och kontextuella förutsättningar som påverkar verksamhetsutvärdering och skolutveckling på olika strukturella nivåer
om vetenskapliga rapporters struktur och upplägg 

Färdighet och förmåga
självständigt planera ett skolutvecklingsprojekt samt utvärdera detta
kunna använda sig av skriv- och textkonventioner inom olika ämnen/ämnesområden 
Värderingsförmåga och förhållningssätt
kritiskt granska det egna skolutvecklingsprojektet i förhållande till skolans utvecklingsmål och aktuell forskning 
 

Behörighetskrav

Godkänd kurs Kunskap, undervisning och lärande 1, 10 hp (UK I), Demokrati, individ, samhälle, 10 hp (UK I) Pedagogiskt ledarskap, sociala relationer och konflikthantering, 10hp (UK1), Kunskap undervisning och lärande II och genomgången kurs Ämnesdidaktik i skolpraktiken del 1
 

Undervisningens upplägg

Kursen är huvudsakligen förlagd till en partnerskola och bygger på förvärvade kunskaper inom den utbildningsvetenskapliga kärna (UK), eller inom allmänt utbildningsområde (AUO), i Ämnesdidaktik i skolpraktiken 1, 15 hp,  samt i tidigare ämnesteoretiska studier.

Förberedelse- och uppföljningsarbete samt delar av examinationen är campusförlagt. Undervisningen består av föreläsningar, seminarier och tillämpningsövningar. Närvaro vid seminarier och tillämpningsövningar är obligatorisk. Moment I och II kan integreras.
 
Vidare bygger undervisningsupplägget på att undervisningen ska utgöra ett exempel på en användning av bedömning för lärande. Upplägget baseras också på ett processtänkande. Under kursens gång tränar studenterna på att använda kursens innehåll i undervisnings- och lärandesituationer, ge och ta feedback, reflektera och diskuterar, och modifierar sin praktik.
VFU är en obligatorisk del av kursen som är skolförlagd under 5 veckor och omfattar heltidsstudier. Studenten ska under VFU-perioden följa läraren i dennes arbetsuppgifter. Den studerande planerar tillsammans med examinerande universitetslärare samt lokal VFU handledare den verksamhetsförlagda perioden så att alla ingående moment, t.ex. auskultation, egen undervisning, deltagande i seminarier, övrigt lärararbete samt VFU – uppgifter sammantaget utgör heltidsstudier.
 

Examination

Examination sker både muntligt och skriftligt.  Den studerandes undervisning bedöms vid besök av examinator vid ett eller flera lektionstillfällen. En utsedd examinator (universitetslärare) svarar för examinationen. Den muntliga examinationen bygger på bedömning av den studerandes undervisning, hans eller hennes bidrag till det efterföljande handledningssamtalet samt reflektion över VFU:n.  Den studerandes egna mål och kursens innehåll är också utgångspunkter i den muntliga examinationen.
Lokal VFU-handledare medverkar i bedömningen med ett dokumenterat underlag baserat på kursens förväntade studieresultat samt genom deltagande i handledningssamtalet.
Vid examination avvänds betygsgraderna Väl godkänd, Godkänd eller Under­känd. Betyget utgör en sammanfattande bedömning av resultaten vid examinationens olika delar och sätts först när alla obligatoriska inslag är godkända. Den som godkänts i prov får ej undergå prövning för högre betyg.
 
I bedömningen läggs särskild vikt vid den studerandes förmåga att i dialog och med viss självständighet kunna tillämpa planering och dokumentation i lärandesituationer.  Vidare krävs att den studerande, utöver att han eller hon uppnått de mål som speglas i de förväntade studieresultaten, uppvisat god förmåga att skapa ett gynnsamt inlärningsklimat i klassrummet och i övrigt hantera sådana situationer som en lärare ofta möter samt reflektera över detta.  För betyget väl godkänd läggs i bedömningen vikt vid den studerandes förmåga att genom distansering kunna visa, analysera, problematisera och värdera sina ämneskunskaper, didaktiska kunskaper samt sina sociala färdigheter i relation till den framtida yrkesprofessionen. 
Ansvarig examinator äger rätt att i samråd med berörd handledare besluta att underkänna en student under pågående praktik i de fall denne uppvisar sådana brister avseende kunskaper, färdighet eller förhållningssätt att dessa, enskilt eller i kombination, medför en påtaglig risk att studenten under praktiken kan komma att skada någon annan person fysiskt eller psykiskt. Studenten avbryter då sin praktik i förtid och får betyget underkänd på den aktuella kursen.
I samband med ett sådant beslut ska en individuell utvecklingsplan upprättas av examinator i samråd med studenten. Utvecklingsplanen ska ange vilka kunskaper, färdigheter och förhållningssätt som studenten behöver tillägna sig för att få återuppta praktiken samt en tidpunkt vid vilken kontroll av detta ska ske. Studenten har rätt till två sådana kontrolltillfällen per år. Totalt ska dock inte antalet kontrolltillfällen uppgå till mer än fyra, såvida inte synnerliga skäl föreligger.
Om studenten vid sådant kontrolltillfälle visar att denne tillgodogjort sig de kunskaper, färdigheter och förhållningssätt utvecklingsplanen anger ska studenten ha rätt att genomföra en ny praktikperiod, under förutsättning att studenten inte förbrukat sina praktiktillfällen.
Moment II examineras genom en skriftlig rapport med en vetenskaplig rapports struktur och upplägg.

En student som utan godkänt resultat har genomgått två prov för en kurs eller en del av en kurs, har rätt att få en annan examinator utsedd, om inte särskilda skäl talar emot det (HF 6 kap. 22§). Begäran om ny examinator ställs till prefekten för institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik.

 

Övriga föreskrifter

Tillgodoräknande
Tillgodoräknande av kurs/del av kurs se information:
http://www.umu.se/utbildning/antagning/tillgodoraknande
 
Kursen kan inte tillgodoräknas i examen tillsammans med kurser med likartat innehåll.
 
 



I det fall att kursplan upphör att gälla eller genomgår större förändringar, garanteras studenter minst tre provtillfällen (inklusive ordinarie provtillfälle) enligt föreskrifterna i den kursplan som studenten ursprungligen varit kursregistrerad på under en tid av maximalt två år från det att tidigare kursplan upphört att gälla eller kursen slutat erbjudas.

Litteratur

Litteraturlistan är inte tillgänglig via den webbaserade utbildningskatalogen. Kontakta aktuell institution.