"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Lärares professionella och vetenskapliga förhållningssätt, 15 hp

Kursen är nedlagd

Engelskt namn: The Professional and Scientific Teacher

Denna kursplan gäller: 2008-09-08 och tillsvidare

Kurskod: 6PE080

Högskolepoäng: 15

Utbildningsnivå: Avancerad nivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Inget huvudområde: Avancerad nivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Pedagogiska institutionen

Beslutad av: Fakultetsnämnden för lärarutbildning, 2008-03-28

Reviderad av: Fakultetsnämnden för lärarutbildning, 2008-03-28

Innehåll

Moment 1 Barns och ungdomars gemensamma och skilda levnadsvillkor, 9 hp Shared and individual life conditions for children and youth Momentet bygger på studerandes kunskaper om lärarprofessionens samhälleliga och vetenskapliga grunder (AUO 1-30). Momentet behandlar barns och ungas generella samhälleliga levnadsvillkor och innehåller kritisk granskning av frågeställningar om barns rättigheter och vuxenvärldens, lärarnas, skolans och samhällets ansvar. Dessa kunskaper fördjupas genom studier av barns och ungas skilda utbildningsförutsättningar utifrån analysverktygen klass, kön och etnicitet. Komplexiteten i skolans samhällsuppdrag problematiseras utifrån aktuell mångvetenskaplig forskning och kunskap om villkors föränderlighet. Hur barn och ungdomar möter samhällets, vuxenvärldens och skolans möjligheter och begränsningar undersöks genom studier av ungdomskulturer och kommunikationsmönster. Moment 2 Skolan och lärarprofessionen i ett föränderligt och framtida samhälle, 6 hp The school and teacher profession in a changing and future society Med utgångspunkt i barns och ungdomars skilda levnadsvillkor behandlas skolans och lärarens uppdrag att planera och genomföra undervisning och lärande. Komplexiteten i en rad situationer – förutsättningar för undervisning och lärande, kunskapers betydelse, betyg, bedömning och utvärdering – behandlas och förs samman till en för elever och lärarprofession betydelsefull helhet. Specialpedagogiska perspektiv som normalitet och avvikelse, kategoriseringar och effekter bidrar till breddning av kunskapsområdet.

Förväntade studieresultat

För godkänd kurs ska studenten kunna: - Relatera barns och ungas gemensamma och skilda levnadsvillkor till barns rättigheter i en kritisk granskning av skolans uppgift - integrera mångvetenskaplig forskning i professionell analys av relationen barn, unga, lärare och skola och särskilt beakta klass, kön och etnicitet - redogöra för komplexiteten i professionella förhållningssätt i syfte att problematisera lärares olika uppdrag - självständigt identifiera vägar till uppfyllelse av intentioner i lagar och styrdokument - beskriva och analysera specialpedagogiska perspektiv vad gäller normalitet och avvikelse, kategoriseringar

Behörighetskrav

Univ: Godkänt resultat inom Allmänna utbildningsområdet (AUO) 1-30 hp eller motsvarande kunskaper

Undervisningens upplägg

Undervisningen är i hög grad studerandeaktiv. Under kursen ingår litteratur- och nätsökningar med analyser,seminarier och föreläsningar.

Examination

Den studerandes kunskaper examineras i muntliga och/eller skriftliga former. Examinationsformerna bestäms av examinator. För att bli godkänd på hela kursen krävs att samtliga examinerande delar är godkända och övriga obligatoriska delar genomförda. Betyget utgör examinators samlade bedömning av den studerandes examinerade resultat. För betyget Väl godkänd läggs i bedömningen särskild vikt vid den studerandes förmåga att föra samman olika innehållsliga delar till helhetsperspektiv på lärares professionella och vetenskapliga förhållningssätt. Välgrundade tolkningar och kritisk analys är centrala. Student har rätt att prövas på samma kursplan som vid ordinarie prov vid minst två tillfällen upp till två år efter första registreringstillfället. Undantag från denna regel kan t.ex. vara då kursen har genomgått grundläggande vetenskapliga förändringar. En student som utan godkänt resultat har genomgått två prov för en kurs eller en del av en kurs, har rätt att få en annan examinator utsedd, om inte särskilda skäl talar emot det (HF 6 kap. 11b §). Begäran om byte av examinator görs hos Fakultetsnämnden för lärarutbildning. Tillgodoräknande av moment/delar av kurs beslutas av den betygsättande läraren. När det gäller tillgodoräknande av hel kurs beslutas detta av Fakultetsnämnden för lärarutbildning. Blankett för ansökan om tillgodoräknande http://www.umu.se/blankett/SA/

Litteratur

  • Giltig från: 2010 vecka 35

    Arendt Hannah
    Mellan det förflutna och framtiden
    Göteborg : Daidalos : 2004 : 295 s : sid. 295 :
    ISBN: 91-7173-209-8
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Bergendahl Gunnar
    Education between Past and Future. Dialoger (2003, 67/68), 159-183.

    Läsanvisning: 25 s

    Bhabha Jacqueline
    Arendt´s Children:Do Today´s Migrant Children Have a Right to Have Rights? Human Rights Quartely (2009/31) 410-451

    Läsanvisning: 42 s

    Praktiskt förnuft : bidrag till en handlingsteori.
    Bourdieu Pierre, Gimdal Gustaf, Jordebrandt Stefan
    Göteborg : Daidalos : 1999 : 202 s. :
    ISBN: 91-7173-134-2
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Brookhart, Susan M, Moss Connie M, Long Beverly A
    Teacher inquiry into formative assessment practices in remedial reading classrooms. Assessment in Education: Principles, Policy & Practice, Vol 17, No1 February 2010, 41-58 : http://pdfserve.informaworld.com/634853_751318843_919087598.pdf
    2010 :

    Dunkels Elza
    Vad gör unga på nätet?
    Gleerups : 2009 : 120 s. :
    http://webbshop.gleerups.se/gleerups/se/hogskola/lararutbildning-_pedagogik/?ew_15_p_id=50954&product_category_id=1363&groupdetail=true
    ISBN: 91-40-66671-9
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Hedlin Maria
    Lilla genushäftet : om genus och skolans jämställdhetsmål
    Kalmar : Högsk. : 2004 : 29 s. :
    ISBN: 91-89584-28-7
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: http://hik.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2:1010

    Lundström Ulf
    Gymnasielärare : perspektiv på arbete och yrkesutveckling
    Studentlitteratur AB : 2009 :
    ISBN: 91-44-05074-7
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Moinian Farzaneh
    Negotiating identities : exploring children's perspectives on themselves and their lives
    Stockholm : Lärarhögskolan i Stockholm : 2007 : 139 s :
    ISBN: 978-91-7656-647-3
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Qvortrup Jens
    Barndom i et sociologisk generationsperspektiv
    (Working paper no. 123-03, Centre for Cultural Research, University of Aarhus) : 2003 :
    ISBN: 87 7725 347 7
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: Elektroniskt publisaerad den 22 oktober 2003. URL: www.hum.au.dk/ckulturf/pages/publications/jg/barndom.htm (s 30)

    Regeringskansliet, Utrikesdepartementet : Mänskliga rättigheter – Konventionen om barnets rättigheter.
    ny rev upplaga : Stockholm : Edita Norstedt tryckeri AB : 2006 :

    Scott Joan Wallach
    The politics of the veil
    Princeton, N.J. : Princeton University Press : 2007 : xii, 208 s. :
    http://www.loc.gov/catdir/toc/ecip0715/2007013953.html
    ISBN: 0-691-12543-0
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Skidmore David
    INCLUSION the dynamic of school development.
    Buckingham : Open University Press : 2004 : 130 s :
    Läsanvisning: http://site.ebrary.com/lib/umeaub/Doc?id=10175290

    Svenska Unescorådet och Specialpedagogiska institutet
    Riktlinjer för inkludering http://www.unesco.se/Bazment/Unesco/sv/Svenska-Unescoradets-arbete/Bestall-broschyrer.aspx
    2008 : 60 s :

    Dahlstedt Magnus
    Utbildning, arbete, medborgarskap : strategier för social inkludering i den mångetniska staden
    1. uppl. : Umeå : Boréa : cop. 2007 : 397 s. :
    ISBN: 978-91-89140-51-6
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Artiklar

    Någon artikel kan tillkomma under kursens gång

  • Giltig från: 2009 vecka 36

    Arendt Hannah
    Mellan det förflutna och framtiden
    Göteborg : Daidalos : 2004 : 295 s : sid. 295 :
    ISBN: 91-7173-209-8
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Bergendahl Gunnar
    Education between Past and Future. Dialoger (2003, 67/68), 159-183.

    Läsanvisning: 25 s

    Bhabha Jacqueline
    Arendt´s Children:Do Today´s Migrant Children Have a Right to Have Rights? Human Rights Quartely (2009/31) 410-451

    Läsanvisning: 42 s

    Praktiskt förnuft : bidrag till en handlingsteori.
    Bourdieu Pierre, Gimdal Gustaf, Jordebrandt Stefan
    Göteborg : Daidalos : 1999 : 202 s. :
    ISBN: 91-7173-134-2
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Dunkels Elza
    Vad gör unga på nätet?
    Gleerups : 2009 : 120 s. :
    http://webbshop.gleerups.se/gleerups/se/hogskola/lararutbildning-_pedagogik/?ew_15_p_id=50954&product_category_id=1363&groupdetail=true
    ISBN: 91-40-66671-9
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Hedlin Maria
    Lilla genushäftet : om genus och skolans jämställdhetsmål
    Kalmar : Högsk. : 2004 : 29 s. :
    ISBN: 91-89584-28-7
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: http://hik.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2:1010

    Lundström Ulf
    Gymnasielärare : perspektiv på arbete och yrkesutveckling
    Studentlitteratur AB : 2009 :
    ISBN: 91-44-05074-7
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Moinian Farzaneh
    Negotiating identities : exploring children's perspectives on themselves and their lives
    Stockholm : Lärarhögskolan i Stockholm : 2007 : 139 s :
    ISBN: 978-91-7656-647-3
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Qvortrup Jens
    Barndom i et sociologisk generationsperspektiv
    (Working paper no. 123-03, Centre for Cultural Research, University of Aarhus) : 2003 :
    ISBN: 87 7725 347 7
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: Elektroniskt publisaerad den 22 oktober 2003. URL: www.hum.au.dk/ckulturf/pages/publications/jg/barndom.htm (s 30)

    Regeringskansliet, Utrikesdepartementet : Mänskliga rättigheter – Konventionen om barnets rättigheter.
    ny rev upplaga : Stockholm : Edita Norstedt tryckeri AB : 2006 :

    Rustad för revision :b med barnkonventionen som redskap för revisorer i kommuner, landsting och regioner
    Stockholm : Barnombudsmannen :b Fritze [distributör] : [2007] : 35 s. :
    ISBN: 978-91-87448-27-0
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Scott Joan Wallach
    The politics of the veil
    Princeton, N.J. : Princeton University Press : 2007 : xii, 208 s. :
    http://www.loc.gov/catdir/toc/ecip0715/2007013953.html
    ISBN: 0-691-12543-0
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Skidmore David
    INCLUSION the dynamic of school development.
    Buckingham : Open University Press : 2004 : 130 s :
    Läsanvisning: http://site.ebrary.com/lib/umeaub/Doc?id=10175290

    Dahlstedt Magnus
    Utbildning, arbete, medborgarskap : strategier för social inkludering i den mångetniska staden
    1. uppl. : Umeå : Boréa : cop. 2007 : 397 s. :
    ISBN: 978-91-89140-51-6
    Se Umeå UB:s söktjänst

  • Giltig från: 2008 vecka 37

    Arendt Hannah
    Mellan det förflutna och framtiden
    Göteborg : Daidalos : 2004 : 295 s : sid. 295 :
    ISBN: 91-7173-209-8
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Praktiskt förnuft : bidrag till en handlingsteori.
    Bourdieu Pierre, Gimdal Gustaf, Jordebrandt Stefan
    Göteborg : Daidalos : 1999 : 202 s. :
    ISBN: 91-7173-134-2
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Franck Olof
    Genusperspektiv i skolan : om kön, kärlek och makt
    Lund : Studentlitteratur : 2007 : 140 s :
    http://www.studentlitteratur.se/omslagsbild/artnr/32289-01/height/320/width/320/bild.jpg
    ISBN: 978-91-44-04547-4
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Children and citizenship
    Invernizzi Antonella, Williams Jane
    London : SAGE : 216 s :
    ISBN: 978-1--41293537-1 (hbk)
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Moinian Farzaneh
    Negotiating identities : exploring children's perspectives on themselves and their lives
    Stockholm : Lärarhögskolan i Stockholm : 2007 : 139 s :
    ISBN: 978-91-7656-647-3
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Portrait of a profession : teaching and teachers in the 21st century
    Moss David M, Glenn Wendy J, Schwab Richard Lewis
    Westport, Conn : Praeger Publishers : 2005 : 230 s :
    ISBN: 0-275-98218-1 (alk paper)
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: ELLER någon likvärdig bok

    Qvortrup Jens
    Barndom i et sociologisk generationsperspektiv
    (Working paper no. 123-03, Centre for Cultural Research, University of Aarhus) : 2003 :
    ISBN: 87 7725 347 7
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: Elektroniskt publisaerad den 22 oktober 2003. URL: www.hum.au.dk/ckulturf/pages/publications/jg/barndom.htm (s 30)

    Regeringskansliet, Utrikesdepartementet : Mänskliga rättigheter – Konventionen om barnets rättigheter.
    ny rev upplaga : Stockholm : Edita Norstedt tryckeri AB : 2006 :

    Rustad för revision :b med barnkonventionen som redskap för revisorer i kommuner, landsting och regioner
    Stockholm : Barnombudsmannen :b Fritze [distributör] : [2007] : 35 s. :
    ISBN: 978-91-87448-27-0
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Skidmore David
    INCLUSION the dynamic of school development.
    Buckingham : Open University Press : 2004 : 130 s :
    Läsanvisning: http://site.ebrary.com/lib/umeaub/Doc?id=10175290

    Dahlstedt Magnus
    Utbildning, arbete, medborgarskap : strategier för social inkludering i den mångetniska staden
    1. uppl. : Umeå : Boréa : cop. 2007 : 397 s. :
    ISBN: 978-91-89140-51-6
    Se Umeå UB:s söktjänst

  • Giltig från: 2005 vecka 26

    Arendt Hannah
    Mellan det förflutna och framtiden
    Göteborg : Daidalos : 2004 : 295 s : sid. 295 :
    ISBN: 91-7173-209-8
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Praktiskt förnuft : bidrag till en handlingsteori.
    Bourdieu Pierre, Gimdal Gustaf, Jordebrandt Stefan
    Göteborg : Daidalos : 1999 : 202 s. :
    ISBN: 91-7173-134-2
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Franck Olof
    Genusperspektiv i skolan : om kön, kärlek och makt
    Lund : Studentlitteratur : 2007 : 140 s :
    http://www.studentlitteratur.se/omslagsbild/artnr/32289-01/height/320/width/320/bild.jpg
    ISBN: 978-91-44-04547-4
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Children and citizenship
    Invernizzi Antonella, Williams Jane
    London : SAGE : 216 s :
    ISBN: 978-1--41293537-1 (hbk)
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Moinian Farzaneh
    Negotiating identities : exploring children's perspectives on themselves and their lives
    Stockholm : Lärarhögskolan i Stockholm : 2007 : 139 s :
    ISBN: 978-91-7656-647-3
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Portrait of a profession : teaching and teachers in the 21st century
    Moss David M, Glenn Wendy J, Schwab Richard Lewis
    Westport, Conn : Praeger Publishers : 2005 : 230 s :
    ISBN: 0-275-98218-1 (alk paper)
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: ELLER någon likvärdig bok

    Qvortrup Jens
    Barndom i et sociologisk generationsperspektiv
    (Working paper no. 123-03, Centre for Cultural Research, University of Aarhus) : 2003 :
    ISBN: 87 7725 347 7
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: Elektroniskt publisaerad den 22 oktober 2003. URL: www.hum.au.dk/ckulturf/pages/publications/jg/barndom.htm (s 30)

    Regeringskansliet, Utrikesdepartementet : Mänskliga rättigheter – Konventionen om barnets rättigheter.
    ny rev upplaga : Stockholm : Edita Norstedt tryckeri AB : 2006 :

    Rustad för revision :b med barnkonventionen som redskap för revisorer i kommuner, landsting och regioner
    Stockholm : Barnombudsmannen :b Fritze [distributör] : [2007] : 35 s. :
    ISBN: 978-91-87448-27-0
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Skidmore David
    INCLUSION the dynamic of school development.
    Buckingham : Open University Press : 2004 : 130 s :
    Läsanvisning: http://site.ebrary.com/lib/umeaub/Doc?id=10175290

    Dahlstedt Magnus
    Utbildning, arbete, medborgarskap : strategier för social inkludering i den mångetniska staden
    1. uppl. : Umeå : Boréa : cop. 2007 : 397 s. :
    ISBN: 978-91-89140-51-6
    Se Umeå UB:s söktjänst