"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Kunskap, undervisning och lärande i fritidshem II (UK), 9 hp

Kursen är nedlagd från och med 2021-06-09

Engelskt namn: Knowledge, Teaching and Learning II

Denna kursplan gäller: 2015-08-31 och tillsvidare

Kurskod: 6PE114

Högskolepoäng: 9

Utbildningsnivå: Grundnivå

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

Beslutad av: Samhällsvetenskapliga fakultetsnämnden, 2011-06-16

Reviderad av: Prefekten, 2015-06-24

Innehåll

Kursen sätter lärares yrke och dess utveckling i breda, historiska, samhälleliga och vetenskapliga sammanhang. Begreppen didaktik, undervisning och lärarkompetens fördjupas och problematiseras främst ur ett fritidshemsperspektiv. Lärarnas position som anställda i politiskt styrda organisationer diskuteras och problematiseras liksom de faktorer som påverkar skolans och fritidshemmets styrning, organisation och villkor. Hur vetenskapligt förhållningssätt kan användas som grund för arbetet i fritidshem och skola studeras, där vetenskapliga metoder som att strukturera, samla, bearbeta, analysera och värdera material ingår. Skolväsendets utbildningshistoria med fördjupning mot fritidshemmets framväxt och utveckling där förändringar av innehåll, arbetssätt och yrkesprofession belyses ur ett nationellt och internationellt perspektiv. Vetenskapligt skrivande inom det utbildningsvetenskapliga fältet bearbetas. Dessutom belyses utbildningsvetenskapens mångvetenskapliga karaktär. Röst- och talvård ingår i kursen.

Förväntade studieresultat

För godkänd kurs ska den studerande kunna

Kunskap och förståelse

  • Redogöra för utbildningsväsendets och fritidshemsverksamhetens framväxt och utveckling ur ett styrnings- och innehållsperspektiv
  • Redogöra för aktuell forskning om yrket som lärare i fritidshem ur ett nationellt och internationellt perspektiv samt uppvisa en översiktlig förståelse för de vetenskapsområden som ingår i utbildningsvetenskap
  • Redovisa och diskutera hur ett vetenskapligt förhållningssätt kan utgöra grunden för arbete i fritidshem

Färdighet och förmåga

  • Problematisera styrdokumentens och andra ramfaktorers betydelse för didaktiska överväganden inom fritidshemsverksamhet.
  •  Visa färdigheter i vetenskapligt skrivande

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • Tillgodogöra sig och kritiskt värdera vetenskapliga studier med olika inriktningar inom det utbildningsvetenskapliga fältet
  • Kritiskt värdera fritidshemsverksamhet och yrkesroll i förändring i relation till vetenskap och samhälle.

Behörighetskrav

Godkänd på följande kurser: UK1- Kunskap, undervisning och lärande 1, 10 högskolepoäng. UK1- Demokrati, individ och samhälle, 10 högskolepoäng. VFU1- Att vara lärare 1, 5 högskolepoäng. UK1- Pedagogiskt ledarskap, sociala relationer och konflikthantering, 8,5 högskole-poäng eller motsvarande kurser.

Undervisningens upplägg

Kursen bygger på Kunskap, undervisning och lärande I och anknyts distinkt till Grundlärarexamen – inriktning Fritidshem. Undervisningen består av föreläsningar, seminarier och workshops med tillämpningsövningar samt röstlaborationer.

Examination

Examination sker genom diskuterande och reflekterande seminarier och genom individuell rapport med empiri insamlad via intervju med en fritidspedagog/lärare i fritidshem.
Betyg på hel kurs utgör sammanfattande bedömning av resultaten på de olika examinationerna och sätts efter avslutad kurs.  Hel kurs bedöms enligt skalan Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd. Utöver förväntade studieresultat (FSR) läggs i bedömningen för betyget Väl godkänd särskild vikt vid den studerandes förmåga att göra välgrundade tolkningar och att kritiskt analysera med stöd av olika teoretiska begrepp.

Den som erhållit betyget Godkänt (G) på kursen kan ej examineras för högre betyg. Den som utan godkänt resultat på genomgången examination samt ett förnyat examinationstillfälle för en kurs eller en del av kurs, har vid nästa examinationstillfälle rätt att hos prefekten begära att få en annan examinator utsedd. Det första förnyade examinationstillfället ska erbjudas senast två månader efter det ordinarie, dock tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie examinationstillfället har meddelats. För examinationer som genomförs under maj och juni månad får första förnyade examinationstillfället erbjudas inom tre månader efter ordinarie provtillfälle. Tidpunkt för förnyade examinationstillfällen/omprov ska meddelas senast i samband med det ordinarie.

I de fall då examinationer eller obligatoriska undervisningsmoment inte kan upprepas enligt gällande regler för examinationer kan det istället ersättas med annan uppgift. Omfattningen av och innehållet i sådan uppgift skall stå i rimlig proportion till det missade obligatoriska momentet.

I de fall en kurs upphört att gälla eller kursplan genomgått större förändringar garanteras minst tre provtillfällen (inklusive ordinarie tillfälle) enligt tidigare kursplan under en tid av maximalt två år från kursplan upphört att gälla.

Tillgodoräknande
Student har rätt att få prövat om en tidigare utbildning eller verksamhet kan godtas för tillgodoräknande. För närmare information se högskoleförordningen samt: http://www.umu.se/utbildning/antagning/tillgodoraknande/

Ett negativt beslut om tillgodoräknande är möjligt att överklaga till Överklagandenämnden för högskolan. Ett negativt beslut skall även motiveras skriftligt.

För mer information kontakta Studentcentrum/Examina.

 

Litteratur

Giltig från: 2015 vecka 36

Andersson Birgit
Nya fritidspedagoger - i spänningsfältet mellan tradition och nya styrformer
Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap, Akademisk avhandling : 2013 :
Fulltext

Dimenäs Jörgen
Lära till lärare : att utveckla läraryrket - vetenskapligt förhållningssätt och vetenskaplig metodik
Stockholm : Liber : 2007 : 261 s. :
ISBN: 978-91-47-08421-0
Se Umeå UB:s söktjänst

Hartman Sven G.
Det pedagogiska kulturarvet : traditioner och idéer i svensk undervisningshistoria
2., [rev] utg. : Stockholm : Natur & kultur : 2012 : 397 s. :
ISBN: 978-91-27-12110-2 (inb.)
Se Umeå UB:s söktjänst

Examensarbetet i lärarutbildningen
Johansson Bo, Svedner Per Olov
5. uppl. : Uppsala : Kunskapsföretaget : 2010 : 105 s. :
ISBN: 978-91-89040-74-8
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Undervisning i teori och praktik - en introduktion i didaktik. 5:e upplagan
Lindström Gunnar, Pennlert Lars Åke
5. uppl. : Fundo Förlag : 2012 : 71 s. :
ISBN: 978-91-975584-5-7
Se Umeå UB:s söktjänst

Pihlgren Ann S.
Fritidshemmets didaktik
Lund : Studentlitteratur : 2013 : 253 s. :
ISBN: 9789144077086
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Valda delar; inledning + kapitel 1, 5 och 7.

Childcare services for school age children. A comparative review of 33 countries.
Plantenga Janneke, Remery Chantal
European Commission. Luxembourg, Publications Office of the European Union. : 2013 :
Fulltext

Rohlin Malin
Fritidshemmets historiska dilemman : en nutidshistoria om konstruktionen av fritidshemmet i samordning med skolan
Stockholm : Stockholms universitets förlag : 2012 : 215 s. :
ISBN: 978-91-7656-679-4 (inb.)
Se Umeå UB:s söktjänst

Kunskapsmöjligheter i svenska fritidshem
Saar Tomas, Löfdahl Annica, Hjalmarsson Maria
Nordisk barnehageforskning : 2012 :
Pdf
Läsanvisning: Vol 5, Nr 3 sid 1-13.

Utbildningsvetenskap : [ett kunskapsområde under formering]
Sandin Bengtd 1949-, Säljö Rogerd 1948-
Stockholm : Carlsson : 2006 : 380, [1] s. :
ISBN: 91-7203-714-8 (inb.)
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: s 7-26, 274-291, 328-350, 355-370

Fritidshemmet - lärande i samspel med skolan
Stockholm: Skolverket : 2011 :
Fulltext