"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Läraryrkets dimensioner, 22,5 hp

Kursen är nedlagd från och med 2021-06-09

Engelskt namn: Dimensions of Teacher´s Work

Denna kursplan gäller: 2015-01-19 och tillsvidare

Kurskod: 6PE119

Högskolepoäng: 22,5

Utbildningsnivå: Avancerad nivå

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

Beslutad av: Samhällsvetenskapliga fakultetsnämnden, 2011-06-16

Innehåll

Kursen innehåller en större grad av självständig utövning av skolundervisning i samhällskunskap och andra (och tredje) ämne. Studenten följer i övrigt lärarens samtliga arbetsuppgifter. Under VFU sker en praktisk tillämpning av studentens ämnesmässiga, sociala och didaktiska kompetenser samt förmåga att leda en elevgrupp. Särskild vikt läggs vid den studerandes förmåga att planera, genomföra och utvärdera undervisning samt examinera och bedöma elevers lärande i relation till mål. I kursen fördjupas och tillämpas de syften och undervisningsmål som stipuleras i olika styrdokument och hur dessa mål kommer till uttryck i skolundervisning i samhällskunskap och andra (och tredje) ämne. Undervisning inom den studerandes inriktning och ämnen görs sedan till föremål för didaktisk analys.

Förväntade studieresultat

För godkänd kurs ska den studerande avseende kunskap och förståelse kunna: - redogöra för yrkesutövningens beroende av vetenskap och beprövad erfarenhet - formulera skriftliga mål för undervisningen i samhällskunskap och andra (samt tredje) ämne i enlighet med gällande styrdokument För godkänd kurs ska den studerande avseende färdighet och förmåga kunna: - välja ett innehåll, strukturera ett stoff och välja metoder för undervisning i ämnet samhällskunskap (samt andra och ev. tredje ämne) utifrån mål och elevgrupp - genomföra undervisning utifrån didaktisk planering, relevanta ämneskunskaper och klassrumssituation -planera, genomföra, utvärdera och analysera undervisning i samhällskunskap (samt andra och ev. tredje ämne) med tydlighet, reflektion och med beaktande av ramfaktorer - kombinera goda ämneskunskaper och didaktisk kompetens med interaktivitet i undervisningen För godkänd kurs ska den studerande avseende värderingsförmåga och förhållningssätt kunna: - argumentera för och använda examinationsformer för att utvärdera och bedöma elevers lärande i relation till målen - göra den egna undervisningen till föremål för analys och reflektion

Behörighetskrav

För ämneslärare 7-9: UK I, Samhällskunskap 1, 2, VFU II och UK II med godkänt resultat. För ämneslärare gymnasiet: UK I, Samhällskunskap 1, 2 och 3, VFU II och UK II med godkänt resultat.

Undervisningens upplägg

VFU är till sin huvuddel skolförlagd och i hög grad studentaktiv. Den skolförlagda delen innebär obligatorisk närvaro på tilldelad arbetsplats där den lokale lärarutbildaren ger studenten kontinuerlig feedback kring studentens utförande av de uppgifter som ingår i läraryrket. Under VFU III är en vecka högskoleförlagd och uppdelad på en inledande kortare introduktion med förberedelser samt avslutande dagar för analys och diskussionsseminarium. Under den verksamhetsförlagda utbildningen sker besök vid studentens arbetsplats av examinerande lärare från lärosätet. Vid besöket ska ett trepartssamtal genomföras mellan student LLU: are och universitetslärare.

Examination

Examination sker genom skriftliga och muntliga redovisningar samt genom uppvisade färdigheter kontinuerligt under hela kursen. Betyget utgör examinators samlade bedömning av den studerandes examinerade resultat. För betyget godkänd läggs i bedömningen vikt vid den studerandes förmåga att självständigt och i dialog kunna tillämpa planering och dokumentation i lärandesituationer samt genom distansering kunna analysera, problematisera och integrera sina teoretiska och praktiska didaktiska kunskaper. För betyget väl godkänd läggs i bedömningen särskild vikt vid den studerandes förmåga att problematisera och analysera kursens innehåll. Den lokale lärarutbildaren bidrar med dokumenterat bedömningsunderlag i enlighet med kursens förväntade studieresultat. I de fall där handledare och examinator bedömer att en student under pågående VFU uppvisar sådan grov oskicklighet, sådana samarbetssvårigheter eller andra olämpliga beteenden att det medför en påtaglig risk att studenten kan komma att skada någon annan person fysiskt eller psykiskt skall examinator efter att ha informerat studenten underkänna studenten innan kursen avslutas. Studenten avbryter då sin praktik och får betyget underkänd på kursen. I samband med denna åtgärd skall en individuell utvecklingsplan upprättas av examinator i samråd med studenten. Utvecklingsplanen skall ange vilka kunskaper och färdigheter som studenten behöver tillgodogöra sig för att få återuppta praktiken, samt en tidpunkt vid vilken kontroll av sådant tillgodogörande skall ske. En student har då praktik avbrutits rätt till två sådana kontrolltillfällen per år. Totalt får dock antalet kontrolltillfällen under en hel utbildning inte uppgå till mer än högst fyra, såvida inte synnerliga skäl föreligger. Tillgodoräknande Tillgodoräknande av del av kurs beslutas av betygsättande lärare. Tillgodoräknande av hel kurs beslutas av kanslichefen för Umeå School of Education (USE). Blankett för tillgogoräknande www.umu.se/blankett/SA

Övriga föreskrifter

Kunskap och förståelse Generella lärarkompetenser Under din studietid ska du ha utvecklat: - Kunskap om yrkesutövningens beroende av vetenskap och beprövad erfarenhet Specifika lärarkompetenser i kursen Efter avslutad kurs kommer du att kunna: - redogöra för yrkesutövningens beroende av vetenskap och beprövad erfarenhet - formulera skriftliga mål för undervisningen i samhällskunskap + andra (och tredje) ämne i enlighet med gällande styrdokument. Färdighet och förmåga Generella lärarkompetenser Under din studietid ska du ha utvecklat: - Förmåga att planera, genomföra, utvärdera och utveckla den pedagogiska verksamheten liksom den egna kompetensen - Förmåga att lära av praktiska erfarenheter - Förmåga att informera och samarbeta med elever och deras vårdnadshavare Specifika lärarkompetenser i kursen Efter avslutad kurs kommer du att kunna: - välja ett innehåll, strukturera ett stoff och välja metoder för undervisning i ämnet samhällskunskap utifrån mål och elevgrupp - genomföra undervisning utifrån didaktisk planering, relevanta ämneskunskaper och klassrumssituation - planera, genomföra, utvärdera och analysera undervisning i samhällskunskap med tydlighet, reflektion och med beaktande av ramfaktorer Värderingsförmåga och förhållningssätt Generella lärarkompetenser Under din studietid ska du ha utvecklat: - Förmåga att observera, dokumentera, analysera och bedöma elevers lärande och utveckling - Förmåga att i den pedagogiska verksamheten tillägna dig färdigheter som är värdefulla för yrkesutövningen - Förmåga att identifiera ditt behov av ytterligare kunskap och utveckla din kompetens i det pedagogiska arbetet Specifika lärarkompetenser i kursen Efter avslutad kurs kommer du att kunna: - argumentera för och använda examinationsformer för att utvärdera och bedöma elevers lärande i relation till målen - göra den egna undervisningen till föremål för analys och reflektion Kursen avslutas med kursvärdering.

Litteratur

Giltig från: 2015 vecka 4

Förutom ett urval av relevant kurslitteratur från tidigare genomförda utbildningsvetenskapliga, ämnesdidaktiska och ämnesteoretiska kurser ingår
Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap :
Obligatorisk

Läroplan för de frivilliga skolformerna Lpf 94 : gymnasieskolan, gymnasiesärskolan, den kommunala vuxenutbildningen, statens skolor för vuxna och vuxenutbildningen för utvecklingsstörda
Stockholm : Skolverket : 2006 : 17 s. :
http://www.skolverket.se/publikationer?id=1071
ISBN: 91-85545-02-3
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Läroplan för det obligatoriska skolväsendet, förskoleklassen och fritidshemmet Lpo 94

Stockholm : Skolverket :Fritze : 2006 :
Skolverket
ISBN: 978-91-85545-13-1
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst