"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Det specialpedagogiska fältet II - processer i praktiken, 7,5 hp

Kursen är nedlagd

Engelskt namn: The field of Education for Special Needs - Processes in Practice

Denna kursplan gäller: 2008-08-18 och tillsvidare

Kurskod: 6PE077

Högskolepoäng: 7,5

Utbildningsnivå: Avancerad nivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Specialpedagogik: Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Pedagogiska institutionen

Beslutad av: Fakultetsnämnden för lärarutbildning, 2008-03-28

Innehåll

Kursen tar sin utgångspunkt i diskussioner om skola och utbildning utifrån aspekter av social rättvisa, mänskliga rättigheter samt hälsa och kunskap. Den specialpedagogiska praktiken granskas genom perspektivisering och kritisk analys som en förutsättning för etisk reflektion. I kursen studeras olika förståelser av identitetskategorier såsom funktionsnedsättning, kön, etnicitet, social klass och ålder samt hur dessa iscensätts och interagerar i pedagogiska praktiker. Vidare behandlas olika kunskapsformer, lärande och bedömning. Hälsobegreppet beskrivs, analyseras och granskas kritiskt liksom förebyggande och hälsobefrämjande arbete. Förhållningssätt, värderingar och självkännedom problematiseras i relation till uppdraget och den specialpedagogiska professionen med tonvikt på värdegrundsfrågor. Centrala begrepp är etiska principer, empati, och delaktighet samt kränkning och diskriminering. Intervju som forskningsmetod studeras, genomförs och problematiseras. Särskilt uppmärksammas problemformulering och forskningsetiska principer.

Förväntade studieresultat

För godkänd kurs skall den studerande kunna: - visa god kännedom om teorier om identitetsskapande, kunskap och lärande - problematisera identitetskategorier i pedagogiska praktiker ur ett inkluderande perspektiv - synliggöra och problematisera föreställningar och förhållningssätt i relation till uppdraget och professionen, dess etik och juridik - identifiera och problematisera olika aspekter av hälsa - visa goda kunskaper om bedömningsfrågor - planera, genomföra och rapportera en intervjustudie i enlighet med vetenskaplig praxis

Behörighetskrav

Genomgången kurs 1: Det specialpedagogisk fältet I – verksamheter och forskning.

Undervisningens upplägg

Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, seminarier, handledning samt fältstudier. Delar av undervisningen ges med stöd av informations- och kommunikationsteknik. Examinerande inslag är obligatoriska.

Examination

Studenten examineras skriftligt och/eller muntligt. Examinationen sker fortlöpande under kursen och i slutet av kursen. Studentens prestationer bedöms i en tregradig betygsskala Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd. För betyget Väl godkänd läggs i bedömningen särskild vikt vid den studerandes förmåga att problematisera den specialpedagogiska verksamhetens möjligheter och begränsningar samt att använda teoretiska perspektiv samt begrepp i beskrivning och analys samt kritisk granskning av specialpedagogisk verksamhet. Varje moment kan prövas vid ett ordinarie tillfälle och vid ett omprovstillfälle i nära anslutning därtill. I regel ges vidare inför varje hösttermin därutöver, efter anmälan, möjlighet till prov. Vid underkänt resultat hänvisas därefter studenten till prov nästa gång kursen/momentet ges. Omprov baserad på samma kursplan som vid ordinarie prov garanteras två år efter studentens förstagångsregistrering på kursen. Efter två underkända omprovstillfällen för viss kurs eller del av kurs har studenten rätt att efter skriftlig begäran hos Fakultetsnämnden för lärarutbildning få byta examinator. TILLGODORÄKNANDE Studierektor beslutar om tillgodoräknande på moment eller delar av kurs efter skriftlig ansökan. I ansökan ska anges vilket moment eller vilken kurs som ansökan avser. Bestyrkta kopior av kursbevis eller motsvarande, där det framgår lärosäte, tidpunkt, ämnestillhörighet, nivå, poängomfattning och betyg skall bifogas. Dessutom skall kursplan inklusive litteraturförteckning bifogas. Fakultetsnämnden för lärarutbildning beslutar om tillgodoräknande av hel kurs. Ansökningsblankett finns på www.umu.se/blankett/SA.

Litteratur

  • Giltig från: 2009 vecka 45

    Andreasson Ingela
    Elevplanen som text - om identitet, genus, makt och styrning i skolans elevdokumentation
    Göteborg : Acta Universitatis Gothoburgensis : 2007 : 219 s. :
    ISBN: 978-91-7346-600-4
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Bortom vi och dom: teoretiska reflektioner om makt, integration och strukturell diskriminering : rapport : SOU 2005:41
    De los Reyes Paulina, Kamali Masoud
    Stockholm : Fritzes offentliga publikationer : 2005 : 258, [4] s.c 24 cm :
    http://www.regeringen.se/content/1/c6/04/56/42/11dab91b.pdf
    ISBN: 91-38-22353-8
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Bara funktionshindrad? : funktionshinder och intersektionalitet
    Grönvik Lars, Söder Mårten (red.)
    Malmö : Gleerup : 2008 : 214 s. :
    ISBN: 978-91-40-66356-6
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Hälsa, lärande och trygghet : regeringens proposition 2001
    Stockholmb Utbildningsdep. 2001 : Utbildningsdep. 2001 : 2001 : 79 s. :
    http://www.regeringen.se/sb/d/108/a/1650

    Korp H.
    Kunskapsbedömning : hur, vad och varför.
    Stockholm : (Forskning i fokus, nr. 13). Myndigheten för skolutveckling, 2003 (Nedladdningsbar) :
    ISBN: 91-85128-05-8
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Kvale Steinar
    Den kvalitativa forskningsintervjun
    Lund : Studentlitteratur : 1997 : 306 s. :
    ISBN: 91-44-00185-1
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Lundgren-Gothlin Eva
    Kön eller genus?
    Göteborg : Nationella sekretariatet för genusforskning, 1999 ; Göteborg : 16 s. :

    Schmauch Ulrika
    Den osynliga vardagsrasismens realitet
    Umeå : Sociologiska institutionen : 2006 : [11], 214, [13] s. :
    ISBN: 91-7264-044-8
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: (s.9-40)

    Skolverket
    Läroplan för de frivilliga skolformerna : Lpf94
    Utbildningsdepartementet : 2006 : 14 s :

    Skolverket
    Läroplan för det obligatoriska skolväsendet, förskoleklassen och fritidshemmet : Lpo94
    Utbildningsdepartementet : 2006 : 14 s :

    Skolverket
    Läroplan för förskolan : Lpfö 98
    Stockholm : Skolverket : 2006 : 12 s. :
    http://www.skolverket.se/publikationer?id=1067
    ISBN: 91-85545-12-0
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Szonyi Kristina
    Särskolan som möjlighet och begränsning : elevperspektiv på delaktighet och utanförskap
    Stockholm : Pedagogiska institutionen : 2005 : [8], 238 s. :
    ISBN: 91-7155-169-7
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: (Valda delar)

    Säljö Roger,
    Lärande i praktiken : ett sociokulturellt perspektiv
    Stockholm : Prisma : 2000 : 279 s. :
    ISBN: 91-518-3728-5
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Dagens Nyheter (2008). Artikelserie: Först kränkt vinner; Tyst i klassen; Jaktscener från Lärarhögskolan. Publicerade: 17- 19 februari. Emanuelsson, Ingemar (2002). I behov av särskilt stöd och ändå godkänd? I: Håkan Andersson (Red.) Att bedöma eller döma. Stockholm: Skolverket, s.27-38. [Elektronisk version] Från: www.skolverket.se/ Etiska principer Lärarförbundet, Lärarnas Riksförbund [Elektronisk version] Från: www.lr.se/ Fjellström, Roger (2002). Betygssättandets etik. I: Håkan Andersson (Red.) Att bedöma eller döma. Stockholm: Skolverket, s.77-108. [Elektronisk version] Från: www.skolverket.se/ Helldin, Rolf (2007). Klass, kultur och inkludering. Pedagogisk Forskning i Sverige. 12(2) s.119-134. Helldin, Rolf (2003). Specialpedagogiskt perspektivseende, humanvetenskap och etik. I: Britta Jonsson & Klas Roth (Red.) Demokrati och lärande. Om valfrihet, gemenskap och överväganden i skola och samhälle. Lund: Studentlitteratur. s.203-232. Norberg, Katarina (2007). Morality at the Margins: a silent dimension of teaching and learning. Journal of Curriculum Studies, 38(2), s.189-204 [Elektronisk version] Från: http://www.informaworld.com/smpp/content?content=10.1080/00220270500153724 Nyström, Eva (2007). Reflexive Writing and the Question of Race . An intellectual journey for a Swedish researcher. In: Åsa Andersson & Eva E. Johansson (Eds.) Present Challenges in Gender Research, s.29-42. Utbildning & Demokrati. Tidskrift för didaktik och utbildningspolitik (2007). Temanummer: Kropp, hälsa och genus. 16(2). Diverse kortare artiklar från Skolverket med inriktning mot hälsa samt mot diskriminering och likabehandling. Till exempel: Förebygga diskriminering främja likabehandling (handledning för arbetet med likabehandlingsplan) [Elektronisk version] Från: www.skolverket.se/sb/d/2045/a/11016

  • Giltig från: 2008 vecka 34

    Andreasson Ingela
    Elevplanen som text - om identitet, genus, makt och styrning i skolans elevdokumentation
    Göteborg : Acta Universitatis Gothoburgensis : 2007 : 219 s. :
    ISBN: 978-91-7346-600-4
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Bortom vi och dom: teoretiska reflektioner om makt, integration och strukturell diskriminering : rapport : SOU 2005:41
    De los Reyes Paulina, Kamali Masoud
    Stockholm : Fritzes offentliga publikationer : 2005 : 258, [4] s.c 24 cm :
    http://www.regeringen.se/content/1/c6/04/56/42/11dab91b.pdf
    ISBN: 91-38-22353-8
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Hälsa, lärande och trygghet : regeringens proposition 2001
    Stockholmb Utbildningsdep. 2001 : Utbildningsdep. 2001 : 2001 : 79 s. :
    http://www.regeringen.se/sb/d/108/a/1650

    Korp H.
    Kunskapsbedömning : hur, vad och varför.
    Stockholm : (Forskning i fokus, nr. 13). Myndigheten för skolutveckling, 2003 (Nedladdningsbar) :
    ISBN: 91-85128-05-8
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Kvale Steinar
    Den kvalitativa forskningsintervjun
    Lund : Studentlitteratur : 1997 : 306 s. :
    ISBN: 91-44-00185-1
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Schmauch Ulrika
    Den osynliga vardagsrasismens realitet
    Umeå : Sociologiska institutionen : 2006 : [11], 214, [13] s. :
    ISBN: 91-7264-044-8
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: (s.9-40)

    Skolverket
    Läroplan för de frivilliga skolformerna : Lpf94
    Utbildningsdepartementet : 2006 : 14 s :

    Skolverket
    Läroplan för det obligatoriska skolväsendet, förskoleklassen och fritidshemmet : Lpo94
    Utbildningsdepartementet : 2006 : 14 s :

    Skolverket
    Läroplan för förskolan : Lpfö 98
    Stockholm : Skolverket : 2006 : 12 s. :
    http://www.skolverket.se/publikationer?id=1067
    ISBN: 91-85545-12-0
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Szonyi Kristina
    Särskolan som möjlighet och begränsning : elevperspektiv på delaktighet och utanförskap
    Stockholm : Pedagogiska institutionen : 2005 : [8], 238 s. :
    ISBN: 91-7155-169-7
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: (Valda delar)

    Säljö Roger,
    Lärande i praktiken : ett sociokulturellt perspektiv
    Stockholm : Prisma : 2000 : 279 s. :
    ISBN: 91-518-3728-5
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Dagens Nyheter (2008). Artikelserie: Först kränkt vinner; Tyst i klassen; Jaktscener från Lärarhögskolan. Publicerade: 17- 19 februari. Emanuelsson, Ingemar (2002). I behov av särskilt stöd och ändå godkänd? I: Håkan Andersson (Red.) Att bedöma eller döma. Stockholm: Skolverket, s.27-38. [Elektronisk version] Från: www.skolverket.se/ Etiska principer Lärarförbundet, Lärarnas Riksförbund [Elektronisk version] Från: www.lr.se/ Fjellström, Roger (2002). Betygssättandets etik. I: Håkan Andersson (Red.) Att bedöma eller döma. Stockholm: Skolverket, s.77-108. [Elektronisk version] Från: www.skolverket.se/ Helldin, Rolf (2007). Klass, kultur och inkludering. Pedagogisk Forskning i Sverige. 12(2) s.119-134. Helldin, Rolf (2003). Specialpedagogiskt perspektivseende, humanvetenskap och etik. I: Britta Jonsson & Klas Roth (Red.) Demokrati och lärande. Om valfrihet, gemenskap och överväganden i skola och samhälle. Lund: Studentlitteratur. s.203-232. Norberg, Katarina (2007). Morality at the Margins: a silent dimension of teaching and learning. Journal of Curriculum Studies, 38(2), s.189-204 [Elektronisk version] Från: http://www.informaworld.com/smpp/content?content=10.1080/00220270500153724 Nyström, Eva (2007). Reflexive Writing and the Question of Race . An intellectual journey for a Swedish researcher. In: Åsa Andersson & Eva E. Johansson (Eds.) Present Challenges in Gender Research, s.29-42. Utbildning & Demokrati. Tidskrift för didaktik och utbildningspolitik (2007). Temanummer: Kropp, hälsa och genus. 16(2). Diverse kortare artiklar från Skolverket med inriktning mot hälsa samt mot diskriminering och likabehandling. Till exempel: Förebygga diskriminering främja likabehandling (handledning för arbetet med likabehandlingsplan) [Elektronisk version] Från: www.skolverket.se/sb/d/2045/a/11016