Engelskt namn: Challenge and support the development and learning for every child in preschool
Denna kursplan gäller: 2012-08-13 och tillsvidare
Kurskod: 6PE124
Högskolepoäng: 7,5
Utbildningsnivå: Grundnivå
Betygsskala: Tregradig skala
Ansvarig institution: Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap
Beslutad av: Samhällsvetenskapliga fakultetsnämnden, 2012-06-29
Kursen belyser specialpedagogiska perspektiv och begreppen normalitet i förhållande till delaktighet och inkludering i förskolans verksamhet. Vidare behandlas möjligheter och hinder i förskolans arbete med alla barns tal-, språk- och kommunikationsutveckling samt matematisk utveckling. I kursen ingår att kartlägga, dokumentera och analysera den pedagogiska verksamheten samt utifrån kartläggningen planera och utforma en verksamhet som är anpassad till alla barn.
Efter avslutad kurs ska deltagarna kunna:
- Utifrån olika teorier analysera och problematisera specialpedagogiska perspektiv, och begreppen normalitet, delaktighet och inkludering.
- Beskriva specialpedagogiska perspektiv utifrån individ-, grupp- och organisationsnivå.
- Beskriva, dokumentera och analysera möjligheter och hinder i förskolans verksamhet, t. ex i sampel, skapande och estetiska lärprocesser, med fokus på alla barns möjligheter att utvecklas och lära inom områdena kommunikation, språk och matematik.
- Analysera variationer i barngruppen och beskriva hur den pedagogiska verksamheten har utformats och anpassats till alla barn i förskolan.
Univ: Lärarexamen med inriktning mot förskola eller motsvarande.
Undervisningen består av föreläsningar, litteraturstudier, skrivuppgifter och obligatoriska seminarier. Utvärdering genomförs kontinuerligt under kursens gång och/eller efter slutförd kurs
De studerandes kunskaper examineras muntligt och skriftligt, individuellt och i grupp. Vid de individuella skriftliga examinationerna sätts betygen Väl Godkänd (VG), Godkänd (G) eller Underkänd (U). Gruppuppgifter bedöms med betygen Godkänd (G) eller Underkänd (U).
För betyget Väl Godkänd läggs i bedömningen speciell vikt på den studerandes kompetens att kunna analysera och problematisera kursens begrepp och teorier ur didaktiska perspektiv.
Betyg på hel kurs kräver att samtliga obligatoriska inslag är godkända.
Studerande som underkänts har rätt till förnyad examination dock högst fem gånger på samma kurs eller moment. Den studerande har rättighet att examineras två år efter förstagångsregistrering på kursen. Studerande som underkänts två gånger har rätt att Lärarhögskolans kansli begära att annan lärare utses som examinator.
Tillgodoräknande
Tillgodoräknande av delar av kurs beslutas av kursansvarig lärare/examinator. Tillgodoräknande av hel kurs beslutas av Lärarhögskolans kansli. Blankett för ansökan:www.umu.se/blankett/SA.
Barns syn på vuxna: att komma nära barns perspektiv
Arnér Elisabeth, Tellgren Britt
Lund : Studentlitteratur : 2006 :
ISBN: 91-44-04345-7
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Barn utvecklar sitt språk
Bjar Louise, Liberg Caroline
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2010 : 296 s. :
ISBN: 978-91-44-06743-8
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Från kvalitet till meningsskapande : postmoderna perspektiv - exemplet förskolan.
Dahlberg Gunilla, Moss Peter, Pence Alan, Arfwedson Gerd B., Arfwedson Gerhard
Stockholm : HLS förl. : 2002 : [6], 295 s. :
ISBN: 91-7656-501-7
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Små barns matematik : erfarenheter från ett pilotprojekt med barn 1 - 5 år och deras lärare
Doverborg Elisabet, Emanuelsson Göran
1. uppl. : Göteborg : NCM : 2006 : 190 s. :
ISBN: 91-85143-04-9
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Små barns delaktighet och inflytande : några perspektiv
Johannesen Nina, Sandvik Ninni, Claesdotter Annika, Emilsson Inga-Lill
1. uppl. : Stockholm : Liber : 2009 : 116 s. :
ISBN: 978-91-47-09412-7
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Nilholm Claes
Perspektiv på specialpedagogik
2., [omarb.] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2007 : 130, [6] s. :
ISBN: 978-91-44-02663-3
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Kritiska händelser för lärande i förskolan
Sandberg Anette, Sandström Kjellin Margareta
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2012 : 94 s. :
ISBN: 978-91-44-07197-8
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Wehner-Godée Christina
Att fånga lärandet : pedagogisk dokumentation med hjälp av olika medier
2. uppl. : Stockholm : Liber : 2010 : 120 s. :
ISBN: 978-91-47-09933-7
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Gustafsson Lars H.
Förskolebarnets mänskliga rättigheter
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2011 : 188 s. :
ISBN: 978-91-44-07505-1
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Miljöer för lek, lärande och samspel
Sandberg Anette, Brodin Jane, Davidsson Birgitta, Lindstrand Peg, Vuorinen Tuula, Karlsson Rauni, Ärlemalm-Hagsér
1. uppl. : Lund : Studentlitteraturc 2008e (Polen) : 2008 : 168 s. :
ISBN: 978-91-44-02911-5
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Sid 87-106
Sandberg Anette (red.)
Med sikte på förskolan : barn i behov av stöd
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2009 : 304 s. :
ISBN: 978-91-44-05119-2
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Reflektioner kring specialpedagogik : sex professorer om forskningsområdet och forskningsfronterna
Nilholm Claes, Björck-Åkesson Eva
Stockholm : Vetenskapsrådet : 2007 : 114 s. :
http://www.cm.se/webbshop_vr/pdfer/VR2007_05.pdfz Fulltext
ISBN: 978-91-7307-105-5
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Sid 66-78
Pedagogisk Forskning i Sverige
Om att bli dokumenterad. Etiska aspekter på förskolan arbete med dokumentation. : http://www.ped.gu.se/biorn/journal/pedfo/pdf-filer/linsparr.pdf
årg 8 nr 1-2 : 2003 : s 58-69 :
Obligatorisk
Barns syn på vuxna: att komma nära barns perspektiv
Arnér Elisabeth, Tellgren Britt
Lund : Studentlitteratur : 2006 :
ISBN: 91-44-04345-7
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Barn utvecklar sitt språk
Bjar Louise, Liberg Caroline
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2010 : 296 s. :
ISBN: 978-91-44-06743-8
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Från kvalitet till meningsskapande : postmoderna perspektiv - exemplet förskolan.
Dahlberg Gunilla, Moss Peter, Pence Alan, Arfwedson Gerd B., Arfwedson Gerhard
Stockholm : HLS förl. : 2002 : [6], 295 s. :
ISBN: 91-7656-501-7
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Små barns matematik : erfarenheter från ett pilotprojekt med barn 1 - 5 år och deras lärare
Doverborg Elisabet, Emanuelsson Göran
1. uppl. : Göteborg : NCM : 2006 : 190 s. :
ISBN: 91-85143-04-9
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Små barns delaktighet och inflytande : några perspektiv
Johannesen Nina, Sandvik Ninni, Claesdotter Annika, Emilsson Inga-Lill
1. uppl. : Stockholm : Liber : 2009 : 116 s. :
ISBN: 978-91-47-09412-7
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Nilholm Claes
Perspektiv på specialpedagogik
2., [omarb.] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2007 : 130, [6] s. :
ISBN: 978-91-44-02663-3
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Kritiska händelser för lärande i förskolan
Sandberg Anette, Sandström Kjellin Margareta
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2012 : 94 s. :
ISBN: 978-91-44-07197-8
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Wehner-Godée Christina
Att fånga lärandet : pedagogisk dokumentation med hjälp av olika medier
2. uppl. : Stockholm : Liber : 2010 : 120 s. :
ISBN: 978-91-47-09933-7
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Gustafsson Lars H.
Förskolebarnets mänskliga rättigheter
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2011 : 188 s. :
ISBN: 978-91-44-07505-1
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Miljöer för lek, lärande och samspel
Sandberg Anette, Brodin Jane, Davidsson Birgitta, Lindstrand Peg, Vuorinen Tuula, Karlsson Rauni, Ärlemalm-Hagsér
1. uppl. : Lund : Studentlitteraturc 2008e (Polen) : 2008 : 168 s. :
ISBN: 978-91-44-02911-5
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Sid 87-106
Sandberg Anette (red.)
Med sikte på förskolan : barn i behov av stöd
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2009 : 304 s. :
ISBN: 978-91-44-05119-2
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Reflektioner kring specialpedagogik : sex professorer om forskningsområdet och forskningsfronterna
Nilholm Claes, Björck-Åkesson Eva
Stockholm : Vetenskapsrådet : 2007 : 114 s. :
http://www.cm.se/webbshop_vr/pdfer/VR2007_05.pdfz Fulltext
ISBN: 978-91-7307-105-5
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Sid 66-78
Pedagogisk Forskning i Sverige
Om att bli dokumenterad. Etiska aspekter på förskolan arbete med dokumentation. : http://www.ped.gu.se/biorn/journal/pedfo/pdf-filer/linsparr.pdf
årg 8 nr 1-2 : 2003 : s 58-69 :
Obligatorisk