Inom kursen behandlas teorier och aktuell forskning inom flerspråkighet och interkulturalitet. Deltagarna analyserar, reflekterar och kritiskt granskar sina egna värderingar och föreställningar om kulturella och språkliga likheter och olikheter och hur det i sin tur påverkar förhållningssätt i verksamheten. Kursen ska också omfatta arbetssätt som stödjer flerspråkiga barns språk- och kunskapsutveckling samt vad ett interkullturellt arbetssätt i förskolan innebär.
Förväntade studieresultat
För godkänd kurs ska den studerande kunna:
Kunskap och förståelse
Ha kunskap om grundläggande teorier i flerspråkighet och om faktorer som påverkar första- och andraspråksutveckling
Ha fått ökad insikt om betydelsen av samverkan med föräldrar gällande interkulturalitet och flerspråkighet
Färdighet och förmåga
Kunna kritiskt granska och analysera sitt förhållningssätt och lärandemiljöns betydelse för det dagliga arbetet
Utifrån olika teorier analysera och problematisera vad ett interkulturellt förhållningssätt kan innebära i praktiken och använda likheter och olikheter som en tillgång i arbetet och som en naturlig del i förskolans verksamhet
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Kunna tillämpa ett språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt i den dagliga verksamheten
Behörighetskrav
Förskollärare, barnskötare och annan pedagogisk personal.
För att delta i denna uppdragsutbildning krävs att huvudmannen godkänner deltagande i angiven kurs som ges på uppdrag av Skolverket och som ingår i statens satsning för Förskolelyftet.
Undervisningens upplägg
I kursen finns obligatoriska inslag som kräver fysisk närvaro på campus, se vidare i kurstillfällets gällande schema och studieguide.
Kursen består av föreläsningar, litteraturstudier och seminarier. Kursen är processinriktat upplagd, med verksamhetsanknutna uppgifter mellan de obligatoriska träffarna.
Examination
Fysisk närvaro vid obligatoriska moment fordras för godkänt resultat på kursen, om inte annat anges i kurstillfällets gällande schema och studieguide.
Kursen bedöms genom examinerande seminarier och en skriftlig rapport som även redovisas muntligt och behandlas vid det avslutande seminariet. Kursen har tre betygsgrader Väl godkänd(VG), Godkänd(G) och Underkänd(U). För studerande som inte blivit godkänd vid ordinarie provtillfälle anordnas högst fyra ytterligare provtillfällen. Studerande som två gånger har underkänts i en examination har rätt att hos prefekten för kursansvarig institution begära att annan lärare utses till examinator.
Tillgodoräknande Student har rätt att få prövat om en tidigare utbildning eller verksamhet kan godtas för tillgodoräknande. För närmare information se högskoleförordningen samt: http://www.umu.se/utbildning/antagning/tillgodoraknande/
Ett negativt beslut om tillgodoräknande är möjligt att överklaga till Överklagandenämnden för högskolan. Ett negativt beslut skall även motiveras skriftligt.
För mer information kontakta Studentcentrum/Examina
Kultti Anne Flerspråkiga barns villkor i förskolan : lärande av och på ett andra språk 1. uppl. : Stockholm : Liber : 2014 : 131 s. : ISBN: 9789147106080 Se Umeå UB:s söktjänst
Nauclér Kerstin Barns språkliga socialisation före skolstarten Ingår i: Svenska som andraspråk Lund : Studentlitteratur : 2013 : 868 s. :
Nationell förskola med mångkulturellt uppdrag Björk-Willén Polly, Gruber Sabine, Puskás Tünde 1. uppl. : Stockholm : Liber : 2013 : 167 s. : ISBN: 9789147100255 Se Umeå UB:s söktjänst
Språkstimulera och dokumentera i den flerspråkiga förskolan Sandvik Margareth, Spurkland Marit 2., [bearb.] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2015 : 198 s. : ISBN: 9789144107462 Se Umeå UB:s söktjänst
Bunar Nihad Nyanlända och lärande : en forskningsöversikt om nyanlända elever i den svenska skolan Stockholm : Vetenskapsrådet : 2010 : 127 s. : Fulltext ISBN: 978-91-7307-171-0 Se Umeå UB:s söktjänst Läsanvisning: Valda delar
Alfakir Nabila Skapa dialog med föräldrarna : integration i praktiken 2. uppl. : Stockholm : Liber : 2012 : 135 s. : ISBN: 9789147109074 Se Umeå UB:s söktjänst
Lahdenperä Pirjo Goda interkulturella miljöer för elevers språk- och kunskapsutveckling Ingår i: Symposium 2003 Stockholm : Hls förlag : 2004 : 204 s. : Fulltext
Att göra annorlunda normalt : interkulturell förskolepedagogik i praktiken Dahlgren Sara, Dalgren Sara Ingår i: Den interkulturella blicken i pedagogik Huddinge : Södertörns högskola : 2012 : 201 s. : Fulltext