Engelskt namn: Leisure-time Centre, Children and Society
Denna kursplan gäller: 2016-01-04 och tillsvidare
Kursplan för kurser med start efter 2016-01-04
Kursplan för kurser med start mellan 2012-01-30 och 2016-01-03
Kursplan för kurser med start mellan 2012-01-23 och 2012-01-29
Kurskod: 6PE109
Högskolepoäng: 15
Utbildningsnivå: Grundnivå
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap
Beslutad av: Samhällsvetenskapliga fakultetsnämnden, 2011-06-16
Reviderad av: Prefekten, 2015-11-04
Grundläggande inslag i kursen är fritidshemmets uppgifter att erbjuda rekreation och en meningsfull fritid. I kursen fokuseras fritidshemmets dagliga arbete, där omsorg, lek och lärande förenas och hur detta uttrycks i gällande styrdokument. Lekens betydelse i fritidshemmet betonas. Vidare studeras barndom och barns erfarenhetsvärld liksom fritidshemmet som kreativ och kulturell mötesplats för barn/elever- barn/elever och barn/elever - vuxna. Fritidsbegreppets olika betydelser liksom fritidens betydelse för barns identitetsskapande behandlas. Barns fritid, kultur och vardagslärande bearbetas utifrån perspektiven social klass, kön och etnicitet. Fritidshemmets specifika uppgift att erbjuda barn rekreation och meningsfull fritid där vikten av friluftsliv, utomhuspedagogik, idrott och främjandet av barns fysiska hälsa betonas. Konventionen om barnets rättigheter granskas utifrån fritidshemmets perspektiv och ansvar.
I kursen ingår också ett orienterande inslag om hur exempelvis datorspel, simuleringar och virtuella världar används av barn och ungdomar samt om den spelkultur som råder hos den uppväxande generationen. Vidare belyses hur barns och ungas medverkan genom sociala medier påverkar deras vardag.
Förväntade studieresultat För godkänd kurs ska den studerande kunna
Kunskap och förståelse
Färdighet och förmåga
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Godkänd på följande kurser
UK1- Kunskap, undervisning och lärande 1, 10 högskolepoäng. UK1- Demokrati, individ och samhälle, 10 högskolepoäng. VFU1- Att vara lärare 1, 5 högskolepoäng samt UK1- Pedagogiskt ledarskap, sociala relationer och konflikthantering, 8,5 högskolepoäng eller motsvarande kurser.
Undervisningen består av föreläsningar, litteraturstudier, laborationer, fallstudier, praktiska tillämpningar, seminarier och grupparbeten. Undervisningen kan ske såväl inom- som utomhus. Undervisningen ges även med stöd av kommunikations- och informationsteknik. Examinerande inslag är obligatoriska. Utvärdering sker efter avslutad kurs.
Examination sker genom uppvisande färdigheter och förmågor samt individuella skriftliga och muntliga redovisningar.
Betyg på hel kurs utgör en sammanfattande bedömning av resultaten på de olika examinationerna och sätts efter avslutad kurs. Hel kurs bedöms enligt skala Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd.
Utöver förväntade studieresultat (FSR) läggs i bedömningen för betyget Väl godkänt särskild vikt vid den studerandes förmåga att problematisera kring olika teoretiska och metodiska aspekter samt kunna analysera med stöd av olika teoretiska begrepp.
Den som erhållit betyget Godkänt (G) på kursen kan ej examineras för högre betyg. Den som utan godkänt resultat genomgått ordinarie prov samt ett omprov för en kurs eller en del av kurs, har vid nästa provtillfälle rätt att hos prefekten begära att få en annan examinator utsedd.
Det första omprovet ska erbjudas senast två månader efter det ordinarie provet, dock tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats. För prov som genomförs under maj och juni månad får första omprovet erbjudas inom tre månader efter ordinarie provtillfälle. Tidpunkt för omprov ska meddelas senast i samband med det ordinarie provet.
I de fall en kurs upphört att gälla eller kursplan genomgått större förändringar garanteras minst tre provtillfällen (inklusive ordinarie provtillfälle) enligt tidigare kursplan under en tid av maximalt två år från kursplan upphört att gälla.
Tillgodoräknande
Student har rätt att få prövat om en tidigare utbildning eller verksamhet kan godtas för tillgodoräknande. För närmare information se högskoleförordningen samt: http://www.umu.se/utbildning/antagning/tillgodoraknande/
Ett negativt beslut om tillgodoräknande är möjligt att överklaga till Överklagandenämnden för högskolan. Ett negativt beslut skall även motiveras skriftligt.
För mer information kontakta Studentcentrum/Examina.
Bartley Kristina
FN:s konvention om barnets rättigheter - Om perspektiv och innehåll med relevans för skolan
Utbildning & Demokrati, Tidskrift för didaktik och utbildningspolitik Vol 10, Nr 2, s 25-37 : 2001 :
Fulltext
Lika rättigheter i skolan - ett stöd i skolans likabehandlingsarbete
Diskrimineringsombudsmannen : 2012 :
Fulltext
Eick Charles J
Use of the Outdoor Classroom and Nature-Study to support Science and Literacy Learning : A narrative Case Study of a Third-Grade Classroom
Ingår i:
Journal of science teacher education
Auburn, AL : Association for the Education of Teachers in Science : 1989- : 23 : sid. 789-803 :
Fulltext
Barns livsvillkor : i mötet med skola och fritidshem
Fjällhed Anders, Jensen Mikael
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2013 : 216 s. :
ISBN: 9789144090924
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Barn i rörelse : fysisk aktivitet och lek i förskola och skola
Grindberg Tora, Jagtøien Greta Langlo, Lindelöf Inger
Lund : Studentlitteratur : 2000 : 147 s. :
ISBN: 91-44-01585-2 ; 203:00
Se Umeå UB:s söktjänst
Haglund Björn
Fritid som diskurs och innehåll. En problematisering av verksamheten vid afterschool-programs och fritidshem.
Institutionen för pedagogik och didaktik, Göteborgs universitet : 2009 :
Fulltext
Haglund Björn
Fritidsvetenskap : en kunskapsöversikt
Göteborg : Institutionen för pedagogik och didaktik, Univ. : 2001 : 48 s. :
Fulltext
Fritidspedagogik : fritidshemmets teorier och praktiker
Klerfelt Anna, Haglund Björn
Stockholm : Liber : 2011 : 246 s. :
ISBN: 978-91-47-10093-4
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Läsanvisning: s.115-181
Rörelse och idrott
Bergenholtz Björn, Huitfeldt Åke
1. uppl. : Stockholm : Liber : cop. 1998 : 288 s. :
ISBN: 91-47-04817-4 ; 383:00
Se Umeå UB:s söktjänst
Johansson Barbro
Barn i konsumtionssamhället
Falun : Norstedts akademiska förlag : 2005 : 235 s. :
ISBN: 91-7227-427-1
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Se bibliotekskatalogen Album
Den nyttiga utevistelsen? : forskningsperspektiv på naturkontaktens betydelse för barns hälsa och miljöengegemang
Mårtensson Fredrika, Lisberg Jensen Ebba, Söderström Margareta, Öhman Johan
Stockholm : Naturvårdsverket : 2010 : 138 s. :
Fulltext
ISBN: 978-91-620-6407-5
Se Umeå UB:s söktjänst
Att lära in ute året runt
Lättman-Masch Robert, Wejdmark Mats
Nynäshamn : Naturskoleföreningen : 2007 : 313 s :
ISBN: 978-91-977036-2-8
Se Umeå UB:s söktjänst
Miller Dana L
The Seeds of Learning: Young Children Develop Important Skills Through Their Gardening Activities at a Midwestern Early Education Program
Doane College : 2007 :
Läsanvisning: Läsanvisning: Applied Environmental Education & Communication 6:1, 49-66
Pihlgren Ann S.
Fritidshemmet : fritidslärares uppdrag på fritidshemmet och i skolan
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2011 : 331 s. :
ISBN: 978-91-44-06895-4
Se Umeå UB:s söktjänst
Pihlgren Ann S.
Fritidshemmets didaktik
Lund : Studentlitteratur : 2013 : 253 s. :
ISBN: 9789144077086
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: (Valda delar)
Fritidshemmets uppdrag : ett helhetsperspektiv på elevens utveckling och lärande
Schröder Margareta, Tuisku Jarko
Första upplagan : Stockholm : Liber : [2015] : 172 sidor :
ISBN: 9789147106615
Se Umeå UB:s söktjänst
Skollagen
Läsanvisning: Kap 14 :
Fulltext
Obligatorisk
Fritidshem
Stockholm : Skolverket : 2014 : 65 s. :
Fritt tillgänglig via Skolverkets webbplats
ISBN: 9789175591155
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet
Skolverket : 2011 :
Fulltext
Obligatorisk
Fritidshemmet : en samtalsguide om uppdrag, kvalitet och utveckling
Stockholm : Skolverket : 2011 : 48 s. :
Fritt tillgänglig via Skolverkets webbplats
ISBN: 978-91-86529-52-9
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Barnkonventionen : FN:s konvention om barnets rättigheter
Stockholm : UNICEF Sverige : 2009 : 64 s. :
Läsanvisning: Läsanvisning: http://unicef.se/barnkonventionen
Säkerhet och ledarskap - häfte
Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik :
Obligatorisk
Läsanvisning: Tillhandahålles av institutionen
Vinterekologi - Häfte
Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik :
Läsanvisning: Tillhandahålles av institutionen
Artiklar tillkommer
Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap :
Friluftslivets pedagogik : för kunskap, känsla och livskvalitet
Brügge Britta, Glantz Matz, Sandell Klas
3. uppl. : Stockholm : Liber : 2007 : [2], 283, [1] s. :
ISBN: 978-91-47-05288-2
Se Umeå UB:s söktjänst