Kursen innebär ett systematiskt studium av pedagogisk yrkesverksamhet och omfattar ämnesval, planering, genomförande samt dokumentation och redovisning av detta i form av en uppsats. I kursen ingår studier av teorier och tidigare forskning om problemområdet samt en forskningsmetodisk fördjupning. De olika delarna i forskningsprocessen ventileras och granskas kritiskt vid enskild handledning och seminarietillfällen. Opposition av ett examensarbete och försvar av det egna arbetet ingår i kursen.
Förväntade studieresultat
För godkänd kurs ska den studerande kunna
Kunskap och förståelse
dra slutsatser grundade i egna resultat och tidigare forskning och/eller teorier samt diskutera resultaten i förhållande till yrkesverksamheten
Färdighet och förmåga
formulera ett syfte och undersökningsbara frågeställningar med relevans för förskoleverksamhet
välja, motivera och tillämpa relevant vetenskaplig metod i förhållande till valt forskningsproblem
bearbeta och tolka insamlad data i enighet med vetenskapliga och etiska principer
sammanställa en logiskt sammanhållen uppsats med god språkbehandling och formell utformning enligt vetenskaplig praxis
Värderingsförmåga och förhållningssätt
kritiskt och konstruktivt granska eget och andras examensarbete
Behörighetskrav
Godkänd på kurserna: Kunskap, undervisning och lärande I (UK I), 10 hp. Demokrati, individ och samhälle (UK I), 10 hp. Att vara lärare I (VFU I), 1,5 hp. Pedagogiskt ledarskap, sociala relationer och konflikthantering (UK I), 8,5 hp. Att undervisa (VFU II), 10hp. Kunskap, undervisning och lärande II (UK II), 10 hp. Bedömning för lärande I:I (UK II), 10 hp. Bedömning för lärande I:II (UK II), 4 hp. Huvudämne: Lärande, lek och utveckling i förskolan I, 60 hp. Huvudämne: Lärande, lek och utveckling i förskolan II, 30 hp. Huvudämne: Lärande, lek och utveckling i förskolan III, 15 hp. Läraryrkets dimensioner I (VFU III), 11 hp eller motsvarande.
Undervisningens upplägg
Examensarbete genomförs enskilt eller i par. Undervisningen består av handledning enskild eller i grupp. Den studerande skall hålla handledaren informerad om arbetets fortskridande. Tre obligatoriska seminarier ingår i kursen då planering och genomförande av arbetet presenteras och ventileras. Vid det avslutande seminariet genomför de studerande opposition på varandras arbete. Utvärdering sker efter avslutad kurs.
Examination
För godkänd kurs krävs att den studerande deltagit aktivt vid de obligatoriska seminarierna, presenterat och försvarat ett examensarbete som godkänts samt genomfört en godkänd opposition på ett annat arbete. För betyget Väl Godkänd läggs i bedömningen särskild vikt vid den studerandes förmåga att tillämpa forskningsmetodiska kunskaper samt att självständigt analysera, värdera och diskutera de egna resultaten i relation till tidigare forskning, teorier och yrkesverksamhet. För betyget Väl godkänd på kursen vägs även en väl genomförd opposition in i betyget.
Betyg på hel kurs utgör en sammanfattande bedömning av resultaten på de olika examinationerna och sätts efter avslutad kurs. Hel kurs bedöms enligt skalan Väl godkänd, Godkänd eller underkänd.
Utöver förväntade studieresultat (FSR) läggs i bedömningen för betyget Väl godkänd särskild vikt vid den studerandes förmåga att problematisera kring olika teoretiska och metodiska aspekter samt kunna analysera med stöd av teoretiska begrepp.
Den som erhållit betyget Godkänt (G) på kursen kan ej examineras för högre betyg. Den som utan godkänt resultat på genomgått ordinarieprov samt ett omprov för en kurs eller en del av kurs, har vid nästa omprovstillfälle rätt att hos prefekten begära att få en annan examinator utsedd.
Det första omprovet ska erbjudas senast två månader efter det ordinarie provet, dock tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats. För prov som genomförs under maj och juni månad får första omprovet erbjudas inom tre månader efter ordinarie provtillfälle.
Tidpunkt för omprov ska meddelas senast i samband med det ordinarie provet.
I de fall en kurs upphört att gälla eller kursplan genomgått större förändringar garanteras minst tre provtillfällen (inklusive ordinarie provtillfälle) enligt tidigare kursplan under en tid av maximalt två år från kursplan upphört att gälla.
Tillgodoräknande Student har rätt att få prövat om en tidigare utbildning eller verksamhet kan godtas för tillgodoräknande. För närmare information se högskoleförordningen samt: http://www.umu.se/utbildning/antagning/tillgodoraknande/
Ett negativt beslut om tillgodoräknande är möjligt att överklaga till Överklagandenämnden för högskolan. Ett negativt beslut skall även motiveras skriftligt.
För mer information kontakta Studentcentrum/Examina.
Litteratur
Giltig från:
2015 vecka 36
Examensarbetet i lärarutbildningen Johansson Bo, Svedner Per Olov 5. uppl. : Uppsala : Kunskapsföretaget : 2010 : 105 s. : ISBN: 978-91-89040-74-8 Se Umeå UB:s söktjänst Läsanvisning: http://www.vr.se/huvudmeny/forskningsetik.4.3840dc7d108b8d5ad5280004294.ht
ml
Schött Kristina Studentens skrivhandbok 3. [bearb.] uppl. : Stockholm : Liber : 2015 : 185 s. : ISBN: 9789147114085 Se Umeå UB:s söktjänst
Förskollärarens metod och vetenskapsteori Löfdahl Annica, Hjalmarsson Maria, Franzén Karin 1. uppl. : Stockholm : Liber : 2014 : 188 s. : ISBN: 9789147106585 Se Umeå UB:s söktjänst