Engelskt namn: Leisure-time Centre Perspectives on Support of Children for Emotional and Social Development
Denna kursplan gäller: 2015-08-31 och tillsvidare
Kursplan för kurser med start efter 2015-08-31
Kursplan för kurser med start mellan 2014-10-27 och 2015-08-30
Kurskod: 6PE113
Högskolepoäng: 7,5
Utbildningsnivå: Grundnivå
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap
Beslutad av: Samhällsvetenskapliga fakultetsnämnden, 2011-06-16
Reviderad av: Prefekten, 2015-06-16
I kursen studeras teorier om barns och ungas utveckling ur olika perspektiv samt olika former av funktionsnedsättning, fysiska och psykiska och som kan utgöra hinder för individens utveckling.. Observationsmetoder och sätt att dokumentera som grund för planering och åtgärder att främja barns utveckling bearbetas, där individuella utvecklingsplaner, åtgärdsprogram, kan användas i det pedagogiska arbetet. Värdet av dokumentation och uppföljning i förhållande till barns utveckling understryks. Vidare studeras vilka samhälleliga förutsättningar som krävs för att stödja barns psykiska hälsa och välbefinnande.
För godkänd kurs ska den studerande kunna:
Kunskap och förståelse
Färdighet och förmåga
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Godkänd på följande kurser: UK1- Kunskap, undervisning och lärande 1, 10 högskolepoäng. UK1- Demokrati, individ och samhälle, 10 högskolepoäng. VFU1- Att vara lärare 1, 5 högskolepoäng. UK1- Pedagogiskt ledarskap, sociala relationer och konflikthantering, 8,5 högskolepoäng. Huvudämne - Barnet och omvärlden, 15 hp. Huvudämne - Barnets utveckling och lärande i ett fritidshemsperspektiv, 15 hp. Huvudämne - Grupprocesser och samverkan ur ett fritidshemsperspektiv 7, 5 hp. Samt genomgången kurs VFU II Att undervisa 6 hp eller motsvarande
Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, litteraturstudier och workshops. Undervisningen ges även med stöd av kommunikations- och informationsteknik. Examinerande inslag är obligatoriska. Utvärdering sker efter avslutad kurs.
Examinationer sker individuellt och i grupp via muntliga och skriftliga seminarier, workshops och skriftlig hemtentamen. För student som har beslut om pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning ska individuella anpassningar av examination övervägas utifrån studentens behov. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat.
Betyget för hel kurs utgör en sammanfattande bedömning av resultaten vid examinationens olika delar och sätts först när alla obligatoriska moment är betygsatta. Hel kurs betygsätts enligt betygsskalan Väl godkänd (VG), godkänd (G) och underkänd (U).
Utöver förväntade studieresultat (FSR) läggs bedömningen för betyget Väl godkänd särskild vikt vid den studerandes förmåga att problematisera kring olika teoretiska och metodiska aspekter samt kunna analysera med stöd av teoretiska begrepp.
Den som erhållit betyget Godkänt (G) på kursen kan ej examineras för högre betyg.
Den som utan godkänt resultat på genomgått ordinarieprov samt ett omprov för en kurs eller en del av kurs, har vid nästa omprovstillfälle rätt att hos prefekten begära att få en annan examinator utsedd.
Det första omprovet ska erbjudas senast två månader efter det ordinarie provet, dock tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats. För prov som genomförs under maj och juni månad får första omprovet erbjudas inom tre månader efter ordinarie provtillfälle.
Tidpunkt för omprov ska meddelas senast i samband med ordinarie provet.
I de fall en kurs upphört att gälla eller en kursplan genomgått större förändringar garanteras minst tre provtillfällen (inklusive ordinarie provtillfälle) enligt tidigare kursplan under en tid av maximalt två år från kursplan upphört att gälla.
Tillgodoräknande
Student har rätt att få prövat om en tidigare utbildning eller verksamhet kan godtas för tillgodoräknande. För närmare information se högskoleförordningen samt: http://www.umu.se/utbildning/antagning/tillgodoraknande/
Ett negativt beslut om tillgodoräknande är möjligt att överklaga till Överklagandenämnden för högskolan. Ett negativt beslut skall även motiveras skriftligt.
För mer information kontakta Studentcentrum/Examina.
Bergquist Siv
Att möta barn i behov av särskilt stöd
5., [aktualiserade] uppl. : Stockholm : Liber : 2003 : 248 s. :
ISBN: 91-47-05194-9
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Valda delar
Från objekt till subjekt? En kvalitativ undersökning av hur personer med funktionshinder och nedsatt autonomi skildras i SVTs nyhetssändningar
Blanck Cecilia, Sellin Kerstin
Södertörns högskola, Medie- och kommunikationsvetenskap, C-uppsats : 2002 :
Fulltext
Teknikstöd i skolan
Dahlin Erika, Lagerkrans Elisabeth
Hjälpmedelsinstitutet (HI) : 2013 :
Teknikstöd i skolan
"Det är lätt att man buntar ihop dem" : en kvalitativ textanalys med genreperspektiv om representationer av personer med funktionsnedsättningar i svenska TV-program våren 2007
Damber Berg Linnea, Ålöw Kristina
Göteborgs universitet, institutionen för journalistik och masskommunikation (JMG), medie- och kommunikationsvetenskap, C-uppsats : 2007 :
Fulltext
Vilse i skolan : hur vi kan hjälpa barn med beteendeproblem att hitta rätt
Greene Ross W., Klenz Jönsson Silvia
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2011 : 322 s. :
ISBN: 978-91-44-07466-5
Se Umeå UB:s söktjänst
Grip Lars
Offer eller hjälte
Nordiska handikappolitiska rådet :
Fulltext
Mediabilden av personer med funktionshinder
Handikappförbunden :
Fulltext
Johannessen Eva
Barn med socio-emotionella problem.
Lund : Studentlitteratur : 1997 : 142 s. :
ISBN: 91-44-00215-7
Se Umeå UB:s söktjänst
Åsa Johansson
Barn i behov av särskilt stöd i fritidshem
Malmö högskola, lärarutbildningen, examensarbete : 2011 :
Fulltext
Fritidspedagogik : fritidshemmets teorier och praktiker
Klerfelt Anna, Haglund Björn
Stockholm : Liber : 2011 : 246 s. :
ISBN: 978-91-47-10093-4
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Kap. Integreringsreservatet - finns det kvar?
Observera mera!
Rubinstein Reich Lena, Wesén Bodil
Lund : Studentlitteratur : 1986 : 80 s. :
ISBN: 91-44-24201-8 ; 110:00
Se Umeå UB:s söktjänst
Vi är alla unika och ändå mer lika än vi tror : en bok om funktionshinder, etnicitet och bemötande
Udd Lena, Misirli Burhan
Stockholm : Samarbetsorgan för etniska organisationer i Sverige (SIOS) : 2004 : 75 s. :
Fulltext
ISBN: 91-631-5656-3
Se Umeå UB:s söktjänst
Arbete med extra anpassningar, särskilt stöd och åtgärdsprogram
Skolverkets allmänna råd med kommentarer : 2014 :
Fulltext
Fritidshem
Skolverkets allmänna råd och kommentarer : 2014 :
Fulltext
Läroplan för det obligatoriska skolväsendet, förskoleklassen och fritidshemmet
Skolverket : 2011 :
Fulltext
Obligatorisk
Där man söker får man svar : delaktighet i teori och praktik för elever med funktionsnedsättning
Szönyi Kristina, Söderqvist Dunkers Tove
Specialpedagogiska skolmyndigheten, SPSM : 2012 :
Fulltext
Artiklar tillkommer
Referenslitteratur
Bronfenbrenner Urie
The ecology of human development : experiments by nature and design
Cambridge, Mass. : Harvard Univ. Press : 1979 : xv, 330 s. :
ISBN: 0-674-22456-6 (inb.)
Se Umeå UB:s söktjänst
Klinisk barnpsykologi : utveckling på avvägar
Broberg Anders, Almqvist Kjerstin, Tjus Tomas
Stockholm : Natur och kultur : 2003 : 367, [1] s. :
ISBN: 91-27-09438-3 (inb.)
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: (valda delar 43, 57, 66, 68, 43-44, 321, 323)
Jerlang Espen
Utvecklingspsykologiska teorier
Liber : 2008 :
Det socialpsykologiska perspektivet
Lindblom Jonas, Stier Jonas
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2011 : 258 s. :
ISBN: 978-91-44-05370-7
Se Umeå UB:s söktjänst
Mediebilden av fritidsgårdar och andra mötesplatser för ungdomar : innehålls- och diskursanalys av svensk press 1995-2008
Lindgren Simon, Lundström Ragnar
Stockholm : Ungdomsstyrelsen : cop. 2008 : 51 s. :
Fulltext