"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Handledarpedagogutbildning - för lärande i arbetslivet, 7,5 hp

Kursen är nedlagd

Engelskt namn: Tutortraining-education for Learning in Working Life

Denna kursplan gäller: 2008-08-18 och tillsvidare

Kurskod: 6PE079

Högskolepoäng: 7,5

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Pedagogik: Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Pedagogiska institutionen

Beslutad av: Fakultetsnämnden för lärarutbildning, 2008-04-11

Innehåll

Gymnasieskolans och lärarens samhälleliga uppdrag bearbetas och analyseras utifrån aktuella styrdokument och perspektiv. Den arbetsplatsförlagda utbildningens roll i gymnasieskolan fokuseras. Vidare behandlas gymnasieskolans och arbetslivets gemensamma utbildningsuppdrag där vikten av samverkan problematiseras. Ungdomskulturer med inriktning mot skola och utbildningsval studeras och analyseras ur olika perspektiv som klass- kön- och etnicitet. I kursen beskrivs och bearbetas innebörden av handledarpedagogrollen i en yrkesinriktad praktik. Teoretiska och praktiska färdigheter som lärande samtal, handledning, bedömning, avtal och lagar - och försäkringsfrågor beskrivs och problematiseras. Inom kursens ram ingår att genomföra en handledarutbildning i samverkan med arbetslivet.

Förväntade studieresultat

För godkänd kurs skall studenten kunna: - redogöra för gymnasieskolans uppdrag utifrån aktuella styrdokument och perspektiv - diskutera och problematisera hur samverkan mellan gymnasieskola och arbetsliv kan förbättra kvaliteten på yrkesförberedande program - redogöra för den arbetsplatsförlagda utbildningens roll inom utbildningen samt analysera verktyg för kvalitetssäkring av APU inslag i utbildningen - beskriva och problematisera handledarpedagogrollen - ha planerat, genomfört och utvärderat en handledarutbildning i samverkan med arbetslivet - ha genomfört att leda lärande samtal samt bedömningssamtal.

Behörighetskrav

Lärarexamen eller motsvarande

Undervisningens upplägg

Undervisningen bedrivs vanligen i form av föreläsningar, seminarier, gruppövningar. Vissa undervisningsmoment är obligatoriska. Viss undervisning/handledning ges med stöd av informations- och kommunikationsteknik.

Examination

Studentens kunskaper examineras skriftligt och/eller muntligt. Examinationen kan ske löpande eller i slutet av kursen. Studentens prestationer bedöms i en tregradig betygsskala, Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd. För att bli godkänd på hela kursen krävs att samtliga examinerande delar är godkända. För Väl godkänd läggs i bedömningen särskild vikt vid den studerandes förmåga att självständigt finna lösningar på problem och relatera till teorier och perspektiv som behandlats under kursen. Varje moment kan prövas totalt fem gånger. Omprov baserat på samma kursplan som vid ordinarie prov garanteras två år efter studentens förstagångsregistrering på kursen. Efter två underkända omprovstillfällen för viss kurs eller del av kurs har studenten rätt att efter skriftlig begäran hos prefekten få byta examinator. TILLGODORÄKNANDE Studierektor beslutar om tillgodoräknande på moment eller delar av kurs efter skriftlig ansökan. I ansökan ska anges vilket moment eller vilken kurs som ansökan avser. Bestyrkta kopior av kursbevis eller motsvarande, där det framgår lärosäte, tidpunkt, ämnestillhörighet, nivå, poängomfattning och betyg skall bifogas. Dessutom skall kursplan inklusive litteraturförteckning bifogas. Fakultetsnämnden för lärarutbildning beslutar om tillgodoräknande av hel kurs. Ansökningsblankett finns på www.umu.se/blankett/SA.

Litteratur

  • Giltig från: 2008 vecka 34

    Etableringen på arbetsmarknaden : hur klass, kön och etnicitet styr ungdomars villkor
    Andersson Dan, Lindblad Jenny
    Stockholm : Landsorganisationen i Sverige : 2008 : 70 s. :
    http://lo.se/home/lo/home.nsf/unidView/9173C5C5B6EC756EC12573FD0029B646/$file/Etabl_pa_arbmarknaden.pdfz Fulltext
    ISBN: 978-91-566-2453-7
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Respekt för läraryrket : om lärares yrkesspråk och yrkesetik.
    Colnerud Gunnel, Granström Kjell, Lärarhögskolan i Stockholm
    [Ny, rev. och uppdaterad utg.] : Stockholm : HLS förl. : 2002 : 208 s. :
    ISBN: 91-7656-529-7
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Handledning och praktisk yrkesteori
    Lauvås Per, Handal Gunnar
    2., [utök.]uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2001 : 384 s. :
    ISBN: 91-44-01707-3
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Pedagogisk bedömning - Om att dokumentera, bedöma och utveckla kunskap
    Lindberg Viveca (red), Lindström Lars (red)
    Stockholm : Stockholms universitets förlag : 2008 :

    Myndigheten för skolutveckling
    Att granska och förbättra kvalitet. Studiehandledning
    Stockholm : Myndigheten för skolutveckling: Fritzes kundservice [distributör] : [2003] : 20 s. :
    ISBN: 91-85128-07-4
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Skolverket
    Likvärdig bedömning och betygsättning : allmänna råd och kommentarer
    Stockholm : Statens skolverk : 2004 : 71 s. :
    http://www.skolverket.se/publikationer?id=1368
    ISBN: 91-85009-60-1
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Skolverket
    Läroplan för de frivilliga skolformerna : Lpf94
    Utbildningsdepartementet : 2006 : 14 s :

  • Giltig från: 2008 vecka 33

    Etableringen på arbetsmarknaden : hur klass, kön och etnicitet styr ungdomars villkor
    Andersson Dan, Lindblad Jenny
    Stockholm : Landsorganisationen i Sverige : 2008 : 70 s. :
    http://lo.se/home/lo/home.nsf/unidView/9173C5C5B6EC756EC12573FD0029B646/$file/Etabl_pa_arbmarknaden.pdfz Fulltext
    ISBN: 978-91-566-2453-7
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Respekt för läraryrket : om lärares yrkesspråk och yrkesetik.
    Colnerud Gunnel, Granström Kjell, Lärarhögskolan i Stockholm
    [Ny, rev. och uppdaterad utg.] : Stockholm : HLS förl. : 2002 : 208 s. :
    ISBN: 91-7656-529-7
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Ericsson Gunilla
    Arbetslagsutveckling och lärande samtal. http://www.pbs.kau.se/pdf/erfarenheslar_samtal.pdf
    Karlstad : Regionalt utvecklingscentrum : 2001 : 48 s. :

    Handledning och praktisk yrkesteori
    Lauvås Per, Handal Gunnar
    2., [utök.]uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2001 : 384 s. :
    ISBN: 91-44-01707-3
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Pedagogisk bedömning - Om att dokumentera, bedöma och utveckla kunskap
    Lindberg Viveca (red), Lindström Lars (red)
    Stockholm : Stockholms universitets förlag : 2008 :

    Myndigheten för skolutveckling
    Att granska och förbättra kvalitet. Studiehandledning
    Stockholm : Myndigheten för skolutveckling: Fritzes kundservice [distributör] : [2003] : 20 s. :
    ISBN: 91-85128-07-4
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Utbildning som bransch : en analys av gymnasieskolan
    Prochazka Nora, Bergström Fredrik
    Stockholm : Handelns utredningsinstitut (HUI) : [2007] : 64 s. :

    Skolverket
    Likvärdig bedömning och betygsättning : allmänna råd och kommentarer
    Stockholm : Statens skolverk : 2004 : 71 s. :
    http://www.skolverket.se/publikationer?id=1368
    ISBN: 91-85009-60-1
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Skolverket
    Läroplan för de frivilliga skolformerna : Lpf94
    Utbildningsdepartementet : 2006 : 14 s :

  • Giltig från: 2005 vecka 26

    Respekt för läraryrket : om lärares yrkesspråk och yrkesetik.
    Colnerud Gunnel, Granström Kjell, Lärarhögskolan i Stockholm
    [Ny, rev. och uppdaterad utg.] : Stockholm : HLS förl. : 2002 : 208 s. :
    ISBN: 91-7656-529-7
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Allmändidaktik Englund Thomas (red) (1998) Utbildningspolitiskt systemskifte? Stockholm: HLS förlag VFU-handboken http://www.educ.umu.se/vfu/index.html Kursplaner skolan http://www3.skolverket.se Till detta tillkommer allmän- och ämnesdidaktisk litteratur som väljs ut i samråd mellan berörda institutioner. Alla ämnen Läromedel från grundskola och gymnasium enligt respektive LLU:are. Bild Karlsson, Sten-Gösta,& Staffan Lövgren (2001) Bilder i skolan, Lund: Studentlitteratur. Marner; Anders & Hans Örtegren. En kulturskola för alla estetiska ämnen och läroprocesser i ett mediespecifikt och medieneutralt perspektiv. Stockholm: Liber distribution. Engelska Thornberg, Ulrika. Språkdidaktik (urval). Gleerups 2005. Filosofi Material genom undervisande lärare. Franska Tornberg, Ulrika: Språkdidaktik. Malmö: Gleerups, 2005 Företagsekonomi/Rättskunskap Material genom undervisande lärare. Geografi Møller, Jens-Peter (2000) Geografididaktik perspektiv och exempel. Stockholm: Liber. Östman, Peter et al. (2000) Geografi. Människan, resurerna och miljön A+B. Stockholm: Almqvist & Wiksell. Material genom undervisande lärare. Se även Skolverket: Miljökunskap. Referenslitteratur: Anders Wellving. GIS Geografiska informationssystem. Natur och kultur 2001. Hem- och konsumentkunskap Material genom undervisande lärare. Historia - gymnasiet Historien är nu (Zander & Karlsson 2004) Historieundervisningens byggstenar (2004) Dessutom tillkommer artiklar och stenciler utdelade i samband med undervisningen. Media Material genom undervisande lärare. Psykologi Material genom undervisande lärare. Religion Marton, F. Hounsell, D. Entwistle, N. Hur vi lär. Rabén Prisma 1996 Artiklar. Ryska Tornberg, Ulrika: Språkdidaktik. Malmö: Gleerups, 2005 Samhällskunskap Torney-Purta Judith m fl. Citizenship and Education in Twenty-eight Countries.(www.wam.umd.edu/~iea/) Valda delar. Vernersson, Folke (1999) Undervisa om samhället. Lund: Studentlitteratur. Spanska Tornberg, Ulrika: Språkdidaktik. Malmö: Gleerups, 2005 Svenska Brodow, Bengt. Perspektiv på svenska, del II, Momenten. Ekelunds förlag. Senaste upplagan Svenska som andra språk Material genom undervisande lärare. Tyska Tornberg, Ulrika: Språkdidaktik. Malmö: Gleerups, 2005 Textil Material genom undervisande lärare.

    Tornberg Ulrika
    Språkdidaktik
    3., [rev. och uppdaterad] uppl. : Malmö : Gleerup : 2005 : 184 s. :
    ISBN: 91-40-64439-1
    Se Umeå UB:s söktjänst