Engelskt namn: The field of Education for Special Needs - Activities and Research
Denna kursplan gäller: 2008-08-18 och tillsvidare
Kurskod: 6PE076
Högskolepoäng: 15
Utbildningsnivå: Avancerad nivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Specialpedagogik: Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Pedagogiska institutionen
Beslutad av: Fakultetsnämnden för lärarutbildning, 2008-03-28
I kursen introduceras och problematiseras det specialpedagogiska fältet med inriktning mot pedagogiska verksamheter och forskning. I kursen belyses hur pedagogiska verksamheter organiseras och styrs. Verksamhetsrelevanta dokument på nationell och internationell nivå som lagar och förordningar analyseras. Politiska och ekonomiska beslut som rör specialpedagogisk verksamhet behandlas. Styrningsprocesserna belyses på individ-, grupp-, organisations- och samhällsnivå och särskild tonvikt läggs vid problematisering av förhållandet mellan olika arenor för styrning som formulering, transformering och realisering. Funktionshinder och det specialpedagogiska verksamhetsområdet i övrigt belyses i ett historiskt och samhälleligt perspektiv med betoning på demokrati och likvärdighet. Olika faktorer i samhället av betydelse för individens lärande och utveckling, och deras konsekvenser för specialpedagogisk verksamhet, behandlas och diskuteras. Centrala begrepp är kategorisering, klassificering, diagnostisering, differentiering, integrering, exkludering, inkludering och delaktighet. Särskilt problematiseras den betydelse som olika syn på normalitet har haft och har för den pedagogiska verksamhetens utformning och genomförande. Dagens uppdrag med fokus på en skola för alla samt aktuell stödstruktur i form av elevhälsoteam belyses och granskas. Det specialpedagogiska forskningsfältet behandlas ur ett nationellt och internationellt perspektiv. Särskilt uppmärksammas hur forskning bedrivs med avseende på inriktning, kunskapsintresse, vetenskapsteoretiska utgångspunkter och forskningsmetoder. Centrala teoribildningar och teoretiska perspektiv inom forskningsfältet beskrivs och diskuteras. Det vetenskapliga förhållningssättet fördjupas i kursen. Den vetenskapliga kunskapsbildningen omfattar dels kritiskt granskande textbehandling dels fokus på forskningsprocessens delar varvid metoder för insamling av kvalitativa respektive kvantitativa data behandlas och problematiseras. Forskningsetiska principer aktualiseras. Även förhållandet mellan teori och praktik samt frågor om vetenskap och beprövad erfarenhet belyses och diskuteras i ett professionsperspektiv. I kursen genomförs några mindre empiriska studier med hjälp av olika forskningsmetoder särskilt enkätmetod.
För godkänd kurs skall den studerande kunna: - redogöra för och visa förståelse för hur specialpedagogiska funktioner, verksamheter och styrningsfrågor formats och förändrats i ett historiskt och samhälleligt perspektiv - vara förtrogen med och kunna analysera styrdokument samt äga fördjupade kunskaper om de styrdokument som rör den studerandes framtida yrkesverksamhet - redogöra för centrala teoribildningar och teoretiska perspektiv inom det specialpedagogiska forskningsfältet och visa kännedom om nationell och internationell specialpedagogisk forskning - genomföra litteratursökning och uppvisa förmåga att kritiskt granska vetenskapliga artiklar - använda och motivera val av forskningsmetod för vetenskaplig analys av frågor inom det specialpedagogiska problemområdet - planera, genomföra och rapportera en enkätstudie i enlighet med vetenskaplig praxis - problematisera förhållandet mellan teori och praktik samt det specialpedagogiska yrkesutövandet på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet
Lärarexamen
Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, seminarier samt handledning av fältstudier. Delar av undervisningen ges med stöd av informations- och kommunikationsteknik. Examinerande inslag är obligatoriska.
Studenten examineras skriftligt och/eller muntligt. Examinationen sker fortlöpande under kursen och i slutet av kursen. Studentens prestationer bedöms i en tregradig betygsskala Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd. För betyget Väl godkänd läggs i bedömningen särskild vikt vid den studerandes förmåga att problematisera den specialpedagogiska verksamhetens möjligheter och begränsningar samt att använda teoretiska perspektiv och begrepp i beskrivning och analys av specialpedagogisk verksamhet. Varje moment kan prövas vid ett ordinarie tillfälle och vid ett omprovstillfälle i nära anslutning därtill. I regel ges vidare inför varje hösttermin därutöver, efter anmälan, möjlighet till prov. Vid underkänt resultat hänvisas därefter studenten till prov nästa gång kursen/momentet ges. Omprov baserad på samma kursplan som vid ordinarie prov garanteras två år efter studentens förstagångsregistrering på kursen. Efter två underkända omprovstillfällen för viss kurs eller del av kurs har studenten rätt att efter skriftlig begäran hos Fakultetsnämnden för lärarutbildning få byta examinator. TILLGODORÄKNANDE Studierektor beslutar om tillgodoräknande på moment eller delar av kurs efter skriftlig ansökan. I ansökan ska anges vilket moment eller vilken kurs som ansökan avser. Bestyrkta kopior av kursbevis eller motsvarande, där det framgår lärosäte, tidpunkt, ämnestillhörighet, nivå, poängomfattning och betyg skall bifogas. Dessutom skall kursplan inklusive litteraturförteckning bifogas. Fakultetsnämnden för lärarutbildning beslutar om tillgodoräknande av hel kurs. Ansökningsblankett finns på www.umu.se/blankett/SA.
Assarson Inger
Talet om en skola för alla. Pedagogers meningskonstruktion i ett politiskt uppdrag
Malmö : Lärarutbildningen : 2007 : 273, [7] s. :
ISBN: 978-91-976537-0-1
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: [Elektronisk version] Från: www.mah.se/muep (valda delar).
Skolutvecklingens många ansikten
Berg Gunnar, Scherp Hans-Åke
Stockholm : Myndigheten för skolutveckling : Liber distribution : 2003 : 299 s. :
ISBN: 91-85128-15-5
Se Umeå UB:s söktjänst
Democracy and human rights in education and society : Explorations from South Africa and Sweden
Hoppers Odora, Gustavsson Bernt, Motala Enver, Pampallis John (reds.)
Örebro : Univ. : 2007 : 304 s. :
ISBN: 978-91-7668-543-3
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: (valda delar)
Dimenäs Jörgen
Lära till lärare : att utveckla läraryrket - vetenskapligt förhållningssätt och vetenskaplig metodik
Stockholm : Liber : 2007 : 261 s. :
ISBN: 978-91-47-08421-0
Se Umeå UB:s söktjänst
Ejlertsson G.
Enkäten i praktiken : En handbok i enkätmetodik
Lund : Studentlitteratur : 2005 :
ISBN: 91-44-03164-5
Se Umeå UB:s söktjänst
Forskning inom det specialpedagogiska området : en kunskapsöversikt
Emanuelsson Ingemar, Persson Bengt, Rosenqvist Jerry
Stockholm : Statens skolverk : Liber distribution : 2001 : 162 s. :
http://www.skolverket.se/publikationer?id=800
ISBN: 91-89314-25-5
Se Umeå UB:s söktjänst
Helldin Rolf
Specialpedagogik och sociala problem i gymnasieskolan : en granskning av skoldemokratins innebörder och kvalitet.
Lund : Studentlitteratur : 2002 : 128 s. :
ISBN: 91-44-02114-3
Se Umeå UB:s söktjänst
Att platsa i en skola för alla. Elevhälsa och förhandling om normalitet i den svenska skolan
Hjörne Eva, Säljö Roger
1. uppl. : Stockholm : Norstedts akademiska förlag : 2008 : 174 s. :
ISBN: 978-91-7227-559-1 (inb.)
Se Umeå UB:s söktjänst
Demokrati och lärande : Om valfrihet, gemenskap och övervägande i skola och samhälle
Jonsson Britta, Roth Klas (reds.)
Lund : Studentlitteratur : 2003 : 328 :
ISBN: 91-44-02955-1
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: (valda delar)
Nilholm Claes
Inkludering av elever : vad betyder det och vad vet vi?
Stockholm : Myndigheten för skolutveckling : 2006 : 1 PDF-fil (57 s.) :
http://www.skolverket.se/publikationer?id=1824
Nilholm Claes
Möten? Forskning om specialpedagogik i ett internationellt perspektiv
Stockholm : Vetenskapsrådet : 2006 : 119 s. :
ISBN: 91-7307-091-2
Se Umeå UB:s söktjänst
Nilholm Claes
Perspektiv på specialpedagogik
2., [omarb.] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2007 : 130, [6] s. :
ISBN: 978-91-44-02663-3
Se Umeå UB:s söktjänst
Persson Bengt
Elevers olikheter och specialpedagogisk kunskap
Stockholm : Liber : cop. 2001 : 160 s. :
ISBN: 91-47-05109-4
Se Umeå UB:s söktjänst
Skolverket
Handikapp i skolan : det offentliga skolväsendets möte med funktionshinder från folkskolan till nutid
Stockholm : Skolverket : 2005 : 100 s. :
http://www.skolverket.se/publikationer?id=1530
Skolverket
Läroplan för de frivilliga skolformerna : Lpf94
Utbildningsdepartementet : 2006 : 14 s :
Skolverket
Läroplan för det obligatoriska skolväsendet, förskoleklassen och fritidshemmet : Lpo94
Utbildningsdepartementet : 2006 : 14 s :
Skolverket
Läroplan för förskolan : Lpfö 98
Stockholm : Skolverket : 2006 : 12 s. :
http://www.skolverket.se/publikationer?id=1067
ISBN: 91-85545-12-0
Se Umeå UB:s söktjänst
Socialstyrelsen
Klassifikation av funktionstillstånd, funktionshinder och hälsa : svensk version av International Classification of Functioning, Disability and Health (ICF)
Stockholm : Socialstyr. : 2003 : 273 s. :
ISBN: 91-7201-755-4
Se Umeå UB:s söktjänst
Kunskapens former : vetenskapsteori och forskningsmetod.
Sohlberg Peter, Sohlberg Britt-Marie
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2002 (Falköping : son) : 232 s. : ill. :
ISBN: 91-47-05102-7
Se Umeå UB:s söktjänst
Tideman Magnus
Normalisering och kategorisering : om handikappideologi och välfärdspolitik i teori och praktik för personer med utvecklingsstörning
[Ny utg.] : Lund : Studentlitteratur : 2000 : 358 s. :
ISBN: 91-44-01614-X
Se Umeå UB:s söktjänst
Vetenskapsrådet
Forskningsetiska principer inom humanistisk-samhällsvetenskaplig forskning
Stockholm : Vetenskapsrådet : 2002 : 17 s. :
ISBN: 91-7307-008-4
Se Umeå UB:s söktjänst
Ball, Stephen J. (2003). The teacher´s soul and the terrors of performativity. Journal of Education Policy, 18(2), s. 215-228. Broady, Donald (1988). Kulturens fält. Om Pierre Bourdieus sociologi. NORDICOM-Nytt/Sverige,(1-2) s.1-15. [Elektronisk version] Från: http://people.dsv.su.se/~jpalme/society/pierre.pdf Börjesson, Mats (2002). Barn i behov av särskild korrigering. I: Att arbeta med särskilt stöd - några perspektiv. Stockholm: Skolverket, s.85-102. [Elektronisk version] Från: www.skolverket.se Dahlstedt, Magnus (2007). I val(o)frihetens spår. Segregation, differentiering och två decennier av skolreformer. Pedagogisk Forskning i Sverige. Årg.12 Nr1, s.20-38. Johansson, Ulla, Ahl, Astrid, Andersson, Håkan, From, Jörgen & Holmgren, Carina (2005). Tid som frihet tid som tvång. En fallstudieutvärdering av försöksverksamheten med skola utan timplan. Pedagogiska institutionen, Nr 75. Umeå: Umeå universitet. Nilsson, Ingrid & Andersson, Inger (2001). What is social justice in Swedish education today? The political governing problem. International Journal of Inclusive Education, 5(2-3) s.257-263. Steensen, Jette (2006). Global trends on local grounds. In: Lars Dahlström & Jan Mannberg (Eds.) Critical Educational Visions and Practices in Neo Liberal Times, Umeå: Global South Network Publisher, Umeå universitet, s.91-102. SOU 2003:35. För den jag är. Om utbildning och utvecklingsstörning. Carlbeck-kommittén. Stockholm: Regeringskansliet. (Kapitel 1-4). [Elektronisk version] Från: http://www.regeringen.se/sb/d/108/a/990 Vislie, Lise (2003). From integration to inclusion: focusing global trends and changes in the western European societies. European Journal of Special Needs Education 18(1), s.17-35. [Elektronisk version] Från: www.informaworld.com/smpp/content?content=10.1080/0885625082000042294 Dessutom tillkommer artiklar för internationell utblick och debatt.
Assarson Inger
Talet om en skola för alla. Pedagogers meningskonstruktion i ett politiskt uppdrag
Malmö : Lärarutbildningen : 2007 : 273, [7] s. :
ISBN: 978-91-976537-0-1
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: [Elektronisk version] Från: www.mah.se/muep (valda delar).
Skolutvecklingens många ansikten
Berg Gunnar, Scherp Hans-Åke
Stockholm : Myndigheten för skolutveckling : Liber distribution : 2003 : 299 s. :
ISBN: 91-85128-15-5
Se Umeå UB:s söktjänst
Democracy and human rights in education and society : Explorations from South Africa and Sweden
Hoppers Odora, Gustavsson Bernt, Motala Enver, Pampallis John (reds.)
Örebro : Univ. : 2007 : 304 s. :
ISBN: 978-91-7668-543-3
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: (valda delar)
Dimenäs Jörgen
Lära till lärare : att utveckla läraryrket - vetenskapligt förhållningssätt och vetenskaplig metodik
Stockholm : Liber : 2007 : 261 s. :
ISBN: 978-91-47-08421-0
Se Umeå UB:s söktjänst
Ejlertsson G.
Enkäten i praktiken : En handbok i enkätmetodik
Lund : Studentlitteratur : 2005 :
ISBN: 91-44-03164-5
Se Umeå UB:s söktjänst
Forskning inom det specialpedagogiska området : en kunskapsöversikt
Emanuelsson Ingemar, Persson Bengt, Rosenqvist Jerry
Stockholm : Statens skolverk : Liber distribution : 2001 : 162 s. :
http://www.skolverket.se/publikationer?id=800
ISBN: 91-89314-25-5
Se Umeå UB:s söktjänst
Helldin Rolf
Specialpedagogik och sociala problem i gymnasieskolan : en granskning av skoldemokratins innebörder och kvalitet.
Lund : Studentlitteratur : 2002 : 128 s. :
ISBN: 91-44-02114-3
Se Umeå UB:s söktjänst
Att platsa i en skola för alla. Elevhälsa och förhandling om normalitet i den svenska skolan
Hjörne Eva, Säljö Roger
1. uppl. : Stockholm : Norstedts akademiska förlag : 2008 : 174 s. :
ISBN: 978-91-7227-559-1 (inb.)
Se Umeå UB:s söktjänst
Demokrati och lärande : Om valfrihet, gemenskap och övervägande i skola och samhälle
Jonsson Britta, Roth Klas (reds.)
Lund : Studentlitteratur : 2003 : 328 :
ISBN: 91-44-02955-1
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: (valda delar)
Nilholm Claes
Inkludering av elever : vad betyder det och vad vet vi?
Stockholm : Myndigheten för skolutveckling : 2006 : 1 PDF-fil (57 s.) :
http://www.skolverket.se/publikationer?id=1824
Nilholm Claes
Möten? Forskning om specialpedagogik i ett internationellt perspektiv
Stockholm : Vetenskapsrådet : 2006 : 119 s. :
ISBN: 91-7307-091-2
Se Umeå UB:s söktjänst
Nilholm Claes
Perspektiv på specialpedagogik
Lund : Studentlitteratur : 2003 : 111 s. :
ISBN: 91-44-02939-X
Se Umeå UB:s söktjänst
Persson Bengt
Elevers olikheter och specialpedagogisk kunskap
Stockholm : Liber : cop. 2001 : 160 s. :
ISBN: 91-47-05109-4
Se Umeå UB:s söktjänst
Skolverket
Handikapp i skolan : det offentliga skolväsendets möte med funktionshinder från folkskolan till nutid
Stockholm : Skolverket : 2005 : 100 s. :
http://www.skolverket.se/publikationer?id=1530
Skolverket
Läroplan för de frivilliga skolformerna : Lpf94
Utbildningsdepartementet : 2006 : 14 s :
Skolverket
Läroplan för det obligatoriska skolväsendet, förskoleklassen och fritidshemmet : Lpo94
Utbildningsdepartementet : 2006 : 14 s :
Skolverket
Läroplan för förskolan : Lpfö 98
Stockholm : Skolverket : 2006 : 12 s. :
http://www.skolverket.se/publikationer?id=1067
ISBN: 91-85545-12-0
Se Umeå UB:s söktjänst
Socialstyrelsen
Klassifikation av funktionstillstånd, funktionshinder och hälsa : svensk version av International Classification of Functioning, Disability and Health (ICF)
Stockholm : Socialstyr. : 2003 : 273 s. :
ISBN: 91-7201-755-4
Se Umeå UB:s söktjänst
Kunskapens former : vetenskapsteori och forskningsmetod.
Sohlberg Peter, Sohlberg Britt-Marie
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2002 (Falköping : son) : 232 s. : ill. :
ISBN: 91-47-05102-7
Se Umeå UB:s söktjänst
Tideman Magnus
Normalisering och kategorisering : om handikappideologi och välfärdspolitik i teori och praktik för personer med utvecklingsstörning
[Ny utg.] : Lund : Studentlitteratur : 2000 : 358 s. :
ISBN: 91-44-01614-X
Se Umeå UB:s söktjänst
Vetenskapsrådet
Forskningsetiska principer inom humanistisk-samhällsvetenskaplig forskning
Stockholm : Vetenskapsrådet : 2002 : 17 s. :
ISBN: 91-7307-008-4
Se Umeå UB:s söktjänst
Andersson Inger & Nilsson, Ingrid (2002). What is social justice in Swedish education today? The political governing problem. International Journal of Inclusive Education, 5(2-3) s.257-263. Broady, Donald (1988). Kulturens fält. Om Pierre Bourdieus sociologi. NORDICOM-Nytt/Sverige,(1-2) s.1-15. [Elektronisk version] Från: http://people.dsv.su.se/~jpalme/society/pierre.pdf Börjesson, Mats (2002). Barn i behov av särskild korrigering. I: Att arbeta med särskilt stöd - några perspektiv. Stockholm: Skolverket, s.85-102. [Elektronisk version] Från: www.skolverket.se Dahlstedt, Magnus (2007). I val(o)frihetens spår. Segregation, differentiering och två decennier av skolreformer. Pedagogisk Forskning i Sverige. Årg.12 Nr1, s.20-38. Johansson, Ulla, Ahl, Astrid, Andersson, Håkan, From, Jörgen & Holmgren, Carina (2005). Tid som frihet tid som tvång. En fallstudieutvärdering av försöksverksamheten med skola utan timplan. Pedagogiska institutionen, Nr 75. Umeå: Umeå universitet. Steensen, Jette (2006). Global trends on local grounds. In: Lars Dahlström & Jan Mannberg (Eds.) Critical Educational Visions and Practices in Neo Liberal Times, s.91-102. SOU 2003:35. För den jag är. Om utbildning och utvecklingsstörning. Carlbeck-kommittén. Stockholm: Regeringskansliet. (Kapitel 1-4). [Elektronisk version] Från: http://www.regeringen.se/sb/d/108/a/990 SOU 2001:55. Barns och ungdomars välfärd. Stockholm: Socialdepartementet. [Elektronisk version] Från: www.regeringen.se/sb/d/108 Vislie, Lise (2003). From integration to inclusion: focusing global trends and changes in the western European societies. European Journal of Special Needs Education 18(1), s.17-35. [Elektronisk version] Från: www.informaworld.com/smpp/content?content=10.1080/0885625082000042294
Assarson Inger
Talet om en skola för alla. Pedagogers meningskonstruktion i ett politiskt uppdrag
Malmö : Lärarutbildningen : 2007 : 273, [7] s. :
ISBN: 978-91-976537-0-1
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: [Elektronisk version] Från: www.mah.se/muep (valda delar).
Skolutvecklingens många ansikten
Berg Gunnar, Scherp Hans-Åke
Stockholm : Myndigheten för skolutveckling : Liber distribution : 2003 : 299 s. :
ISBN: 91-85128-15-5
Se Umeå UB:s söktjänst
Democracy and human rights in education and society : Explorations from South Africa and Sweden
Hoppers Odora, Gustavsson Bernt, Motala Enver, Pampallis John (reds.)
Örebro : Univ. : 2007 : 304 s. :
ISBN: 978-91-7668-543-3
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: (valda delar)
Dimenäs Jörgen
Lära till lärare : att utveckla läraryrket - vetenskapligt förhållningssätt och vetenskaplig metodik
Stockholm : Liber : 2007 : 261 s. :
ISBN: 978-91-47-08421-0
Se Umeå UB:s söktjänst
Ejlertsson G.
Enkäten i praktiken : En handbok i enkätmetodik
Lund : Studentlitteratur : 2005 :
ISBN: 91-44-03164-5
Se Umeå UB:s söktjänst
Forskning inom det specialpedagogiska området : en kunskapsöversikt
Emanuelsson Ingemar, Persson Bengt, Rosenqvist Jerry
Stockholm : Statens skolverk : Liber distribution : 2001 : 162 s. :
http://www.skolverket.se/publikationer?id=800
ISBN: 91-89314-25-5
Se Umeå UB:s söktjänst
Helldin Rolf
Specialpedagogik och sociala problem i gymnasieskolan : en granskning av skoldemokratins innebörder och kvalitet.
Lund : Studentlitteratur : 2002 : 128 s. :
ISBN: 91-44-02114-3
Se Umeå UB:s söktjänst
Att platsa i en skola för alla. Elevhälsa och förhandling om normalitet i den svenska skolan
Hjörne Eva, Säljö Roger
1. uppl. : Stockholm : Norstedts akademiska förlag : 2008 : 174 s. :
ISBN: 978-91-7227-559-1 (inb.)
Se Umeå UB:s söktjänst
Demokrati och lärande : Om valfrihet, gemenskap och övervägande i skola och samhälle
Jonsson Britta, Roth Klas (reds.)
Lund : Studentlitteratur : 2003 : 328 :
ISBN: 91-44-02955-1
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: (valda delar)
Nilholm Claes
Inkludering av elever : vad betyder det och vad vet vi?
Stockholm : Myndigheten för skolutveckling : 2006 : 1 PDF-fil (57 s.) :
http://www.skolverket.se/publikationer?id=1824
Nilholm Claes
Möten? Forskning om specialpedagogik i ett internationellt perspektiv
Stockholm : Vetenskapsrådet : 2006 : 119 s. :
ISBN: 91-7307-091-2
Se Umeå UB:s söktjänst
Nilholm Claes
Perspektiv på specialpedagogik
Lund : Studentlitteratur : 2003 : 111 s. :
ISBN: 91-44-02939-X
Se Umeå UB:s söktjänst
Persson Bengt
Elevers olikheter och specialpedagogisk kunskap
Stockholm : Liber : cop. 2001 : 160 s. :
ISBN: 91-47-05109-4
Se Umeå UB:s söktjänst
Skolverket
Handikapp i skolan : det offentliga skolväsendets möte med funktionshinder från folkskolan till nutid
Stockholm : Skolverket : 2005 : 100 s. :
http://www.skolverket.se/publikationer?id=1530
Skolverket
Läroplan för de frivilliga skolformerna : Lpf94
Utbildningsdepartementet : 2006 : 14 s :
Skolverket
Läroplan för det obligatoriska skolväsendet, förskoleklassen och fritidshemmet : Lpo94
Utbildningsdepartementet : 2006 : 14 s :
Skolverket
Läroplan för förskolan : Lpfö 98
Stockholm : Skolverket : 2006 : 12 s. :
http://www.skolverket.se/publikationer?id=1067
ISBN: 91-85545-12-0
Se Umeå UB:s söktjänst
Socialstyrelsen
Klassifikation av funktionstillstånd, funktionshinder och hälsa : svensk version av International Classification of Functioning, Disability and Health (ICF)
Stockholm : Socialstyr. : 2003 : 273 s. :
ISBN: 91-7201-755-4
Se Umeå UB:s söktjänst
Kunskapens former : vetenskapsteori och forskningsmetod.
Sohlberg Peter, Sohlberg Britt-Marie
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2002 (Falköping : son) : 232 s. : ill. :
ISBN: 91-47-05102-7
Se Umeå UB:s söktjänst
Tideman Magnus
Normalisering och kategorisering : om handikappideologi och välfärdspolitik i teori och praktik för personer med utvecklingsstörning
[Ny utg.] : Lund : Studentlitteratur : 2000 : 358 s. :
ISBN: 91-44-01614-X
Se Umeå UB:s söktjänst
Vetenskapsrådet
Forskningsetiska principer inom humanistisk-samhällsvetenskaplig forskning
Stockholm : Vetenskapsrådet : 2002 : 17 s. :
ISBN: 91-7307-008-4
Se Umeå UB:s söktjänst
Andersson Inger & Nilsson, Ingrid (2002). What is social justice in Swedish education today? The political governing problem. International Journal of Inclusive Education, 5(2-3) s.257-263. Ball, Stephen J. (2003). The teacher´s soul and the terrors of performativity. Journal of Education Policy, 18(2), s. 215-228. Broady, Donald (1988). Kulturens fält. Om Pierre Bourdieus sociologi. NORDICOM-Nytt/Sverige,(1-2) s.1-15. [Elektronisk version] Från: http://people.dsv.su.se/~jpalme/society/pierre.pdf Börjesson, Mats (2002). Barn i behov av särskild korrigering. I: Att arbeta med särskilt stöd - några perspektiv. Stockholm: Skolverket, s.85-102. [Elektronisk version] Från: www.skolverket.se Dahlstedt, Magnus (2007). I val(o)frihetens spår. Segregation, differentiering och två decennier av skolreformer. Pedagogisk Forskning i Sverige. Årg.12 Nr1, s.20-38. Johansson, Ulla, Ahl, Astrid, Andersson, Håkan, From, Jörgen & Holmgren, Carina (2005). Tid som frihet tid som tvång. En fallstudieutvärdering av försöksverksamheten med skola utan timplan. Pedagogiska institutionen, Nr 75. Umeå: Umeå universitet. Steensen, Jette (2006). Global trends on local grounds. In: Lars Dahlström & Jan Mannberg (Eds.) Critical Educational Visions and Practices in Neo Liberal Times, Umeå: Global South Network Publisher, Umeå universitet, s.91-102. SOU 2003:35. För den jag är. Om utbildning och utvecklingsstörning. Carlbeck-kommittén. Stockholm: Regeringskansliet. (Kapitel 1-4). [Elektronisk version] Från: http://www.regeringen.se/sb/d/108/a/990 Vislie, Lise (2003). From integration to inclusion: focusing global trends and changes in the western European societies. European Journal of Special Needs Education 18(1), s.17-35. [Elektronisk version] Från: www.informaworld.com/smpp/content?content=10.1080/0885625082000042294