"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Flerspråkighet och interkulturalitet i förskolan, 7,5 hp

Kursen är nedlagd från och med 2021-06-09

Engelskt namn: Multilingualism and Interculturalism in Preschool

Denna kursplan gäller: 2016-03-21 och tillsvidare

Kurskod: 6PE132

Högskolepoäng: 7,5

Utbildningsnivå: Grundnivå

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

Beslutad av: Tillämpad utbildningsvetenskap, 2013-04-03

Reviderad av: Prefekten, 2016-03-23

Innehåll

Inom kursen behandlas teorier och aktuell forskning inom flerspråkighet och interkulturalitet.
Deltagarna analyserar, reflekterar och kritiskt granskar sina egna värderingar och föreställningar om kulturella och språkliga likheter och olikheter och hur det i sin tur påverkar förhållningssätt i verksamheten.
Kursen ska också omfatta arbetssätt som stödjer flerspråkiga barns språk- och kunskapsutveckling samt vad ett interkullturellt arbetssätt i förskolan innebär.

Förväntade studieresultat

För godkänd kurs ska den studerande kunna:

Kunskap och förståelse

  • Ha kunskap om grundläggande teorier i flerspråkighet och om faktorer som påverkar första- och andraspråksutveckling
  • Ha fått ökad insikt om betydelsen av samverkan med föräldrar gällande interkulturalitet och flerspråkighet

Färdighet och förmåga

  • Kunna kritiskt granska och analysera sitt förhållningssätt och lärandemiljöns betydelse för det dagliga arbetet
  • Utifrån olika teorier analysera och problematisera vad ett interkulturellt förhållningssätt kan innebära i praktiken och använda likheter och olikheter som en tillgång i arbetet och som en naturlig del i förskolans verksamhet

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • Kunna tillämpa ett språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt i den dagliga verksamheten

Behörighetskrav

Förskollärare, barnskötare och annan pedagogisk personal.

För att delta i denna uppdragsutbildning krävs att huvudmannen godkänner deltagande i angiven kurs som ges på uppdrag av Skolverket och som ingår i statens satsning för Förskolelyftet.

Undervisningens upplägg

I kursen finns obligatoriska inslag som kräver fysisk närvaro på campus, se vidare i kurstillfällets gällande schema och studieguide.

Kursen består av föreläsningar, litteraturstudier och seminarier. Kursen är processinriktat upplagd, med verksamhetsanknutna uppgifter mellan de obligatoriska träffarna.

Examination

Fysisk närvaro vid obligatoriska moment fordras för godkänt resultat på kursen, om inte annat anges i kurstillfällets gällande schema och studieguide.

Kursen bedöms genom examinerande seminarier och en skriftlig rapport som även redovisas muntligt och behandlas vid det avslutande seminariet.
Kursen har tre betygsgrader Väl godkänd(VG), Godkänd(G) och Underkänd(U).
För studerande som inte blivit godkänd vid ordinarie provtillfälle anordnas högst fyra ytterligare provtillfällen.
Studerande som två gånger har underkänts i en examination har rätt att hos prefekten för kursansvarig institution begära att annan lärare utses till examinator.

Tillgodoräknande
Student har rätt att få prövat om en tidigare utbildning eller verksamhet kan godtas för tillgodoräknande. För närmare information se högskoleförordningen samt:
http://www.umu.se/utbildning/antagning/tillgodoraknande/

Ett negativt beslut om tillgodoräknande är möjligt att överklaga till Överklagandenämnden för högskolan. Ett negativt beslut skall även motiveras skriftligt.

För mer information kontakta Studentcentrum/Examina

Litteratur

Giltig från: 2016 vecka 12

Flera språk i förskolan : teori och praktik
Stockholm : Skolverket : 2013 : 84 s. :
Fritt tillgänglig via skolverket.se
ISBN: 9789175590417
Se Umeå UB:s söktjänst

Kultti Anne
Flerspråkiga barns villkor i förskolan : lärande av och på ett andra språk
1. uppl. : Stockholm : Liber : 2014 : 131 s. :
ISBN: 9789147106080
Se Umeå UB:s söktjänst

Nauclér Kerstin
Barns språkliga socialisation före skolstarten
Ingår i:
Svenska som andraspråk
Lund : Studentlitteratur : 2013 : 868 s. :

Nationell förskola med mångkulturellt uppdrag
Björk-Willén Polly, Gruber Sabine, Puskás Tünde
1. uppl. : Stockholm : Liber : 2013 : 167 s. :
ISBN: 9789147100255
Se Umeå UB:s söktjänst

Språkstimulera och dokumentera i den flerspråkiga förskolan
Sandvik Margareth, Spurkland Marit
2., [bearb.] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2015 : 198 s. :
ISBN: 9789144107462
Se Umeå UB:s söktjänst

Bunar Nihad
Nyanlända och lärande : en forskningsöversikt om nyanlända elever i den svenska skolan
Stockholm : Vetenskapsrådet : 2010 : 127 s. :
Fulltext
ISBN: 978-91-7307-171-0
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Valda delar

Alfakir Nabila
Skapa dialog med föräldrarna : integration i praktiken
2. uppl. : Stockholm : Liber : 2012 : 135 s. :
ISBN: 9789147109074
Se Umeå UB:s söktjänst

Lahdenperä Pirjo
Goda interkulturella miljöer för elevers språk- och kunskapsutveckling
Ingår i:
Symposium 2003
Stockholm : Hls förlag : 2004 : 204 s. :
Fulltext

Att göra annorlunda normalt : interkulturell förskolepedagogik i praktiken
Dahlgren Sara, Dalgren Sara
Ingår i:
Den interkulturella blicken i pedagogik
Huddinge : Södertörns högskola : 2012 : 201 s. :
Fulltext

Barnböcker som väljs i samråd med lärare