Engelskt namn: Supervised Placement Course III: Demensions of the Teaching Profession for Preschool I
Denna kursplan gäller: 2015-08-31 och tillsvidare
Kursplan för kurser med start efter 2015-08-31
Kurskod: 6PE102
Högskolepoäng: 11
Utbildningsnivå: Grundnivå
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap
Beslutad av: Samhällsvetenskapliga fakultetsnämnden, 2011-06-16
Reviderad av: Prefekten, 2015-06-03
Grundläggande inslag i kursen är fördjupade studier kring förskolans samhällsuppdrag. Utveckling av det professionella läraruppdraget i förskolan med fokus på ledarskap och förhållningssätt bearbetas. I kursen studeras och prövas hur pedagogisk planering, pedagogisk dokumentation och utvärdering skapar förutsättningar att utveckla barns lärande i förskolan i enighet med gällande styrdokument. I det ingår hur förskolan kan variera sitt innehåll och arbetssätt i relation till barns olikheter. Tema/projektarbete studeras och prövas. Tidigare kursers innehåll bearbetas praktiskt i förskoleverksamhet.
För godkänd kurs ska den studerande kunna
Kunskap och förståelse
Färdigheter och förmågor
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Godkänd på följande kurser: Kunskap, undervisning och lärande I (UK I), 10 hp. Demokrati, individ och samhälle (UK I), 10 hp. Att vara lärare I (VFU I), 1,5 hp. Pedagogiskt ledarskap, sociala relationer och konflikthantering (UK I), 8,5 hp. Att undervisa (VFU II), 10hp. Kunskap, undervisning och lärande II (UK II), 10 hp. Bedömning för lärande I:I (UK II), 10 hp. Huvudämne: Lärande, lek och utveckling i förskolan I, 60 hp. Genomgången kurs: Bedömning för lärande I:II (UK II), 4 hp
eller motsvarande.
Kursen består av 11 hp verksamhetsförlagd utbildning i förskola varav fyra dagarshögskoleförlagd undervisning. Detta innebär att studenten under den verksamhetsförlagda utbildningen med stöd av handledning ingår i arbetslaget och aktivt deltar i förskolans arbetsuppgifter. I de högskoleförlagda dagarna ingår förberedelser, bearbetningar och redovisningar. Undervisningen ges även med stöd av kommunikations- och informationsteknik.
Examinationen sker individuellt genom uppvisade färdigheter vid universitetslärarens VFU-besök samt individuella skriftliga, muntliga och digitala redovisningar. För student som har beslut om pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning ska individuella anpassningar av examination övervägas utifrån studentens behov. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursens förväntade studieresultat.
Betyg på hel kurs utgör en sammanfattande bedömning av resultaten på de olika examinationerna och sätts efter avslutad kurs. Hel kurs bedöms enligt skalan Väl Godkänd, Godkänd eller Underkänd
Examinationen av VFU sker av utsedd examinator (universitetslärare). Lokal lärarutbildare (LLU) medverkar i bedömningen med ett dokumenterat bedömningsunderlag i enlighet med kursens förväntade studieresultat. Under examinators skolbesök ingår trepartssamtal mellan student, examinator och lokal lärarutbildare.
Utöver förväntade studieresultat (FSR) läggs i bedömningen för betyget Väl godkänt särskild vikt vid den studerandes förmåga att självständigt och i dialog kunna planera, genomföra och utvärdera lärandesituationer samt genom distansering visa analytisk förmåga och ett kritiskt förhållningssätt.
Den som erhållit betyget Godkänt (G) på kursen kan ej examineras för högre betyg. Den som utan godkänt resultat på genomgått ordinarieprov samt ett omprov för en kurs eller en del av kurs, har vid nästa omprovstillfälle rätt att hos prefekten begära att få en annan examinator utsedd.
Det första omprovet ska erbjudas senast två månader efter det ordinarie provet, dock tidigast tio arbetsdagar efter det att provet har meddelats. För prov som genomförs under maj och juni månad får första omprovet erbjudas inom tre månader efter ordinarie provtillfälle.
Tidpunkt för omprov ska meddelas senast i samband med ordinarie provet.
I de fall en kurs upphört att gälla eller en kursplan genomgått större förändringar garanteras minst ett provtillfälle enligt tidigare kursplan under en tid av maximalt två år från kursplan upphört att gälla.
Ansvarig examinator äger rätt att i samråd med berörd handledare besluta att underkänna en student under pågående praktik i de fall denne uppvisar sådana brister avseende kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att dessa, enskilt eller i kombination medför en påtaglig risk att studenten under VFU:n kan komma att skada någon annan person fysiskt eller psykiskt. Studenten avbryter då sin VFU i förtid och får betyget underkänd på den aktuella kursen.
I samband med ett sådant beslut ska en individuell utvecklingsplan upprätt av examinator i samråd med studenten. Utvecklingsplanen ska ange vilka kunskaper, färdigheter och förhållningssätt som studenten behöver tillägna sig för att få återuppta VFU:n samt en tidpunkt vid vilken kontroll av detta ska ske. Studenten har rätt till två sådana kontrolltillfällen per år. Totalt ska dock inte antalet kontrolltillfällen uppgå till mer än fyra, såvida inte synnerliga skäl föreligger. Om studenten vid sådant kontrolltillfälle visar att den tillgodogjort sig de kunskaper, färdigheter och förhållningssätt som utvecklingsplanen anger ska studenten ha rätt att genomföra en ny praktikperiod, under förutsättning att studenten inte förbrukat sina praktiktillfällen.
Tillgodoräknande
Student har rätt att få prövat om en tidigare utbildning eller verksamhet kan godtas för tillgodoräknande. För närmare information se högskoleförordningen samt:
http://www.umu.se/utbildning/antagning/tillgodoraknande/
Ett negativt beslut om tillgodoräknande är möjligt att överklaga till Överklagandenämnden för högskolan. Ett negativt beslut skall även motiveras skriftligt.
För mer information kontakta Studentcentrum/Examina.
Att undervisa barn i förskolan
Doverborg Elisabet, Pramling Niklas, Pramling Samuelsson Ingrid
1. uppl. : Stockholm : Liber : 2013 : 117 s. :
ISBN: 9789147111329
Se Umeå UB:s söktjänst
Läraryrke i förändring : Lärare i förskola och grundskola om inflytande, jämställdhet och mångfald
Tallberg Broman Ingegerd, Holmberg Lena
Malmö högskola : 2007 :
Fulltext
Nylund Monica
Aktionsforskning i förskolan - trots att schemat är fullt
Stockholm : Lärarförbundets förlag : 2010 : 103 s. :
ISBN: 978-91-977615-5-0
Se Umeå UB:s söktjänst
Wernersson Inga
Genus i förskola och skola : förändringar i policy, perspektiv och praktik
Göteborg : Acta Universitatis Gothoburgensis : 2009 : 174, 16, 12 s. :
http://hdl.handle.net/2077/20411
ISBN: 978-91-7346-660-8
Se Umeå UB:s söktjänst
Läroplan för förskolan Lpfö 98
[Ny, rev. utg.] : Stockholm : Skolverket : 2010 :
Fritt tillgänglig via www.skolverket.se
ISBN: 978-91-38-32538-4
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Hur långt är ett äppelskal? : tematiskt arbete i förskoleklass
Persson Annika, Wiklund Lena
1. uppl. : Stockholm : Liber : 2008 : 229 s. :
http://www.liber.se/productimage/large/4708358o.jpg
ISBN: 978-91-47-05358-2
Se Umeå UB:s söktjänst
Didaktiska studier från förskola och skola
Pramling Samuelsson Ingrid, Pramling Niklas
1. uppl. : Malmö : Gleerups utbildning : 2008 : 176 s. :
ISBN: 978-91-40-66413-6
Se Umeå UB:s söktjänst
Att göra lärande synligt : barns lärande - individuellt och i grupp
Stockholm : HLS förlag : 2006 : 363, [4] s. :
ISBN: 978-91-7656-575-9
Se Umeå UB:s söktjänst
Didaktiska studier från förskola och skola
Pramling Samuelsson Ingrid, Pramling Niklas
1. uppl. : Malmö : Gleerups utbildning : 2008 : 176 s. :
ISBN: 978-91-40-66413-6
Se Umeå UB:s söktjänst
Wernersson Inga
Genus i förskola och skola : förändringar i policy, perspektiv och praktik
Göteborg : Acta Universitatis Gothoburgensis : 2009 : 174, 16, 12 s. :
http://hdl.handle.net/2077/20411
ISBN: 978-91-7346-660-8
Se Umeå UB:s söktjänst
Nylund Monica
Aktionsforskning i förskolan - trots att schemat är fullt
Stockholm : Lärarförbundets förlag : 2010 : 103 s. :
ISBN: 978-91-977615-5-0
Se Umeå UB:s söktjänst
Läraryrket i förändring. Lärare i förskola och grundskola om inflytande, jämställdhet och mångfald
Tallberg Broman Ingegerd, Holmberg Lena
2008 :
Tidigare kursers litteratur som referenslitteratur