"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Teknik i skolan. Lärarfortbildning, 15 hp

Kursen är nedlagd

Engelskt namn: Technology Education

Denna kursplan gäller: 2009-01-19 och tillsvidare

Kurskod: 6PE075

Högskolepoäng: 15

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Inget huvudområde: Grundnivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik

Beslutad av: Fakultetsnämnden för lärarutbildning, 2008-03-18

Reviderad av: Tekniska-naturvetenskapliga fakultetsnämnden, 2016-03-21

Innehåll

I kursen behandlas frågor som rör teknikens identitet, liksom dess relation till andra kunskapsområden och historieutveckling. Den kreativa processen och det praktiska arbetets betydelse för barns utveckling betonas. Teknikämnets didaktik och bearbetning av aktuella styrdokument präglar hela kursarbetet. I kursen ingår också att utveckla kunskap om den teknik som omger eleverna i vardagen, vilket inbegriper modifiering, felsökning, underhåll och reparation av vardaglig teknisk utrustning

Förväntade studieresultat

För godkänd kurs ska den studerande kunna: - redogöra för teknikens särart som mänsklig aktivitet och som kunskapsområde, - redogöra för centrala samband mellan teknik, samhälle, individ och natur, - planera, introducera och arbeta med praktisk problemlösning, problemidentifiering, konstruktion och värdering, med syfte att stödja elevernas tekniska självförtroende - kommunicera grundläggande tekniska funktioner och lösningar med hjälp av tal, skrift, skisser, bilder och modeller, - praktiskt använda verktyg och maskiner, relevanta för kursen, samt redogöra för skydds och säkerhetsföreskrifter, - felsöka, underhålla och reparera enklare vardaglig teknisk utrustning, - redogöra för den teknik som omger eleverna i vardagen, - beskriva hur några vardagliga apparater fungerar - planera och genomföra en temadag med utomhusaktiviteter i teknik, - beskriva och reflektera över olika didaktiska val utifrån nationella och lokala styrdokument, - problematisera tekniken i förhållande till genus och hållbar utveckling i aktuella och historiska sammanhang

Behörighetskrav

Lärarexamen

Undervisningens upplägg

I kursen ingår praktiska övningar, experimentellt arbete, föreläsningar, seminarier, projektarbete och studiebesök. Kursen ges som distanskurs med studieträffar i början av och under kursen, samt med en avslutande träff med examination. Samlingsort är Umeå universitet. Om många deltagare kommer från samma ort kan träffar förläggas till den orten. Undervisningen bedrivs nätbaserat mellan samlingarna via en lärplattform.

Examination

Kunskapsredovisningen sker fortlöpande i samband med undervisningen i form av prov, övningar, redovisningar och rapporter. På inlämningsuppgifter, skriftliga rapporter och prov ges betygen VG, G eller U. På muntliga redovisningar och övningar ges vanligen endast betygen G eller U. För att bli godkänd på kursen krävs att samtliga prov och obligatoriska inslag är godkända. Studerande som godkänts i ett prov får inte undergå förnyat prov för att få ett högre betyg. För betyget VG läggs i bedömningen särskild vikt vid den studerandes förmåga att kunna analysera och värdera kursens begrepp och teorier såväl ur ämnesperspektiv som ur didaktiska perspektiv. För studerande, som inte blivit godkänd, erbjuds ytterligare provtillfällen (se universitetets regelsamling). Antalet provtillfällen begränsas till fem. Studerande som två gånger underkänts i prov har rätt att hos Fakultetsnämnden för lärarutbildning begära att annan lärare utses som examinator Tillgodoräknande av del av kurs beslutas av betygsättande lärare. Tillgodoräknande av hel kurs beslutas av Fakultetsnämnden för lärarutbildning efter ansökan. I examen får denna kurs ej ingå tillsammans med annan kurs med likartat innehåll.

Litteratur

Litteraturlistan är inte tillgänglig via den webbaserade utbildningskatalogen. Kontakta aktuell institution.