"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Att undervisa i förskolan (VFU), 10 hp

Kursen är nedlagd från och med 2021-06-09

Engelskt namn: Supervised Placement Course II: Teaching, 10 ECTS

Denna kursplan gäller: 2016-01-25 och tillsvidare

Kurskod: 6PE100

Högskolepoäng: 10

Utbildningsnivå: Grundnivå

Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd

Ansvarig institution: Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

Beslutad av: Samhällsvetenskapliga fakultetsnämnden, 2011-06-16

Reviderad av: Prefekten, 2015-11-26

Innehåll

I kursen omsätts teoretiska och praktiska kunskaper från genomgångna kurser genom praktisk verksamhet i förskola. Studenten planerar, genomför och utvärderar, under handledning, pedagogisk verksamhet i förskolan. Kursen fokuserar på förskolans uppdrag där lek, lärande och omsorgen om barn belyses och övas. Studenten ska med stöd av interaktiva medier observera, dokumentera och reflektera över barnens utveckling, vardagssituationer, lek och samspel i gruppen.
En fortsatt kompetensuppföljning påbörjas. Detta sker genom metareflektion, nulägesanalys och målformuleringar för studierna i kommande kurser.

Förväntade studieresultat

För godkänd kurs ska den studerande kunna

Kunskap och förståelse

  • med stöd av observationer beskriva hur omsorg och lek kan bidra till att ge barn möjlighet att lära och utvecklas
  • beskriva och tillämpa pedagogisk dokumentation som stöd för att planera, genomföra och utvärdera lärandesituationer med barn i förskolan

Färdighet och förmåga

  • med stöd planera, genomföra och utvärdera lärandesituationer i relation till barns olika kompetenser och gällande styrdokument
  • visa förmåga att leda barn i grupp
  • tillvarata förskolans vardagsarbete för att främja barns utveckling
  • använda interaktiva medier (ex. text, digital bild, digitalt ljud, rörlig bild, virtuella världar, simuleringar) med avseende på dokumentation av lärprocesser
  • tillämpa metareflektion för att, utifrån tidigare formulerade mål och från tillägnande kunskaper och erfarenheter, utvärdera och beskriva sin egen lärprocess samt utifrån detta kunna formulera nya konkretiserade lärandemål
  • dokumentera och utvärdera den egna lärprocessen med avseende på kursens förväntade studieresultat

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • skapa relationer, samtala och samarbeta med barn/barngrupp/arbetslag
  • beskriva och reflektera över det egna förhållningssättets inverkan på barns lärande och utvecklingen.

Behörighetskrav

Univ.: Godkänd på kurserna: Kunskap, undervisning och lärande I (UK I), 10 hp. Demokrati, individ och samhälle (UK I), 10 hp. Att vara lärare I (VFU I), 1,5 hp. Pedagogiskt ledarskap, sociala relationer och konflikthantering (UK I), 8,5 hp. Samt genomgången kurs: Moment 1 (15 hp) och 2 (5 hp) i kursen Lärande, lek och utveckling i förskolan I, 60 hp
eller godkänd på kurserna Förskollärare som profession (UK) 6.0. Lärande och undervisning (UK) 7,5 hp. Att vara förskollärare (VFU) 1,5 hp. Kunskap, vetenskap och forskningsmetodik (UK) 7,5 hp. samt genomgången kurs: Moment 1 (15hp) och 2 (5 hp) i kursen Lärande, lek och utveckling i förskolan I, 60 hp. eller motsvarande.

Undervisningens upplägg

Kursen består av 10 hp verksamhetsförlagd utbildning i förskola, varav tre dagar är högskoleförlagda. Detta innebär att studenten under handledning ingår i arbetslaget och aktivt deltar i förskolans arbetsuppgifter. I de högskoleförlagda dagarna ingår förberedelser, bearbetningar och redovisningar. Undervisningen ges även med stöd av kommunikations- och informationsteknik.

I denna kurs påbörjas uppföljningen av det övergripande reflektionsarbetet. De lärarstuderande gör först en nulägesanalys med utgångspunkt i de formulerade målen samt mot de kunskaper och erfarenheter de har tillägnat sig i tidigare kurser. Utifrån nulägesanalysen samt kursmålen för VFU II, de kommande momenten i Huvudämne I samt UK II formulerar sedan de lärarstuderande nya konkretiserade mål för sitt eget lärande.
Slutfasen av den fortsatta kompetensuppföljningen, d.v.s. den sammanfattande reflektionen av studentens eget lärande utifrån de nya formulerade målen i VFU II sker i slutskedet av UK II, i kursen Bedömning för lärande 4 hp.

Examination

Examinationen sker individuellt genom uppvisade färdigheter vid universitetslärarens VFU-besök samt individuella skriftliga, muntliga och digitala redovisningar. För student som har beslut om pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning ska individuella anpassningar av examination övervägas utifrån studentens behov. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursens förväntade studieresultat.  

Betyg på hel kurs utgör en sammanfattande bedömning av resultaten på de olika examinationerna och sätts efter avslutad kurs. Hel kurs bedöms enligt skalan Väl Godkänd, Godkänd eller Underkänd.

Examinationen av VFU sker av utsedd examinator (universitetslärare). Lokal VFU-handledare medverkar i bedömningen med ett dokumenterat bedömningsunderlag i enlighet med kursens förväntade studieresultat. Under examinators skolbesök ingår trepartssamtal mellan student, examinator och lokal VFU-handledare.

Utöver förväntade studieresultat (FSR) läggs i bedömningen för betyget Väl godkänd särskild vikt vid den studerandes förmåga att självständigt och i dialog kunna planera, genomföra och utvärdera lärandesituationer samt genom distansering visa analytisk förmåga och ett kritiskt förhållningssätt.

Den som erhållit betyget Godkänt (G) på kursen kan ej examineras för högre betyg. Den som utan godkänt resultat på genomgått ordinarieprov samt ett omprov för en kurs eller en del av kurs, har vid nästa omprovstillfälle rätt att hos prefekten begära att få en annan examinator utsedd.

Det första omprovet ska erbjudas senast två månader efter det ordinarie provet, dock tidigast tio arbetsdagar efter det att provet har meddelats. För prov som genomförs under maj och juni månad får första omprovet erbjudas inom tre månader efter ordinarie provtillfälle.

Tidpunkt för omprov ska meddelas senast i samband med ordinarie provet.

I de fall en kurs upphört att gälla eller en kursplan genomgått större förändringar garanteras minst ett provtillfälle enligt tidigare kursplan under en tid av maximalt två år från kursplan upphört att gälla

Ansvarig examinator äger rätt att i samråd med berörd handledare besluta att underkänna en student under pågående praktik i de fall denne uppvisar sådana brister avseende kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att dessa, enskilt eller i kombination medför en påtaglig risk att studenten under VFU:n kan komma att skada någon annan person fysiskt eller psykiskt. Studenten avbryter då sin VFU i förtid och får betyget underkänd på den aktuella kursen.

I samband med ett sådant beslut ska en individuell utvecklingsplan upprättas av examinator i samråd med studenten. Utvecklingsplanen ska ange vilka kunskaper, färdigheter och förhållningssätt som studenten behöver tillägna sig för att få återuppta VFU:n samt en tidpunkt vid vilken kontroll av detta ska ske. Studenten har rätt till två sådana kontrolltillfällen per år. Totalt ska dock inte antalet kontrolltillfällen uppgå till mer än fyra, såvida inte synnerliga skäl föreligger. Om studenten vid sådant kontrolltillfälle visar att den tillgodogjort sig de kunskaper, färdigheter och förhållningssätt som utvecklingsplanen anger ska studenten ha rätt att genomföra en ny praktikperiod, under förutsättning att studenten inte förbrukat sina praktiktillfällen.

Tillgodoräknande
Student har rätt att få prövat om en tidigare utbildning eller verksamhet kan godtas för tillgodoräknande. För närmare information se högskoleförordningen samt:
http://www.umu.se/utbildning/antagning/tillgodoraknande/
Ett negativt beslut om tillgodoräknande är möjligt att överklaga till Överklagandenämnden för högskolan. Ett negativt beslut skall även motiveras skriftligt.

För mer information kontakta Studentcentrum/Examina


 

Litteratur

Giltig från: 2015 vecka 38

Att förstå barns tankar : kommunikationens betydelse
Doverborg Elisabet, Pramling Samuelsson Ingrid
4., [rev.] uppl. : Stockholm : Liber : 2012 : 93 s. :
ISBN: 978-91-47-10552-6
Se Umeå UB:s söktjänst

Småbarnspedagogik och praktikberättelser : pedagogisk dokumentation i förskolan
Fennefoss Anne Tove, Jansen Kirsten E., Magnusson Hans
1. uppl. : Malmö : Gleerup : 2009 : 115 s. :
ISBN: 978-91-40-66776-2
Se Umeå UB:s söktjänst

Lindgren Eneflo Elisabeth
Dokumentationens dilemman Förskollärare samtalar om pedagogisk dokumentation
Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap : 2014 :
Fulltext

Lenz Taguchi Hillevi
Varför pedagogisk dokumentation? : verktyg för lärande och förändring i förskolan och skolan
2., [rev. och uppdaterade] uppl. : Malmö : Gleerup : 2013 : 138 s. :
ISBN: 9789140678607
Se Umeå UB:s söktjänst

Om att bli dokumenterad : Etiska aspekter på förskolans arbete med dokumentation
Lindgren Anne-Li, Sparrman Anna
Ingår i:
Pedagogisk forskning i Sverige
Göteborg : Institutionen för pedagogik och didaktik, Göteborgs universitet : 1996- : 8 : sid. 58-69 :
http://journals.lub.lu.se/index.php/pfs/article/view/7942

Wehner-Godée Christina
Att fånga lärandet : pedagogisk dokumentation med hjälp av olika medier
2. uppl. : Stockholm : Liber : 2010 : 120 s. :
ISBN: 978-91-47-09933-7
Se Umeå UB:s söktjänst

Undervisning i teori och praktik - en introduktion i didaktik. 5:e upplagan
Lindström Gunnar, Pennlert Lars Åke
5. uppl. : Fundo Förlag : 2012 : 71 s. :
ISBN: 978-91-975584-5-7
Se Umeå UB:s söktjänst

Läroplan för förskolan Lpfö 98
2., rev. uppl. : Stockholm : Skolverket : 2011 : 16 s. :
Fritt tillgänglig via www.skolverket.se
ISBN: 978-91-38-32586-5
Se Umeå UB:s söktjänst

Litteratur från tidigare kurser används som referenslitteratur