Engelskt namn: Knowledge, Teaching and Learning 2
Denna kursplan gäller: 2018-02-19 och tillsvidare
Kursplan för kurser med start efter 2018-02-19
Kurskod: 6PE129
Högskolepoäng: 15
Utbildningsnivå: Grundnivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Pedagogik: Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Pedagogiska institutionen
Beslutad av: Pedagogiska institutionen, 2013-06-10
Reviderad av: Prefekten, 2017-11-20
Kursen består av tre moment. Det första momentet omfattar 7 hp och vidareutvecklar det kunskapsinnehåll som grundlades under Kunskap, undervisning och lärande 1 inom UK 1. Det andra momentet omfattar generell ämnesdidaktik, 3 hp och det tredje momentet omfattar bedömning för lärande, 5 hp.
Moment 1: Kunskap, undervisning och lärande, 7 hp
(Knowledge, Teaching and Learning)
Kursens första del sätter läraryrket samt yrkeslärarens kunskapsutveckling och undervisning i breda, historiska, samhälleliga och vetenskapliga sammanhang. Perspektiv på kunskaps- och vetenskapsteori behandlas och sätts i samband med skolsystemets utveckling, skolans undervisning och lärarprofessionen. Läraruppdraget analyseras och tolkas med utgångspunkt i styrdokumenten. Lärarnas position som anställda i politiskt styrda organisationer diskuteras och problematiseras liksom de faktorer som påverkar utbildningens styrning, organisation och villkor. Den historiska framväxten av utbildningssystemet och yrkesläraryrket behandlas, inklusive hur den utvecklingen interagerat med samhällsförändringar och pedagogiska idéer. Olika hinder för lärande som kan relateras till lärmiljö och individuella svårigheter såsom kön och social bakgrund analyseras och bearbetas.
Moment 2: Generell ämnesdidaktik, 3 hp
(Vocational Didactics)
Kursens andra moment, generell yrkesdidaktik, 3hp, behandlar planering och genomförande av undervisning inom olika yrkesprogram. Läroplaner och programmål bearbetas och analyseras för olika program. Planering och genomförande av undervisning inom yrkesutbildningen behandlas där de didaktiska frågorna står i fokus. Yrkesämnenas traditioner och utveckling samt deras roll i utbildningsväsendet och i samhället problematiseras. Gymnasial lärlingsutbildning, dess organisation och villkor i Sverige idag, behandlas med särskild betoning på förhållandet mellan yrkesutbildning och arbetsliv.
Moment 3: Bedömning för lärande, 5 hp
(Assessment för Learning)
Den övergripande målsättningen med den tredje delen av kursen bedömning för lärande, 5hp, är att den studerade ska utveckla sin förmåga analysera och bedöma elevers lärande och utveckling i förhållande till rättvisa, likvärdighet och etiska normer. Momentet handlar om centrala utgångspunkter för bedömning och bedömningar som underlag för beslut och åtgärder i yrkeslärarens praktik. En viktig aspekt av bedömning är dess önskade och oönskade konsekvenser för till exempel den enskilde elevens motivation och lärande. Som en central utgångspunkt för en god bedömnings- och utvärderingskultur kommer studenten att bekanta sig med definitioner av bedömning och andra centrala begrepp Momentet har också ett fokus på definitioner och tillämpning av kvalitetskriterier för pedagogiska bedömningar, med sikte på att säkerställa tillförlitliga, relevanta, rättssäkra och etiskt försvarbara bedömningspraktiker.
Moment 1: Kunskap, undervisning och lärande, 7 hp
(Knowledge, Teaching and Learning)
För godkänd kurs ska den studerande kunna:
Kunskap och förståelse
Färdighet och förmåga
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Moment 2: Generell ämnesdidaktik, 3 hp
(Vocational Didactics)
För godkänd kurs ska den studerande kunna:
Kunskap och förståelse
Färdighet och förmåga
Moment 3: Bedömning för lärande, 5 hp
(Assessment för Learning)
För godkänd kurs ska den studerande kunna:
Kunskap och förståelse
Färdighet och förmåga
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, seminarier och gruppövningar. Undervisningen sker på distans halvfart 50 % med 3-4 fysiska träffar. Dessa möten bestäms i samband vid första träffen med studenterna. Stora delar av kursen kan ges med stöd av IKT. Kommunikationen sker över portalen CAMBRO. Vissa undervisningsinslag kan vara obligatoriska och examinerande.
Studenten examineras skriftligt och muntligt. Examinationen sker löpande under kursen och i slutet av kursen. För att bli godkänd på hel kurs krävs att samtliga examinerande delar är godkända. Studentens prestationer kommer att bedömas i en tregradig betygsskala, Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd. För betyget Väl godkänd läggs i bedömningen särskild vikt vid den studerandes förmåga att föra samman olika innehållsliga delar till ett för lärarprofessionens relevant helhet. Välgrundade tolkningar och kritisk analys är centrala. Om särskilda skäl föreligger har examinator rätt att besluta om annan examinationsform.
För varje examinerande inslag anordnas ett ordinarie examenstillfälle och ett andra i nära anslutning därtill. Vid underkänt resultat hänvisas studenten till ett ytterligare examenstillfälle i början av nästa termin. Vid underkänt hänvisas därefter studenten till examination nästa gång kursen ges. Examination baserad på samma kursplan kan garanteras två år efter studentens förstagångsregistrering på kursen. Efter två underkända examinationstillfällen för en viss kurs eller del av kurs har studenten rätt att efter skriftlig begäran hos prefekten få byta examinator.
TILLGODORÄKNANDE
Student har rätt att få prövat om tidigare utbildning eller motsvarande kunskaper och färdigheter förvärvade i yrkesverksamhet kan tillgodoräknas för motsvarande utbildning vid Umeå universitet. Ansökan om tillgodoräknande skickas in till Studentcentrum/Examina. Mer information om tillgodoräknande finns på Umeå universitets studentwebb, www.student.umu.se, och i högskoleförordningen (6 kap). Ett avslag på ansökan om tillgodoräknande kan överklagas (Högskoleförordningen 12 kap) till Överklagandenämnden för högskolan. Detta gäller såväl om hela som delar av ansökan om tillgodoräknande avslås.
Moment 1: Kunskap, undervisning och lärande, 7 hp (Knowledge, Teaching and Learning)
Ball Stephen J.
The teacher´s soul and the terrors of performativity
Journal of Education Policy, 18(2), pp. 215-228. : 2003 :
Obligatorisk
Day Christopher
Teachers in the Twenty-first Century: time to renew the vision
Teachers and Teaching: theory and practice, 6(1), pp. 101-115. : 2000 :
Obligatorisk
Hartman Sven G.
Det pedagogiska kulturarvet : traditioner och idéer i svensk undervisningshistoria
2., [rev] utg. : Stockholm : Natur & kultur : 2012 : 397 s. :
ISBN: 978-91-27-12110-2 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Utmärkt undervisning : framgångsfaktorer i svensk och internationell belysning
Håkansson Jan, Sundberg Daniel
1. utg. : Stockholm : Natur & Kultur : 2012 : 309 s. :
ISBN: 978-91-27-13344-0 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Utbildningsreformer och politisk styrning
Lindensjö Bo, Lundgren Ulf P.
Stockholm : HLS förl. : 2000 : 220 s. :
ISBN: 9176564878
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Lärarrollen i ett föränderligt samhälle : en antologi om några forskningsprojekt som fått stöd från Länsförsäkringsbolagens forskningsfond
[Ny utg.] : Stockholm : Länsförsäkringar : 2006 : 95 s. :
ISBN: 91-631-8433-8
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Nihlfors Elisabet
Lärarens dubbla uppdrag : enligt den nya skollagen
1. utg. : Stockholm : Natur & kultur : 2012 : 192 s. :
ISBN: 978-91-27-13007-4 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Olofsson Jonas
Svensk yrkesutbildning : vägval i internationell belysning
1. uppl. : Stockholm : SNS förlag : 2005 : 310, [1] s. :
ISBN: 91-7150-999-2
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: (Vissa kapitel används också i moment 2)
Läroplan för gymnasieskolan, programmål och kursplaner tillkommer
Moment 2: Generell ämnesdidaktik, 3 hp (Vocational Didactics)
Hedman Anders
I nationens och det praktiska livets tjänst : det svenska yrkesskolesystemets tillkomst och utveckling 1918 till 1940
Umeå : Univ. : 2001 : [16], 303 s. :
ISBN: 91-7191-958-9
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Olofsson Jonas
Svensk yrkesutbildning : vägval i internationell belysning
1. uppl. : Stockholm : SNS förlag : 2005 : 310, [1] s. :
ISBN: 91-7150-999-2
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: (Valda delar)
Gymnasial lärlingsutbildning - utbildning för jobb : erfarenheter efter två års försök med lärlingsutbildning : delbetänkande
Stockholm : Fritze : 2010 : 371 s. :
Fritt tillgänglig via www.regeringen.se
ISBN: 978-91-38-23461-7
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Stockholms Hantverksförening
Vem väver kejsarens nya kläder? : en antologi om det praktiska lärandets konst.
Stockholm : Stockholms hantverksfören. cop. 2003 (Västra Aros : 2003 : 126 s. : ill. (huvudsakligen i färg) :
ISBN: 91-631-4047-0
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Högre krav och kvalitet i den nya gymnasieskolan, prop. 2008/09:199
Utbildningsdepartementet : 2009 :
http://www.regeringen.se/sb/d/11356/a/126461
Obligatorisk
Läsanvisning: (Valda delar)
A History of Vocational Education and Training in Europé - From Divergence to Convergence
Wollschläger Norbert, Fries Guggenheim Éric
European Journal of Vocational Training, nr 32, pp. 1-3 : 2004 :
http://www.cedefop.europa.eu/etv/Upload/Information_resources/Bookshop/399/32-en.pdf
Obligatorisk
Johansson, Sigurd. (2008). Några relevanta begrepp inom yrkeslärande I Yrkeslärarutbildning inom SÄL II projektet (Stencil)
Moment 3: Bedömning för lärande, 5 hp (Assessment för Learning)
Bedömning av yrkesrelaterat kunnande
Carlsson Carl-Gustaf, Gerrevall Per, Pettersson Astrid
[Ny utg.] : Stockholm : HLS förlag: Förlagssystem [distributör] : 2007 : 140 s. :
http://bilder.fsys.se/9789176566442.jpg
ISBN: 978-91-7656-644-2
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Betygssättning : en handbok
Gustavsson Anders, Måhl Per, Sundblad Bo
1. uppl. : Stockholm : Liber : 2012 (Indien) : 312 s. :
ISBN: 978-91-47-09949-8
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Jönsson Anders
Lärande bedömning
2. uppl. : Malmö : Gleerup : 2011 : 180 s. :
ISBN: 978-91-40-67602-3
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Bedömning i och av skolan : praktik, principer, politik
Folke-Fichtelius Maria, Lundahl Christian
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur AB : 2010 : 318 s. :
ISBN: 978-91-44-05681-4
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Shepard Lorrie A.
The Role of Assessment in a Learning Culture
Educational Researcher, 29(7), pp. 4-14 : 2000 :
http://www.ied.edu.hk/obl/files/The%20role%20of%20assessment%20in%20a%20learning%20culture.pdf
Obligatorisk
Bedömning i yrkesämnen - dilemman och möjligheter
Skolverket : 2011 :
http://www.skolverket.se/2.3894/publicerat/publikationer?_xurl_=http%3A%2F%2Fwww4.skolverket.se%3A8080%2Fwtpub%2Fws%2Fskolbok%2Fwpubext%2Ftrycksak%2FBlob%2Fpdf2572.pdf%3Fk%3D2572
Obligatorisk
Betygskriterier för olika yrkesprogram tillkommer