"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Yrkesutbildning i ett föränderligt samhälle, 15 hp

Kursen är nedlagd

Engelskt namn: Vocational Education in a Changing Society

Denna kursplan gäller: 2009-08-17 och tillsvidare

Kurskod: 6PE078

Högskolepoäng: 15

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Pedagogik: Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Pedagogiska institutionen

Beslutad av: Fakultetsnämnden för lärarutbildning, 2008-03-28

Reviderad av: Pedagogiska institutionen, 2009-06-15

Innehåll

I kursen behandlas förutsättningar för samverkan mellan yrkesutbildning och arbetslivet där förändringar inom och mellan yrkesutbildning och arbetsliv fokuseras, speciellt uppmärksammas lärande inom arbetsförlagd utbildning och lärlingsutbildning. Vidare behandlas olika kunskapsteoretiska perspektiv inom yrkespedagogikens område där förhållandet mellan teori och praktik inom yrkesutbildningen analyseras. I kursen ingår att studera yrkesutbildning ur ett internationellt perspektiv. Inom kursens ram fördjupas och problematiseras yrkesdidaktiska frågor som är relaterade till undervisning och lärande inom yrkesutbildning med speciellt fokus mot att bedöma och betygssätta elevers lärande, utvärdering och specialpedagogiska frågor. I samråd med lokala lärarutbildare identifiera och granska problemområden relaterade till ungdomar och vuxna i ett föränderligt samhälls- och yrkesliv, exempelvis mot ungdomars villkor, sociala mönster som klass, kön, etnicitet och kommunikation.

Förväntade studieresultat

För godkänd kurs skall den studerande kunna: - redogöra för och diskutera frågor om kön, etnicitet och sociala aspekter samt relatera dessa till olika yrkespedagogiska faktorer som påverkar samspelet mellan yrkesutbildning och arbetslivet - självständigt planera, genomföra och utvärdera egen undervisning inom yrkespedagogikens område - analysera och värdera förändringar som sker inom och mellan arbetslivet och yrkesutbildning inom det egna yrkesområdet - jämföra och värdera olika former av lärande, undervisning, bedömning och kvalitetssäkring som tillämpas inom skolan och arbetslivet - beskriva och reflektera om de olika modellerna för yrkesutbildning som finns i andra länder - känna till hur specialpedagogiska insatser kan organiseras inom yrkesutbildning - självständigt och i samråd med handledare sätta betyg och motivera ställningstaganden i processen

Behörighetskrav

För tillträde till kursen krävs genomgångna kurser om 30 högskolepoäng inom det allmänna utbildningsområdet i lärarutbildningen eller motsvarande.

Undervisningens upplägg

Kursen genomförs i form av verksamhetsförlagd utbildning vid gymnasieskola med för studenten aktuellt yrkesförberedande program. Av kursens 15 högskolepoäng utgör 12 högskolepoäng verksamhetsförlagd utbildning. Studenten ska under denna del av utbildningen självständigt och under handledning ta del av skolans organisation och verksamhet i allmänhet och dessutom aktivt delta i alla för yrkeslärare förekommande arbetsuppgifter. Studenten genomför självständigt och i samråd med lokal lärarutbildare de uppgifter som ingår i kursen.

Examination

Examination av kursen sker av utsedd examinator (universitetslärare) i samråd med lokal lärarutbildare. Betyg på kursen som helhet utgör en sammanfattande bedömning och sätts först när alla obligatoriska delar är examinerade. För betyget Väl godkänd läggs i bedömningen särskilt vikt vid den studerandes förmåga att, utifrån kursens innehåll, visa analytisk förmåga samt ett kritiskt förhållningssätt. Studerande som underkänts har rätt till förnyad examination. Studerande som underkänts två gånger har rätt att hos School of Education begära att annan lärare utses som examinator. Den studerande har rättighet att examineras två år efter förstagångsregistrering på kursen. Ansvarig examinator äger rätt att i samråd med berörd handledare besluta att underkänna en student under pågående praktik i de fall denne uppvisar sådana brister avseende kunskaper, färdighet eller förhållningssätt att dessa, enskilt eller i kombination, medför en påtaglig risk att studenten under praktiken kan komma att skada någon annan person fysiskt eller psykiskt. Studentens avbryter då sin praktik i förtid och får betyget underkänd på den aktuella kursen. I samband med ett sådant beslut ska en individuell utvecklingsplan upprättas av examinator i samråd med studenten. Utvecklingsplanen ska ange vilka kunskaper, färdigheter och förhållningssätt som studenten behöver tillägna sig för att få återuppta praktiken samt en tidpunkt vid vilken kontroll av detta ska ske. Studenten har rätt till två sådana kontrolltillfällen per år. Totalt ska dock inte antalet kontrolltillfällen uppgå till mer än fyra, såvida inte synnerliga skäl föreligger. Om studenten vid sådant kontrolltillfälle visar att denne tillgodogjort sig de kunskaper, färdigheter och förhållningssätt utvecklingsplanen anger ska studenten ha rätt att genomföra en ny praktikperiod, under förutsättning att studenten inte förbrukat sina praktiktillfällen TILLGODORÄKNANDE Studierektor/betygssättande lärare beslutar om tillgodoräknande på moment eller delar av kurs, efter skriftlig ansökan. I ansökan ska anges vilket moment eller vilken kurs som ansökan avser. Bestyrkta kopior av kursbevis eller motsvarande, där det framgår lärosäte, tidpunkt, ämnestillhörighet, nivå, poängomfattning och betyg skall bifogas. Dessutom skall kursplan inklusive litteraturförteckning för de kurser som avses samt i förekommande fall uppsatsarbete bifogas. Umeå School of Education beslutar om tillgodoräknande av hel kurs.

Litteratur

Giltig från: 2008 vecka 34

Bedömning av yrkesrelaterat kunnande
Carlsson Carl-Gustaf, Gerrevall Per, Pettersson Astrid
[Ny utg.] : Stockholm : HLS förlag: Förlagssystem [distributör] : 2007 : 140 s. :
http://bilder.fsys.se/9789176566442.jpg
ISBN: 978-91-7656-644-2
Se Umeå UB:s söktjänst

Kernell Lars-Åke
Att finna balanser : en bok om undervisningsyrket.
Lund : Studentlitteratur, 2002 (Lund : tur) : 286 s. :
ISBN: 91-44-04079-2
Se Umeå UB:s söktjänst

Mästarlära : lärande som social praxis
Nielsen Klaus, Kvale Steinar (red).
Lund : Studentlitteratur : 2000 : 294 s. :
ISBN: 91-44-01033-8
Se Umeå UB:s söktjänst

Skolverket
Att bedöma eller döma
Stockholm : Fritzes förlag. Best nr 02-708 : 2002 :
Läsanvisning: http://www2.skolverket.se/BASIS/skolbok/webext/trycksak/DDD/933.pdf

Skolverket
Utsikt till insikt : nio skolors utvecklingsarbete inom den grundläggande yrkesutbildnigen : en forskarantologi
Stockholm : Statens skolverk : b Fritze [distributör] : 2002 : 244 s. :
http://www.skolverket.se/publikationer?id=1115
ISBN: 91-85009-20-2
Se Umeå UB:s söktjänst

Säljö Roger,
Lärande i praktiken : ett sociokulturellt perspektiv
Stockholm : Prisma : 2000 : 279 s. :
ISBN: 91-518-3728-5
Se Umeå UB:s söktjänst

Ellström, Per-Erik (1996). Rutin och Reflektion. Förutsättningar och hinder för lärande i dagligt arbete. I Ellström, Per-Erik, Gustavsson, Bernt & Larsson, Staffan (red). Livslångt lärande. Lund: Studentlitteratur. Hedman, Anders & Johansson, Sigurd (2006). VET and VET-TT in two corners of Europe. In the proceeding of ATEE conference in Ljubljana, Slovenien. http://www.pedag.umu.se/personal/johansson_s/ATEE%20paper.pdf Programmål för relevant yrkesförberedande program. Ett antal artiklar tillkommer.