"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Lärares professionella och vetenskapliga förhållningssätt i skolpraktiken, 15 hp

Kursen är nedlagd

Engelskt namn: The Professional and Scientific Teacher in Practice

Denna kursplan gäller: 2010-08-23 och tillsvidare

Kurskod: 6PE081

Högskolepoäng: 15

Utbildningsnivå: Avancerad nivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Inget huvudområde: Avancerad nivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Pedagogiska institutionen

Beslutad av: Fakultetsnämnden för lärarutbildning, 2008-03-28

Reviderad av: Pedagogiska institutionen, 2010-10-12

Innehåll

Under kursen förstärks tidigare erövrade kunskaper inom allmänna utbildningsområdet (AUO) genom aktiv tillämpning och prövning i skolans verksamheter. Praktikplatsens specifika förutsättningar används som utgångspunkt för att ringa in problemområden/studieobjekt som är relevanta för analys av lärarens uppdrag. Områden som exempelvis nätanvändning, sociala, könsrelaterade samt etniska mönster studeras och dokumenteras med hjälp av observationer och olika samtalsmetoder. Den verksamhetsförlagda utbildningen utgör därmed den empiriska basen för en avslutande rapport.

Förväntade studieresultat

För godkänd kurs ska studenten kunna: - dokumentera och analysera sociala, könsrelaterade och/eller etniska mönster, - självständigt och kritiskt undersöka, beskriva och analysera skolverksamheten utifrån valda problemområden, - reflektera över sin egen undervisning och analysera den utifrån vetenskapliga perspektiv, - planera, organisera och genomföra undervisning.

Behörighetskrav

Univ: Godkänt resultat inom Allmänna utbildningsområdet (AUO) 1-45 hp eller motsvarande kunskaper

Undervisningens upplägg

Kursen är till största delen verksamhetsförlagd och undervisningen är i hög grad studentaktiv. Av kursens 15 hp är 12 hp (dvs 8 veckor) skolförlagda. De skolförlagda veckorna innebär obligatorisk närvaro på tilldelad arbetsplats. I kursen ingår ett obligatoriskt seminarium; där en enskild skriftlig rapport utgör underlaget.

Examination

Studenten examineras skriftligt och/eller muntligt. Examinationen kan ske löpande under kursen eller i slutet av kursen. Studentens prestationer bedöms i en tregradig betygsskala, Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd. För varje examinerande inslag anordnas ett ordinarie examinationstillfälle och ett andra examinationstillfälle i nära anslutning därtill. I regel ges vidare inför varje hösttermin därutöver, efter anmälan, möjlighet till ett tredje examinationstillfälle. Vid underkänt resultat hänvisas därefter studenten till examination nästa gång kursen ges. Examination baserad på samma kursplan som vid ordinarie examinationstillfälle garanteras två år efter studentens förstagångsregistrering på kursen. Efter två underkända examinationstillfällen för en viss kurs eller del av kurs har studenten rätt att efter skriftlig begäran hos prefekten få byta examinator. TILLGODORÄKNANDE Studierektor beslutar om tillgodoräknande på kurs efter skriftlig ansökan. I ansökan ska anges vilken kurs som ansökan avser. Bestyrkta kopior av kursbevis eller motsvarande, där det framgår lärosäte, tidpunkt, ämnestillhörighet, nivå, poängomfattning och betyg skall bifogas. Dessutom skall kursplan inklusive litteraturförteckning för de kurser som avses samt i förekommande fall uppsatsarbete bifogas.

Litteratur

  • Giltig från: 2014 vecka 14

    Gärdenfors Peter
    Lusten att förstå : om lärande på människans villkor
    1. utg. : Stockholm : Natur & kultur : 2010 : 284 s. :
    ISBN: 978-91-27-12165-2 (inb.)
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Examensarbetet i lärarutbildningen
    Johansson Bo, Svedner Per Olov
    5. uppl. : Uppsala : Kunskapsföretaget : 2010 : 105 s. :
    ISBN: 978-91-89040-74-8
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet, Lgr11
    Skolverket : 2011 :
    Hämtas från
    Obligatorisk

    Läroplan, examensmål och gymnasiegemensamma ämnen för gymnasieskola 2011
    Stockholm : Skolverket : 2011 : 202 s. :
    Fritt tillgänglig via Skolverkets webbplats
    ISBN: 978-91-38-32594-0
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Rekommenderad litteratur

    Vad påverkar resultaten i svensk grundskola? : kunskapsöversikt om betydelsen av olika faktorer : sammanfattande analys
    Stockholm : Skolverket : 2009 : 56 s. :
    http://www.skolverket.se/publikationer?id=2258
    Obligatorisk

    Konkurrensen om eleverna : kommunernas hantering av minskade gymnasiekullar och en växande skolmarknad
    Stockholm : Skolverket : 2010 : 97 s. :
    http://www.skolverket.se/publikationer?id=2394
    Obligatorisk

    Annan, valfri litteratur kan även användas för rapporten.

  • Giltig från: 2010 vecka 34

    Gärdenfors Peter
    Lusten att förstå : om lärande på människans villkor
    1. utg. : Stockholm : Natur & kultur : 2010 : 284 s. :
    ISBN: 978-91-27-12165-2 (inb.)
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Examensarbetet i lärarutbildningen
    Johansson Bo, Svedner Per Olov
    5. uppl. : Uppsala : Kunskapsföretaget : 2010 : 105 s. :
    ISBN: 978-91-89040-74-8
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Läroplan för det obligatoriska skolväsendet, förskoleklassen och fritidshemmet : Lpo 94
    Stockholm : 2006 :
    Obligatorisk

    Läroplan för de frivilliga skolformerna. : Lpf 94
    Stockholm : 2006 :
    Obligatorisk

    Rekommenderad litteratur

    Vad påverkar resultaten i svensk grundskola? : kunskapsöversikt om betydelsen av olika faktorer : sammanfattande analys
    Stockholm : Skolverket : 2009 : 56 s. :
    http://www.skolverket.se/publikationer?id=2258
    Obligatorisk

    Konkurrensen om eleverna : kommunernas hantering av minskade gymnasiekullar och en växande skolmarknad
    Stockholm : Skolverket : 2010 : 97 s. :
    http://www.skolverket.se/publikationer?id=2394
    Obligatorisk

    Annan, valfri litteratur kan även användas för rapporten.