"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Profession och vetenskap i fritidshem (UK), 7,5 hp

Kursen är nedlagd från och med 2021-06-09

Engelskt namn: Leisure-time Pedagogues Professionalism

Denna kursplan gäller: 2015-05-18 och tillsvidare

Kurskod: 6PE108

Högskolepoäng: 7,5

Utbildningsnivå: Grundnivå

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

Beslutad av: Samhällsvetenskapliga fakultetsnämnden, 2011-06-16

Reviderad av: Prefekten, 2015-05-20

Innehåll

I kursen bearbetas grundlärarens professionella yrkesutövning i fritidshem, där fördjupad reflektion över yrkets kunskapsbas, adekvata handlingsstrategier och förhållningssätt utgör grundläggande delar. Innebörden av ett vetenskapligt förhållningssätt i yrkesutövningen bearbetas och fördjupas. Dessutom studeras hur yrkesspråk och etiska ställningstaganden ingår i den professionella yrkesutövningen. Begreppen professionalitet, professionell och profession bearbetas. Kompetensutveckling i relation till den egna utbildningsprocessen studeras. I relation till förvärvade kunskaper, erfarenheter och insikter värdefulla för den kommande yrkesutövningen, formuleras ett pedagogiskt ställningstagande.

I kursen presenteras och bearbetas de rättsliga regler som styr fritidshem/skola. Dessutom studeras de arbetsrättsliga lagar och avtal som gäller vid en anställning.

 

Förväntade studieresultat

För godkänd kurs ska den studerande kunna

Kunskap och förståelse

  • identifiera, analysera och problematisera olika faktorer av betydelse för ett professionellt yrkesutövande
  • redogöra för rättsliga regler som styr fritidshem/skolans verksamhet och problematisera praktisk tillämpning i verksamheten
  • klargöra och diskutera begreppen professionalitet, professionell och profession

Färdighet och förmåga

  • formulera ett pedagogiskt ställningstagande gällande den kommande yrkesutövningen med utgångspunkt i den egna dokumenterade och utvärderade lärprocessen

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • diskutera och problematisera hur egna och andras etiska förhållningssätt påverkar yrkesutövningen

Behörighetskrav

Godkänd på kurserna: Huvudämne: Lärande och utveckling i fritidhem, 45hp. Andra ämne: Praktiskt estetiska ämnen i fritidshemmet, 2 x15 hp. VFU II: Att undervisa 6 hp VFU III: Läraryrkets dimension I, 15 hp. Läraryrkets dimension II, 7,5 hp. UK II: Kunskap, undervisning och lärande II, 9 hp. UK II: Bedömning för lärande, 15 hp eller motsvarande.

Undervisningens upplägg

Undervisningen består av föreläsningar, fallstudier, praktiska tilllämpningar och seminarier. Examinerande inslag är obligatoriska liksom praktiska tillämpningsövningar. Utvärdering sker efter avslutad kurs.

Examination

Examination sker genom individuellt skriftlig, digital och muntlig presentation av pedagogiskt ställningstagande, genom i grupp diskuterande och reflekterande seminarier och workshops kring professions- och verksamhetsutveckling, etik och skoljuridik samt genom skriftlig (individuellt) och muntlig redovisning i grupp av vetenskapligt förhållningssätt i fritidshem.  
Betyg på hel kurs utgör en sammanfattande bedömning av resultaten på de olika examinationerna och sätts efter avslutad kurs. Hel kurs bedöms enligt skalan Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd Utöver förväntade studieresultat (FSR) läggs i bedömningen för betyget Väl godkänd särskild vikt vid den studerandes förmåga att problematisera kring olika teoretiska och metodiska aspekter samt kunna analysera med stöd av teoretiska begrepp.

Den som erhållit betyget Godkänt (G) på kursen kan ej examineras för högre betyg. Den som utan godkänt resultat på genomgången examination samt ett förnyat examinationstillfälle för en kurs eller en del av kurs, har vid nästa examinationstillfälle rätt att hos prefekten begära att få en annan examinator utsedd. Det första förnyade examinationstillfället ska erbjudas senast två månader efter det ordinarie, dock tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie examinationstillfället har meddelats. För examinationer som genomförs under maj och juni månad får första förnyade examinationstillfället erbjudas inom tre månader efter ordinarie provtillfälle. Tidpunkt för förnyade examinationstillfällen/omprov ska meddelas senast i samband med det ordinarie.

I de fall då examinationer eller obligatoriska undervisningsmoment inte kan upprepas enligt gällande regler för examinationer kan det istället ersättas med annan uppgift. Omfattningen av och innehållet i sådan uppgift skall stå i rimlig proportion till det missade obligatoriska momentet.

I de fall en kurs upphört att gälla eller kursplan genomgått större förändringar garanteras minst tre provtillfällen (inklusive ordinarie tillfälle) enligt tidigare kursplan under en tid av maximalt två år från kursplan upphört att gälla.

Tillgodoräknande  
Student har rätt att få prövat om en tidigare utbildning eller verksamhet kan godtas för tillgodoräknande. För närmare information se högskoleförordningen samt: http://www.umu.se/utbildning/antagning/tillgodoraknande/

Ett negativt beslut om tillgodoräknande är möjligt att överklaga till Överklagandenämnden för högskolan. Ett negativt beslut skall även motiveras skriftligt.

För mer information kontakta Studentcentrum/Examina.

Litteratur

Giltig från: 2015 vecka 21

Andersson Birgit
Nya fritidspedagoger - i spänningsfältet mellan tradition och nya styrformer
Umeå : Umeå universitet : 2013 : 227 s. :
http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:umu:diva-65021
ISBN: 9789174595505
Se Umeå UB:s söktjänst

Kunskapsbehov och nya kompetenser : professioner i förhandling
Aspelin Jonas, Fransson Ola, Jonnergård Karin
Stockholm : Santérus Academic Press : 2009 : 198 s. :
ISBN: 978-91-7335-013-6
Se Umeå UB:s söktjänst

Evetts Julia
A new professionalism? Challenges and opportunities
University of Nottingham : 2011 :
http://csi.sagepub.com/content/59/4/406.full.pdf+html
Läsanvisning: Current Sociology 59, 406-422

Respekt för läraryrket : om lärares yrkesspråk och yrkesetik.
Colnerud Gunnel, Granström Kjell, Lärarhögskolan i Stockholm
[Ny, rev. och uppdaterad utg.] : Stockholm : HLS förl. : 2002 : 208 s. :
ISBN: 91-7656-529-7
Se Umeå UB:s söktjänst

Göransson Håkan Gabinus
Arbetsrätten : en introduktion
5. uppl. : Stockholm : Norstedts juridik : 2010 : 129 s. :
ISBN: 978-91-39-20539-5
Se Umeå UB:s söktjänst

Etik i professionellt lärarskap
Irisdotter Sara, Paulin Ann, Grönlien Zetterqvist Kirsten
1. uppl. : Malmö : Gleerup : 2009 : 163 s. :
ISBN: 9789140664174
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Kapitel 1,2,3,4,5 och 7

Krejsler John
Professions and their identities : how to explore professional development among (semi-professions).
2005. :
Abstract
Läsanvisning: Scandinavian Journal of Educational Research 49(4), 335-357

Fritidshem
Stockholm : Skolverket : 2014 : 65 s. :
Fritt tillgänglig via Skolverkets webbplats
ISBN: 9789175591155
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Yrkesetik i vardagen : ett fördjupningsmaterial
Stockholm : Lärarförbundet ; Lärarnas riksförbund : 2006 : 12 s. :
Fulltext
Obligatorisk

Olsson Staffan
Sekretess och anmälningsplikt i förskola och skola
4., [omarb. och utök.] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2011 : 279 s. :
ISBN: 978-91-44-07486-3
Se Umeå UB:s söktjänst

Utbildningsvetenskap : [ett kunskapsområde under formering]
Sandin Bengt., Säljö Roger
Stockholm : Carlsson : 2006. : 380 s. :
ISBN: 9172037148
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Valda kapitel; Halldén; sid 274-296, Carlgren; sid 328-354, Alexandersson; sid 355-376

Vetenskaplighet som yrkeskompetens : en intervjustudiestudie
Hansen Orwehag Monica, Wernersson Inga
Trollhättan : Högskolan Väst : 2013 : 63 s. :
http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:hv:diva-5818
Läsanvisning: Rapport 2013:5