Med utgångspunkt i innehållet i de utbildningsvetenskapliga och didaktiska kursinslagen tidigare under utbildningen behandlas det pedagogiska arbetet och yrkeslärares uppdrag i praktiken. Genom arbete med planering och genomförande av undervisning inom yrkesämnen tillämpas de kunskaper och färdigheter kring undervisningens och lärandets villkor som inhämtats tidigare. Skolorganisation, pedagogiskt ledarskap, skolans värdegrund problematiseras i praktiken och kursen behandlar vidare med utgångspunkt i styrdokument yrkesämnenas formulering, transformering och realisering samt faktorer som påverkar dessa processer. Kursen omfattar vidare tillämpning av kunskaper kring elevers inflytande över undervisning, utvärdering av lärande samt bedömning och betygsättning av elevers kunskaper i skolan och i arbetslivet. Yrkeslärarens roll i en decentraliserad organisation i en skola för alla problematiseras också liksom det arbetsplatsförlagda lärandets villkor och handledarnas roll för elevens lärande samt bedömning av arbetsplatsförlagd utbildning. Handledarutbildning och trepartssamtal problematiseras och inhämtade kunskaper kring dessa områden tillämpas i samråd med någon av de för programmet aktuella arbetsplatserna. Studenterna tar också del av den aktuella skolans hela organisation och stödverksamhet.
Förväntade studieresultat
För godkänd kurs ska den studerande kunna: Kunskap och förståelse
återge hur den aktuella skolans organisation svarar mot nationella krav och hur skolledare, lärare och elevvårdspersonal arbetar för att svara mot dessa
beskriva och analysera olika undervisningssituationer
analysera läromedlens roll i yrkesämnet
analysera bedömning av elevers lärande i skolan och under APL
diskutera trepartssamtalens och handledarutbildningens form och funktion samt ta del av planering av APL
redovisa erfarenhetsbaserade praktikupplevelser med hjälp av didaktiska och läroplansteoretiska begrepp
Färdighet och förmåga
planera undervisning med utgångspunkt i yrkesämnets styrdokument och ramfaktorer med särskilt fokus på elevers skilda förutsättningar
självständigt formulera konkreta mål för ett sammanhängande undervisningsområde i den studerandes yrkesämne
genomföra undervisning med utgångspunkt i formulerade mål
i samråd med handledare genomföra trepartssamtal i anslutning till APL
kommunicera och samspela med olika elevgrupper i skilda lärandesituationer
bedöma, dokumentera och kommunicera elevers kunskaper utifrån betygskriterier i ämnet och i samråd visa förmåga att utifrån givna ramar sätta betyg
utvärdera och kritiskt granska undervisning i relation till elevers lärande
Värderingsförmåga och förhållningssätt
resonera om och visa handlingar i linje med den professionelle lärarens uppdrag i en skola för alla
kritiskt reflektera över de krav och utmaningar som lärarprofessionen ställer i relation till egen kompetens
Behörighetskrav
Godkända kurser i UK1 och UK2 samt genomgången kurs Profession och vetenskap för yrkeslärare (UK III), 5 hp eller motsvarande kurser.
Undervisningens upplägg
Studenten genomför kursen vid en gymnasieskola med aktuellt gymnasieprogram och eventuellt lärlingsutbildning och följer där samtliga i lärarens arbete ingående uppgifter. Den centrala uppgiften är att möta elever och elevgrupper och att planera, genomföra och utvärdera undervisning. Förutom självständigt arbete ingår också studenten som en naturlig del av arbetslag och tar också del av övriga arbetslag och lärares arbete i syfte att få en helhetsbild och dessutom få perspektiv på övriga lärargruppers sätt att arbeta. Dessutom observerar och dokumenterar studenten övriga funktioner vid den aktuella skolan och utbildningen som ledningens funktion och övriga stödfunktioner som elevvård och specialpedagogiska insatser. Studenten ska också aktivt ta del av centrala frågor i anslutning till APL vilket organiseras och genomförs i samråd med handledaren beroende på den aktuella skolans möjligheter.
Examination
Examination sker fortlöpande under kursen med utgångspunkt i stipulerade krav. Bedömningen grundar sig på handledarens utlåtanden och på examinerande uppgifter som studenten genomför under den verksamhetsförlagda kursen. Minst ett trepartssamtal genomförs under ledning av examinerade universitetslärare. Beroende på skolans geografiska läge kan också trepartssamtal eller samtal med enbart student eller enbart handledare genomföras oftare.
TILLGODORÄKNANDE Student har rätt att få prövat om tidigare utbildning eller motsvarande kunskaper och färdigheter förvärvade i yrkesverksamhet kan tillgodoräknas för motsvarande utbildning vid Umeå universitet. Ansökan om tillgodoräknande skickas in till Studentcentrum/Examina. Mer information om tillgodoräknande finns på Umeå universitets studentwebb, www.student.umu.se, och i högskoleförordningen (6 kap). Ett avslag på ansökan om tillgodoräknande kan överklagas (Högskoleförordningen 12 kap) till Överklagandenämnden för högskolan. Detta gäller såväl om hela som delar av ansökan om tillgodoräknande avslås.
Litteratur
Giltig från:
2014 vecka 4
Undervisning i teori och praktik - en introduktion i didaktik. 5:e upplagan Lindström Gunnar, Pennlert Lars Åke 5. uppl. : Fundo Förlag : 2012 : 71 s. : ISBN: 978-91-975584-5-7 Obligatorisk Se Umeå UB:s söktjänst
Gymnasial lärlingsutbildning - utbildning för jobb : erfarenheter efter två års försök med lärlingsutbildning : delbetänkande Stockholm : Fritze : 2010 : 371 s. : Fritt tillgänglig via www.regeringen.se ISBN: 978-91-38-23461-7 Obligatorisk Se Umeå UB:s söktjänst Läsanvisning: (Valda delar)
Högre krav och kvalitet i den nya gymnasieskolan, prop. 2008/09:199 Utbildningsdepartementet : 2009 : http://www.regeringen.se/sb/d/11356/a/126461 Obligatorisk Läsanvisning: (Valda delar)
Aktuella nationella och lokala styrdokument för gymnasieskolans yrkesutbildningar och yrkesprogram.