Engelskt namn: Supervised Placement Course II: Teaching, 10 ECTS
Denna kursplan gäller: 2016-01-25 och tillsvidare
Kurskod: 6PE100
Högskolepoäng: 10
Utbildningsnivå: Grundnivå
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap
Beslutad av: Samhällsvetenskapliga fakultetsnämnden, 2011-06-16
Reviderad av: Prefekten, 2015-11-26
I kursen omsätts teoretiska och praktiska kunskaper från genomgångna kurser genom praktisk verksamhet i förskola. Studenten planerar, genomför och utvärderar, under handledning, pedagogisk verksamhet i förskolan. Kursen fokuserar på förskolans uppdrag där lek, lärande och omsorgen om barn belyses och övas. Studenten ska med stöd av interaktiva medier observera, dokumentera och reflektera över barnens utveckling, vardagssituationer, lek och samspel i gruppen.
En fortsatt kompetensuppföljning påbörjas. Detta sker genom metareflektion, nulägesanalys och målformuleringar för studierna i kommande kurser.
För godkänd kurs ska den studerande kunna
Kunskap och förståelse
Färdighet och förmåga
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Univ.: Godkänd på kurserna: Kunskap, undervisning och lärande I (UK I), 10 hp. Demokrati, individ och samhälle (UK I), 10 hp. Att vara lärare I (VFU I), 1,5 hp. Pedagogiskt ledarskap, sociala relationer och konflikthantering (UK I), 8,5 hp. Samt genomgången kurs: Moment 1 (15 hp) och 2 (5 hp) i kursen Lärande, lek och utveckling i förskolan I, 60 hp
eller godkänd på kurserna Förskollärare som profession (UK) 6.0. Lärande och undervisning (UK) 7,5 hp. Att vara förskollärare (VFU) 1,5 hp. Kunskap, vetenskap och forskningsmetodik (UK) 7,5 hp. samt genomgången kurs: Moment 1 (15hp) och 2 (5 hp) i kursen Lärande, lek och utveckling i förskolan I, 60 hp. eller motsvarande.
Kursen består av 10 hp verksamhetsförlagd utbildning i förskola, varav tre dagar är högskoleförlagda. Detta innebär att studenten under handledning ingår i arbetslaget och aktivt deltar i förskolans arbetsuppgifter. I de högskoleförlagda dagarna ingår förberedelser, bearbetningar och redovisningar. Undervisningen ges även med stöd av kommunikations- och informationsteknik.
I denna kurs påbörjas uppföljningen av det övergripande reflektionsarbetet. De lärarstuderande gör först en nulägesanalys med utgångspunkt i de formulerade målen samt mot de kunskaper och erfarenheter de har tillägnat sig i tidigare kurser. Utifrån nulägesanalysen samt kursmålen för VFU II, de kommande momenten i Huvudämne I samt UK II formulerar sedan de lärarstuderande nya konkretiserade mål för sitt eget lärande.
Slutfasen av den fortsatta kompetensuppföljningen, d.v.s. den sammanfattande reflektionen av studentens eget lärande utifrån de nya formulerade målen i VFU II sker i slutskedet av UK II, i kursen Bedömning för lärande 4 hp.
Examinationen sker individuellt genom uppvisade färdigheter vid universitetslärarens VFU-besök samt individuella skriftliga, muntliga och digitala redovisningar. För student som har beslut om pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning ska individuella anpassningar av examination övervägas utifrån studentens behov. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursens förväntade studieresultat.
Betyg på hel kurs utgör en sammanfattande bedömning av resultaten på de olika examinationerna och sätts efter avslutad kurs. Hel kurs bedöms enligt skalan Väl Godkänd, Godkänd eller Underkänd.
Examinationen av VFU sker av utsedd examinator (universitetslärare). Lokal VFU-handledare medverkar i bedömningen med ett dokumenterat bedömningsunderlag i enlighet med kursens förväntade studieresultat. Under examinators skolbesök ingår trepartssamtal mellan student, examinator och lokal VFU-handledare.
Utöver förväntade studieresultat (FSR) läggs i bedömningen för betyget Väl godkänd särskild vikt vid den studerandes förmåga att självständigt och i dialog kunna planera, genomföra och utvärdera lärandesituationer samt genom distansering visa analytisk förmåga och ett kritiskt förhållningssätt.
Den som erhållit betyget Godkänt (G) på kursen kan ej examineras för högre betyg. Den som utan godkänt resultat på genomgått ordinarieprov samt ett omprov för en kurs eller en del av kurs, har vid nästa omprovstillfälle rätt att hos prefekten begära att få en annan examinator utsedd.
Det första omprovet ska erbjudas senast två månader efter det ordinarie provet, dock tidigast tio arbetsdagar efter det att provet har meddelats. För prov som genomförs under maj och juni månad får första omprovet erbjudas inom tre månader efter ordinarie provtillfälle.
Tidpunkt för omprov ska meddelas senast i samband med ordinarie provet.
I de fall en kurs upphört att gälla eller en kursplan genomgått större förändringar garanteras minst ett provtillfälle enligt tidigare kursplan under en tid av maximalt två år från kursplan upphört att gälla
Ansvarig examinator äger rätt att i samråd med berörd handledare besluta att underkänna en student under pågående praktik i de fall denne uppvisar sådana brister avseende kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att dessa, enskilt eller i kombination medför en påtaglig risk att studenten under VFU:n kan komma att skada någon annan person fysiskt eller psykiskt. Studenten avbryter då sin VFU i förtid och får betyget underkänd på den aktuella kursen.
I samband med ett sådant beslut ska en individuell utvecklingsplan upprättas av examinator i samråd med studenten. Utvecklingsplanen ska ange vilka kunskaper, färdigheter och förhållningssätt som studenten behöver tillägna sig för att få återuppta VFU:n samt en tidpunkt vid vilken kontroll av detta ska ske. Studenten har rätt till två sådana kontrolltillfällen per år. Totalt ska dock inte antalet kontrolltillfällen uppgå till mer än fyra, såvida inte synnerliga skäl föreligger. Om studenten vid sådant kontrolltillfälle visar att den tillgodogjort sig de kunskaper, färdigheter och förhållningssätt som utvecklingsplanen anger ska studenten ha rätt att genomföra en ny praktikperiod, under förutsättning att studenten inte förbrukat sina praktiktillfällen.
Tillgodoräknande
Student har rätt att få prövat om en tidigare utbildning eller verksamhet kan godtas för tillgodoräknande. För närmare information se högskoleförordningen samt:
http://www.umu.se/utbildning/antagning/tillgodoraknande/
Ett negativt beslut om tillgodoräknande är möjligt att överklaga till Överklagandenämnden för högskolan. Ett negativt beslut skall även motiveras skriftligt.
För mer information kontakta Studentcentrum/Examina
Att förstå barns tankar : kommunikationens betydelse
Doverborg Elisabet, Pramling Samuelsson Ingrid
4., [rev.] uppl. : Stockholm : Liber : 2012 : 93 s. :
ISBN: 978-91-47-10552-6
Se Umeå UB:s söktjänst
Småbarnspedagogik och praktikberättelser : pedagogisk dokumentation i förskolan
Fennefoss Anne Tove, Jansen Kirsten E., Magnusson Hans
1. uppl. : Malmö : Gleerup : 2009 : 115 s. :
ISBN: 978-91-40-66776-2
Se Umeå UB:s söktjänst
Lindgren Eneflo Elisabeth
Dokumentationens dilemman Förskollärare samtalar om pedagogisk dokumentation
Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap : 2014 :
Fulltext
Lenz Taguchi Hillevi
Varför pedagogisk dokumentation? : verktyg för lärande och förändring i förskolan och skolan
2., [rev. och uppdaterade] uppl. : Malmö : Gleerup : 2013 : 138 s. :
ISBN: 9789140678607
Se Umeå UB:s söktjänst
Om att bli dokumenterad : Etiska aspekter på förskolans arbete med dokumentation
Lindgren Anne-Li, Sparrman Anna
Ingår i:
Pedagogisk forskning i Sverige
Göteborg : Institutionen för pedagogik och didaktik, Göteborgs universitet : 1996- : 8 : sid. 58-69 :
http://journals.lub.lu.se/index.php/pfs/article/view/7942
Wehner-Godée Christina
Att fånga lärandet : pedagogisk dokumentation med hjälp av olika medier
2. uppl. : Stockholm : Liber : 2010 : 120 s. :
ISBN: 978-91-47-09933-7
Se Umeå UB:s söktjänst
Undervisning i teori och praktik - en introduktion i didaktik. 5:e upplagan
Lindström Gunnar, Pennlert Lars Åke
5. uppl. : Fundo Förlag : 2012 : 71 s. :
ISBN: 978-91-975584-5-7
Se Umeå UB:s söktjänst
Läroplan för förskolan Lpfö 98
2., rev. uppl. : Stockholm : Skolverket : 2011 : 16 s. :
Fritt tillgänglig via www.skolverket.se
ISBN: 978-91-38-32586-5
Se Umeå UB:s söktjänst
Litteratur från tidigare kurser används som referenslitteratur