"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Didaktik och bedömning utifrån nationella mål i svenska, svenska 2och matematik i grundskolans tidigare år., 15 hp

Kursen är nedlagd

Engelskt namn: Teaching, learning and assessment according to the national aims for Swedish, Swedish as a 2nd language and mathematics

Denna kursplan gäller: 2009-08-31 och tillsvidare

Kurskod: 6PE094

Högskolepoäng: 15

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Inget huvudområde: Grundnivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Pedagogiska institutionen

Beslutad av: Humanistisk fakultetsnämnd, 2009-04-08

Innehåll

Kursen behandlar nationella mål i svenska, svenska 2 och matematik. Särskild vikt läggs vid förmågan att bedöma och kommunicera elevers lärande. Utgångspunkt tas i forskning inom ämnesområdet och aktuell skoldebatt. Olika innehåll och arbetssätt med relevans för skolans styrdokument behandlas och granskas kritiskt. Under kursen genomförs didaktiska uppgifter.

Förväntade studieresultat

Efter godkänd kurs ska den studerande kunna: - tolka styrdokumentens mål i svenska, svenska2 och matematik samt identifiera och diskutera innehåll och arbetssätt för att nå måluppfyllelse - dokumentera, analysera och bedöma elevers lärprocesser i svenska, svenska2 och matematik - formulera och kritiskt granska skriftliga omdömen och individuella utvecklingsplaner - redogöra för syftet med nationella prov i grundskolan - genomföra, dokumentera och redovisa didaktiska uppgifter

Behörighetskrav

Lärarexamen

Undervisningens upplägg

Undervisningen bedrivs dels via lärplattformen Cambro dels via kursträffar där arbetsformerna varieras. Workshops, seminarier och redovisningar är obligatoriska.

Examination

Examinationen sker i form av muntlig och skriftlig redovisning. För betygsgraden Väl godkänd läggs särskild vikt vid den studerandes förmåga till fördjupad analys och ett kritiskt förhållningssätt. Studeranden har rätt att prövas på samma kursplan som vid ordinarie prov vid minst två tillfällen upp till två år efter första registreringstillfället. Undantag från denna regel kan till exempel vara då kursen har genomgått grundläggande vetenskapliga förändringar. En student som utan godkänt resultat har genomgått två prov för kurs eller del av kurs, har rätt att få en annan examinator utsedd om inte särskilda skäl talar emot det (HF 6 kap. 11b §). Begäran om byte av examinator görs hos Humanistisk fakultet. Ansökan om tillgodoräknande görs på särskild blankett (www.umu.se/seblankett/SA) och ställs till Humanistiska fakultetsnämnden. Blanketten skickas till Umeå universitet, Registraturen, 901 87 Umeå. Prövning görs alltid individuellt. Regler finns i tillgodoräknandeordningen vid Umeå universitet. (Dnr. 545-3317-02)

Litteratur

Giltig från: 2009 vecka 36

Analysschema i matematik för åren före skolår 6 : http://www.skolverket.se/publikationer?id=2347
1. uppl. : Stockholm : Skolverket : b Liber distribution : cop. 2000 : 44 s. :
ISBN: 91-89314-14-X
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: 44 s

Ball Stephen J
The teacher’s soul and the terrors of performativity. Journal of Education Policy Vol. !8, No 2/2003
Dow load by Umea University Library : 2003 :
Läsanvisning: s 215-228

Bedömning i ett vidare perspektiv : www.skolverket.se/sb/d/636/a/2175
Skolverket : 2008 :

Inside the black box. Raising standards through classroom asssesssment : www.pdkintl.org/kappan/kbla9810.htm
Black Paul, Wiliam Dylan
London : Kings College : 1998 :
Läsanvisning: 21 s

Den individuella utvecklingsplanen med skriftliga omdömen : (pdf-fil) http://www.skolverket.se/sb/d/2164/a/12213
Skolverket : 2008 :

Diagnostiska uppgifter i matematik : för användning i de tidiga skolåren. Kan laddas ner från http:// www.skolverket.se/publikationer?id=2322
2., rev. uppl. : Stockholm : Skolverket :b Liber distribution : 2000 : [2], 100 s. :
ISBN: 91-89314-15-8
Se Umeå UB:s söktjänst

Fast Carina
Literacy : i familj, förskola och skola
1. uppl : Lund : Studentlitteratur : 2008 : 168 s. :
ISBN: 978-91-44-04850-5
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: 153 s

Stärk språket, stärk lärandet : språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt för och med andraspråkselever i klassrummet
Gibbons Pauline, Samuelsson Inger
1. uppl. : Uppsala : Hallgren & Fallgren : 2006 : 208 s. :
ISBN: 91-7382-817-3
Se Umeå UB:s söktjänst

Informationsmaterial om nationellt mål i årskurs 3 : www.skolverket.se
Skolverket : 2008 :

Kursplan med kommentarer till mål som eleverna lägst ska ha uppnått i slutet av det tredje skolåret i ämnena matematik, svenska och svenska som andraspråk : www.skolverket.se
Skolverket : 2008 :

Matematik : en samtalsguide om kunskap, arbetssätt och bedömning
Stockholm : Myndigheten för skolutveckling : b Liber distribution : 2007 : 68 s. :
http://www.skolutveckling.se/publikationer/sokochbestall/_pid/publdbExternal/_rp_publdbExternal_action/publicationDetails/_rp_publdbExternal_publ_id/519
ISBN: 978-91-85589-33-3
Se Umeå UB:s söktjänst

McIntosh Alistair
Förstå och använda tal : en handbok
1. uppl. : Göteborg : Nationellt centrum för matematikundervisning (NMC) : 2008 : 244 s. +e 1 CD-ROM + 1 bilaga :
ISBN: 978-91-85143-13-9
Se Umeå UB:s söktjänst

Runfors Ann
Fostran till frihet? Värdeladdade visioner, positionerande praktiker och diskriminerande ordningar
2006 :

Språket lyfter : (pdf-fil) http://www.skolverket.se/sb/d/2164/a/12213
Skolverket : 2008 :

Stensson Britta
Mellan raderna : strategier för en tolkande läsundervisning
Göteborg : Daidalos : 2006 : 160 s. :
ISBN: 91-7173-245-4
Se Umeå UB:s söktjänst

Strömquist Siv
Skrivprocessen : teori och tillämpning
3., omarb. och utök. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2007 : 180 s. :
ISBN: 978-91-44-00431-0
Se Umeå UB:s söktjänst

Utbildningens dilemma : demokratiska ideal och andrafierande praxis : rapport
Sawyer Lena, Kamali Masoud
Stockholm : Fritze : 2006 : 466, [3] s.c 24 cm :
http://www.regeringen.se/content/1/c6/06/17/98/1fb66fa9.pdf
ISBN: 91-38-22560-3
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: s 138-165

Five “Key Strategies” for Effective Formative Assessment. NCTM : www.nctm.org/news/content.aspx?id=11474
Wiliam Dylan, Thompson Marnie
2008 :

Referenslitteratur

Skolutvecklingens många ansikten
Berg Gunnar, Scherp Hans-Åke
Stockholm : Myndigheten för skolutveckling : Liber distribution : 2003 : 299 s. :
ISBN: 91-85128-15-5
Se Umeå UB:s söktjänst

Barn utvecklar sitt språk. Kapitel 1-7.
Bjar Louise, Liberg Caroline
Lund : Studentlitteratur : 2003 : 292 s. :
ISBN: 91-44-02793-1
Se Umeå UB:s söktjänst

Familjematematik : hemmet och skolan i samverkan
Trygg Lena, Andersson Christina, Wallby Anders
1. uppl. : Göteborg : Nationellt centrum för matematikutbildning (NCM) : 2004 : 116 s. :
http://www.skolverket.se/publikationer?id=1863
ISBN: 91-88450-36-8
Se Umeå UB:s söktjänst

Jönsson Karin
Litteraturarbetets möjligheter : en studie av barns läsning i årskurs F-3
Malmö : Malmö högskola : 2007 : 265 s. :
ISBN: 9789197653749
Se Umeå UB:s söktjänst

Räknesvårigheter och lässvårigheter under de första skolåren - hur hänger de ihop?
Lundberg Ingvar, Sterner Görel
1. uppl. : Stockholm : Natur och kultur ;a Järfälla :b Förlagsdistribution : 2006 : 176 s. :
ISBN: 91-27-72298-8
Se Umeå UB:s söktjänst

Boesen Jesper
Lära och undervisa matematik : internationella perspektiv
Göteborg : Nationellt centrum för matematikutbildning : cop. 2006 : 290 s. :
ISBN: 91-85143-05-7
Se Umeå UB:s söktjänst

Baskunskaper i matematik : för skola, hem och samhälle.
Löwing Madeleine, Kilborn Wiggo
Lund : Studentlitteratur : 2002 : 372 s. : ill. :
ISBN: 91-44-02217-4
Se Umeå UB:s söktjänst

Malmer Gudrun
Bra matematik för alla : nödvändig för elever med inlärningssvårigheter.
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2002 : 240 s. :
ISBN: 91-44-02402-9
Se Umeå UB:s söktjänst

Mathematics assessment : a practical handbook for grades K-2
Glanfield Florence, Stenmark Jean Kerr, Bush William S.
Reston, VA : National Council of Teachers of Mathematics : cop. 2003. : vii, 191 p. :
ISBN: 0-87353-538-3
Se Umeå UB:s söktjänst

Molloy Gunilla
När pojkar läser och skriver
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2007 : 168 s. :
http://www.studentlitteratur.se/omslagsbild/artnr/32838-01/height/320/width/320/bild.jpg
ISBN: 978-91-44-04025-7
Se Umeå UB:s söktjänst

Matematikverkstad : en handledning för att bygga, använda och utveckla matematikverkstäder
Rystedt Elisabeth, Trygg Lena
1. uppl. : Göteborg : Nationellt centrum för matematikutbildning (NCM) : 2005 : [6], 136 s. :
ISBN: 91-85143-02-2
Se Umeå UB:s söktjänst

Små barns matematik : erfarenheter från ett pilotprojekt med barn 1 - 5 år och deras lärare
Doverborg Elisabet, Emanuelsson Göran
1. uppl. : Göteborg : NCM : 2006 : 190 s. :
ISBN: 91-85143-04-9
Se Umeå UB:s söktjänst

Tankens mosaik : om mötet mellan text och läsare.
Keene Ellin Oliver, Zimmermann Susan, Jakobsson Ulrika, Fihn Carina
Göteborg : Daidalos, 2003 (Uddevalla : 269 s. : ill. :
ISBN: 91-7173-174-1
Se Umeå UB:s söktjänst

Uppslagsboken
Trygg Lena, Werner Eric
1. uppl. : Göteborg : Nationellt centrum för matematikutbildning : 2002 : iv, 111, [1] s. :
ISBN: 91-88450-34-1
Se Umeå UB:s söktjänst