Handledarpedagogutbildning - för lärande i arbetslivet, 7,5 hp
Kursen är nedlagd
Engelskt namn: Tutortraining-education for Learning in Working Life
Denna kursplan gäller: 2009-01-19
och tillsvidare
Kurskod: 6PE089
Högskolepoäng: 7,5
Utbildningsnivå: Grundnivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Pedagogik: Grundnivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Pedagogiska institutionen
Beslutad av: Fakultetsnämnden för lärarutbildning, 2008-12-18
Innehåll
Gymnasieskolans och lärarens samhälleliga uppdrag bearbetas och analyseras utifrån aktuella styrdokument och perspektiv. Den arbetsplatsförlagda utbildningens roll i gymnasieskolan fokuseras. Vidare behandlas gymnasieskolans och arbetslivets gemensamma utbildningsuppdrag där vikten av samverkan problematiseras. Ungdomskulturer med inriktning mot skola och utbildningsval studeras och analyseras ur olika perspektiv som klass- kön- och etnicitet.
I kursen beskrivs och bearbetas innebörden av handledarpedagogrollen i en yrkesinriktad praktik. Teoretiska och praktiska färdigheter som lärande samtal, handledning, bedömning, avtal och lagar - och försäkringsfrågor beskrivs och problematiseras. Inom kursens ram ingår att genomföra en handledarutbildning i samverkan med arbetslivet.
Förväntade studieresultat
För godkänd kurs skall studenten kunna:
- redogöra för gymnasieskolans uppdrag utifrån aktuella styrdokument och perspektiv
- diskutera och problematisera hur samverkan mellan gymnasieskola och arbetsliv kan förbättra kvaliteten på yrkesförberedande program
- redogöra för den arbetsplatsförlagda utbildningens roll inom utbildningen samt analysera verktyg för kvalitetssäkring av APU inslag i utbildningen
- beskriva och problematisera handledarpedagogrollen
- ha planerat, genomfört och utvärderat en handledarutbildning i samverkan med arbetslivet
- ha genomfört att leda lärande samtal samt bedömningssamtal.
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet
Undervisningens upplägg
Undervisningen bedrivs vanligen i form av föreläsningar, seminarier, gruppövningar. Vissa undervisningsmoment är obligatoriska. Viss undervisning/handledning ges med stöd av informations- och kommunikationsteknik.
Examination
Studentens kunskaper examineras skriftligt och/eller muntligt. Examinationen kan ske löpande eller i slutet av kursen. Studentens prestationer bedöms i en tregradig betygsskala, Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd. För att bli godkänd på hela kursen krävs att samtliga examinerande delar är godkända. För Väl godkänd läggs i bedömningen särskild vikt vid den studerandes förmåga att självständigt finna lösningar på problem och relatera till teorier och perspektiv som behandlats under kursen.
Varje moment kan prövas totalt fem gånger. Omprov baserat på samma kursplan som vid ordinarie prov garanteras två år efter studentens förstagångsregistrering på kursen. Ett omprov ska erbjudas senast tre månader efter ordinarie provtillfälle, dock ska omprov erbjudas tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats och kopia av studentens tentamen är tillgänglig. Dessutom skall minst ytterligare ett omprov erbjudas inom ett år från ordinarie provtillfälle, s.k. uppsamlingsprov.
I de fall prov eller obligatoriska undervisningsmoment inte kan upprepas enligt gällande regler för omprov och ompraktik kan det istället ersättas med annan uppgift. Omfattningen av och innehållet i sådan uppgift skall stå i rimlig proportion till det missade obligatoriska momentet.
Efter två underkända omprovstillfällen för viss kurs eller del av kurs har studenten rätt att efter skriftlig begäran hos prefekten få byta examinator.
TILLGODORÄKNANDE
Studierektor beslutar om tillgodoräknande på moment eller delar av kurs efter skriftlig ansökan. I ansökan ska anges vilket moment eller vilken kurs som ansökan avser. Bestyrkta kopior av kursbevis eller motsvarande, där det framgår lärosäte, tidpunkt, ämnestillhörighet, nivå, poängomfattning och betyg skall bifogas. Dessutom skall kursplan inklusive litteraturförteckning bifogas. Fakultetsnämnden för lärarutbildning beslutar om tillgodoräknande av hel kurs. Ansökningsblankett finns på www.umu.se/blankett/SA.
Ericsson Gunilla Arbetslagsutveckling och lärande samtal. http://www.pbs.kau.se/pdf/erfarenheslar_samtal.pdf Karlstad : Regionalt utvecklingscentrum : 2001 : 48 s. :
Handledning och praktisk yrkesteori Lauvås Per, Handal Gunnar 2., [utök.]uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2001 : 384 s. : ISBN: 91-44-01707-3 Se Umeå UB:s söktjänst
Pedagogisk bedömning- Om att dokumentera, bedöma och utveckla kunskap. Lindberg Viveca (red), Lindström Lars (red) Stockholm : Högskoleförlaget vid Lärarhögskolan i Stockholm : 2005 : 256 :
Myndigheten för skolutveckling Att granska och förbättra kvalitet. Studiehandledning Stockholm : Myndigheten för skolutveckling: Fritzes kundservice [distributör] : [2003] : 20 s. : ISBN: 91-85128-07-4 Se Umeå UB:s söktjänst
Myndigheten för skolutveckling Att lyfta den pedagogiska praktiken : vägledning för processledare Stockholm : Myndigheten för skolutveckling : Liber distribution : 2008 : 80 s. : http://www.skolverket.se/publikationer?id=2026 ISBN: 978-91-85589-58-6 Se Umeå UB:s söktjänst
Utbildning som bransch : en analys av gymnasieskolan Prochazka Nora, Bergström Fredrik Stockholm : Handelns utredningsinstitut (HUI) : [2007] : 64 s. :