Engelskt namn: Profession and Science
Denna kursplan gäller: 2018-03-12 och tillsvidare
Kursplan för kurser med start efter 2018-03-12
Kursplan för kurser med start mellan 2016-03-21 och 2018-03-11
Kursplan för kurser med start mellan 2016-02-15 och 2016-03-20
Kurskod: 6PE136
Högskolepoäng: 5
Utbildningsnivå: Grundnivå
Betygsskala: Tregradig skala
Ansvarig institution: Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap
Beslutad av: Prefekten, 2013-09-09
Reviderad av: Prefekten, 2018-03-12
Kursen omfattar de rättsliga regler som styr skolan exempelvis kommunens skyldigheter att tillhandahålla plats i gymnasieskolan. Anmälningsplikt, personalens olika ansvar, offentlighet och sekretess, dokumenthantering och yttrandefrihet ingår också. Dessutom studeras de arbetsrättsliga lagar och avtal som gäller vid en anställning exempelvis semesterlagen, arbetsmiljölagen, arbetstidslagen, lagen om anställningsskydd (LAS), diskrimineringslagen, samt de regler som gäller vid sjukdom och arbetsskada. För gymnasieskolans yrkesprogram behandlas också de särskilda regler och ansvar som gäller för elever vid arbetsplatsförlagd utbildning.
Utvärdering och skolutveckling utgör en del av lärares professionella uppdrag och kursen fördjupar de blivande pedagogernas insikter om utvärdering, systematiskt utvecklingsarbete och skolutveckling. De flesta av lärarens uppdrag ingår idag i de verksamheter som utvärderas i skolan, såväl i form av självvärderingar genomförda av skolans egen personal som av utvärderingar genomförda av kommunen samt Skolinspektionen. Principer och olika modeller för utvärdering och systematiskt kvalitetsarbete behandlas och exempel på hur olika delar av lärarens uppdrag kan utvärderas och vidareutvecklas, bearbetas i kursen.
Kursen knyter samman och fördjupar kunskaper från de föregående kurserna i den utbildningsvetenskapliga kärnan och lärares professionella identiteter sätts i globala, nationella, organisatoriska och individuella perspektiv. Yrkets uppgifter och utveckling diskuteras utifrån rollen som professionell i en politiskt styrd organisation. I sammanhanget fördjupas resonemanget om yrkesetik, autonomi och professionellt omdöme. Yrkesgruppens möjligheter att utveckla arbetet belyses genom olika modeller för kunskapsutveckling och professionella gemenskaper. Lärares nyckelroll i ett snabbt föränderligt kunskapssamhälle diskuteras. Detta inkluderar lärarnas ansvar för, och förmåga till, att bidra till samhällsutvecklingen utifrån vetenskap och beprövad erfarenhet och de grundläggande värderingar och som formuleras i skollag och läroplanen. Ett genomgående inslag i kursen är att de innehållsliga delarna relateras till yrkesämnen och får mening i de sammanhangen.
Den avslutande kompetensuppföljningen genomförs i relation till den egna utbildningsprocessen som studeras och bearbetas. Den genomgångna utbildningen utvärderas i förhållande till målformuleringar, dokumentationer och reflektioner av den egna lärprocessen som studenten gjort under utbildningen.
För godkänd kurs ska den studerande kunna:
Kunskap och förståelse
Färdighet och förmåga
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Godkänd UK 1 och 2
I kursen finns obligatoriska inslag som kräver fysisk närvaro på campus, se vidare i kurstillfällets gällande schema och studieguide.
Studenternas tidigare kunskaper och erfarenheter utgör utgångspunkt för kursens uppläggning och genomförande. Studenternas skilda yrkesbakgrund används och relateras till kurslitteraturen för att skapa utrymme för prövande hållning och dynamik. Introduktioner, kursmaterial och seminarier ska bygga på en kritisk hållning och är riktade mot gymnasieskolans yrkesutbildningar och yrkeslärare. Undervisningen bedrivs i varierade former och examineras enskilt.
Fysisk närvaro vid obligatoriska moment fordras för godkänt resultat på kursen, om inte annat anges i kurstillfällets gällande schema och studieguide.
Studenten examineras med stöd av enskilda skriftliga inlämningar och en tentamen via Cambro.Examinationen sker löpande under kursen. De varierande examinationsformerna anpassas tydligt till olika kunskapsformer.
Betyg på hel kurs utgör en sammanfattande bedömning av resultaten på de olika examinationerna och sätts efter avslutad kurs. Hel kurs bedöms enligt skalan Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd.
Utöver förväntade studieresultat (FSR) läggs i bedömningen för betyget Väl godkänd särskild vikt vid den studerandes förmåga att problematisera kring olika teoretiska och metodiska aspekter samt kunna analysera med stöd av teoretiska begrepp.
Den som erhållit betyget Godkänd (G) på kursen kan ej examineras för högre betyg. Den som utan godkänt resultat genomgått ordinarie prov samt ett omprov för en kurs eller en del av kurs, har vid nästa omprovstillfälle rätt att hos prefekten begära att få en annan examinator utsedd.
Det första omprovet ska erbjudas senast två månader efter det ordinarie provet, dock tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats. För prov som genomförs under maj och juni månad får första omprovet erbjudas inom tre månader efter ordinarie provtillfälle.
Tidpunkt för omprov ska meddelas senast i samband med det ordinarie provet.
Tillgodoräknande
Student har rätt att få prövat om en tidigare utbildning eller verksamhet kan godtas för tillgodoräknande. För närmare information se högskoleförordningen samt: http://www.umu.se/utbildning/antagning/tillgodoraknande/
Ett negativt beslut om tillgodoräknande är möjligt att överklaga till Överklagandenämnden för högskolan. Ett negativt beslut skall även motiveras skriftligt.
För mer information kontakta Studentcentrum/Examina.
I de fall en kurs upphört att gälla eller kursplan genomgått större förändringar garanteras minst tre provtillfällen (inklusive ordinarie provtillfälle) enligt tidigare kursplan under en tid av maximalt två år från kursplan upphört att gälla eller att kursen slutat erbjudas.
Med "obligatorisk" kurslitteratur avses huvudsaklig och rekommenderad litteratur för att tillgodogöra sig kursens innehåll och uppnå de förväntade studieresultaten. Obligatorisk litteratur går att beställa som ljudbok från UmUB vid behov.
Scherp Hans-Åke
Lärandebaserad skolutveckling : lärglädjens förutsättningar, förverkligande och resultat
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2013 : 299 s. :
ISBN: 978-91-44-08404-6
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Hargreaves Andy
Four ages of Professionalism and Professional Learning : History and Practice
Ingår i:
Teachers and teaching
Abingdon : Carfax : 1995- : v. : 6 : sid. 151-182 :
Fulltext
Obligatorisk
Vocational teachers' identity formation through boundary crossing
Fejes Andreas, Köpsén Susanne
Taylor & Francis Group : 2014 :
http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:liu:diva-85483
Obligatorisk
Lundström Ulf
Gymnasielärare : perspektiv på arbete och yrkesutveckling
Studentlitteratur AB : 2009 :
ISBN: 91-44-05074-7
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: 211 sid. varav ca hälften kan användas i UK 2:1 och resten i UK 3)
Olsson Staffan
Sekretess och anmälningsplikt i förskola och skola
Sjätte upplagan : Lund : Studentlitteratur : [2017] : 298 sidor :
ISBN: 978-91-44-12175-8
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst