"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Läraryrkets dimensioner II i fritidshem (VFU), 7,5 hp

Kursen är nedlagd från och med 2021-06-09

Engelskt namn: Supervised Placement Course III: Dimensions of the Teaching Profession I

Denna kursplan gäller: 2016-01-04 och tillsvidare

Kurskod: 6PE117

Högskolepoäng: 7,5

Utbildningsnivå: Grundnivå

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

Beslutad av: Samhällsvetenskapliga fakultetsnämnden, 2011-06-16

Reviderad av: Prefekten, 2015-11-04

Innehåll

Under VFU omsätts kunskaper från de genomgångna valbara kurserna i ett praktiskt estetiskt ämne. Grundläraren mot fritidshem och dennes uppgift att undervisa inom ett praktiskt estetiskt ämnesområde prövas. Dessutom fokuseras fritidshemmets uppgifter att stimulera elevers lärande och utveckling, erbjuda en meningsfull fritid och utgöra ett komplement till skolan. I kursen prövas pedagogisk planering, pedagogisk dokumentation och utvärdering av undervisning i ett praktiskt estetiskt ämnesområde/projektarbete i samverkan med skolans arbetslag.

Förväntade studieresultat

För godkänd kurs ska den studerande kunna

Kunskap och förståelse

  • med stöd av dokumentation välja innehåll och arbetssätt i relation till elevers behov och förutsättningar
  • utifrån egna VFU erfarenheter analysera fritidshemmets uppgifter utifrån styrdokument och referenslitteratur

Färdigheter och förmågor

  • självständigt planera, genomföra och utvärdera undervisningstillfällen inom ett praktiskt estetiskt ämne
  • initiera och genomföra pedagogisk diskussion i arbetslaget

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • analysera och kritiskt granska hur det egna och andras förhållningssätt och ledarskap samt didaktiska val påverkar elever.

Behörighetskrav

Godkänd på följande kurser: UK1: Kunskap, undervisning och lärande 1, 10 högskolepoäng. UK1: Demokrati, individ och samhälle, 10 högskolepoäng. VFU1: Att vara lärare 1, 5 högskolepoäng. UK1: Pedagogiskt ledarskap, sociala relationer och konflikthantering, 8,5 högskolepoäng. Huvudämne: Barnet och omvärlden, 15 hp. Huvudämne: Barns lärande och utveckling i ett fritidshemsperspektiv,15 hp. UKII:1 Kunskap, undervisning och lärande II, 9 hp. UKII: II Bedömning för lärande, 15hp. Huvudämne: Grupprocesser och samverkan ur ett fritidshemsperspektiv, 7,5 hp. Huvudämne: Barns behov av stöd och stimulans ur ett fritidshemsperspektiv, 7,5 hp. VFU III: Läraryrkets dimensioner I, 15 hp Fritidspedagoger. Annat ämne: Valbart praktiskt estetiskt ämne i fritidshemmet 15 hp

Undervisningens upplägg

Undervisningen består av verksamhetsförlagd utbildning i fritidshem och skola varav tre dagar är högskoleförlagda. I de högskoleförlagda dagarna ingår förberedelser, bearbetningar och redovisningar.

Examination

Examinationen sker genom uppvisade färdigheter, samt individuella skriftliga och muntliga redovisningar.

Examinationen av VFU sker av utsedd examinator (universitetslärare). Lokal VFU-handledare medverkar i bedömningen med ett dokumenterat bedömningsunderlag i enlighet med kursens förväntade studieresultat. Under examinators skolbesök ingår trepartssamtal mellan student, examinator och lokal VFU- handledare.
 
Betyg på hel kurs utgör en sammanfattande bedömning av resultaten på de olika examinationerna och sätts efter avslutat kurs. Hel kurs bedöms enligt skala Väl Godkänd, Godkänd eller Underkänd.

Utöver förväntade studieresultat (FSR) läggs i bedömningen för betyget Väl godkänt särskild vikt vid den studerandes förmåga att problematisera kring olika teoretiska och metodiska aspekter samt kunna analysera med stöd av teoretiska begrepp. Studenten ska dessutom självständigt och i dialog kunna planera, genomföra och utvärdera lärandesituationer samt genom distansering visa analytisk förmåga och ett kritiskt förhållningssätt.

Den som erhållit betyget Godkänt (G) på kursen kan ej examineras för högre betyg. Den som utan godkänt resultat på genomgått ordinarieprov samt ett omprov för en kurs eller en del av kurs, har vid nästa omprovstillfälle rätt att hos prefekten begära att få en annan examinator utsedd.

Det första omprovet ska erbjudas senast två månader efter det ordinarie provet, dock tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats. För prov som genomförs under maj och juni månad får första omprovet erbjudas inom tre månader efter ordinarie provtillfälle. Tidpunkt för omprov ska meddelas senast i samband med det ordinarie provet.

I de fall en kurs upphört att gälla eller kursplan genomgått större förändringar garanteras minst ett provtillfälle enligt tidigare kursplan under en tid av maximalt två år från kursplan upphört att gälla.

Ansvarig examinator äger rätt att i samråd med berörd VFU-handledare besluta att underkänna en student under pågående praktik i de fall denne uppvisar sådana brister avseende kunskaper, färdighet eller förhållningssätt att dessa, enskilt eller i kombination, medför en påtaglig risk att studenten under praktiken/ VFU:n kan komma att skada någon annan person fysiskt eller psykiskt. Studenten avbryter då sin praktik/ VFU i förtid och får betyget underkänd på den aktuella kursen.

I samband med ett sådant beslut ska en individuell utvecklingsplan upprättas av examinator i samråd med studenten. Utvecklingsplanen ska ange vilka kunskaper, färdigheter och förhållningssätt som studenten behöver tillägna sig för att få återuppta praktiken/VFU:n samt en tidpunkt vid vilken kontroll av detta ska ske. Studenten har rätt till två sådana kontrolltillfällen per år. Totalt ska dock inte antalet kontrolltillfällen uppgå till mer än fyra, såvida inte synnerliga skäl föreligger. Om studenten vid sådant kontrolltillfälle visar att den tillgodogjort sig de kunskaper, färdigheter och förhållningssätt som utvecklingsplanen anger ska studenten ha rätt att genomföra en ny praktikperiod, under förutsättning att studenten inte förbrukat sina praktiktillfällen.

Tillgodoräknande
Student har rätt att få prövat om en tidigare utbildning eller verksamhet kan godtas för tillgodoräknande. För närmare information se högskoleförordningen samt: http://www.umu.se/utbildning/antagning/tillgodoraknande/

Ett negativt beslut om tillgodoräknande är möjligt att överklaga till Överklagandenämnden för högskolan. Ett negativt beslut skall även motiveras skriftligt.

För mer information kontakta Studentcentrum/Examina.


 

Litteratur

Giltig från: 2016 vecka 1

Aktuella styrdokument samt kursplaner inom valt ämnesområde
Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap :
Obligatorisk

Litteratur från tidigare kurser används som referenslitteratur
Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap :