"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Demokrati, mänskliga rättigheter och gender: globala perspektiv i utbildning, 7,5 hp

Kursen är nedlagd från och med 2021-06-14

Engelskt namn: Democracy, human rights and gender: global perspectives in education

Denna kursplan gäller: 2010-08-30 och tillsvidare

Kurskod: 6PE121

Högskolepoäng: 7,5

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Inget huvudområde: Grundnivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Pedagogiska institutionen

Beslutad av: Umeå School of Education, 2011-11-03

Innehåll

Kursens tre huvudområden är demokrati, mänskliga rättigheter och gender. Grundläggande frågeställningar för demokrati belyses och problematiseras. Mänskliga rättigheter studeras historiskt, politiskt och juridiskt ur såväl internationellt som nationellt perspektiv. Aktuella teoretiska frågeställningar inom området genus och medborgarskap bearbetas. För samtliga tre huvudområden ovan anlägga globala perspektiv och studiet sker I relation till utbildningsvetenskapliga frågeställningar. Dessutom ingår ett valfritt fördjupningsområde inom kursens ram.

Förväntade studieresultat

För godkänd kurs skall den studerande kunna: - redogöra för och diskutera samtida utmaningar mot demokratin - beskriva och analysera problem och potential i den internationella mänskliga rättighetsdiskursen - identifiera och kritiskt diskutera aktuella frågeställningar ifråga om medborgarskap och gender

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet. Undantag beviljas från krav på svenska om kursen ges på engelska.

Undervisningens upplägg

Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, seminarier och work-shop via webb.

Examination

Den studerandes kunskaper examineras i muntliga och/eller skriftliga former. För att bli godkänd på hela kursen krävs att samtliga examinerande delar är godkända och övriga obligatoriska delar genomförda. Betyget utgör examinators samlade bedömning av den studerandes examinerande resultat. För betyget väl godkänd läggs i bedömningen särskild vikt vid den studerandes förmåga att problematisera och analysera kursens innehåll. Studeranden har rätt att prövas på samma kursplan som vid ordinarie prov vid minst två tillfällen upp till två år efter första registreringstillfället. Undantag från denna regel kan till exempel vara då kursen har genomgått grundläggande vetenskapliga förändringar. En student som utan godkänt resultat har genomgått två prov för kurs eller del av kurs, har rätt att få en annan examinator utsedd om inte särskilda skäl talar emot det (HF 6 kap. 11b §). Studierektor kontaktas i sådana fall. Den student som önskar tillgodogöra utbildning som inhämtats vid annan institution eller annan högskola (svensk/utländsk) skall göra detta i den ordning som beskrivs i beslutet Tillgodoräknandeordning vid Umeå universitet (Dnr. 545-3317-02). Ansökan om tillgodoräknande ska göras skriftligt. I ansökan ska anges vilket moment eller vilken kurs som ansökan avser. Bestyrkta kopior av kursbevis eller motsvarande, där det framgår lärosäte, tidpunkt, ämnestillhörighet, nivå, poängomfattning och betyg skall bifogas. Dessutom skall kursplan inklusive litteraturförteckning för de kurser som avses samt i förekommande fall uppsatsarbete bifogas. Efter avslutad kurs kan denna kurs tillgodoräknas som fristående kurs. Observera att det är den institution eller det program som tillåter tillgodoräknande som avgör möjligheten till tillgodoräknande och omfattningen av denna. Den studerande bör därför alltid i förhand klargöra möjligheterna till tillgodoräknande hos ansvarig institution eller program.

Litteratur

Giltig från: 2011 vecka 4

Common literature for all:

Another cosmopolitanism[Elektronisk resurs]c Seyla Benhabib ; with commentaries by Jeremy Waldron, Bonnie Honig, Will Kymlicka ; edited and introduced by Robert Post.
Benhabib Seyla., Waldron Jeremy., Honig Bonnie., Kymlicka Will., Post Robert
Oxford ;a New York : Oxford University Press : 2006. : xii, 206 p. :
http://miman.bib.bth.se/login?url=http://site.ebrary.com/lib/bthbib/Doc?id=10160643z Online access for BTH
Obligatorisk
Läsanvisning: 177 p

Dahl Robert A.
On democracy
[New ed.] : New Haven ;a London : Yale University Press : 2000 : 217 s. :
ISBN: 0-300-08455-2 (pbk)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: 199 p

Donnelly Jack
Universal human rights in theory and practice
2. ed. : Ithaca, N.Y. ;a London : Cornell U.P. : 2003 : 290 s. :
ISBN: 0-8014-4013-0 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Pogge Thomas
Politics as usual : what lies behind the pro-poor rhetoric
Cambridge : Polity : 2010 : 273 p. :
ISBN: 0-7456-3893-7
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Young Iris Marion
Inclusion and democracy
Oxford : Oxford University Press : 2000 : x, 304 p. :
ISBN: 0-19-829754-8 (hbk)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: p 16-51

Young Iris Marion
Intersecting voices : dilemmas of gender, political philosophy, and policy
Princeton, N.J. : Princeton University Press : 1997 : 195 s. :
ISBN: 0-691-01201-6 (cl : alk. paper)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: p 12-37

One of thefollowing in-depth-study themes:

One of the following in-depth-study themes (1 - 7)

1. Neo-colonialism? China in Africa today

Davies Penny
China and the end of poverty in Africa : towards mutual benefit?
Sundbyberg : Diakonia : 2007 : 114 s. :
ISBN: 978-91-633-1275-5
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: http://www.diakonia.se/documents/public/NEWS/China_and_the_end_of_poverty_in_Africa_2.pdf

Resources:

Peerenboom Randall P.
China modernizes : threat to the West or model for the rest?
Oxford : Oxford University Press : 2007 : 406 p. :
ISBN: 978-0-19-920834-0 (hbk.)
Se Umeå UB:s söktjänst

Taylor Ian
China's new role in Africa
Boulder : Lynne Rienner Publishers : 2009 : x, 227 s. :
ISBN: 978-1-58826-636-1 (pbk. : alk. paper)
Se Umeå UB:s söktjänst

2. Understanding Conflicting Contexts - "The war on Terror"

Wolf Naomi
The end of America : letter of warning to a young patriot
White River Junction, Vt. : Chelsea Green Publishing : 2007 : 176 s. :
ISBN: 978-1-933392-79-0 (hft.)
Se Umeå UB:s söktjänst

Resources:

Farer Tom J.
Confronting global terrorism and American neo-conservatism : the framework of a liberal grand strategy
Oxford [UK] ;a New York : Oxford University Press : 2008 : x, 257 s. :
ISBN: 978-0-19-953473-9 (pbk. : alk. paper)
Se Umeå UB:s söktjänst

Furedi Frank
Invitation to terror : the expanding empire of the unknown
London : Continuum : 2007 : xxxvi, 204 p. :
ISBN: 978-0-8264-9957-8 (hbk.)
Se Umeå UB:s söktjänst

Mayer Jane
Dark side : the inside story of how the war on terror turned into a war on American ideals
New York : Doubleday : cop. 2008 : 392 s., [8] pl.-s. :
http://www.loc.gov/catdir/enhancements/fy0835/2008299452-b.html
ISBN: 0-385-52639-3
Se Umeå UB:s söktjänst

The three trillion dollar war : the true cost of the Iraq Conflict
Stiglitz Joseph E., Bilmes Linda
New York : W.W. Norton : c2008. : xxiii, 311 s. :
ISBN: 978-0-393-06701-9 (hardcover)
Se Umeå UB:s söktjänst

Zakaria Fareed.
The post-American world
London : Allen Lane : 2008. : 292 p. :
ISBN: 978-1-84614-153-9 (hbk.)
Se Umeå UB:s söktjänst

3. Democrary, Inclusion and Intercultural education - minorities and their inclusion

Parekh Bhikhu C
A new politics of identity : political principles for an interdependent world
Basingstoke : Palgrave Macmillan : 2008 : 317 s. :
ISBN: 978-1-4039-0646-5 (hbk.)
Se Umeå UB:s söktjänst

Resources:

Biesta Gert.
Beyond learning : democratic education for a human future
Boulder : Paradigm Publishers : 2006. : 171 s. :
http://www.loc.gov/catdir/toc/ecip067/2006001592.html
ISBN: 978-1-59451-233-9 (hardcover)
Se Umeå UB:s söktjänst

Changing notions of citizenship education in contemporary nation-states
Roth Klas, Burbules Nicholas C.
Rotterdam : Sense Publishers : cop. 2007 : v, 150 p. :
ISBN: 90-8790-043-0
Se Umeå UB:s söktjänst

Decentering the center : philosophy for a multicultural, postcolonial, and feminist world
Narayan Uma, Harding Sandra G.
Bloomington, Ind. : Indiana Univ. Press : cop. 2000 : xvi, 330 s. :
ISBN: 0-253-33737-2 (inb.)
Se Umeå UB:s söktjänst

Odora Hoppers Catherine A.
Indigenous knowledge and the integration of knowledge systems : towards a philosophy of articulation
Claremont, South Africa : New Africa Books : 2002 : 285 s. :
ISBN: 1-919876-58-8
Se Umeå UB:s söktjänst

McGhee Derek
The end of multiculturalism? : terrorism, integration and human rights
Maidenhead : Open University Press : 2008 : x, 198 s. :
ISBN: 978-0-335-22392-3 (pbk.)
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: 147 p

Young Iris Marion
Inclusion and democracy
Oxford : Oxford University Press : 2000 : x, 304 p. :
ISBN: 0-19-829754-8 (hbk)
Se Umeå UB:s söktjänst

4. The Human Capabilities Approach to Development - What does it mean in education?

Nussbaum Martha Craven
Capabilities as fundamental entitlements : Sen and social justice

Läsanvisning: 27 p

Resources:

Nussbaum Martha Craven
Sex and social justice
[New ed.] : New York : Oxford University Press : 2000 : ix, [3], 476 s. :
ISBN: 0-19-511210-5 (pbk. : alk. paper)
Se Umeå UB:s söktjänst

Pogge Thomas W
Can the Capability Approach Be Justified? : p 69 access at http://www.etikk.no/globaljustice
2003 :

Sen Amartya K.
Identity and violence : the illusion of destiny
1. ed.. : New York : W. W. Norton & Co. : 2006 : 215 p. :
http://www.loc.gov/catdir/toc/ecip063/2005033123.html
ISBN: 0-393-06007-1 (inb.)
Se Umeå UB:s söktjänst

5. History, Memory and Reconciliation?

5. History, Memory and Reconciliation? Understanding historical processes and their relation to learning

Stolten Hans Erik J.
History making and present day politics : the meaning of collective memory in South Africa
Uppsala : Nordiska Afrikainstitutet : 2007 : 376 s. :
http://www.nai.uu.se/publications/books/book.xml?id=25145z Omslag och förlagets beskrivning
ISBN: 978-91-7106-581-0
Se Umeå UB:s söktjänst

Resources:

Kelley Donald R.
After communism : perspectives on democracy
Fayetteville : University of Arkansas Press : 2003 : 304 s. :
ISBN: 1-55728-746-5 (hft.)
Se Umeå UB:s söktjänst

Ambrosio Thomas
Authoritarian backlash : Russian resistance to democratization in the former Soviet Union
Burlington, VT : Ashgate Pub. Company : 2008. : 240 p. :
ISBN: 978-0-7546-7350-7 (alk. paper)
Se Umeå UB:s söktjänst

Fitzpatrick Sheila
Tear off the masks! : identity and imposture in twentieth-century Russia
Princeton, [N.J.] : Princeton University Press : cop. 2005 : 332 s. :
ISBN: 0-691-11353-X
Se Umeå UB:s söktjänst

Past for the eyes : East European representations of communism in cinema and museums after 1989
Sarkisova Oksana, Apor Péter
Budapest ;a New York : Central European University Press : 2008. : xix, 416 p. :
http://www.loc.gov/catdir/toc/ecip0716/2007017748.html
ISBN: 978-963-9776-03-6 (cloth)
Se Umeå UB:s söktjänst

6. Neo-liberalism and its effect on education

Neo-liberalism and Education in International Journal af Qualitative Studies in Education, 20:3
Davies Bronwyn, Bansel Peter
2007 : p 247-259 :

Gender economies: literacy and the gendered production of neo-liberal subjectivities in Gender and Education, 19:1
Davies Bronwyn, Sue Saltmarsch
2007 : p 1-20 :

Resources:

Harvey David
A brief history of neoliberalism
Oxford : Oxford University Press : 2005 : 247 s. :
ISBN: 0-19-928326-5
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: 206 p

Neo-liberalism, globalization and human capital learning : reclaiming education for democratic citizenship
Hyslop-Margison Emery J., Sears Alan M.
Dordrecht : Springer : 2006 : xv, 164 s. :
ISBN: 1-4030-3421-4 (inb.)
Se Umeå UB:s söktjänst

Johansson Jonna
Learning to be(come) a good European : a critical analysis of the official European Union discourse on European identity and higher education
1. uppl. : Linköping : Department of Management and Engineering : 2007 : 356 s. :
http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:liu:diva-10384z Sammanfattning och fulltext från Linköping University Electronic Press
ISBN: 978-91-85895-01-4
Se Umeå UB:s söktjänst

The global assault on teaching, teachers, and their unions : stories for resistance
Compton Mary F., Weiner Lois
New York, NY : Palgrave Macmillan : cop. 2008 : xiii, 281 s. :
http://www.loc.gov/catdir/enhancements/fy0809/2007037225-b.html
ISBN: 0-230-60630-X (alk. paper)
Se Umeå UB:s söktjänst

7. Critical voices on human rights

Mutua
Savages victims and saviors: The metaphor of human rights, in Harvard International Law Journal, Winter 2001 : http://www.law.buffalo.edu/Faculty_And_Staff/submenu/MutuaM/articles.asp
2001 : 34 p :

Resources:

Bell Daniel
Beyond liberal democracy : political thinking for an East Asian context
Princeton, [N.J.] : Princeton University Press : 2006 : xii, 379 s. :
http://www.loc.gov/catdir/toc/ecip067/2006002730.html
ISBN: 0-691-12308-X (pbk. : alk. paper)
Se Umeå UB:s söktjänst

Engle Merry Sally
Human rights and gender violence : translating international law into local justice
Chicago : The University of Chicago Press : 2006 : ix, 269s. :
ISBN: 0-226-52074-9 (pbk)
Se Umeå UB:s söktjänst

Gearty Conor
Can human rights survive? : [the Hamlyn lectures 2005]
Cambridge : Cambridge Univ. Press : 2006 : xvi, 174 s. :
ISBN: 978-0-521-86644-6 (inb.)
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: 150 p

The dark sides of virtue : reassessing international humanitarianism
Kennedy David, Mayhew Doug
Princeton, N.J. ;a Oxford : Princeton University Press : 2004 : xxix, 368 s. :
ISBN: 0-691-11686-5 (inb.)
Se Umeå UB:s söktjänst

5. History, Memory and Reconciliation?

Understanding historical processes and their relation to learning