Engelskt namn: Assessment for Learning for Early Years Classes and Grades 1-3 and 4-6
Denna kursplan gäller: 2018-02-19 och tillsvidare
Kursplan för kurser med start efter 2018-02-19
Kurskod: 6PE130
Högskolepoäng: 14
Utbildningsnivå: Grundnivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Inget huvudområde: Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik
Beslutad av: teknisk-naturvetenskapliga fakultetsnämnden, 2013-03-05
Reviderad av: Tekniska-naturvetenskapliga fakultetsnämnden, 2018-07-02
Huvuddelen av kursen behandlar hur bedömning för lärande (BFL) på ett effektivt sätt kan användas i undervisningen för att främja elevers lärande. Kursen innehåller tekniker för hur BFL kan användas i praktiken och teorier för förståelsen av teknikernas funktion och dess effektivitet. Det innebär att kursen innehåller följande områden (1) gemensam måltolkning, (2) frågor, prov och klassrumsdiskussioner för identifikation av elevernas kunnande, (3) feedback, (4) självreglerat lärande (inkluderande självbedömning), och (5) eleverna som undervisningsresurser för varandra (inkluderande kamratbedömning). Kursen behandlar också motivationsteorier och hur kunskap om dessa kan användas i undervisningen för att förstå och stödja elevers motivation att lära samt bidra till en klassrumsmiljö som stödjer elevernas lärande.
Kursen innehåller även modeller för bedömning mer generellt och centrala begrepp som validitet och reliabilitet. Kursen behandlar hur denna kunskap kan användas för att analysera och skapa både summativa och formativa bedömningar av hög kvalitet. I detta sammanhang ingår även dokumentation, skriftliga omdömen, utvecklingssamtal, individuella utvecklingsplaner (IUP), och betygsättning. Nationella utvärderingar och internationella komparativa studier om undervisning och elevers resultat behandlas för att ge perspektiv på både undersökningarna i sig och deras resultat. Med kursinnehållet som grund behandlas arbetsmetoden med
kompetensuppföljning inom utbildningen ur ett metaperspektiv, och studenterna använder kursinnehållet för att följa upp sin egen kunskapsutveckling. Modeller för utvärdering, uppföljning och kvalitetssäkring ingår också i kursen.
För godkänd kurs ska den studerande kunna:
Kunskap och förståelse
Färdighet och förmåga
Värderingsförmåga och förhållningssätt
För tillträde till kursen krävs 30 hp inom Utbildningsvetenskaplig kärna ("Kunskap, undervisning och lärande I", "Demokrati, individ och samhälle", "Pedagogiskt ledarskap, sociala relationer och konflikthantering", "Att vara lärare (VFU I)") eller motsvarande kunskaper.
Kursen är upplagd i form av föreläsningar, grupparbeten, seminarier samt eget arbete. Undervisningsupplägget bygger på att undervisningen ska utgöra ett exempel på en användning av bedömning för lärande. Upplägget baseras också på ett processtänkande. Under kursens gång tränar studenterna på att använda kursens innehåll i undervisnings- och lärandesituationer, får feedback, reflekterar, diskuterar och modifierar sin praktik. De egna undervisningsaktiviteterna sker i universitets- eller skolmiljö. Seminarier och undervisningsövningar är obligatoriska.
Studenten examineras genom individuell skriftlig salstentamen, skriftliga hemuppgifter och muntlig grupptentamen. Studentens skriftliga prestationer bedöms i en tregradig betygsskala Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd. För betyget Väl godkänd läggs i bedömningen särskild vikt vid den studerandes förståelse för de i kursen ingående momenten och förmågan att kritiskt granska och värdera klassrumspraktiker och föreslå förbättringar ur ett BFL- perspektiv. Betyget på kursen baseras på en sammanvägning av resultat på samtliga examinerande delar och sätts först när samtliga obligatoriska inslag är betygsatta.
Ett omprov ska erbjudas senast tre månader efter ordinarie provtillfälle, dock ska omprov erbjudas tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats och kopia av studentens tentamen är tillgänglig. Dessutom skall minst ytterligare ett omprov erbjudas inom ett år från ordinarie provtillfälle, s.k. uppsamlingsprov.
I de fall prov eller obligatoriska undervisningsmoment inte kan upprepas enligt gällande regler för omprov och ompraktik kan det istället ersättas med annan uppgift. Omfattningen av och innehållet i sådan uppgift skall stå i rimlig proportion till det missade obligatoriska momentet.
Studerande som två gånger har underkänts i prov har rätt att få en annan examinator utsedd, om inte särskilda skäl talat emot det (HF 6 kap. 22§). Begäran om ny examinator ställs till prefekten vid naturvetenskapernas och matematikens didaktik.
Tillgodoräknande av kurs/del av kurs se information:
http://www.umu.se/utbildning/antagning/tillgodoraknande
I det fall att kursplan upphör att gälla eller genomgår större förändringar, garanteras studenter minst tre provtillfällen (inklusive ordinarie provtillfälle) enligt föreskrifterna i den kursplan som studenten ursprungligen varit kursregistrerad på under en tid av maximalt två år från det att tidigare kursplan upphört att gälla eller kursen slutat erbjudas.
Litteraturlistan är inte tillgänglig via den webbaserade utbildningskatalogen. Kontakta aktuell institution.