"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Undervisning och lärande inom det svenska skolsystemet, 7,5 hp

Kursen är nedlagd

Engelskt namn: Teaching and Learning within the Swedish School system

Denna kursplan gäller: 2010-08-30 och tillsvidare

Kurskod: 6PE122

Högskolepoäng: 7,5

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Inget huvudområde: Grundnivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Pedagogiska institutionen

Beslutad av: Umeå School of Education, 2011-11-03

Innehåll

Kursen behandlar förändringar och utveckling i skolans policy-dokument ur ett utbildningsperspektiv. Undervisning och lärande i språk och literacy behandlas utifrån ett interkulturellt perspektiv. Den mångkulturella skolan belyses och problematiseras utifrån ett intersektionellt perspektiv. Vidare behandlas grundskole- och särskoleelever i läs- och skrivsvårighetsvårigheter

Förväntade studieresultat

För godkänd kurs ska den studerande kunna: - beskriva förändringar och utveckling i skolans policy-dokument utifrån Lpo-94 - redogöra för och diskutera multikulturella skolors möjligheter - identifiera och analysera undervisning och lärande inom språk och literacy - redogöra för det svenska skolsystemets mål för elever med läs- och skrivsvårigheter

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet. Undantag beviljas från krav på svenska om kursen ges på engelska.

Undervisningens upplägg

Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier och workshop via webb.

Examination

Examinationen sker skriftligt och muntligt. Deltagande i seminarier är obligatoriskt. För att bli godkänd på hela kursen krävs att samtliga examinerande delar är godkända och övriga obligatoriska delar genomförda. Betyget utgör examinators samlade bedömning av den studerandes examinerade resultat. För betyget väl godkänd läggs i bedömningen särskild vikt vid den studerandes förmåga att problematisera och analysera kursens innehåll. Studeranden har rätt att prövas på samma kursplan som vid ordinarie prov vid minst två tillfällen upp till två år efter första registreringstillfället. Undantag från denna regel kan till exempel vara då kursen har genomgått grundläggande vetenskapliga förändringar. En student som utan godkänt resultat har genomgått två prov för en kurs, eller en del av en kurs, har rätt att få en annan examinator utsedd, om inte särskilda skäl talar emot det (HF 6 kap. 11b §). Studierektor kontaktas i sådana fall. Den student som önskar tillgodogöra utbildning som inhämtats vid annan institution eller annan högskola (svensk/utländsk) skall göra detta i den ordning som beskrivs i beslutet Tillgodoräknandeordning vid Umeå universitet (Dnr. 545-3317-02). Ansökan om tillgodoräknande ska göras skriftligt. I ansökan ska anges vilket moment eller vilken kurs som ansökan avser. Bestyrkta kopior av kursbevis eller motsvarande, där det framgår lärosäte, tidpunkt, ämnestillhörighet, nivå, poängomfattning och betyg skall bifogas. Dessutom skall kursplan inklusive litteraturförteckning för de kurser som avses samt i förekommande fall uppsatsarbete bifogas. Efter avslutad kurs kan denna kurs tillgodoräknas som fristående kurs. Observera att det är den institution eller det program som tillåter tillgodoräknande som avgör möjligheten till tillgodoräknande och omfattningen av denna. Den studerande bör därför alltid i förhand klargöra möjligheterna till tillgodoräknande hos ansvarig institution eller program. Ansökan om tillgodoräknande görs på särskild blankett (www.umu.se/seblankett/SA)

Litteratur

Giltig från: 2010 vecka 4

Furch Elisabeth
C.A.N.E. =b cultural awareness in Europe : Auseinandersetzung mit kultureller Diversität in Europa = a reflection of cultural diversity in Europe
Wien : Lernen mit Pfiff : 2003 : 299 s. :
ISBN: 3-902285-17-6
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Otterup, Tore "From Monolingualism to Mulitlingualism - Swedish example", s 174-188

Competence and opportunity : the importance of teachers, their working situation and conditions
Stockholm : Skolverket :b Fritze [distributör] : 2006 : 50, [2] s. :
http://www.skolverket.se/publikationer?id=1663
ISBN: 978-91-85545-22-3
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: http://skolverket.se/sb/d/355

Cummins Jim
Language, power and pedagogy : bilingual children in the crossfire
Clevedon : Multilingual Matters : 2000 : viii, 309 s. :
ISBN: 1-85359-474-1 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Curriculum for the compulsory school system, the pre-school class and the leisure-time centre Lpo 94
Stockholm : Swedish National Agency for Education (Skolverket) :b Fritze [distributör] : 2006 : 18 s. :
http://www.skolverket.se/publikationer?id=1070
ISBN: 91-85545-04-X
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: http://www.skolverket.se/sb/d/468

Curriculum for the non-compulsory school system Lpf 94
Stockholm : Swedish National Agency for Education (Skolverket) :b Fritze [distributör] : 2006 : 19 s. :
http://www.skolverket.se/publikationer?id=1072
ISBN: 91-85545-17-1
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: http://www.skolverket.se/sb/d/468

Curriculum for the pre-school Lpfö 98
Stockholm : Swedish National Agency for Education (Skolverket) :b Fritze [distributör] : 2006 : 14 s. :
http://www.skolverket.se/publikationer?id=1068
ISBN: 91-85545-03-1
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: http://www.skolverket.se/sb/d/468

Democracy and human rights in education and society : Explorations from South Africa and Sweden
Hoppers Odora, Gustavsson Bernt, Motala Enver, Pampallis John (reds.)
Örebro : Univ. : 2007 : 304 s. :
ISBN: 978-91-7668-543-3
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Dilemmas of implementing education reforms : explorations from South Africa and Sweden
Odora Hoppers Catherine A., Sporre Karin
Uppsala : STEP : 2007 : 390 s. :
ISBN: 978-91-89444-27-0 (genererat)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: chapter 7

Fredriksson Ulf
Reading skills among students of immigrant origin in Stockholm
Stockholm : Institute of International Education [Institutionen för internationell pedagogik] : 2002 : [2] s., s. v-xv, [1], 243 s. :
ISBN: 91-7265-460-0
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Gender differences en goal fulfilment and education : http://skolverket.se/sb/d/355
Skolverket :
Obligatorisk

Gibbons Pauline
Scaffolding language, scaffolding learning : teaching second language learners in the mainstream classroom
Portsmouth, NH : Heinemann : 2002 : 165 s. :
ISBN: 0-325-00366-1
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Language in multicultural education
Salili Farideh, Hoosain R.q (Rumjahn)
Greenwich, CT : Information Age Pub. : cop. 2005 : xiii, 408 s. :
ISBN: 1-59311-251-3 (pbk.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Multilingualism in global and local perspectives : selected papers from the 8th Nordic Conference on Bilingualism, November 1-3, 2001, Stockholm - Rinkeby
Fraurud Kari, Hyltenstam Kenneth
Stockholm : Centre for Research on Bilingualism : cop. 2003f Elander Gotab) : xiii, 371 s. :
ISBN: 91-631-5238-X
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

National level 2005 : Sweden's Official Statistics on pre-school activities, school-age child care, schools and adult education, National Agency for Educationn P. 1,n Education results : Compulsory school, Upper secondary school, Municipal adult Education, Komvux, National Centre for flexible learning (CFL), Swedish for immigrants (Sfi)[Elektronisk resurs]
Stockholm : National Agency [of Education] : 2005 : 1 PDF-fil (172 s. :
http://www.skolverket.se/publikationer?id=1508z Fulltext
Obligatorisk
Läsanvisning: http://skolverket.se/sb/d/355

Parekh Bhikhu C
A new politics of identity : political principles for an interdependent world
Basingstoke : Palgrave Macmillan : 2008 : 317 s. :
ISBN: 978-1-4039-0646-5 (hbk.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: chapter 5 and 8