Engelskt namn: Learning, Play and Development for Preschool. Creativity and Play for Preschool I:II
Denna kursplan gäller: 2016-01-18 och tillsvidare
Kursplan för kurser med start efter 2016-01-18
Kursplan för kurser med start mellan 2014-03-17 och 2016-01-17
Kurskod: 6PE104
Högskolepoäng: 15
Utbildningsnivå: Grundnivå
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap
Beslutad av: Samhällsvetenskapliga fakultetsnämnden, 2011-06-16
Reviderad av: Prefekten, 2016-01-21
I kursen studeras förskollärares uppdrag att främja barns utveckling, lärande och skapande förmåga samt hur estetiska läroprocesser kan omsättas i förskolans verksamhet. Innehåll, metoder och material för att stimulera barns skapande och kommunicerande med hjälp av olika uttrycksformer såsom bild och form, rörelse, sång och musik, rytmik, och slöjd behandlas. I kursen ingår också studier om barns rörelseutveckling. Vidare studeras medierikt lärande samt hur interaktiva medier kan användas för barns skapande och uttryckssätt. Den avslutande delen av kompetensuppföljningen påbörjas. Detta sker genom metareflektion, nulägesanalys och målformuleringar för studierna i de avslutande kurserna.
För godkänd kurs ska den studerande kunna
Kunskap och förståelse
Färdighet och förmåga
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Godkänd på kurserna: Huvudämne; Lärande, lek och utveckling i förskolan I, 60 hp. Att undervisa (VFU II), 10hp. Kunskap, undervisning och lärande II (UK II), 10 hp. Bedömning för lärande I:I (UK II), 10 hp. Bedömning för lärande I:II (UK II), 4 hp. Läraryrkets dimensioner I (VFU III), 11 hp eller motsvarande.
Undervisningen består av föreläsningar, litteraturstudier, laborationer, exkursioner, praktiska tillämpningar, seminarier och/eller grupparbeten. Undervisningen kan ske såväl inom- som utomhus. Undervisningen ges med stöd av kommunikations- och informationsteknik. Examinerande inslag är obligatoriska. Utvärdering sker efter varje moment och efter avslutad kurs.
Avslutande kompetensuppföljning
Tidigare i sin utbildning har de studerande fått formulera konkreta mål för sin lärprocess och reflekterat över sitt eget lärande med koppling mot examensmål, kursmål samt kunskaper och erfarenheter tillägnade i utbildningen.
I denna kurs påbörjas den avslutande kompetensuppföljningen av det övergripande reflektionsarbetet. De lärarstuderande gör först en nulägesanalys med utgångspunkt i de formulerade lärandemålen samt de kunskaper och erfarenheter de har tillägnat sig i tidigare kurser. Utifrån nulägesanalysen och kursmålen för Läraryrkets dimensioner I:II, respektive UK III formulerar sedan de lärarstuderande nya konkretiserade lärandemål.
Slutfasen av hela kompetensuppföljningen i utbildningen sker i slutskedet av UK III, i kursen Profession och vetenskap, 7,5 hp där de studerande ska knyta ihop och reflektera över den kompetens de illägnat sig inom utbildningen.
Examination sker individuellt genom skriftliga inlämningsuppgifter, seminarier och uppvisande av färdigheter och förmågor samt i grupp genom muntliga och digitala redovisningar.
För student som har beslut om pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning ska individuella anpassningar av examensformer alltid övervägas utifrån studentens behov. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat.
Betyg på hel kurs utgör en sammanfattande bedömning av resultaten på de olika examinationerna och sätts efter avslutad kurs. Hel kurs bedöms enligt skalan Väl godkänd, Godkänd eller underkänd.
Utöver förväntade studieresultat (FSR) läggs i bedömningen för betyget Väl godkänd särskild vikt vid den studerandes förmåga att problematisera kring olika teoretiska och metodiska aspekter samt kunna analysera med stöd av teoretiska begrepp.
Den som erhållit betyget Godkänt (G) på kursen kan ej examineras för högre betyg. Den som utan godkänt resultat på genomgått ordinarieprov samt ett omprov för en kurs eller en del av kurs, har vid nästa omprovstillfälle rätt att hos prefekten begära att få en annan examinator utsedd.
Det första omprovet ska erbjudas senast två månader efter det ordinarie provet, dock tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats. För prov som genomförs under maj och juni månad får första omprovet erbjudas inom tre månader efter ordinarie provtillfälle.
Tidpunkt för omprov ska meddelas senast i samband med det ordinarie provet.
I de fall prov eller obligatoriska undervisningsmoment inte kan upprepas enligt gällande regler för omprov kan det istället ersättas med annan uppgift. Omfattningen av och innehållet i sådan uppgift skall stå i rimlig proportion till det missade obligatoriska momentet.
I de fall en kurs upphört att gälla eller kursplan genomgått större förändringar garanteras minst tre provtillfällen (inklusive ordinarie provtillfälle) enligt tidigare kursplan under en tid av maximalt två år från kursplan upphört att gälla.
Tillgodoräknande
Student har rätt att få prövat om en tidigare utbildning eller verksamhet kan godtas för tillgodoräknande. För närmare information se högskoleförordningen samt: http://www.umu.se/utbildning/antagning/tillgodoraknande/
Ett negativt beslut om tillgodoräknande är möjligt att överklaga till Överklagandenämnden för högskolan. Ett negativt beslut skall även motiveras skriftligt.
För mer information kontakta Studentcentrum/Examina.
Braxell Stina
Skapande barn : att arbeta med bild i förskolan / [Stina Braxell]
Stockholm : Lärarförbundets förlag : 2010 : 143 s. :
ISBN: 978-91-977615-7-4
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Fredriksen Biljana C.
Förstå med kroppen : barns erfarenheter som grund för allt lärande
1. uppl. : Stockholm : Liber : 2015 : 384 s. :
ISBN: 9789147114917
Se Umeå UB:s söktjänst
Furness Karin
Formulera : bild och projekt i förskolan
Stockholm : Liber : 2017 : 262 s. :
ISBN: 9789147111732
Se Umeå UB:s söktjänst
Elefantboken [Musiktryck] : barnvisor och sånglekar
Nilsson Birger, Gren Katarina
Mölndal : Lutfisken : 1994 : 208 s. :
ISBN: 91-88496-04-X ;
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Småslöjd : barn slöjdar med vuxna
Jeppsson Gunnar, Olofsson Jan, Stormlod Nils-Olov, Forss Kalle
Stockholm : Hemslöjdens förlag : 2011 : 71 s. :
ISBN: 978-91-977539-4-4
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Paetau Sjöberg Gunilla
Tova : gammal teknik på nytt sätt
4. [uppl.] : Stockholm : Natur och kultur/Fakta etc. : 2009 : 215 s. :
ISBN: 978-91-27-11993-2 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Pramling Samuelsson Ingrid
Konsten att lära barn estetik : en utvecklingspedagogisk studie av barns kunnande inom musik, poesi och dans
Stockholm : Norstedts akademiska förlag : 2008 : 160 s. :
ISBN: 978-91-7227-574-4 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Stockholms universitet
Peka och lär i förskolan
Stockholms universitet :
Obligatorisk
Läsanvisning: Ett forskningsprojekt i samarbete mellan Botkyrka kommun och Stockholms universitet.
Artikel som tillhandahålls av institutionen som en *pdf.
Fantasi och kreativitet i barndomen.
Vygotskij Lev Semenovic, Öberg Lindsten Kajsa
Göteborg : Daidalos : 1995 : 111 s. :
ISBN: 91-7173-011-7
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Vesterlund Mallo
Musikspråka i förskolan : med musik, rytmik och rörelse
3. uppl. : Stockholm : Liber : 2015 : 135 s. :
ISBN: 978-91-47-11482-5
Se Umeå UB:s söktjänst
Referenslitteratur
Aronsson Karin
Barns världar - barns bilder
Stockholm : Natur och kultur : 1997 : 279, [1] s. :
ISBN: 91-27-06767-X (inb.)
Se Umeå UB:s söktjänst
Bäckman Nina
Börja väv
Linköping : Vävmagasinet : 2005 : 79, [1] s. :
ISBN: 91-631-7450-2 (inb.)
Se Umeå UB:s söktjänst
Engelholm Anne Marie
Anne-Maries rytmikrecept
Mölndal : Lutfisken : 2009 : 72 s. :
ISBN: 978-91-88496-55-3 (korr.) (inb.)
Se Umeå UB:s söktjänst
Löfstedt Ulla
Barns bildskapande : teoretiska perspektiv och didaktiska konsekvenser
Jönköping : Jönköping Univ. Press : 2004 : 54, [2] s. :
ISBN: 91-974953-1-X
Se Umeå UB:s söktjänst
Lönn Magnus
Fantasiboken
Ordlaren förlag : 2013 :
Slöjda enkelt och lekfullt
Engström CarlOlof, Hammarberg Ann, Svensson Linda, Engström CarlOlof, Yalinkilic Lena, Berndtsson Susanne, Thorburn Berit
[Borås] : Hemslöjdskonsulenterna i Västra Götaland : [2007] : 55 s. :
Alla kan måla med Momentmetoden
Skoglund Elisabet, Jancke Harriet
Solna : Fortbildning : cop. 2009 : 92 s. :
ISBN: 9789170912276 (inb.)
Se Umeå UB:s söktjänst
Skoglund Elisabet
Leken och konsten
Stockholm : Bergh : 1993 : 111 s. :
ISBN: 91-502-1147-1 (inb.) ;
Se Umeå UB:s söktjänst
Lusten att skapa
Skoglund Elisabet, Allsten Per Anders
2. uppl. : Stockholm : Bergh : 1998 : 143, [1] s. :
ISBN: 91-502-1331-8 (inb.) ;
Se Umeå UB:s söktjänst
Änggård Eva
Barn skapar bilder i förskolan
Lund : Studentlitteratur : 2006 : 197 s. :
http://www.studentlitteratur.se/omslagsbild/artnr/32453-01/height/320/width/320/bild.jpg
ISBN: 91-44-04757-6
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Braxell Stina
Skapande barn : att arbeta med bild i förskolan / [Stina Braxell]
Stockholm : Lärarförbundets förlag : 2010 : 143 s. :
ISBN: 978-91-977615-7-4
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Barnet och musiken : en introduktion i musikpedagogik för förskollärare
Angelo Elin, Sæther Morten, Dalén Hans
1. uppl. : Malmö : Gleerup : 2014 : 203 s. :
ISBN: 9789140685865
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Fredriksen Biljana C.
Förstå med kroppen : barns erfarenheter som grund för allt lärande
1. uppl. : Stockholm : Liber : 2015 : 384 s. :
ISBN: 9789147114917
Se Umeå UB:s söktjänst
Furness Karin
Formulera : bild och projekt i förskolan
Stockholm : Liber : 2017 : 262 s. :
ISBN: 9789147111732
Se Umeå UB:s söktjänst
Elefantboken [Musiktryck] : barnvisor och sånglekar
Nilsson Birger, Gren Katarina
Mölndal : Lutfisken : 1994 : 208 s. :
ISBN: 91-88496-04-X ;
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Småslöjd : barn slöjdar med vuxna
Jeppsson Gunnar, Olofsson Jan, Stormlod Nils-Olov, Forss Kalle
Stockholm : Hemslöjdens förlag : 2011 : 71 s. :
ISBN: 978-91-977539-4-4
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Paetau Sjöberg Gunilla
Tova : gammal teknik på nytt sätt
4. [uppl.] : Stockholm : Natur och kultur/Fakta etc. : 2009 : 215 s. :
ISBN: 978-91-27-11993-2 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Pramling Samuelsson Ingrid
Konsten att lära barn estetik : en utvecklingspedagogisk studie av barns kunnande inom musik, poesi och dans
Stockholm : Norstedts akademiska förlag : 2008 : 160 s. :
ISBN: 978-91-7227-574-4 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Stockholms universitet
Peka och lär i förskolan
Stockholms universitet :
Obligatorisk
Läsanvisning: Ett forskningsprojekt i samarbete mellan Botkyrka kommun och Stockholms universitet.
Artikel som tillhandahålls av institutionen som en *pdf.
Fantasi och kreativitet i barndomen.
Vygotskij Lev Semenovic, Öberg Lindsten Kajsa
Göteborg : Daidalos : 1995 : 111 s. :
ISBN: 91-7173-011-7
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Referenslitteratur
Aronsson Karin
Barns världar - barns bilder
Stockholm : Natur och kultur : 1997 : 279, [1] s. :
ISBN: 91-27-06767-X (inb.)
Se Umeå UB:s söktjänst
Bäckman Nina
Börja väv
Linköping : Vävmagasinet : 2005 : 79, [1] s. :
ISBN: 91-631-7450-2 (inb.)
Se Umeå UB:s söktjänst
Engelholm Anne Marie
Anne-Maries rytmikrecept
Mölndal : Lutfisken : 2009 : 72 s. :
ISBN: 978-91-88496-55-3 (korr.) (inb.)
Se Umeå UB:s söktjänst
Löfstedt Ulla
Barns bildskapande : teoretiska perspektiv och didaktiska konsekvenser
Jönköping : Jönköping Univ. Press : 2004 : 54, [2] s. :
ISBN: 91-974953-1-X
Se Umeå UB:s söktjänst
Lönn Magnus
Fantasiboken
Ordlaren förlag : 2013 :
Slöjda enkelt och lekfullt
Engström CarlOlof, Hammarberg Ann, Svensson Linda, Engström CarlOlof, Yalinkilic Lena, Berndtsson Susanne, Thorburn Berit
[Borås] : Hemslöjdskonsulenterna i Västra Götaland : [2007] : 55 s. :
Alla kan måla med Momentmetoden
Skoglund Elisabet, Jancke Harriet
Solna : Fortbildning : cop. 2009 : 92 s. :
ISBN: 9789170912276 (inb.)
Se Umeå UB:s söktjänst
Skoglund Elisabet
Leken och konsten
Stockholm : Bergh : 1993 : 111 s. :
ISBN: 91-502-1147-1 (inb.) ;
Se Umeå UB:s söktjänst
Lusten att skapa
Skoglund Elisabet, Allsten Per Anders
2. uppl. : Stockholm : Bergh : 1998 : 143, [1] s. :
ISBN: 91-502-1331-8 (inb.) ;
Se Umeå UB:s söktjänst
Änggård Eva
Barn skapar bilder i förskolan
Lund : Studentlitteratur : 2006 : 197 s. :
http://www.studentlitteratur.se/omslagsbild/artnr/32453-01/height/320/width/320/bild.jpg
ISBN: 91-44-04757-6
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Braxell Stina
Skapande barn : att arbeta med bild i förskolan / [Stina Braxell]
Stockholm : Lärarförbundets förlag : 2010 : 143 s. :
ISBN: 978-91-977615-7-4
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Barnet och musiken : en introduktion i musikpedagogik för förskollärare
Angelo Elin, Sæther Morten, Dalén Hans
1. uppl. : Malmö : Gleerup : 2014 : 203 s. :
ISBN: 9789140685865
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Elefantboken [Musiktryck] : barnvisor och sånglekar
Nilsson Birger, Gren Katarina
Mölndal : Lutfisken : 1994 : 208 s. :
ISBN: 91-88496-04-X ;
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Småslöjd : barn slöjdar med vuxna
Jeppsson Gunnar, Olofsson Jan, Stormlod Nils-Olov, Forss Kalle
Stockholm : Hemslöjdens förlag : 2011 : 71 s. :
ISBN: 978-91-977539-4-4
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Kennedy Birgitta
Glasfåglar i molnen
Liber bokförlag : 2014 :
Obligatorisk
Paetau Sjöberg Gunilla
Tova : gammal teknik på nytt sätt
4. [uppl.] : Stockholm : Natur och kultur/Fakta etc. : 2009 : 215 s. :
ISBN: 978-91-27-11993-2 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Pramling Samuelsson Ingrid
Konsten att lära barn estetik : en utvecklingspedagogisk studie av barns kunnande inom musik, poesi och dans
Stockholm : Norstedts akademiska förlag : 2008 : 160 s. :
ISBN: 978-91-7227-574-4 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Stockholms universitet
Peka och lär i förskolan
Stockholms universitet :
Obligatorisk
Läsanvisning: Ett forskningsprojekt i samarbete mellan Botkyrka kommun och Stockholms universitet.
Artikel som tillhandahålls av institutionen som en *pdf.
Fantasi och kreativitet i barndomen.
Vygotskij Lev Semenovic, Öberg Lindsten Kajsa
Göteborg : Daidalos : 1995 : 111 s. :
ISBN: 91-7173-011-7
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Referenslitteratur
Aronsson Karin
Barns världar - barns bilder
Stockholm : Natur och kultur : 1997 : 279, [1] s. :
ISBN: 91-27-06767-X (inb.)
Se Umeå UB:s söktjänst
Bäckman Nina
Börja väv
Linköping : Vävmagasinet : 2005 : 79, [1] s. :
ISBN: 91-631-7450-2 (inb.)
Se Umeå UB:s söktjänst
Engelholm Anne Marie
Anne-Maries rytmikrecept
Mölndal : Lutfisken : 2009 : 72 s. :
ISBN: 978-91-88496-55-3 (korr.) (inb.)
Se Umeå UB:s söktjänst
Löfstedt Ulla
Barns bildskapande : teoretiska perspektiv och didaktiska konsekvenser
Jönköping : Jönköping Univ. Press : 2004 : 54, [2] s. :
ISBN: 91-974953-1-X
Se Umeå UB:s söktjänst
Lönn Magnus
Fantasiboken
Ordlaren förlag : 2013 :
Slöjda enkelt och lekfullt
Engström CarlOlof, Hammarberg Ann, Svensson Linda, Engström CarlOlof, Yalinkilic Lena, Berndtsson Susanne, Thorburn Berit
[Borås] : Hemslöjdskonsulenterna i Västra Götaland : [2007] : 55 s. :
Alla kan måla med Momentmetoden
Skoglund Elisabet, Jancke Harriet
Solna : Fortbildning : cop. 2009 : 92 s. :
ISBN: 9789170912276 (inb.)
Se Umeå UB:s söktjänst
Skoglund Elisabet
Leken och konsten
Stockholm : Bergh : 1993 : 111 s. :
ISBN: 91-502-1147-1 (inb.) ;
Se Umeå UB:s söktjänst
Lusten att skapa
Skoglund Elisabet, Allsten Per Anders
2. uppl. : Stockholm : Bergh : 1998 : 143, [1] s. :
ISBN: 91-502-1331-8 (inb.) ;
Se Umeå UB:s söktjänst
Änggård Eva
Barn skapar bilder i förskolan
Lund : Studentlitteratur : 2006 : 197 s. :
http://www.studentlitteratur.se/omslagsbild/artnr/32453-01/height/320/width/320/bild.jpg
ISBN: 91-44-04757-6
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst