I kursen behandlas förskollärarens och förskolechefens ansvar i relation till förskolans läroplan. Vidare problematiseras dokumentationens betydelse för att följa barns utveckling och lärande i förhållande till förskolans uppdrag att följa upp, utvärdera och utveckla verksamheten. I kursen problematiseras även möjliga innebörder av begreppen barns perspektiv och barnperspektiv.
Förväntade studieresultat
Efter avslutad kurs ska deltagarna kunna:
- Beskriva och tolka förskollärares och förskolechefens ansvar i förhållande till uppföljning, utvärdering och utveckling av verksamheten. - Identifiera och problematisera kring vad som ska utvärderas. - Använda dokumentation som underlag för att följa upp och analysera barns lärstrategier och läroprocesser i förhållande till verksamhetens organisation, innehåll och genomförande samt föreslå åtgärder för att utveckla verksamheten. - Analysera olika fomer av utvärderingar i relation till teorier om kunskap och lärande ur såväl ett barnperspektiv som barns perspektiv.
Behörighetskrav
Univ: Lärarexamen med inriktning mot förskola eller motsvarande
Undervisningens upplägg
Undervisningen består av föreläsningar, litteraturstudier, skrivuppgifter och obligatoriska seminarier. Utvärdering genomförs kontinuerligt under kursens gång och/eller efter slutförd kurs.
Examination
De studerandes kunskaper examineras muntligt och skriftligt, individuellt och i grupp samt i praktiska inslag. Vid de individuella skriftliga examinationerna sätts betygen Väl Godkänd (VG), Godkänd (G) eller Underkänd (U). Gruppuppgifter bedöms med betygen Godkänd (G) eller Underkänd (U).
För betyget Väl godkänd läggs i bedömningen speciell vikt på den studerandes kompetens att kunna analysera och problematisera kursens begrepp och teorier ur didaktiska perspektiv. Betyg på hel kurs kräver att samtliga obligatoriska inslag är godkända.
Studerande som underkänts har rätt till förnyad examination dock högst fem gånger på samma kurs eller moment. För den verksamhetsförlagda delen av kursen gäller särskilda regler. Den studerande har rättighet att examineras två år efter förstagångsregistrering på kursen. Studerande som underkänts två gånger har rätt att hos Lärarhögskolans kansli begära att annan lärare utses som examinator.
Tillgodoräknande Tillgodoräknande av delar av kurs beslutas av kursansvarig lärare/examinator. Tillgodoräknande av hel kurs beslutas av Lärarhögskolans kansli. Blankett för ansökan:www.umu.se/blankett/SA
Litteratur
Giltig från:
2012 vecka 33
Bjervås Lise-Lotte Samtal om barn och pedagogisk dokumentation som bedömningspraktik i förskolan : en diskursanalys Göteborg : Acta universitatis Gothoburgensis : 2011 : 269 s. : http://hdl.handle.net/2077/25731 ISBN: 978-91-7346-710-0 Obligatorisk Se Umeå UB:s söktjänst
Från kvalitet till meningsskapande : postmoderna perspektiv - exemplet förskolan. Dahlberg Gunilla, Moss Peter, Pence Alan, Arfwedson Gerd B., Arfwedson Gerhard Stockholm : HLS förl. : 2002 : [6], 295 s. : ISBN: 91-7656-501-7 Obligatorisk Se Umeå UB:s söktjänst
Barnperspektiv och barnens perspektiv i teori och praktik Sommer Dion, Pramling Samuelsson Ingrid, Hundeide Karsten Stockholm : Liber : 2011 : 288 s. : ISBN: 91-47-09992-5 Obligatorisk Se Umeå UB:s söktjänst
Wehner-Godée Christina Att fånga lärandet : pedagogisk dokumentation med hjälp av olika medier 2. uppl. : Stockholm : Liber : 2010 : 120 s. : ISBN: 978-91-47-09933-7 Obligatorisk Se Umeå UB:s söktjänst
Lenz Taguchi Hillevi Pedagogisk dokumentation som aktiv agent : introduktion till intra-aktiv pedagogik 1. uppl. : Malmö : Gleerups utbildning : 2012 : 153 s. : ISBN: 978-91-40-67345-9 Se Umeå UB:s söktjänst
Valbara artiklar
Pedagogisk Forskning i Sverige Om att bli dokumenterad. Etiska aspekter på förskolan arbete med dokumentation. : http://www.ped.gu.se/biorn/journal/pedfo/pdf-filer/linsparr.pdf årg 8 nr 1-2 : 2003 : s 58-69 :
Vallberg Roth A-C Styrning genom bedömning av barn Länk till artikeln: http://dspace.mah.se/handle/2043/10715 : 2009 :
Vad betyder barns perspektiv för utvärdering och utveckling? S. Eklund (red): Bedömning för lärande - en grund för ökat kunnande. Pramling Samuelsson I, Pramling N Natur och Kultur : 2010 :