"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Didaktisk analys (avancerad nivå), 15 hp

Kursen är nedlagd

Engelskt namn: Common Field of Education

Denna kursplan gäller: 2010-08-23 och tillsvidare

Kurskod: 6PE083

Högskolepoäng: 15

Utbildningsnivå: Avancerad nivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Inget huvudområde: Avancerad nivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik

Beslutad av: Fakultetsnämnden för lärarutbildning, 2008-06-05

Innehåll

I kursen behandlas utvärdering på individuell- och verksamhetsnivå. På den individuella nivån läggs tonvikt på värdering och bedömning av barns/elevers lärande och utveckling. Bedömning kopplas dessutom till samverkan med föräldrar/vårdnadshavare. Utvärdering på verksamhetsnivå belyser utveckling i förskola, fritidshem och skola. Kursen genomsyras av ett fördjupat vetenskapligt förhållningssätt med fokus på hela forskningsprocessen. I denna del ingår analys och värdering av vetenskapliga texter med anknytning till kursens övriga innehåll/läraruppdraget. Vidare innehåller kursen en verksamhetsförlagd del (VFU) motsvarande 7,5 hp, där den studerandes individuellt formulerade mål, med utgångspunkt i examensordningen och kursens innehåll, skall övas och omsättas. Särskild tyngd läggs vid didaktisk och social kompetens

Förväntade studieresultat

För godkänd kurs ska studenten kunna: - förstå och granska verktyg för bedömning/betyg av barns/elevers utveckling och lärande, - visa god förmåga att hantera komplexiteten vid analys och bedömning av barns/elevers lärande och kunskapsutveckling där kön, socialgrupp och etnicitet beaktas vid analysen, - visa förmåga att självständigt planera för utvecklingssamtal i syfte att upprätta individuella utvecklingsplaner/åtgärdsprogram för barn/elever, - visa en fördjupad förståelse för betydelsen av lärares samverkan med föräldrar/vårdnadshavare för barns/elevers utveckling och lärande, - beskriva, använda och argumentera för lämpliga modeller för verksamhetsutvärdering, - på ett utvecklat sätt självständigt planera, genomföra och utvärdera den egna undervisningen/pedagogiska aktiviteten, - visa på ett kritiskt förhållningssätt till den egna undervisningen genom didaktisk analys - problematisera det professionella läraruppdraget, i teori och praktik, med tanke på social kompetens och verksamhetsutveckling, - visa fördjupad förmåga att självständigt och kritiskt agera och hantera den komplexa skolverksamheten för elever med skilda förutsättningar och valda ämnesområden, - visa en fördjupad förmåga att bearbeta och reflektera över förenandet av didaktisk praktik och teori med utgångspunkt i det egna lärandet - söka och värdera kunskap i vetenskapliga uppsatser/avhandlingar

Behörighetskrav

Allmänt utbildningsområde 30 hp samt en inriktning om 60 hp.

Undervisningens upplägg

Undervisningen består av handledning, föreläsningar, enskilda litteraturstudier och processinriktat seminariearbete i basgrupper med varierade presentationsformer. Muntliga och skriftliga uppgifter ingår på såväl individ- som gruppnivå. Tyngdpunkten i undervisningen ligger i undersökande och problembaserat arbete. Utvärdering genomförs kontinuerligt under kursens gång och/eller efter slutförd kurs. I kursen ingår fem veckor VFU. Obligatoriskt i kursen är temaintroduktioner, seminarieredovisningar, VFU och tentamen. VFU:n omfattar, liksom övriga studier inom programmet, helfartsstudier. Studenten skall under VFU-perioden följa läraren i hennes/hans uppgifter. Den studerande planerar tillsammans med examinerande lärare samt lokal lärarutbildare VFU-perioden så att alla moment, t ex auskultation, egen undervisning, deltagande i seminarier och övrigt lärararbete samt VFU-uppgifter sammantaget utgör heltidsstudier. Under VFU-delen handleds den studerande av lokal lärarutbildare och universitetslärare. I denna kurs upprättas ett VFU-kontrakt som består av nulägesbeskrivning, individuella mål och utvärdering och analys.

Examination

Den studerandes kunskaper examineras i muntliga och/eller skriftliga examinationsformer av varierande karaktär. Examinationsformerna bestäms av examinator. Vid de individuella skriftliga examinationerna sätts betygen VG, G eller U. Muntliga examinationer och gruppuppgifter bedöms med betygen G eller U. Bedömning av VFU/praktik sker löpande och i de fall där studenten tidigt och uppenbart inte bedöms klara kursens förväntade studieresultat har examinator skyldighet att upplysa och i förekommande fall underkänna studenten innan kursen avslutats. Studenten avbryter då sin VFU/praktik. I samband med denna åtgärd skall en individuell utvecklingsplan upprättas i samråd mellan examinator och student. Utvecklingsplanen anger vad som behöver förbättras och när VFU/praktik kan återupptas. VFU examineras dels genom handledande samtal med universitetslärare dels genom det upprättade VFU-kontraktet. VFU:n bedöms med betygen VG, G och U. För att bli godkänd på hela kursen krävs att samtliga examinerade delar av kursen är godkända. För betyget väl godkänd krävs en fördjupad analys med ett metareflexivt förhållningssätt.

Litteratur

Giltig från: 2010 vecka 34

Dysthe Olga
Dialog, samspel och lärande
Lund : Studentlitteratur : 2003 : 344 s. :
ISBN: 91-44-04195-0
Se Umeå UB:s söktjänst

Uljens Michael (red.)
Didaktik : teori, reflektion och praktik.
Lund : Studentlitteratur : 1997 : 267 s. :
ISBN: 91-44-47941-7
Se Umeå UB:s söktjänst

Artiklar
"Om utvärdering av kunskapslyftet" samt "Strategier och modeller för utvärdering" : http://www.skolutveckling.se/vux/dokument/att utv Klyftet.pdf

KK-stiftelse. .
Den fjärde basfärdigheten : http://www.kks.se/assets/F3FF50E8-97E8-454C-9EF3-BAC726AFA7D7/Dokument/fjarde Bas 15327.pdf
55s :

Pedagogisk Forskning i Sverige 2003 årg 8 nr 1-2

Ingår i:
Om att bli dokumenterad. Etiska aspekter på förskolan arbete med dokumentation.
2003 : s 58-69 :

Relevant vetenskaplig avhandling

Skolverkert
Att bedöma eller döma. Tio artiklar om bedömning och betygsättning. : http://www2.skolverket.se/BASIS/skolbok/webext/trycksak/DDD/933.pdf
Stockholm : Liber : 2002 : 165s :

Skolverket
Att utvärdera skolan. Verktyg för utvärdering. : http://www.skolverket.se/publikationer?id=496
1999 : 56s :
Läsanvisning: Endast för Gr/Gy

VFU- handbok (Lärautb. Umeå univ)
http://www.educ.umu.se/vfu/handbook/VFU-handbook-04.pdf