Engelskt namn: Assessment for Learning for Preschool I:I
Denna kursplan gäller: 2016-02-15 och tillsvidare
Kursplan för kurser med start efter 2016-02-15
Kursplan för kurser med start mellan 2015-03-09 och 2016-02-14
Kursplan för kurser med start mellan 2014-03-24 och 2015-03-08
Kurskod: 6PE099
Högskolepoäng: 10
Utbildningsnivå: Grundnivå
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap
Beslutad av: Samhällsvetenskapliga fakultetsnämnden, 2011-06-16
Reviderad av: Prefekten, 2016-02-17
I kursen studeras förskolans uppdrag att systematiskt och kontinuerligt utvärdera, bedöma och utveckla verksamheten i enlighet med målen i förskolans läroplan. Förskolans arbete med att kvalitetssäkra sin verksamhet bearbetas utifrån olika ansatser och modeller. Begreppet bedömning och vilken innebörd det har inom olika skolverksamheter behandlas övergripande. Olika former av bedömningar som summativa, formativa eller icke formaliserade bearbetas, och olika bedömningsmaterial för förskolan granskas. Hur synen på bedömningars syfte, former och konsekvenser har förändrats över tid i förskolan belyses. I kursen behandlas hur barns utveckling och lärande kan följas, dokumenteras och analyseras utifrån den verksamhet som erbjuds som ett led i utvärderingen av förskolans kvalitet. Olika former av dokumentation som underlag för föräldrasamtal behandlas.
För godkänt moment skall den studerande kunna:
Kunskap och förståelse
Färdigheter och förmåga
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Godkänd på kurserna: Kunskap, undervisning och lärande I (UK I), 10 hp, Demokrati, individ och samhälle (UK I), 10 hp, Pedagogiskt ledarskap, sociala relationer och konflikthantering (UK I), 8,5 hp.
Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, seminarier, workshops och grupparbeten där kursinnehållet tillämpas när det gäller att kvalitetssäkra, utvärdera, bedöma och utveckla verksamhet samt hur barns utveckling och lärande kan följas, dokumenteras och analyseras. Vidare granskas olika typer av utvecklingssamtalsunderlag med avseende på hur barn framställs och pratas om i utvecklingssamtal med vårdnadshavare. Examinerande inslag är obligatoriska. Utvärdering sker efter avslutad kurs.
Examinerande inslag är obligatoriska. Utvärdering sker efter avslutad kurs.
Examinationer sker muntligt i grupp vid litteraturseminarier, i tillämpande workshops och vid redovisningar av grupparbeten samt individuellt i skriftlig fördjupningsuppgift och salstentamen.
Betyg på hel kurs utgör en sammanfattande bedömning av resultaten på de olika examinationerna och sätts efter avslutad kurs. Hel kurs bedöms enligt skalan Väl godkänd, Godkänd eller underkänd.
Utöver förväntade studieresultat (FSR) läggs i bedömningen för betyget Väl godkänd särskild vikt vid den studerandes förmåga att problematisera kring olika teoretiska och metodiska aspekter samt kunna analysera med stöd av teoretiska begrepp.
Den som erhållit betyget Godkänt (G) på kursen kan ej examineras för högre betyg. Den som utan godkänt resultat på genomgått ordinarieprov samt ett omprov för en kurs eller en del av kurs, har vid nästa omprovstillfälle rätt att hos prefekten begära att få en annan examinator utsedd.
Det första omprovet ska erbjudas senast två månader efter det ordinarie provet, dock tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats. För prov som genomförs under maj och juni månad får första omprovet erbjudas inom tre månader efter ordinarie provtillfälle.
Tidpunkt för omprov ska meddelas senast i samband med det ordinarie provet.
I de fall en kurs upphört att gälla eller kursplan genomgått större förändringar garanteras minst tre provtillfällen (inklusive ordinarie provtillfälle) enligt tidigare kursplan under en tid av maximalt två år från kursplan upphört att gälla.
Tillgodoräknande
Student har rätt att få prövat om en tidigare utbildning eller verksamhet kan godtas för tillgodoräknande. För närmare information se högskoleförordningen samt: http://www.umu.se/utbildning/antagning/tillgodoraknande/
Ett negativt beslut om tillgodoräknande är möjligt att överklaga till Överklagandenämnden för högskolan. Ett negativt beslut skall även motiveras skriftligt.
För mer information kontakta Studentcentrum/Examina.
Ejlertsson Göran
Enkäten i praktiken : en handbok i enkätmetodik
3. [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2014 : 163 s. :
ISBN: 9789144101637
Se Umeå UB:s söktjänst
Portfolio i förskolan : ett sätt att förverkliga förskolans läroplan
Ellmin Birgitta, Ellmin Cederholm Ulrica
1. uppl. : Stockholm : Liber : 2012 : 171 s. :
ISBN: 978-91-47-10018-7
Se Umeå UB:s söktjänst
Pedagogisk bedömning : att dokumentera, bedöma och utveckla kunskap
Lindström Lars, Lindberg Viveca, Pettersson Astrid
3. uppl. : Stockholm : Liber : 2013 : 270 s. :
ISBN: 9789147114580
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Valda delar
Vad betyder barns perspektiv för utvärdering och utveckling?
Pramling Samuelsson Ingrid, Pramling Niklas
Ingår i:
Bedömning för lärande
Stockholm : Stiftelsen SAF i samarbete med Lärarförbundet : 2010 : 76 s. : 3 : sid. 31-43 :
Fulltext
Barns lärande : fokus i kvalitetsarbetet
Sheridan Sonja, Pramling Samuelsson Ingrid
Upplaga 2 : Stockholm : Liber : [2016] : 122 sidor :
ISBN: 9789147122066
Se Umeå UB:s söktjänst
Systematic Quality work in preschool
Sheridan Sonja, Williams Pia, Sandberg Anette
Ingår i:
International journal of early childhood
[Dublin, Ireland : OMEP Publications : 45 : sid. 123-150 :
Fulltext
Stödja och styra : om bedömning av yngre barn
Stockholm : Skolverket : 2010 : 77 s. :
Fritt tillgänglig via www.skolverket.se
ISBN: 978-91-86529-23-9
Se Umeå UB:s söktjänst
Läroplan för förskolan Lpfö 98
[Ny, rev. utg.] : Stockholm : Skolverket : 2010 :
Fritt tillgänglig via www.skolverket.se
ISBN: 978-91-38-32538-4
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Palmer Anna
Uppföljning, utvärdering och utveckling i förskolan : pedagogisk dokumentation
Stockholm : Skolverket : 2012 : 74 s. :
Fulltext via Skolverkets webbplats
ISBN: 978-91-87115-35-6
Se Umeå UB:s söktjänst
Visual documantation as a normalizing practise: A new discourse of visibility in preeschool
Sparrman Anna, Lindgren Anne-Li
Surveillance & Society : 2010 :
http://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:329330/FULLTEXT01.pdf
Läsanvisning: 7(3/4), sid 248-261
Vallberg Roth Ann-Christine
Att stödja och styra barns lärande- tidig bedömning och dokumentation
Ingår i:
Perspektiv på barndom och barns lärande
Stockholm : Skolverket : 2010 : 239 s. :
Fulltext
Wiliam Dylan
Att följa lärande : formativ bedömning i praktiken
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2013 : 200 s. :
ISBN: 9789144083698
Se Umeå UB:s söktjänst
Åsén Gunnar
Utvärdering & pedagogisk bedömning i förskolan
1. uppl. : Stockholm : Liber : 2015 : 244 s. :
ISBN: 9789147111954
Se Umeå UB:s söktjänst
Tillkommer arbetsmaterial som tillhandahålles av institutionen
Referenslitteratur
European Commission/EACEA/Eurydice/Eurostat (2014)
Key Data on Early Childhood Education and Care in Europe
Eurydice and Eurostat Report. Luxembourg: Publications Office of the European Union : 2014 :
Fulltext
BRUK
Skolverket : 2010 :
Fulltext
Systematiskt kvalitetsarbete : för skolväsendet
Stockholm : Skolverket : 2012 : 52 s. :
Fritt tillgänglig via Skolverkets webbplats
ISBN: 978-91-87115-78-3
Se Umeå UB:s söktjänst
Allmänna råd med kommentarer för förskolan
Stockholm : Skolverket : 2013 : 44 s. :
Fritt tillgänglig via Skolverkets webbplats
ISBN: 9789175590738
Se Umeå UB:s söktjänst
Ejlertsson G.
Enkäten i praktiken : En handbok i enkätmetodik
Lund : Studentlitteratur : 2005 :
ISBN: 91-44-03164-5
Se Umeå UB:s söktjänst
Portfolio i förskolan : ett sätt att förverkliga förskolans läroplan
Ellmin Birgitta, Ellmin Cederholm Ulrica
1. uppl. : Stockholm : Liber : 2012 : 171 s. :
ISBN: 978-91-47-10018-7
Se Umeå UB:s söktjänst
Pedagogisk bedömning : att dokumentera, bedöma och utveckla kunskap
Lindström Lars, Lindberg Viveca, Pettersson Astrid
3. uppl. : Stockholm : Liber : 2013 : 270 s. :
ISBN: 9789147114580
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Valda delar
Vad betyder barns perspektiv för utvärdering och utveckling?
Pramling Samuelsson Ingrid, Pramling Niklas
Ingår i:
Bedömning för lärande
Stockholm : Stiftelsen SAF i samarbete med Lärarförbundet : 2010 : 76 s. : 3 : sid. 31-43 :
Fulltext
Barns lärande : fokus i kvalitetsarbetet
Sheridan Sonja, Pramling Samuelsson Ingrid
1. uppl. : Stockholm : Liber : 2009 : 112 s. :
ISBN: 978-91-47-09376-2
Se Umeå UB:s söktjänst
Systematic Quality work in preschool
Sheridan Sonja, Williams Pia, Sandberg Anette
Ingår i:
International journal of early childhood
[Dublin, Ireland : OMEP Publications : 45 : sid. 123-150 :
Fulltext
Stödja och styra : om bedömning av yngre barn
Stockholm : Skolverket : 2010 : 77 s. :
Fritt tillgänglig via www.skolverket.se
ISBN: 978-91-86529-23-9
Se Umeå UB:s söktjänst
Läroplan för förskolan Lpfö 98
[Ny, rev. utg.] : Stockholm : Skolverket : 2010 :
Fritt tillgänglig via www.skolverket.se
ISBN: 978-91-38-32538-4
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Palmer Anna
Uppföljning, utvärdering och utveckling i förskolan : pedagogisk dokumentation
Stockholm : Skolverket : 2012 : 74 s. :
Fulltext via Skolverkets webbplats
ISBN: 978-91-87115-35-6
Se Umeå UB:s söktjänst
Visual documantation as a normalizing practise: A new discourse of visibility in preeschool
Sparrman Anna, Lindgren Anne-Li
Surveillance & Society : 2010 :
http://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:329330/FULLTEXT01.pdf
Läsanvisning: 7(3/4), sid 248-261
Vallberg Roth Ann-Christine
Att stödja och styra barns lärande- tidig bedömning och dokumentation
Ingår i:
Perspektiv på barndom och barns lärande
Stockholm : Skolverket : 2010 : 239 s. :
Fulltext
Wiliam Dylan
Att följa lärande : formativ bedömning i praktiken
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2013 : 200 s. :
ISBN: 9789144083698
Se Umeå UB:s söktjänst
Åsén Gunnar
Utvärdering & pedagogisk bedömning i förskolan
1. uppl. : Stockholm : Liber : 2015 : 244 s. :
ISBN: 9789147111954
Se Umeå UB:s söktjänst
Tillkommer arbetsmaterial som tillhandahålles av institutionen
Referenslitteratur
European Commission/EACEA/Eurydice/Eurostat (2014)
Key Data on Early Childhood Education and Care in Europe
Eurydice and Eurostat Report. Luxembourg: Publications Office of the European Union : 2014 :
Fulltext
BRUK
Skolverket : 2010 :
Fulltext
Systematiskt kvalitetsarbete : för skolväsendet
Stockholm : Skolverket : 2012 : 52 s. :
Fritt tillgänglig via Skolverkets webbplats
ISBN: 978-91-87115-78-3
Se Umeå UB:s söktjänst
Allmänna råd med kommentarer för förskolan
Stockholm : Skolverket : 2013 : 44 s. :
Fritt tillgänglig via Skolverkets webbplats
ISBN: 9789175590738
Se Umeå UB:s söktjänst