"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Utmana och stödja varje barns utveckling och lärande i förskolan, 7,5 hp

Kursen är nedlagd från och med 2021-06-09

Engelskt namn: Challenge and support the development and learning for every child in preschool

Denna kursplan gäller: 2012-08-13 och tillsvidare

Kurskod: 6PE124

Högskolepoäng: 7,5

Utbildningsnivå: Grundnivå

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

Beslutad av: Samhällsvetenskapliga fakultetsnämnden, 2012-06-29

Innehåll

Kursen belyser specialpedagogiska perspektiv och begreppen normalitet i förhållande till delaktighet och inkludering i förskolans verksamhet.  Vidare behandlas möjligheter och hinder i förskolans arbete med alla barns tal-, språk- och kommunikationsutveckling samt matematisk utveckling.  I kursen ingår att kartlägga, dokumentera och analysera den pedagogiska verksamheten samt utifrån kartläggningen planera och utforma en verksamhet som är anpassad till alla barn.

Förväntade studieresultat

Efter avslutad kurs ska deltagarna kunna:
- Utifrån olika teorier analysera och problematisera specialpedagogiska perspektiv, och begreppen normalitet, delaktighet och inkludering.

- Beskriva specialpedagogiska perspektiv utifrån individ-, grupp- och organisationsnivå.

- Beskriva, dokumentera och analysera möjligheter och hinder i förskolans verksamhet, t. ex i sampel, skapande och estetiska lärprocesser, med fokus på alla barns möjligheter att utvecklas och lära inom områdena kommunikation, språk och matematik.

- Analysera variationer i barngruppen och beskriva hur den pedagogiska verksamheten har utformats och anpassats till alla barn i förskolan.

Behörighetskrav

Univ: Lärarexamen med inriktning mot förskola eller motsvarande.

Undervisningens upplägg

Undervisningen består av föreläsningar, litteraturstudier, skrivuppgifter och obligatoriska seminarier. Utvärdering genomförs kontinuerligt under kursens gång och/eller efter slutförd kurs

Examination

De studerandes kunskaper examineras muntligt och skriftligt, individuellt och i grupp. Vid de individuella skriftliga examinationerna sätts betygen Väl Godkänd (VG), Godkänd (G) eller Underkänd (U). Gruppuppgifter bedöms med betygen Godkänd (G) eller Underkänd (U).

För betyget Väl Godkänd läggs i bedömningen speciell vikt på den studerandes kompetens att kunna analysera och problematisera kursens begrepp och teorier ur didaktiska perspektiv.

Betyg på hel kurs kräver att samtliga obligatoriska inslag är godkända.

Studerande som underkänts har rätt till förnyad examination dock högst fem gånger på samma kurs eller moment. Den studerande har rättighet att examineras två år efter förstagångsregistrering på kursen. Studerande som underkänts två gånger har rätt att Lärarhögskolans kansli begära att annan lärare utses som examinator.

Tillgodoräknande
Tillgodoräknande av delar av kurs beslutas av kursansvarig lärare/examinator. Tillgodoräknande av hel kurs beslutas av Lärarhögskolans kansli. Blankett för ansökan:www.umu.se/blankett/SA.

Litteratur

  • Giltig från: 2012 vecka 34

    Barns syn på vuxna: att komma nära barns perspektiv
    Arnér Elisabeth, Tellgren Britt
    Lund : Studentlitteratur : 2006 :
    ISBN: 91-44-04345-7
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Barn utvecklar sitt språk
    Bjar Louise, Liberg Caroline
    2. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2010 : 296 s. :
    ISBN: 978-91-44-06743-8
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Från kvalitet till meningsskapande : postmoderna perspektiv - exemplet förskolan.
    Dahlberg Gunilla, Moss Peter, Pence Alan, Arfwedson Gerd B., Arfwedson Gerhard
    Stockholm : HLS förl. : 2002 : [6], 295 s. :
    ISBN: 91-7656-501-7
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Små barns matematik : erfarenheter från ett pilotprojekt med barn 1 - 5 år och deras lärare
    Doverborg Elisabet, Emanuelsson Göran
    1. uppl. : Göteborg : NCM : 2006 : 190 s. :
    ISBN: 91-85143-04-9
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Små barns delaktighet och inflytande : några perspektiv
    Johannesen Nina, Sandvik Ninni, Claesdotter Annika, Emilsson Inga-Lill
    1. uppl. : Stockholm : Liber : 2009 : 116 s. :
    ISBN: 978-91-47-09412-7
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Nilholm Claes
    Perspektiv på specialpedagogik
    2., [omarb.] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2007 : 130, [6] s. :
    ISBN: 978-91-44-02663-3
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Kritiska händelser för lärande i förskolan
    Sandberg Anette, Sandström Kjellin Margareta
    1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2012 : 94 s. :
    ISBN: 978-91-44-07197-8
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Wehner-Godée Christina
    Att fånga lärandet : pedagogisk dokumentation med hjälp av olika medier
    2. uppl. : Stockholm : Liber : 2010 : 120 s. :
    ISBN: 978-91-47-09933-7
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Valbar litteratur

    Gustafsson Lars H.
    Förskolebarnets mänskliga rättigheter
    1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2011 : 188 s. :
    ISBN: 978-91-44-07505-1
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Miljöer för lek, lärande och samspel
    Sandberg Anette, Brodin Jane, Davidsson Birgitta, Lindstrand Peg, Vuorinen Tuula, Karlsson Rauni, Ärlemalm-Hagsér
    1. uppl. : Lund : Studentlitteraturc 2008e (Polen) : 2008 : 168 s. :
    ISBN: 978-91-44-02911-5
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: Sid 87-106

    Sandberg Anette (red.)
    Med sikte på förskolan : barn i behov av stöd
    1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2009 : 304 s. :
    ISBN: 978-91-44-05119-2
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Artiklar

    Reflektioner kring specialpedagogik : sex professorer om forskningsområdet och forskningsfronterna
    Nilholm Claes, Björck-Åkesson Eva
    Stockholm : Vetenskapsrådet : 2007 : 114 s. :
    http://www.cm.se/webbshop_vr/pdfer/VR2007_05.pdfz Fulltext
    ISBN: 978-91-7307-105-5
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: Sid 66-78

    Pedagogisk Forskning i Sverige
    Om att bli dokumenterad. Etiska aspekter på förskolan arbete med dokumentation. : http://www.ped.gu.se/biorn/journal/pedfo/pdf-filer/linsparr.pdf
    årg 8 nr 1-2 : 2003 : s 58-69 :
    Obligatorisk

  • Giltig från: 2012 vecka 33

    Barns syn på vuxna: att komma nära barns perspektiv
    Arnér Elisabeth, Tellgren Britt
    Lund : Studentlitteratur : 2006 :
    ISBN: 91-44-04345-7
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Barn utvecklar sitt språk
    Bjar Louise, Liberg Caroline
    2. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2010 : 296 s. :
    ISBN: 978-91-44-06743-8
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Från kvalitet till meningsskapande : postmoderna perspektiv - exemplet förskolan.
    Dahlberg Gunilla, Moss Peter, Pence Alan, Arfwedson Gerd B., Arfwedson Gerhard
    Stockholm : HLS förl. : 2002 : [6], 295 s. :
    ISBN: 91-7656-501-7
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Små barns matematik : erfarenheter från ett pilotprojekt med barn 1 - 5 år och deras lärare
    Doverborg Elisabet, Emanuelsson Göran
    1. uppl. : Göteborg : NCM : 2006 : 190 s. :
    ISBN: 91-85143-04-9
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Små barns delaktighet och inflytande : några perspektiv
    Johannesen Nina, Sandvik Ninni, Claesdotter Annika, Emilsson Inga-Lill
    1. uppl. : Stockholm : Liber : 2009 : 116 s. :
    ISBN: 978-91-47-09412-7
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Nilholm Claes
    Perspektiv på specialpedagogik
    2., [omarb.] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2007 : 130, [6] s. :
    ISBN: 978-91-44-02663-3
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Kritiska händelser för lärande i förskolan
    Sandberg Anette, Sandström Kjellin Margareta
    1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2012 : 94 s. :
    ISBN: 978-91-44-07197-8
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Wehner-Godée Christina
    Att fånga lärandet : pedagogisk dokumentation med hjälp av olika medier
    2. uppl. : Stockholm : Liber : 2010 : 120 s. :
    ISBN: 978-91-47-09933-7
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Valbar litteratur

    Gustafsson Lars H.
    Förskolebarnets mänskliga rättigheter
    1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2011 : 188 s. :
    ISBN: 978-91-44-07505-1
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Miljöer för lek, lärande och samspel
    Sandberg Anette, Brodin Jane, Davidsson Birgitta, Lindstrand Peg, Vuorinen Tuula, Karlsson Rauni, Ärlemalm-Hagsér
    1. uppl. : Lund : Studentlitteraturc 2008e (Polen) : 2008 : 168 s. :
    ISBN: 978-91-44-02911-5
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: Sid 87-106

    Sandberg Anette (red.)
    Med sikte på förskolan : barn i behov av stöd
    1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2009 : 304 s. :
    ISBN: 978-91-44-05119-2
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Artiklar

    Reflektioner kring specialpedagogik : sex professorer om forskningsområdet och forskningsfronterna
    Nilholm Claes, Björck-Åkesson Eva
    Stockholm : Vetenskapsrådet : 2007 : 114 s. :
    http://www.cm.se/webbshop_vr/pdfer/VR2007_05.pdfz Fulltext
    ISBN: 978-91-7307-105-5
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: Sid 66-78

    Pedagogisk Forskning i Sverige
    Om att bli dokumenterad. Etiska aspekter på förskolan arbete med dokumentation. : http://www.ped.gu.se/biorn/journal/pedfo/pdf-filer/linsparr.pdf
    årg 8 nr 1-2 : 2003 : s 58-69 :
    Obligatorisk