"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Läraryrkets dimensioner i förskolan I (VFU), 11 hp

Kursen är nedlagd från och med 2021-06-09

Engelskt namn: Supervised Placement Course III: Demensions of the Teaching Profession for Preschool I

Denna kursplan gäller: 2015-08-31 och tillsvidare

Kurskod: 6PE102

Högskolepoäng: 11

Utbildningsnivå: Grundnivå

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

Beslutad av: Samhällsvetenskapliga fakultetsnämnden, 2011-06-16

Reviderad av: Prefekten, 2015-06-03

Innehåll

Grundläggande inslag i kursen är fördjupade studier kring förskolans samhällsuppdrag. Utveckling av det professionella läraruppdraget i förskolan med fokus på ledarskap och förhållningssätt bearbetas. I kursen studeras och prövas hur pedagogisk planering, pedagogisk dokumentation och utvärdering skapar förutsättningar att utveckla barns lärande i förskolan i enighet med gällande styrdokument. I det ingår hur förskolan kan variera sitt innehåll och arbetssätt i relation till barns olikheter. Tema/projektarbete studeras och prövas. Tidigare kursers innehåll bearbetas praktiskt i förskoleverksamhet.

Förväntade studieresultat

För godkänd kurs ska den studerande kunna

Kunskap och förståelse

  • med stöd av pedagogisk dokumentation kunna planera, genomföra och utvärdera lärandesituationer i relation till barns olika kompetenser
  • självständigt och i samverkan planera, genomföra och utvärdera tema/projektarbete där språk, matematik och skapande verksamhet skall ingå

Färdigheter och förmågor

  • skapa relationer och utveckla samarbete med barn/barngrupp/arbetslag
  • visa förmåga att organisera och leda verksamhet för både enskilda barn och barngrupp och däri beakta kön, social klass och etnicitet
  • tillämpa metareflektion för att, utifrån tidigare formulerade lärandemål och tillägnande kunskaper och erfarenheter, utvärdera och beskriva sin egen lärprocess samt utifrån detta kunna formulera nya konkretiserade lärandemål
  • använda interaktiva medier (ex. text, digital bild, digitalt ljud, rörlig bild, virtuella världar, stimuleringar) för pedagogisk dokumentation av lärprocesser
  • dokumentera och utvärdera den egna lärprocessen med avseende på kursens förväntade studieresultat

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • beskriva och reflektera över det egna förhållningssättet och ledarskapets inverkan på barns lärande och verksamheten i sin helhet.

Behörighetskrav

Godkänd på följande kurser: Kunskap, undervisning och lärande I (UK I), 10 hp. Demokrati, individ och samhälle (UK I), 10 hp. Att vara lärare I (VFU I), 1,5 hp. Pedagogiskt ledarskap, sociala relationer och konflikthantering (UK I), 8,5 hp. Att undervisa (VFU II), 10hp. Kunskap, undervisning och lärande II (UK II), 10 hp. Bedömning för lärande I:I (UK II), 10 hp. Huvudämne: Lärande, lek och utveckling i förskolan I, 60 hp. Genomgången kurs: Bedömning för lärande I:II (UK II), 4 hp
eller motsvarande.

Undervisningens upplägg

Kursen består av 11 hp verksamhetsförlagd utbildning i förskola varav fyra dagarshögskoleförlagd undervisning. Detta innebär att studenten under den verksamhetsförlagda utbildningen med stöd av handledning ingår i arbetslaget och aktivt deltar i förskolans arbetsuppgifter. I de högskoleförlagda dagarna ingår förberedelser, bearbetningar och redovisningar. Undervisningen ges även med stöd av kommunikations- och informationsteknik.

Examination

Examinationen sker individuellt genom uppvisade färdigheter vid universitetslärarens VFU-besök samt individuella skriftliga, muntliga och digitala redovisningar. För student som har beslut om pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning ska individuella anpassningar av examination övervägas utifrån studentens behov. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursens förväntade studieresultat.  

Betyg på hel kurs utgör en sammanfattande bedömning av resultaten på de olika examinationerna och sätts efter avslutad kurs. Hel kurs bedöms enligt skalan Väl Godkänd, Godkänd eller Underkänd

Examinationen av VFU sker av utsedd examinator (universitetslärare). Lokal lärarutbildare (LLU) medverkar i bedömningen med ett dokumenterat bedömningsunderlag i enlighet med kursens förväntade studieresultat. Under examinators skolbesök ingår trepartssamtal mellan student, examinator och lokal lärarutbildare.

Utöver förväntade studieresultat (FSR) läggs i bedömningen för betyget Väl godkänt särskild vikt vid den studerandes förmåga att självständigt och i dialog kunna planera, genomföra och utvärdera lärandesituationer samt genom distansering visa analytisk förmåga och ett kritiskt förhållningssätt.

Den som erhållit betyget Godkänt (G) på kursen kan ej examineras för högre betyg. Den som utan godkänt resultat på genomgått ordinarieprov samt ett omprov för en kurs eller en del av kurs, har vid nästa omprovstillfälle rätt att hos prefekten begära att få en annan examinator utsedd.

Det första omprovet ska erbjudas senast två månader efter det ordinarie provet, dock tidigast tio arbetsdagar efter det att provet har meddelats. För prov som genomförs under maj och juni månad får första omprovet erbjudas inom tre månader efter ordinarie provtillfälle.

Tidpunkt för omprov ska meddelas senast i samband med ordinarie provet.

I de fall en kurs upphört att gälla eller en kursplan genomgått större förändringar garanteras minst ett provtillfälle enligt tidigare kursplan under en tid av maximalt två år från kursplan upphört att gälla.

Ansvarig examinator äger rätt att i samråd med berörd handledare besluta att underkänna en student under pågående praktik i de fall denne uppvisar sådana brister avseende kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att dessa, enskilt eller i kombination medför en påtaglig risk att studenten under VFU:n kan komma att skada någon annan person fysiskt eller psykiskt. Studenten avbryter då sin VFU i förtid och får betyget underkänd på den aktuella kursen.

I samband med ett sådant beslut ska en individuell utvecklingsplan upprätt av examinator i samråd med studenten. Utvecklingsplanen ska ange vilka kunskaper, färdigheter och förhållningssätt som studenten behöver tillägna sig för att få återuppta VFU:n samt en tidpunkt vid vilken kontroll av detta ska ske. Studenten har rätt till två sådana kontrolltillfällen per år. Totalt ska dock inte antalet kontrolltillfällen uppgå till mer än fyra, såvida inte synnerliga skäl föreligger. Om studenten vid sådant kontrolltillfälle visar att den tillgodogjort sig de kunskaper, färdigheter och förhållningssätt som utvecklingsplanen anger ska studenten ha rätt att genomföra en ny praktikperiod, under förutsättning att studenten inte förbrukat sina praktiktillfällen.
 
Tillgodoräknande
Student har rätt att få prövat om en tidigare utbildning eller verksamhet kan godtas för tillgodoräknande. För närmare information se högskoleförordningen samt:
http://www.umu.se/utbildning/antagning/tillgodoraknande/

Ett negativt beslut om tillgodoräknande är möjligt att överklaga till Överklagandenämnden för högskolan. Ett negativt beslut skall även motiveras skriftligt.

För mer information kontakta Studentcentrum/Examina.

Litteratur

  • Giltig från: 2016 vecka 33

    Att undervisa barn i förskolan
    Doverborg Elisabet, Pramling Niklas, Pramling Samuelsson Ingrid
    1. uppl. : Stockholm : Liber : 2013 : 117 s. :
    ISBN: 9789147111329
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Läraryrke i förändring : Lärare i förskola och grundskola om inflytande, jämställdhet och mångfald
    Tallberg Broman Ingegerd, Holmberg Lena
    Malmö högskola : 2007 :
    Fulltext

    Nylund Monica
    Aktionsforskning i förskolan - trots att schemat är fullt
    Stockholm : Lärarförbundets förlag : 2010 : 103 s. :
    ISBN: 978-91-977615-5-0
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Wernersson Inga
    Genus i förskola och skola : förändringar i policy, perspektiv och praktik
    Göteborg : Acta Universitatis Gothoburgensis : 2009 : 174, 16, 12 s. :
    http://hdl.handle.net/2077/20411
    ISBN: 978-91-7346-660-8
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Läroplan för förskolan Lpfö 98
    [Ny, rev. utg.] : Stockholm : Skolverket : 2010 :
    Fritt tillgänglig via www.skolverket.se
    ISBN: 978-91-38-32538-4
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Tidigare kursers litteratur som referenslitteratur, exempelvis:

    Hur långt är ett äppelskal? : tematiskt arbete i förskoleklass
    Persson Annika, Wiklund Lena
    1. uppl. : Stockholm : Liber : 2008 : 229 s. :
    http://www.liber.se/productimage/large/4708358o.jpg
    ISBN: 978-91-47-05358-2
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Didaktiska studier från förskola och skola
    Pramling Samuelsson Ingrid, Pramling Niklas
    1. uppl. : Malmö : Gleerups utbildning : 2008 : 176 s. :
    ISBN: 978-91-40-66413-6
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Att göra lärande synligt : barns lärande - individuellt och i grupp
    Stockholm : HLS förlag : 2006 : 363, [4] s. :
    ISBN: 978-91-7656-575-9
    Se Umeå UB:s söktjänst

  • Giltig från: 2015 vecka 36

    Didaktiska studier från förskola och skola
    Pramling Samuelsson Ingrid, Pramling Niklas
    1. uppl. : Malmö : Gleerups utbildning : 2008 : 176 s. :
    ISBN: 978-91-40-66413-6
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Wernersson Inga
    Genus i förskola och skola : förändringar i policy, perspektiv och praktik
    Göteborg : Acta Universitatis Gothoburgensis : 2009 : 174, 16, 12 s. :
    http://hdl.handle.net/2077/20411
    ISBN: 978-91-7346-660-8
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Nylund Monica
    Aktionsforskning i förskolan - trots att schemat är fullt
    Stockholm : Lärarförbundets förlag : 2010 : 103 s. :
    ISBN: 978-91-977615-5-0
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Läraryrket i förändring. Lärare i förskola och grundskola om inflytande, jämställdhet och mångfald
    Tallberg Broman Ingegerd, Holmberg Lena
    2008 :

    Tidigare kursers litteratur som referenslitteratur