Engelskt namn: Counselling and Consultation in the field of Special Education
Denna kursplan gäller: 2016-03-21 och tillsvidare
Kurskod: 6PE082
Högskolepoäng: 7,5
Utbildningsnivå: Avancerad nivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Specialpedagogik: Avancerad nivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras
Betygsskala: Tregradig skala
Ansvarig institution: Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap
Beslutad av: Fakultetsnämnden för lärarutbildning, 2008-04-11
Reviderad av: Prefekten, 2016-03-23
Kursen behandlar teorier och metoder som ligger till grund för att med fördjupad förmåga kunna verka som kvalificerad samtalspartner och rådgivare i olika sammanhang där specialpedagogiska frågor behandlas. Särskilt belyses samtal som pedagogiskt redskap för att kunna möta behoven hos alla barn, unga och vuxna. I kursen praktiseras olika sätt att initiera och leda samtal av vägledande och rådgivande karaktär. Reflektion om mandat- och legitimitetsfrågor i den egna rollen som samtalspartner behandlas också i kursen. Etiska aspekter relaterade till regler, förhållningssätt och dilemman är viktiga inslag genom hela kursen.
För godkänd kurs skall den studerande kunna:
Kunskap och förståelse
Färdigheter och förmåga
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Svenska för grundläggande behörighet för högskolestudier samt En A. Univ.: Lärarexamen eller motsvarande
I kursen finns obligatoriska inslag som kräver fysisk närvaro på campus, se vidare i kurstillfällets gällande schema och studieguide.
Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, samt obligatoriska seminarier och laborativ färdighetsträning då inspelningar av specialpedagogiska samtal genomförs.
Den studerande behöver tillgång till enklare teknisk utrustning för att genomföra digitala ljudupptagningar.
Fysisk närvaro vid obligatoriska moment fordras för godkänt resultat på kursen, om inte annat anges i kurstillfällets gällande schema och studieguide.
Examinationen sker genom att den studerande genomför dels muntliga och skriftliga redovisningar dels genomför autentiska samtal kring specialpedagogiska frågor som spelas in och analyseras. Två stycken verksamhetsanknutna kvalificerade samtal genomförs. I anslutning till dessa ska muntliga presentationer genomföras och skriftliga reflektionsdokument lämnas in i relation till funktionen som kvalificerad samtalspartner. Litteraturseminarium i grupp genomförs där individuell bedömning sker.
För student som har beslut om pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning ska individuella anpassningar av examensformer alltid övervägas utifrån studentens behov. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat.
Betyg på hel kurs utgör en sammanfattande bedömning av resultaten på de olika examinationerna och sätts efter avslutad kurs. Hel kurs bedöms enligt skalan Väl godkänd, Godkänd eller underkänd.
Utöver förväntade studieresultat (FSR) läggs i bedömningen för betyget Väl godkänd särskild vikt vid den studerandes förmåga att problematisera kring olika teoretiska och metodiska aspekter samt kunna analysera med stöd av teoretiska begrepp. Dessutom ska den studerande vid examinationstillfället kunna tillämpa de kommunikationsfärdigheter som är väsentliga för professionella samtal samt analysera samtalen och teoretiskt förankra dessa i kurslitteraturen.
Den som erhållit betyget Godkänt (G) på kursen kan ej examineras för högre betyg. Den som utan godkänt resultat på genomgått ordinarieprov samt ett omprov för en kurs eller en del av kurs, har vid nästa omprovstillfälle rätt att hos prefekten begära att få en annan examinator utsedd.
Det första omprovet ska erbjudas senast två månader efter det ordinarie provet, dock tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats. För prov som genomförs under maj och juni månad får första omprovet erbjudas inom tre månader efter ordinarie provtillfälle.
Tidpunkt för omprov ska meddelas senast i samband med det ordinarie provet.
I de fall en kurs upphört att gälla eller kursplan genomgått större förändringar garanteras minst tre provtillfällen (inklusive ordinarie provtillfälle) enligt tidigare kursplan under en tid av maximalt två år från kursplan upphört att gälla.
Tillgodoräknande
Student har rätt att få prövat om en tidigare utbildning eller verksamhet kan godtas för tillgodoräknande. För närmare information se högskoleförordningen samt: http://www.umu.se/utbildning/antagning/tillgodoraknande/
Ett negativt beslut om tillgodoräknande är möjligt att överklaga till Överklagandenämnden för högskolan. Ett negativt beslut skall även motiveras skriftligt.
För mer information kontakta Studentcentrum/Examina.
Cederberg-Scheike Annika
Handledning för kollegialt lärande
Upplaga 1:1 : Lund : Studentlitteratur : [2016] : 148 sidor :
ISBN: 978-91-44-11254-1
Se Umeå UB:s söktjänst
Praktisk vägledning i kommunikation för lärare i förskola och skola.
Hougaard Bent, Nilsson Björn, Glave Lotta
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2004 (Malmö : 103 s. : ill. :
ISBN: 91-47-05250-3
Se Umeå UB:s söktjänst
Professionell vägledning : med samtal som redskap.
Hägg Kerstin, Kuoppa Svea Maria
Lund : Studentlitteratur : 2007 : 115 s. :
ISBN: 91-44-00235-1
Se Umeå UB:s söktjänst
Group counseling : strategies and skills
Jacobs Edward E., Jacobs Edward E.
7th ed. : Australia : Brooks/Cole Cengage Learning : 2012. : xvi, 480 p. :
ISBN: 978-0-8400-3393-2
Se Umeå UB:s söktjänst
Handledning i pedagogiskt arbete
Kroksmark Tomas, Åberg Karin
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2007 : 464 s. :
ISBN: 9789144021911
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Kap 3, 5 och 8.
Med fokus på handledning i skolors förändringsarbete
Lendahls Rosendahl Birgit, Rönnerman Karin
Ingår i:
Pedagogisk forskning i Sverige
Göteborg : Institutionen för pedagogik och didaktik, Göteborgs universitet : 1996- : 10 : sid. 35-51 :
Ladda ner pdf
Sundqvist Christel
Perspektivmöten i skola och handledning : lärares tankar om specialpedagogisk handledning
Åbo : Åbo Akademi : 2012 : 235 s. :
Fulltext
ISBN: 978-951-765-658-0
Se Umeå UB:s söktjänst
Kinge Emilie
Barnsamtal - den framgångsrika samvaron och samtalets betydelse för barn med samspelssvårigheter
Lund : Studentlitteratur : 2008 :
ISBN: 978-91-44-04298-5
Se Umeå UB:s söktjänst
Vilse i skolan : hur vi kan hjälpa barn med beteendeproblem att hitta rätt
Greene Ross W., Klenz Jönsson Silvia
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2011 : 322 s. :
ISBN: 978-91-44-07466-5
Se Umeå UB:s söktjänst
Relationskompetens i pedagogernas värld
Juul Jesper, Jensen Helle, Öhman Margareta
2. uppl. : Stockholm : Liber : 2009 : 271 s. :
Omslagsbild
ISBN: 978-91-47-02060-7 (inb.)
Se Umeå UB:s söktjänst
Øvreeide Haldor
Samtal med barn : metodiska samtal med barn i svåra livssituationer
3. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2010 : 256 s. :
ISBN: 978-91-44-05634-0
Se Umeå UB:s söktjänst
Möjligheter och utmaningar i grupphandledning : teori och verklighet
Boalt Boëthius Siv, Ögren Marie-Louise
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2012 : 175 s. :
ISBN: 9789144074467
Se Umeå UB:s söktjänst
Praktisk vägledning i kommunikation för lärare i förskola och skola.
Hougaard Bent, Nilsson Björn, Glave Lotta
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2004 (Malmö : 103 s. : ill. :
ISBN: 91-47-05250-3
Se Umeå UB:s söktjänst
Professionell vägledning : med samtal som redskap.
Hägg Kerstin, Kuoppa Svea Maria
Lund : Studentlitteratur : 2007 : 115 s. :
ISBN: 91-44-00235-1
Se Umeå UB:s söktjänst
Handledning i pedagogiskt arbete
Kroksmark Tomas, Åberg Karin
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2007 : 464 s. :
ISBN: 9789144021911
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Kap 3, 5 och 8.
Med fokus på handledning i skolors förändringsarbete
Lendahls Rosendahl Birgit, Rönnerman Karin
Ingår i:
Pedagogisk forskning i Sverige
Göteborg : Institutionen för pedagogik och didaktik, Göteborgs universitet : 1996- : 10 : sid. 35-51 :
Ladda ner pdf
Sundqvist Christel
Perspektivmöten i skola och handledning : lärares tankar om specialpedagogisk handledning
Åbo : Åbo Akademi : 2012 : 235 s. :
Fulltext
ISBN: 978-951-765-658-0
Se Umeå UB:s söktjänst
Kinge Emilie
Barnsamtal - den framgångsrika samvaron och samtalets betydelse för barn med samspelssvårigheter
Lund : Studentlitteratur : 2008 :
ISBN: 978-91-44-04298-5
Se Umeå UB:s söktjänst
Vilse i skolan : hur vi kan hjälpa barn med beteendeproblem att hitta rätt
Greene Ross W., Klenz Jönsson Silvia
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2011 : 322 s. :
ISBN: 978-91-44-07466-5
Se Umeå UB:s söktjänst
Relationskompetens i pedagogernas värld
Juul Jesper, Jensen Helle, Öhman Margareta
2. uppl. : Stockholm : Liber : 2009 : 271 s. :
Omslagsbild
ISBN: 978-91-47-02060-7 (inb.)
Se Umeå UB:s söktjänst
Thornberg Robert
Det sociala livet i skolan : socialpsykologi för lärare
2. uppl. : Stockholm : Liber : 2013 : 378 s. :
ISBN: 9789147105434
Se Umeå UB:s söktjänst
Øvreeide Haldor
Samtal med barn : metodiska samtal med barn i svåra livssituationer
3. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2010 : 256 s. :
ISBN: 978-91-44-05634-0
Se Umeå UB:s söktjänst
Praktisk vägledning i kommunikation för lärare i förskola och skola.
Hougaard Bent, Nilsson Björn, Glave Lotta
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2004 (Malmö : 103 s. : ill. :
ISBN: 91-47-05250-3
Se Umeå UB:s söktjänst
Professionell vägledning : med samtal som redskap.
Hägg Kerstin, Kuoppa Svea Maria
Lund : Studentlitteratur : 2007 : 115 s. :
ISBN: 91-44-00235-1
Se Umeå UB:s söktjänst
Counseling children
Thompson Charles L., Henderson Donna A.
7. ed. : Belmont, CA : Thomson/Brooks/Cole : cop. 2007. : xxvi, 709 p. :
ISBN: 0-495-00775-7
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Utvalda delar. Alla läser kapitel 1 och 3 samt delar av kapitel 2.
Handledning i professionsgrupper : ett systemteoretiskt perspektiv på handledning
Gjems Liv, Jonsson Maud
Lund : Studentlitteratur : 1997 : 152 s. :
ISBN: 91-44-00364-1
Se Umeå UB:s söktjänst
Handledning i pedagogiskt arbete
Kroksmark Tomas, Åberg Karin
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2007 : 464 s. :
ISBN: 9789144021911
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Kap 3, 5 och 8.
Med fokus på handledning i skolors förändringsarbete
Lendahls Rosendahl Birgit, Rönnerman Karin
Ingår i:
Pedagogisk forskning i Sverige
Göteborg : Institutionen för pedagogik och didaktik, Göteborgs universitet : 1996- : 10 : sid. 35-51 :
Ladda ner pdf
Liljegren Britta
Elever i svårigheter : familjen och skolan i samspel
2., [rev. och omarb.] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2000 : 254 s. :
ISBN: 91-44-01291-8
Se Umeå UB:s söktjänst
Kinge Emilie
Barnsamtal - den framgångsrika samvaron och samtalets betydelse för barn med samspelssvårigheter
Lund : Studentlitteratur : 2008 :
ISBN: 978-91-44-04298-5
Se Umeå UB:s söktjänst
Vilse i skolan : hur vi kan hjälpa barn med beteendeproblem att hitta rätt
Greene Ross W., Klenz Jönsson Silvia
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2011 : 322 s. :
ISBN: 978-91-44-07466-5
Se Umeå UB:s söktjänst