"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Mångfald, identitet och demokrati. Lärarfortbildning, 30 hp

Kursen är nedlagd

Engelskt namn: Diversity, identity and democracy

Denna kursplan gäller: 2009-01-19 och tillsvidare

Kurskod: 6PE088

Högskolepoäng: 30

Utbildningsnivå: Avancerad nivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Inget huvudområde: Avancerad nivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Pedagogiska institutionen

Beslutad av: Fakultetsnämnden för lärarutbildning, 2008-12-03

Innehåll

Kursens övergripande mål är att kursdeltagaren fördjupar sina kunskaper om identitet, mångfald och demokrati på olika nivåer. I kursen behandlas statsvetenskapliga, sociologiska, historiska och didaktiska perspektiv med syftet att kursdeltagaren dels utvecklar fördjupad förståelse för och förtrogenhet med skilda samhällsvetenskapliga och samhällsdidaktiska synsätt på centrala begrepp. Moment 1 Mångfald: möjlighet och/eller konflikt 7,5 hp Diversity: possibility and/or conflict Momentet syftar till att öka studentens kunskap om hur bilden av den andre konstruerats i ett historiskt perspektiv, vilken betydelse detta haft för relationen mellan olika samhällsgrupper och vilka uttryck det tagit sig ideologiskt, socialt och politiskt. Momentet ger ett historiskt perspektiv på relationen mellan majoriteter och minoriteter. I centrum för kursen står olika typer av rasistiskt tänkande som islamofobi och antisemitism, samt homofobi och andra typer av social kommer att behandlas. Med dessa exempel som utgångspunkt problematiseras hur närvaron av "de andra" bidrar till att skapa den moderna västvärldens självbild. Moment 2 Medborgarskap, globalisering och demokratisk styrning 7,5 hp Citizenship, globalization and democratic governance Momentet syftar till att ge kunskaper om vilka möjligheter och begränsningar demokratin som styrform har i globaliseringens tidevarv. Särskild uppmärksamhet ägnas åt olika modeller för hur internationella relationer kan förstås och förklaras samt hur dessa står i relation till föreställningen om maktutövning på demokratisk grund. Den studerande får även bekanta sig med fallstudier som beskriver hur maktutövning, organisering och olika samarbetsformer gestaltar sig i konkreta situationer under krigs- eller fredsbetingade förhållanden. Begreppet ’governance’ (eng: ung. styrning) utforskas i dess olika tillämpningar i syfte att öka förståelsen för den globala organiseringens komplexitet och förutsättningarna för demokrati i internationell belysning. Moment 3 Ungdomar, identitet och social kategorisering, 7,5 hp Youth, identity and social categorization Momentet ger en introduktion till samhällsvetenskaplig teoribildning kring social kategorisering, ungdomar och identitet. Med utgångspunkt i aktuell empirisk forskning kommer betydelsen av genus, etnicitet, klass och sexualitet för ungdomars vardag och livsvillkor att problematiseras. Vidare kommer konsekvenser av social kategorisering och normbildning i samhället att diskuteras i relation till skola och utbildning. Momentet avslutas med ett självständigt akademiskt arbete i skriftlig form. Moment 4 Samhällsdidaktik 7,5 hp Social science didactics Med utgångspunkt i styrdokument och ämnesdidaktisk teoribildning behandlas hur ett ämnesteoretiskt innehåll kring internationella, nationella och lokala mångfaldsfrågor kan didaktiskt transformeras och evalueras. Momentet behandlar också samhällsundervisning som en kommunikativ och demokratisk praktik, vidare beskrivs och problematiseras centrala samhällsdidaktiska frågeställningar kring begreppsbaserad kunskap och ämneskonstruktion.

Förväntade studieresultat

För godkänd kurs ska studenten kunna: mom 1 Mångfald: möjlighet och/eller konflikt - beskriva olika typer av rasistiskt tänkande som islamofobi och antisemitism, samt homofobi och andra typer av social stigmatisering. - diskutera och problematisera relationen mellan samer och majoritetssamhället i de nordiska länderna. - analysera hur föreställningar om "de andra" bidrar till att skapa den moderna västvärldens självbild - visa kännedom om hur minoriteters självbild påverkas i mötet med den normgivande majoriteten och vilken bild man får av det samhälle man lever i - analysera hur och varför synen på minoriteter förändrats under det senaste seklet fram till våra dagar - reflektera över hur frågor om minoriteter och majoriteter i historien kan behandlas i skolundervisningen mom 2 Medborgarskap, globalisering och demokratisk styrning - övergripande beskriva och diskutera några dominerande teoretiska modellerna för analys av internationella relationer - ge exempel på hur olika former av internationell organisering gestaltar sig under betingelser av krig och fred - problematisera det svenska medborgarskapets roll och plats i global kontext - diskutera, analysera och jämföra olika former av styrning i internationell belysning - utföra självständiga analyser av den politiska demokratins möjligheter och begränsningar i internationella relationer mom 3 Ungdomar, identitet och social kategorisering - redogöra för samhällsvetenskapliga perspektiv på social kategorisering, gällande genus, klass, etnicitet och sexualitet - redogöra för sociologiska perspektiv på identitet - analysera och problematisera betydelsen av social kategorisering för ungdomsgrupper - analysera och problematisera konsekvenser av normbildning i samhället för skola och utbildning mom 4 Samhällsdidaktik - redogöra för och diskutera exempel på samhällsdidaktisk forskning i relation till kursens centrala frågor - analysera utbildning och lärande utifrån olika referensramar som behandlas i kursen - problematisera och kritiskt bearbeta läro- och kursplanens mål i samhällskunskap i relation till kursens innehåll - bedöma och betygssätta elevers samhällskunskaper

Behörighetskrav

Lärarexamen

Undervisningens upplägg

Undervisningen sker huvudsakligen med hjälp av självstudier på distans samt vid campusträffar i form av föreläsningar och seminarier. Minst en campusträff per moment och vissa seminarieövningar vid campusträffarna kan komma att kräva närvaro.

Examination

Momenten examineras genom individuella skriftliga inlämningsuppgifter, aktivt deltagande i obligatoriska seminarier och webbaserade uppgifter. På kursen ges betygen väl godkänt, godkänt och underkänt. För betyget väl godkänt krävs en fördjupad analys och ett prövande, reflekterande förhållningssätt i förhållande till de förväntade studieresultaten. För att erhålla betyget väl godkänt på hela kursen krävs betyget väl godkänt på minst 75 % av examinationerna. Student har rätt att prövas på samma kursplan som vid ordinarie prov vid minst två tillfällen upp till två år efter första registreringstillfället. Undantag från denna regel kan t.ex. vara då kursen har genomgått grundläggande vetenskapliga förändringar. Ett omprov ska erbjudas senast tre månader efter ordinarie provtillfälle, dock ska omprov erbjudas tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats och kopia av studentens tentamen är tillgänglig. Dessutom skall minst ytterligare ett omprov erbjudas inom ett år från ordinarie provtillfälle s k uppsamlingsprov. I de fall prov eller obligatoriska undervisningsmoment inte kan upprepas enligt gällande regler för omprov och ompraktik kan det istället ersättas med annan uppgift. Omfattningen av och innehållet i sådan uppgift skall stå i rimlig proportion till det missade obligatoriska momentet. En student som utan godkänt resultat har genomgått två prov för en kurs eller en del av en kurs, har rätt att få en annan examinator utsedd, om inte särskilda skäl talar emot det (HF 6 kap. 11b §). Begäran om byte av examinator görs hos Fakultetsnämnden för lärarutbildning. Tillgodoräknande av tidigare studier som avser del av moment/kurs beslutas av betygsättande lärare. Tillgodoräknande av hel kurs beslutas av Fakultetsnämnden för lärarutbildning. Blankett för ansökan om tillgodoräknande www.umu.se/blankett/SA.

Litteratur

Giltig från: 2009 vecka 4

Artiklar och andra texter kan tillkomma enligt anvisning

Moment 1

Fazlhashemi Mohammad
Occidentalism : idéer om väst och modernitet bland muslimska tänkare
Lund : Studentlitteratur : 2005 : 154 s. :
ISBN: 91-44-04386-4
Se Umeå UB:s söktjänst

Rasism : en historisk översikt
Fredrickson George M., Thurban Christian
Lund : Historiska media : 2003 : 181, [1] s. :
ISBN: 91-89442-99-7 (inb.)
Se Umeå UB:s söktjänst

Folkmordens historia : perspektiv på det moderna samhällets skuggsida
Gerner Kristian, Karlsson Klas-Göran
Stockholm : Atlantis : 2005 : 445, [1] s. :
ISBN: 91-7353-073-5 (inb.)
Se Umeå UB:s söktjänst

Islamofobi : en studie av begreppet, ungdomars attityder och unga muslimers utsatthet
Otterbeck Jonas, Bevelander Pieter
Stockholm : Forum för levande historia : 2006 : 70 s. :
http://intolerans.levandehistoria.se/article/article_docs/islamofobi.pdf
ISBN: 91-976073-6-3
Se Umeå UB:s söktjänst

Muslim i Sverige
Ouis Pernilla, Roald Anne Sofie
Stockholm : Wahlström & Widstrand : 2003 : 329, [1] s. :
ISBN: 91-46-20251-X (korr.) (inb.)
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: urval ca 50 s

Said Edward W.
Orientalism
Ny utg. : Stockholm : Ordfront : 1995 : 361 s. :
ISBN: 91-7324-477-5
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: urval ca 100 s

Dessutom läses en av följande böcker:

Bauer Yehuda
Förintelsen i perspektiv
Stockholm : Natur och kultur : 2001 : 345, [1] s. :
ISBN: 91-27-07385-8 (inb.)
Se Umeå UB:s söktjänst

Berggren Lena
Nationell upplysning : drag i den svenska antisemitismens idéhistoria
Stockholm : Carlsson : cop. 1999 : 427 s. :
ISBN: 91-7203-875-6
Se Umeå UB:s söktjänst

Blomqvist Håkan
Nation, ras och civilisation i svensk arbetarrörelse före nazismen
Stockholm : Carlsson : 2006 : 550 s. :
urn:nbn:se:su:diva-946
ISBN: 91-7203-764-4 (inb.)
Se Umeå UB:s söktjänst

Helt vanliga män : reservpolisbataljon 101 och den slutliga lösningen i Polen
Browning Christopher R., Johansson Inger
[Ny utg.] : Stockholm : Norstedt : 2006 : 282 s., [8] pl.-s. :
ISBN: 91-1-301521-4 (inb.)
Se Umeå UB:s söktjänst

Byström Mikael
En broder, gäst och parasit : uppfattningar och föreställningar om utlänningar, flyktingar och flyktingpolitik i svensk offentlig debatt 1942-1947
Stockholm : Acta Universitatis Stockholmiensis :b Almqvist & Wiksell International [distributör] : 2006 : 286, [8] s. :
urn:nbn:se:su:diva-1227
ISBN: 91-85445-39-8
Se Umeå UB:s söktjänst

Lundmark Lennart

Bjurholm : Norrlands universitetsförl. : 2002 : [2], 187, [7] s. :
ISBN: 91-88466-51-5 (inb.)
Se Umeå UB:s söktjänst

Norrhem Svante
Den hotfulla kärleken : homosexualitet och vanlighetens betydelse
Stockholm : Carlsson : 2001 : 256 s. :
ISBN: 91-7203-918-3 (korr.) (inb.)
Se Umeå UB:s söktjänst

Utöver detta tillkommer ett kurskompendium med källtexter och kompletterande uppsatser omfattande ca 250 s

Moment 2

Global governance : critical perspectives
Wilkinson Rorden, Hughes Steve
London : Routledge : 2002 : xxii, 240 s. :
ISBN: 0-415-26837-0 (inb.)
Se Umeå UB:s söktjänst

Internationella relationer
Tallberg Jonas, Gustavsson Jakob
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2006 : 445 s. :
ISBN: 91-44-04546-8
Se Umeå UB:s söktjänst

Jonsson Stefan
Andra platser : en essä om kulturell identitet
Stockholm:b Norstedt : 2001 :
ISBN: 91-7297-551-2
Se Umeå UB:s söktjänst

Sverige i världen
Brommesson Douglasd 1976-, Ekengren Ann-Marie
1. uppl. : Malmö : Gleerup : 2007 : 216 s. :
ISBN: 978-91-40-65105-1
Se Umeå UB:s söktjänst

The globalization of world politics : an introduction to international relations
Baylis John, Smith Steve, Owens Patricia
4. ed. : Oxford ;a New York, N.Y. : Oxford University Press : 2008 : xxxix, 622 s. :
ISBN: 978-0-19-929777-1
Se Umeå UB:s söktjänst

Moment 3

Ambjörnsson Fanny
I en klass för sig : genus, klass och sexualitet bland gymnasietjejer.
Stockholm : Ordfront : 2004 : 361 s. :
ISBN: 91-7037-027-3
Se Umeå UB:s söktjänst

Hammarén Nils
Förorten i huvudet : unga män om kön och sexualitet i det nya Sverige
Stockholm : Atlas : 2008 : 366 s. :
ISBN: 978-91-85677-61-0
Se Umeå UB:s söktjänst

Etnicitet : perspektiv på samhället
Hjerm Mikael, Peterson Abby
Malmö : Gleerups utbildning : 2007 :
http://www.gleerups.se/imgbank/titel_bild1_4217etnicitet.jpg
ISBN: 91-40-64769-2 och 978-91-40-64769-6
Se Umeå UB:s söktjänst

Karlsson Lena
Klasstillhörighetens subjektiva dimension : klassidentitet, sociala attityder och fritidsvanor
Umeå : Umeå universitet. : 2005 : [8], 214 s. :
http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:umu:diva-531
ISBN: 91-7305-892-0
Se Umeå UB:s söktjänst

Skola i normer"
Martinsson Lena, Reimers Eva
Malmö : Gleerups : 2008 :

Moment 4

Att göra tänkande synligt : en bok om begreppsbaserad undervisning
Arevik Sten, Hartzell Ove
Stockholmb HLS förlag : HLS förlag :b Förlagssystem [distributör] : 2007 : 251 s. :
ISBN: 978-91-7656-631-2
Se Umeå UB:s söktjänst

Korp H.
Kunskapsbedömning : hur, vad och varför.
Stockholm : (Forskning i fokus, nr. 13). Myndigheten för skolutveckling, 2003 (Nedladdningsbar) :
ISBN: 91-85128-05-8
Se Umeå UB:s söktjänst

Samtal, klassrumsklimat och elevers delaktighet : överväganden kring en deliberativ didaktik
Larsson Kent, Larsson Kent
Örebro : Örebro universitetsbibliotek : 2007 : 207, 200 s. :
urn:nbn:se:oru:diva-1677
ISBN: 978-91-7668-559-4
Se Umeå UB:s söktjänst

Ochoa-Becker Anna S.
Democratic education for social studies : an issues-centered decision making curriculum
2 ed. : Greenwich, Conn. : Information age publishing : 2007 : xiv, 347 s. :
ISBN: 978-1-59311-590-6 (pbk)
Se Umeå UB:s söktjänst

Dessutom läses en av följande böcker:

Almgren Ellen
Att fostra demokrater : om skolan i demokratin och demokratin i skolan
Uppsala : Acta Universitatis Upsaliensis (AUU) :b Uppsala universitetsbibliotek [distributör] : 2006 : 223, [12] s. :
urn:nbn:se:uu:diva-6890
ISBN: 91-554-6573-0
Se Umeå UB:s söktjänst

Ekman Tiina
Demokratisk kompetens : om gymnasiet som demokratiskola
Göteborg : Statsvetenskapliga institutionen : 2007 : 212 s. :
http://hdl.handle.net/2077/7455
ISBN: 9789189 246294
Se Umeå UB:s söktjänst

Eriksson Cecilia

Örebro : Örebro universitet : b Universitetsbiblioteket : 2006 : 327 s. :
urn:nbn:se:oru:diva-619
ISBN: 91-7668-491-1
Se Umeå UB:s söktjänst

Gruber Sabined 1958-
Skolan gör skillnad : etnicitet och institutionell praktik
Norrköping : Institutionen för samhälls- och välfärdsstudier : 2007 : 223 s. :
http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:liu:diva-8775z Sammanfattning och fulltext från Linköping University Electronic Press
ISBN: 978-91-85715-21-3
Se Umeå UB:s söktjänst

Zackariasson Maria
Viljan att förändra världen : politiskt engagemang hos unga i den globala rättviserörelsen
Umeå : Boréa : 2006 : 280 s. :
ISBN: 91-89140-46-X
Se Umeå UB:s söktjänst