Engelskt namn: The field of Education for Special Needs - Processes in Practice
Denna kursplan gäller: 2008-08-18 och tillsvidare
Kurskod: 6PE077
Högskolepoäng: 7,5
Utbildningsnivå: Avancerad nivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Specialpedagogik: Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Pedagogiska institutionen
Beslutad av: Fakultetsnämnden för lärarutbildning, 2008-03-28
Kursen tar sin utgångspunkt i diskussioner om skola och utbildning utifrån aspekter av social rättvisa, mänskliga rättigheter samt hälsa och kunskap. Den specialpedagogiska praktiken granskas genom perspektivisering och kritisk analys som en förutsättning för etisk reflektion. I kursen studeras olika förståelser av identitetskategorier såsom funktionsnedsättning, kön, etnicitet, social klass och ålder samt hur dessa iscensätts och interagerar i pedagogiska praktiker. Vidare behandlas olika kunskapsformer, lärande och bedömning. Hälsobegreppet beskrivs, analyseras och granskas kritiskt liksom förebyggande och hälsobefrämjande arbete. Förhållningssätt, värderingar och självkännedom problematiseras i relation till uppdraget och den specialpedagogiska professionen med tonvikt på värdegrundsfrågor. Centrala begrepp är etiska principer, empati, och delaktighet samt kränkning och diskriminering. Intervju som forskningsmetod studeras, genomförs och problematiseras. Särskilt uppmärksammas problemformulering och forskningsetiska principer.
För godkänd kurs skall den studerande kunna: - visa god kännedom om teorier om identitetsskapande, kunskap och lärande - problematisera identitetskategorier i pedagogiska praktiker ur ett inkluderande perspektiv - synliggöra och problematisera föreställningar och förhållningssätt i relation till uppdraget och professionen, dess etik och juridik - identifiera och problematisera olika aspekter av hälsa - visa goda kunskaper om bedömningsfrågor - planera, genomföra och rapportera en intervjustudie i enlighet med vetenskaplig praxis
Genomgången kurs 1: Det specialpedagogisk fältet I verksamheter och forskning.
Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, seminarier, handledning samt fältstudier. Delar av undervisningen ges med stöd av informations- och kommunikationsteknik. Examinerande inslag är obligatoriska.
Studenten examineras skriftligt och/eller muntligt. Examinationen sker fortlöpande under kursen och i slutet av kursen. Studentens prestationer bedöms i en tregradig betygsskala Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd. För betyget Väl godkänd läggs i bedömningen särskild vikt vid den studerandes förmåga att problematisera den specialpedagogiska verksamhetens möjligheter och begränsningar samt att använda teoretiska perspektiv samt begrepp i beskrivning och analys samt kritisk granskning av specialpedagogisk verksamhet. Varje moment kan prövas vid ett ordinarie tillfälle och vid ett omprovstillfälle i nära anslutning därtill. I regel ges vidare inför varje hösttermin därutöver, efter anmälan, möjlighet till prov. Vid underkänt resultat hänvisas därefter studenten till prov nästa gång kursen/momentet ges. Omprov baserad på samma kursplan som vid ordinarie prov garanteras två år efter studentens förstagångsregistrering på kursen. Efter två underkända omprovstillfällen för viss kurs eller del av kurs har studenten rätt att efter skriftlig begäran hos Fakultetsnämnden för lärarutbildning få byta examinator. TILLGODORÄKNANDE Studierektor beslutar om tillgodoräknande på moment eller delar av kurs efter skriftlig ansökan. I ansökan ska anges vilket moment eller vilken kurs som ansökan avser. Bestyrkta kopior av kursbevis eller motsvarande, där det framgår lärosäte, tidpunkt, ämnestillhörighet, nivå, poängomfattning och betyg skall bifogas. Dessutom skall kursplan inklusive litteraturförteckning bifogas. Fakultetsnämnden för lärarutbildning beslutar om tillgodoräknande av hel kurs. Ansökningsblankett finns på www.umu.se/blankett/SA.
Andreasson Ingela
Elevplanen som text - om identitet, genus, makt och styrning i skolans elevdokumentation
Göteborg : Acta Universitatis Gothoburgensis : 2007 : 219 s. :
ISBN: 978-91-7346-600-4
Se Umeå UB:s söktjänst
Bortom vi och dom: teoretiska reflektioner om makt, integration och strukturell diskriminering : rapport : SOU 2005:41
De los Reyes Paulina, Kamali Masoud
Stockholm : Fritzes offentliga publikationer : 2005 : 258, [4] s.c 24 cm :
http://www.regeringen.se/content/1/c6/04/56/42/11dab91b.pdf
ISBN: 91-38-22353-8
Se Umeå UB:s söktjänst
Bara funktionshindrad? : funktionshinder och intersektionalitet
Grönvik Lars, Söder Mårten (red.)
Malmö : Gleerup : 2008 : 214 s. :
ISBN: 978-91-40-66356-6
Se Umeå UB:s söktjänst
Hälsa, lärande och trygghet : regeringens proposition 2001
Stockholmb Utbildningsdep. 2001 : Utbildningsdep. 2001 : 2001 : 79 s. :
http://www.regeringen.se/sb/d/108/a/1650
Korp H.
Kunskapsbedömning : hur, vad och varför.
Stockholm : (Forskning i fokus, nr. 13). Myndigheten för skolutveckling, 2003 (Nedladdningsbar) :
ISBN: 91-85128-05-8
Se Umeå UB:s söktjänst
Kvale Steinar
Den kvalitativa forskningsintervjun
Lund : Studentlitteratur : 1997 : 306 s. :
ISBN: 91-44-00185-1
Se Umeå UB:s söktjänst
Lundgren-Gothlin Eva
Kön eller genus?
Göteborg : Nationella sekretariatet för genusforskning, 1999 ; Göteborg : 16 s. :
Schmauch Ulrika
Den osynliga vardagsrasismens realitet
Umeå : Sociologiska institutionen : 2006 : [11], 214, [13] s. :
ISBN: 91-7264-044-8
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: (s.9-40)
Skolverket
Läroplan för de frivilliga skolformerna : Lpf94
Utbildningsdepartementet : 2006 : 14 s :
Skolverket
Läroplan för det obligatoriska skolväsendet, förskoleklassen och fritidshemmet : Lpo94
Utbildningsdepartementet : 2006 : 14 s :
Skolverket
Läroplan för förskolan : Lpfö 98
Stockholm : Skolverket : 2006 : 12 s. :
http://www.skolverket.se/publikationer?id=1067
ISBN: 91-85545-12-0
Se Umeå UB:s söktjänst
Szonyi Kristina
Särskolan som möjlighet och begränsning : elevperspektiv på delaktighet och utanförskap
Stockholm : Pedagogiska institutionen : 2005 : [8], 238 s. :
ISBN: 91-7155-169-7
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: (Valda delar)
Säljö Roger,
Lärande i praktiken : ett sociokulturellt perspektiv
Stockholm : Prisma : 2000 : 279 s. :
ISBN: 91-518-3728-5
Se Umeå UB:s söktjänst
Dagens Nyheter (2008). Artikelserie: Först kränkt vinner; Tyst i klassen; Jaktscener från Lärarhögskolan. Publicerade: 17- 19 februari. Emanuelsson, Ingemar (2002). I behov av särskilt stöd och ändå godkänd? I: Håkan Andersson (Red.) Att bedöma eller döma. Stockholm: Skolverket, s.27-38. [Elektronisk version] Från: www.skolverket.se/ Etiska principer Lärarförbundet, Lärarnas Riksförbund [Elektronisk version] Från: www.lr.se/ Fjellström, Roger (2002). Betygssättandets etik. I: Håkan Andersson (Red.) Att bedöma eller döma. Stockholm: Skolverket, s.77-108. [Elektronisk version] Från: www.skolverket.se/ Helldin, Rolf (2007). Klass, kultur och inkludering. Pedagogisk Forskning i Sverige. 12(2) s.119-134. Helldin, Rolf (2003). Specialpedagogiskt perspektivseende, humanvetenskap och etik. I: Britta Jonsson & Klas Roth (Red.) Demokrati och lärande. Om valfrihet, gemenskap och överväganden i skola och samhälle. Lund: Studentlitteratur. s.203-232. Norberg, Katarina (2007). Morality at the Margins: a silent dimension of teaching and learning. Journal of Curriculum Studies, 38(2), s.189-204 [Elektronisk version] Från: http://www.informaworld.com/smpp/content?content=10.1080/00220270500153724 Nyström, Eva (2007). Reflexive Writing and the Question of Race . An intellectual journey for a Swedish researcher. In: Åsa Andersson & Eva E. Johansson (Eds.) Present Challenges in Gender Research, s.29-42. Utbildning & Demokrati. Tidskrift för didaktik och utbildningspolitik (2007). Temanummer: Kropp, hälsa och genus. 16(2). Diverse kortare artiklar från Skolverket med inriktning mot hälsa samt mot diskriminering och likabehandling. Till exempel: Förebygga diskriminering främja likabehandling (handledning för arbetet med likabehandlingsplan) [Elektronisk version] Från: www.skolverket.se/sb/d/2045/a/11016
Andreasson Ingela
Elevplanen som text - om identitet, genus, makt och styrning i skolans elevdokumentation
Göteborg : Acta Universitatis Gothoburgensis : 2007 : 219 s. :
ISBN: 978-91-7346-600-4
Se Umeå UB:s söktjänst
Bortom vi och dom: teoretiska reflektioner om makt, integration och strukturell diskriminering : rapport : SOU 2005:41
De los Reyes Paulina, Kamali Masoud
Stockholm : Fritzes offentliga publikationer : 2005 : 258, [4] s.c 24 cm :
http://www.regeringen.se/content/1/c6/04/56/42/11dab91b.pdf
ISBN: 91-38-22353-8
Se Umeå UB:s söktjänst
Hälsa, lärande och trygghet : regeringens proposition 2001
Stockholmb Utbildningsdep. 2001 : Utbildningsdep. 2001 : 2001 : 79 s. :
http://www.regeringen.se/sb/d/108/a/1650
Korp H.
Kunskapsbedömning : hur, vad och varför.
Stockholm : (Forskning i fokus, nr. 13). Myndigheten för skolutveckling, 2003 (Nedladdningsbar) :
ISBN: 91-85128-05-8
Se Umeå UB:s söktjänst
Kvale Steinar
Den kvalitativa forskningsintervjun
Lund : Studentlitteratur : 1997 : 306 s. :
ISBN: 91-44-00185-1
Se Umeå UB:s söktjänst
Schmauch Ulrika
Den osynliga vardagsrasismens realitet
Umeå : Sociologiska institutionen : 2006 : [11], 214, [13] s. :
ISBN: 91-7264-044-8
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: (s.9-40)
Skolverket
Läroplan för de frivilliga skolformerna : Lpf94
Utbildningsdepartementet : 2006 : 14 s :
Skolverket
Läroplan för det obligatoriska skolväsendet, förskoleklassen och fritidshemmet : Lpo94
Utbildningsdepartementet : 2006 : 14 s :
Skolverket
Läroplan för förskolan : Lpfö 98
Stockholm : Skolverket : 2006 : 12 s. :
http://www.skolverket.se/publikationer?id=1067
ISBN: 91-85545-12-0
Se Umeå UB:s söktjänst
Szonyi Kristina
Särskolan som möjlighet och begränsning : elevperspektiv på delaktighet och utanförskap
Stockholm : Pedagogiska institutionen : 2005 : [8], 238 s. :
ISBN: 91-7155-169-7
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: (Valda delar)
Säljö Roger,
Lärande i praktiken : ett sociokulturellt perspektiv
Stockholm : Prisma : 2000 : 279 s. :
ISBN: 91-518-3728-5
Se Umeå UB:s söktjänst
Dagens Nyheter (2008). Artikelserie: Först kränkt vinner; Tyst i klassen; Jaktscener från Lärarhögskolan. Publicerade: 17- 19 februari. Emanuelsson, Ingemar (2002). I behov av särskilt stöd och ändå godkänd? I: Håkan Andersson (Red.) Att bedöma eller döma. Stockholm: Skolverket, s.27-38. [Elektronisk version] Från: www.skolverket.se/ Etiska principer Lärarförbundet, Lärarnas Riksförbund [Elektronisk version] Från: www.lr.se/ Fjellström, Roger (2002). Betygssättandets etik. I: Håkan Andersson (Red.) Att bedöma eller döma. Stockholm: Skolverket, s.77-108. [Elektronisk version] Från: www.skolverket.se/ Helldin, Rolf (2007). Klass, kultur och inkludering. Pedagogisk Forskning i Sverige. 12(2) s.119-134. Helldin, Rolf (2003). Specialpedagogiskt perspektivseende, humanvetenskap och etik. I: Britta Jonsson & Klas Roth (Red.) Demokrati och lärande. Om valfrihet, gemenskap och överväganden i skola och samhälle. Lund: Studentlitteratur. s.203-232. Norberg, Katarina (2007). Morality at the Margins: a silent dimension of teaching and learning. Journal of Curriculum Studies, 38(2), s.189-204 [Elektronisk version] Från: http://www.informaworld.com/smpp/content?content=10.1080/00220270500153724 Nyström, Eva (2007). Reflexive Writing and the Question of Race . An intellectual journey for a Swedish researcher. In: Åsa Andersson & Eva E. Johansson (Eds.) Present Challenges in Gender Research, s.29-42. Utbildning & Demokrati. Tidskrift för didaktik och utbildningspolitik (2007). Temanummer: Kropp, hälsa och genus. 16(2). Diverse kortare artiklar från Skolverket med inriktning mot hälsa samt mot diskriminering och likabehandling. Till exempel: Förebygga diskriminering främja likabehandling (handledning för arbetet med likabehandlingsplan) [Elektronisk version] Från: www.skolverket.se/sb/d/2045/a/11016