Engelskt namn: Teaching and Learning within the Swedish School system
Denna kursplan gäller: 2009-01-19 och tillsvidare
Kurskod: 6PE091
Högskolepoäng: 7,5
Utbildningsnivå: Grundnivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Inget huvudområde: Grundnivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras
Betygsskala: Tregradig skala
Ansvarig institution: Pedagogiska institutionen
Beslutad av: Humanistisk fakultetsnämnd, 2009-03-11
Kursen behandlar förändringar och utveckling i skolans policy-dokument ur ett utbildningsperspektiv. Undervisning och lärande i språk och literacy behandlas utifrån ett interkulturellt perspektiv. Den mångkulturella skolan belyses och problematiseras utifrån ett intersektionellt perspektiv. Vidare behandlas grundskole- och särskoleelever i läs- och skrivsvårighetsvårigheter
För godkänd kurs ska den studerande kunna: - beskriva förändringar och utveckling i skolans policy-dokument utifrån Lpo-94 - redogöra för och diskutera multikulturella skolors möjligheter - identifiera och analysera undervisning och lärande inom språk och literacy - redogöra för det svenska skolsystemets mål för elever med läs- och skrivsvårigheter
Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier och workshop via webb.
Examinationen sker skriftligt och muntligt. Deltagande i seminarier är obligatoriskt. För att bli godkänd på hela kursen krävs att samtliga examinerande delar är godkända och övriga obligatoriska delar genomförda. Betyget utgör examinators samlade bedömning av den studerandes examinerade resultat. För betyget väl godkänd läggs i bedömningen särskild vikt vid den studerandes förmåga att problematisera och analysera kursens innehåll. Studeranden har rätt att prövas på samma kursplan som vid ordinarie prov vid minst två tillfällen upp till två år efter första registreringstillfället. Undantag från denna regel kan till exempel vara då kursen har genomgått grundläggande vetenskapliga förändringar. En student som utan godkänt resultat har genomgått två prov för en kurs, eller en del av en kurs, har rätt att få en annan examinator utsedd, om inte särskilda skäl talar emot det (HF 6 kap. 11b §). Begäran om byte av examinator görs hos Humanistiska fakulteten. Ansökan om tillgodoräknande görs på särskild blankett (www.umu.se/seblankett/SA) och ställs till Humanistisk fakultetsnämnden. Blanketten skickas till Umeå universitet, Registraturen, 901 87 Umeå. Prövning görs alltid individuellt. Regler återfinns i Tillgodoräknandeordningen vid Umeå universitet. (Dnr. 545-3317-02)
Furch Elisabeth
C.A.N.E. =b cultural awareness in Europe : Auseinandersetzung mit kultureller Diversität in Europa = a reflection of cultural diversity in Europe
Wien : Lernen mit Pfiff : 2003 : 299 s. :
ISBN: 3-902285-17-6
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Otterup, Tore "From Monolingualism to Mulitlingualism - Swedish example", s 174-188
Competence and opportunity : the importance of teachers, their working situation and conditions
Stockholm : Skolverket :b Fritze [distributör] : 2006 : 50, [2] s. :
http://www.skolverket.se/publikationer?id=1663
ISBN: 978-91-85545-22-3
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: http://skolverket.se/sb/d/355
Cummins Jim
Language, power and pedagogy : bilingual children in the crossfire
Clevedon : Multilingual Matters : 2000 : viii, 309 s. :
ISBN: 1-85359-474-1 (inb.)
Se Umeå UB:s söktjänst
Curriculum for the compulsory school system, the pre-school class and the leisure-time centre Lpo 94
Stockholm : Swedish National Agency for Education (Skolverket) :b Fritze [distributör] : 2006 : 18 s. :
http://www.skolverket.se/publikationer?id=1070
ISBN: 91-85545-04-X
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: http://www.skolverket.se/sb/d/468
Curriculum for the non-compulsory school system Lpf 94
Stockholm : Swedish National Agency for Education (Skolverket) :b Fritze [distributör] : 2006 : 19 s. :
http://www.skolverket.se/publikationer?id=1072
ISBN: 91-85545-17-1
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: http://www.skolverket.se/sb/d/468
Curriculum for the pre-school Lpfö 98
Stockholm : Swedish National Agency for Education (Skolverket) :b Fritze [distributör] : 2006 : 14 s. :
http://www.skolverket.se/publikationer?id=1068
ISBN: 91-85545-03-1
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: http://www.skolverket.se/sb/d/468
Democracy and human rights in education and society : Explorations from South Africa and Sweden
Hoppers Odora, Gustavsson Bernt, Motala Enver, Pampallis John (reds.)
Örebro : Univ. : 2007 : 304 s. :
ISBN: 978-91-7668-543-3
Se Umeå UB:s söktjänst
Dilemmas of implementing education reforms : explorations from South Africa and Sweden
Odora Hoppers Catherine A., Sporre Karin
Uppsala : STEP : 2007 : 390 s. :
ISBN: 978-91-89444-27-0 (genererat)
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: chapter 7
Fredriksson Ulf
Reading skills among students of immigrant origin in Stockholm
Stockholm : Institute of International Education [Institutionen för internationell pedagogik] : 2002 : [2] s., s. v-xv, [1], 243 s. :
ISBN: 91-7265-460-0
Se Umeå UB:s söktjänst
Gender differences en goal fulfilment and education : http://skolverket.se/sb/d/355
Skolverket :
Gibbons Pauline
Scaffolding language, scaffolding learning : teaching second language learners in the mainstream classroom
Portsmouth, NH : Heinemann : 2002 : 165 s. :
ISBN: 0-325-00366-1
Se Umeå UB:s söktjänst
Language in multicultural education
Salili Farideh, Hoosain R.q (Rumjahn)
Greenwich, CT : Information Age Pub. : cop. 2005 : xiii, 408 s. :
ISBN: 1-59311-251-3 (pbk.)
Se Umeå UB:s söktjänst
Multilingualism in global and local perspectives : selected papers from the 8th Nordic Conference on Bilingualism, November 1-3, 2001, Stockholm - Rinkeby
Fraurud Kari, Hyltenstam Kenneth
Stockholm : Centre for Research on Bilingualism : cop. 2003f Elander Gotab) : xiii, 371 s. :
ISBN: 91-631-5238-X
Se Umeå UB:s söktjänst
National level 2005 : Sweden's Official Statistics on pre-school activities, school-age child care, schools and adult education, National Agency for Educationn P. 1,n Education results : Compulsory school, Upper secondary school, Municipal adult Education, Komvux, National Centre for flexible learning (CFL), Swedish for immigrants (Sfi)[Elektronisk resurs]
Stockholm : National Agency [of Education] : 2005 : 1 PDF-fil (172 s. :
http://www.skolverket.se/publikationer?id=1508z Fulltext
Läsanvisning: http://skolverket.se/sb/d/355
Parekh Bhikhu C
A new politics of identity : political principles for an interdependent world
Basingstoke : Palgrave Macmillan : 2008 : 317 s. :
ISBN: 978-1-4039-0646-5 (hbk.)
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: chapter 5 and 8